Урок з хімії "Дослідження якості питної води м. Маріуполь органолептичними методами"

Про матеріал
У ході уроку досліджені різні джерела питної води м. Маріуполь за допомогою органолептичних методів з метою визначення рівню безпеки питної води міста.
Перегляд файлу

Урок з хімії для 7 класів

Розробила вчитель хімії гімназії №2 м. Маріуполь Алексєєва М.А.

Тема уроку: Дослідження якості питної води м. Маріуполь органолептичними методами.

Мета уроку:

  • Дослідити різні джерела питної води м Маріуполь за допомогою органолептичних методів (смак та присмак, запах, кольоровість, прозорість, температура).
  • Визначити рівень безпеки питної води міста.
  • Довести здатність Маріуполя бути найбезпечнішим туристичним містом в Україні.
  • Сприяти обранню молоддю України для майбутньої роботи та життя м.  Маріуполь.

Тип уроку: урок комплексного застосування знань, умінь, навичок учнів.

Очікувані результати:

  • Навчити учнів запропонованому механізму дослідження якості питної води міста за відсутністю лабораторного обладнання.
  • Сформувати раціональний підхід до наукової проблеми.
  • За допомогою хімічного експерименту закохати учнів у наше місто.
  • Запропонувати туристичний маршрут «Джерела Маріуполя: хімія навколо нас».
  • Допомогти учням обрати майбутню професію та пов’язати своє життя з Маріуполем.

Обладнання та інструменти: карта міста з нанесеними джерелами питної води, склянка для забору проб, водяний термометр, комп’ютер, програми для обробки даних, таблиця, відеоматеріали, фотоматеріали.

Структура уроку:

  1. організаційний момент;
  2. перевірка домашнього завдання;
  3. актуалізація опорних знань;
  4. мотивація навчальної діяльності;
  5. застосування теоретичних знань на практиці;
  6. узагальнення та систематизація матеріалу;
  7. підсумок уроку, рефлексія;
  8. домашнє завдання.

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

Доброго дня, любі учні! Сьогодні чудовий день і я рада вітати вас на уроці хімії! Чергові, скажіть, будь ласка, хто відсутній. Чи всі готові до уроку? Посміхниться один одному, скажіть приємні слова! (учні по ланцюжку говорять один одному приємні слова).

Отже, ми починаємо урок.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Оскільки ми продовжуємо вивчати фізичні властивості води, найпоширенішої речовини на Землі, додому вам було задано зняти відео по темі та викласти його у вільний доступ. Отже, подивимось результат вашої роботи.

(На екрані клас переглядає короткі відеоролики однокласників).

https://drive.google.com/file/d/1-g2RxKTxv4-30-4ZJTfKtGYb5v0eU-B-/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1-g2RxKTxv4-30-4ZJTfKtGYb5v0eU-B-/view?usp=sharing

Молодці, діти! Добре впорались!

 ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Пригадаймо, що ж це за речовина така – вода? Розглянемо її структуру.

C:\Users\Admin\Desktop\220px-Tetrahedral_Structure_of_Water.png

Оксиген електронегативніший за Гідроген, тому атоми Гідрогену та Оксигену зв’язані ковалентним полярним σ-зв’язком. Кут між зв’язками

Н–О–Н становить 104,5°, тобто молекула води має дипольний момент. Внаслідок цього, а також того, що Оксиген містить дві неподілені електронні пари, на ньому виникає від’ємний електричний заряд, на атомах Гідрогену – позитивний.

C:\Users\Admin\Desktop\Structure+of+Water+Polar+Molecule+Hydrogen+Bonds.jpg

Молекулярна формула води – Н2О,

структурна Н–О–Н.

Вода – полярний розчинник, в якому багато речовин розчиняється, а також дисоціює на іони. Є небагато розчинників, що мають полярність, вищу за полярність води. До них належать: H2O2, HSO, HF, HCl, HCN, C2H5NO,

CH3CONHCH3, але воду вважають універсальним розчинником.

 IV. Мотивація навчальної діяльності.

Дослідження якості питної води у Маріуполі – актуальна тема. Адже у місті, за даними Державної служби статистики України на 01.01.2021 р. мешкає 431859 осіб. Маріуполь – місто з розвиненою інфраструктурою: промислове, та водночас, курортне. За підтримкою Міського голови та Групи Метінвест запроваджені навчальні та розважальні програми для молоді. У зв’язку з цим зростає інтерес до міста та стрімко розвивається туризм.

Скажіть мені, будь ласка, перш за все яким має бути туризм? Вірно, безпечним!

Людина не може обійтися без води. ЇЇ ми споживаємо кожен день, 24/7. Але як перевірити її якість, коли немає під рукою лабораторного обладнання? Які методи можна застосувати? Спробую відповісти на це питання.

V. Застосування теоретичних знань на практиці.

Українські вимоги до безпечності та якості питної води, регламентуються Державними санітарними нормами і правилами: «Гігієнічні вимоги до води питної, призначеної для споживання людиною» (ДСанПіН 2.2.4-400-10). Згідно ним «Питна вода, призначена для споживання людиною, повинна відповідати наступним гігієнічним вимогам: бути безпечною в епідеміологічному і радіаційному відносинах, мати прийнятні органолептичні властивості і не шкідливий хімічний склад».

Самостійно цілком можливо взяти пробу води та дослідити її органолептичні властивості за наступними критеріями:

C:\Users\Admin\Desktop\Рисунок1.png

Для порівняння мною були взяти проби з 3-х джерел:

  1. Джерело на вулиці Малофонтанній (Центральний район)
  2. Криниця парку Петровського (Кальміуський район)
  3. Водогін Міськводоканалу (Приморський район).

Карта упорядкованих джерел м. Маріуполь «Зеленим центром Метінвест»

C:\Users\Admin\Desktop\rodniki.jpg

 

  1. Дослідження рівня безпеки питної води джерела на вулиці Малофонтанній (Центральний район)

C:\Users\Admin\Desktop\улица-Малофонтанная.jpg

 

C:\Users\Admin\Desktop\13_800.jpg

З давніх часів в районі вулиці Малофонтанній на поверхню виходило безліч джерел, більш водоносні з яких використовувалися для наповнення резервуарів водозабору, звідки насоси качали її у водонапірну вежу.

На початку ХХ століття це джерело складалося з 3-х ключів, які городяни використовували в різних цілях: з першого поїли худобу, з другого брали воду для пиття, третій використовували для прання. З джерела для пиття діти набирали воду у бідони і торгували нею на ринку.

До наших дній зберіглося питне джерело, яку і стало об’єктом мого дослідження.

C:\Users\Admin\Desktop\изображение_viber_2021-06-14_06-56-49.jpg C:\Users\Admin\Desktop\изображение_viber_2021-06-14_06-56-31.jpg

1. У чисту прозору склянку була взята проба джерельної води.

2. На смак вода виявилася м’якою, але із солонуватим присмаком. Це свідчить про наявність кремнію, органічних кислот і природних солей.

C:\Users\Admin\Desktop\изображение_viber_2021-06-14_06-57-321.jpg

3. Запах свіжий, огірковий.

4. Вода джерела безбарвна.

C:\Users\Admin\Desktop\изображение_viber_2021-06-14_06-57-32.jpg C:\Users\Admin\Desktop\изображение_viber_2021-06-14_06-57-333.jpg

5. Прозора.

6. Температура + 14°С.

У 2016 році джерело було приведено до ладу громадським союзом «Зелений центр Метінвест» та придбало ще більшу популярність.

 

2. Дослідження рівня безпеки питної води криниці парку Петровського (Кальміуський район)

Джерело розташоване в мальовничій низині парку, де була осушена невелика заболочена ділянка місцевості. Воно розташоване в мальовничій низині парку. Криниця не замерзає навіть при сильних морозах, так як підземні джерела водопостачання мають відносно постійну температуру 8 – 12 ° С.

C:\Users\Admin\Desktop\изображение_viber_2021-06-13_19-41-16.jpg

C:\Users\Admin\Desktop\изображение_viber_2021-06-13_19-41-32.jpg

 

 

C:\Users\Admin\Desktop\изображение_viber_2021-06-14_06-58-00.jpg

Дослідив воду з криниці парку Петровського органолептичними методами, можна зробити наступні висновки:

1. За смаком вода жорстка, але має солодкуватий в’яжучий присмак, що свідчить про наявність у ній марганця, кальцію і натрію.

2. Присутній ледь помітний запах ряски.

3. Безбарвна.

4. Прозора.

5. Температура +12 ° С.

C:\Users\Admin\Desktop\изображение_viber_2021-06-13_19-40-491.jpg

Криниця в парку Петровського стала черговим джерелом прісної води в Маріуполі, упорядкованим за підтримки «Зеленого центру Метінвест». Джерело може стати новою визначним туристичним магнітом Маріуполя.

 

3. Водогін Міськводоканалу (Приморський район)

C:\Users\Admin\Desktop\Водогін.jpg C:\Users\Admin\Desktop\Водогін2.jpg

Дослідження водогону Міськводоканалу у Приморському районі м.  Маріуполь показало, що

1. Смак нейтральний, з ледь помітним присмаком хлору.

2. Без запаху.

3. Безбарвна.

4. Прозора.

5. Температура +16 ° С.

VI. Узагальнення та систематизація матеріалу.

Діти, ви побачили, що за неможливістю зробити хімічний аналіз у лабораторії, можна використати вище запропоновані методи. У вашій майбутній професії, яку ви одного разу оберете, будь то хімік або біолог, слюсар або аграрій чи геолог, знайдеться місце для застосування набутих сьогодні знань. 

Також було доведено, що вода може відрізнятися за складом, смаком і кольором залежно від місць пролягання водяного русла. Якщо джерело знаходиться в болотистому районі, то у води може зберігатися запах ряски. Стоки промислових підприємств також впливають на смакові якості води з річки, яка використовується в якості точки водозабору: в подібних випадках виражений хімічний присмак неминучий. Крім того, важливу роль відіграють і географічні особливості водойми.

VIІ. Підсумок уроку, рефлексія.

Дослідив властивості води з різних джерел м. Маріуполь органолептичними методами, можна зробити висновок, що вода безпечна, придатна до вживання, але все ж таки краще застосувати термічну обробку чи фільтрування.

Вважаю, що така інформація буде корисна як для місцевих мешканців, так і для притоку туристів.

Ви напевно помітили, що сьогодні був урок не такий, як завжди. Нестандартний, інноваційний. Ви зрозуміли, що на практиці можна застосовувати знання, які ви набули у ході теоретичних занять.

Цей урок відрізняється від уроків, на які ви приходили кожен день, тому що, використовуючи науковий підхід та сучасні діджитал-інтрументи, а саме сторітеллінг (сторітеллінг (story – історія; telling – розповідати) – це ефективний метод донесення інформації до аудиторії шляхом розповідання смішних, зворушливих або повчальних історій з реальними або вигаданими персонажами), соцмережі в освіті (Тік Ток), Power Point та інтерактиви, ми з вами змогли поєднати історію нашого міста і таку надзвичайно цікаву науку як хімія.

Щоб вам було цікаво, я використала модель бінарного уроку, у ході якого ми побачили, що поєднати хімію та історію нескладно. Це незвично та пізнавально. Це допоможе розвиватися туризму у нашому місті.

VIII. Домашнє завдання.

А домашнє завдання буде наступним:

Дані, отримані у ході досліджень, самостійно внесіть у таблицю

Показники

Джерело 1

Джерело 2

Джерело 3

Смак та присмак

 

 

 

Запах

 

 

 

Кольоровість

 

 

 

Прозорість

 

 

 

Температура

 

 

 

 І останнє, що сьогодні я хотіла би сказати вам, моїм любим учням: залишайтеся у місті, працюйте, вивчайте його, сприяйте його розвитку, робіть його безпечним і квітучим!

Урок закінчено. На все добре!

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
2 липня 2021
Переглядів
622
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку