Урок з курсу «Я досліджую світ» у 2 класі.
Тема: Як зимують птахи.
Мета: формування предметних компетентностей: поглиблювати знання школярів про явища в живій природі, про зимуючих і осілих птахів; формувати в учнів уявлення про життя птахів узимку; удосконалювати вміння аналізувати, порівнювати, установлювати причинно-наслідкові зв'язки між явищами природи, робити висновки, групувати птахів на зимуючих та осілих; формувати потребу в пізнанні природи, проведенні спостережень за птахами взимку; розвивати кмітливість, спостережливість, мислення; виховувати дбайливе ставлення до птахів;
уміння вчитися: формувати здатність ефективно аналізувати сприйняту інформацію і робити висновки, активно відтворювати необхідну інформацію, виділяти смислові елементи інформації, повідомленої вербально та представленої з використанням паперових носіїв;
соціальної: учити відповідати за ефективне здійснення презентації результатів роботи групи;
загальнокультурної: удосконалювати вміння дотримувати норм мовленнєвої культури, зв'язно висловлюватися в контексті змісту опрацьованого матеріалу.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Методи: словесні, наочні, практичні, інтерактивні, метод казкотерапії.
Прийоми: бесіда, робота в парах, вправа «Мозаїка», вправа «Незакінчене речення», вправа «Шифрувальники», вправа «Мікрофон».
Форма проведення: урок – мандрівка
Обладнання: комп’ютер, презентація, ілюстрації, картки із зображеннями птахів, годівничка, зразки кормів для пташок.
Хід уроку
І. Організація класу.
1. Привітання.
Пролунав дзвінок,
Починається урок.
Працюватиме старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім другім класі
Діти — просто молодці!
2. Рефлексія настрою
- Зима.Холодно. А в нашому класі затишно і тепло. Поряд – друзі. Подаруйте їм посмішку і зігрійте їх своїм теплом.
4.Перевірка домашнього завдання.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1) Відгадування загадки.
- Сьогодні у нас буде незвичайний урок. Ми подорожуватимемо країною, назву якої ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.
Стало біло навкруги –
Я розтрушую сніги,
Наганяю холоди.
В дружбі з дітьми я всіма.
Здогадались? Я – … (Зима).
- Наша мандрівка пролягатиме в холодну і снігову країну, вітри з якої принесли нам Зиму. Під час подорожі всі повинні бути уважними, щоб не залишитись там назавжди.
- Зараз бабуся Зима подує, і ми всі перенесемось в її країну. Покладіть голівки на парту і заплющіть очі. Ми вирушаємо. (Звучить запис вітру).
- Ми вже в країні Зима. Погляньте, як красиво навколо.
2) Фронтальне опитування.
- А ось і перша зустріч із мешканцем цієї країни. Це Сніговик-Питайлик.
- У нього ціле відерце сніжків, але не звичайних, а із запитаннями. Треба швидко давати на них відповіді, інакше він засипле нас снігом, і ми не зможемо подорожувати далі. (Вчитель кидає «сніжками» у дітей. Той, хто спіймає, читає запитання і дає відповідь).
Запитання від Сніговика-Питайлика:
3) Гра «Буває – не буває».
- А зараз Сніговик-Питайлик пограє з вами гру «Буває – не буває». Тема : Зима.
4) Вчитель звертає увагу на лист.
Телеграма від листоноші
«Зима важкий час року. Під час снігопадів, хуртовин, сильних морозів ми дуже страждаємо від голоду і навіть можемо загинути. Допоможіть нам пережити довгу, сувору зиму. Влітку ми вам віддячимо за це, оберігаючи ваші сади і городи від шкідників»
- Діти хто нам послав цю телеграму? (Птахи)
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про зимове життя птахів. Ми будемо говорити про перелітних та осілих птахів. Як вони почуваються взимку?
Як шукають собі корм ? Чи страждають вони від холоду? Як люди їм допомагають?
1. Бесіда.
- А де це опинився наш Сніговичок? (У лісі).
Навколо все біло-біло. Важкі білі шапки надів ліс і притих. Спочатку Сніговичок відчув себе зовсім самотнім в лісі. « Я зовсім сам. Нікого поруч немає! – бідкався він. Але пильно роздивившись навколо, зрозумів, що він в лісі не сам. Під сосною побачив полущені шишки, на снігу видно сліди лісових звірів, чути перегуки пташок, які залишились зимувати.
2. Гра «Шифрувальники».
- Кого із пташок помітив Сніговик у лісі?
НИСИЧКА ЛЮОМЕХИ
ТЕЛДЯ ВАСО
ЛИКЩИГ РОНАВО
ЦЬРОБЕГО ГУРІСНІ
КАРШИШ КАРОСО
ІІІ. Опрацювання матеріалу уроку
1. Вправа «Мікрофон».
— Як із наближенням зими змінюється життя птахів?
2. Повідомлення від «дослідників» (діти заздалегіть готують розпоівді про птахів).
Цікава пташка у нас проживає.
Животик жовтенький ця пташечка має.
За море, у теплі краї, не літає.
А з нами зимує для нас співає.
Що це за птиця?
Здогадались? Це - … (Синиця)
Синичка з’їдає за день комах стільки, скільки важить сама. Вона також полюбляє різноманітну їжу і витримує морози. Синички підлітають до кватирки хати і клюють продукти сало, масло, сир. Відвідують годівниці. Восени і взимку синиці заготовляють корм про запас, ховаючи комах, плоди, летючки клена, горішки липи у щілини і тріщини кори. Тоді взимку находять хоча б частину запасів.
Бідовий хлопчина
В теплій сорочці
По дворах стрибає,
Крихти підбирає. (Горобець)
Горобець. Це невеличкі жваві пташки з сірувато-бурим забарвленням. Вони живуть скрізь: у містах, селах, на луках і в степу. Живляться вони комахами, насінням диких рослин, зерном, рештками їжі. Тому тримаються ближче до людських осель. В американському місті Бостоні споруджено пам’ятник горобцю за знищення комах.Горобці наближаються до житла людини, де їм легше прогодуватися і пережити зиму.
Вірно людям я служу,
їм дерева стережу,
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним здобуваю. (Дятел)
Дятел. Забарвлення оперення в дятлів здебільшого строкате, яскраве, на голові є червона «шапочка». Дзьоб міцний, на кінці долотоподібний. Язик надзвичайно довгий, завжди змочений липкою слиною. Ним вони добувають з-під кори і навіть з деревини комах та їх личинок, спираючись на цупкий хвіст. Дятла називають «лікарем лісу», адже він знищує велику кількість шкідників.
Всі в блакитнім піджаку,
В рожевій сорочці,
В нас зимують у садку,
Гуляють, як гості. (Снігур)
Снігур. З'являється в лісах і парках пізно восени.Має чорний короткий і товстий дзьоб, м'яке, довге та густе оперення. Самці досить нарядні взимку. Вони червоногруді, з чорною синюватого блиску «шапочкою» на голові, таким же чорним підборіддям, хвостом і крилами та сіро-голубою спинкою. Взимку снігурі поїдають насіння бур'янів, різні ягоди та бруньки дерев.
Тут і там вона літає,
І на хвіст плітки збирає.
Що довідається,- все
Вмить по лісу рознесе. (Сорока)
Сорока. Сорока мешкає в ваших краях. Птах середнього розміру. Мою білу грудку на блискучо-чорному оперенні видно здалеку. Саме білі плями дали мені народну назву сорока-білобока. Дзьоб в мене темного кольору, він досить гострий. Зазвичай я живу у парках, садках. Харчуюся комахами, зерном, маленькими пташенятами та гризунами.
Сойка. Птах галасливий. Живе сойка в листяних і мішаних лісах. Живиться вона як рослинною так і тваринною їжею. Коли дозрівають жолуді сойка запасає їх на зиму, ховаючи їх під мох, опале листя чи хвою. Взимку сойка викопує з-під снігу запаси і споживає їх. Сойка є “поліцейським лісів” вона перша помічає небезпеку і скреготінням попереджає інших птахів.
Сова сіра. Осілий птах Полісся. Птах середніх розмірів,з короткими крилами і коротким заокругленим хвостом. Має смугасто-сіре, інколи руде з темним відтінком, знизу білувате оперення. Живе в парках, садах, лісах. Гніздо влаштовує в дуплах, дахах будівель. Пташенят вигодовує лише дрібними гризунами, сама поїдає також великих комах, дощових черв’яків. Полює вночі на відкритій місцевості. Удень спить в дуплі або на вподобаній гілці.
Омелюх. У народі завжди цю птицю вважали лише тільки красивою, вона мешкає здебільшого в лісах. Омелюхи дуже люблять соковиті ягоди, які є в наших лісах. Знімають ягоди з гілок вони цікаво і забавно. Для цього висять головою вниз і дуже спритно і вивертаються, намагаючись дістати і зірвати ягоди. Зазвичай після них на кущі нічого не залишається. У такому дивному становищі вони можуть дістати навіть саму віддалену ягоду.Свою назву вони отримали за те, що люблять білі і соковиті плоди омели. На території, де ця ягода проростає, вони затримуються якомога довше.
Шишкар. Дзьоб у нього хрестоподібний, щоб легше лущити насіння. Пташенята не замерзають у найлютіші морози тому, що стінки гнізда товсті вистелені пухом, і дуже турботлива матуся не покидає гніздо від тої пори, коли знесе перше яєчко, і до тої пори, коли з нього вилетять пташенята. Весь час і самку і пташенят годує тато шишкар. Ці пташки дуже веселі і рухливі.
3. Фізкультхвилинка
4. Презентація годівничок.
- Ось ми і дізналися, які пташки зимують у нас. І я дуже рада, що всі ви, діти, потурбувалися про них, виготовили найрізноманітніші годівнички, у які насипатимете різний корм для пташок, щоб вони успішно перезимували.
- Годівничка у нас уже є та вона порожня… Я думаю, що до порожньої годівнички не захочуть летіти птахи.
- Що ж нам треба зробити? Підкажіть.
- Давайте послухаємо , як правильно облаштувати годівничку та якими кормами можна підгодовувати птахів взимку.
Зимовий корм для птахів.
5. Розповідь учителя
• Насіння соняшника {не смажене)та шматочки несолоного сала дуже люблять снігурі та синиці, добре ледь-ледь розчавити насіння плящкою чи качалкою;
• коноплю люблять усі зерноїдні птахи;
• овес — на виправдання своєї назви їдять вівсянки та ще чубаті жайворонки (посмітюхи) й польові горобці;
• просо, пшоно — найулюбленіша їжа вівсянок і жайворонків, крім того, просо їдять куріпки, синиці та горобці;
• гарбузове насіння (лише сире) гарно потішить вас, оскільки дасть змогу побачити, як синиці, притиснувши лапкою насінину, діловито продзьобують у ній дірочку, стурбовано озираючись на всі боки;
• насіння дині не залишить байдужою жодну пташку;
• крихти сухого білого хліба (чорний хліб шкідливий для всього птаства) чудовий корм для багатьох птахів;
• горобина і бузина, зібрані в кетяги й розвішані на деревах,— найліпший подарунок дроздам;
• насіння ясена (схожі на зв'язки ключів крилатки) — улюблений корм снігурів;
• насіння бур'янів (лобода, кропива, лопух, кінський щавель) — це найдешевший і дуже корисний корм для зерноїдних птахів.
Корм необхідно додавати потроху щодня. Особливо корму має бути вдосталь під час ожеледиці та сильних снігопадів, бо в таку негоду джерелом харчування для птахів залишаються тільки годівниці.
І V. Закріплення вивченного матеріалу.
1. Робота в групах «Нагодуй пташок».
- Який корм для пташок ми покладемо в годівничку? (Діти в групах отримують малюнки годівничок і малюнки- зразки корму для птахів. Серед поданих зразків вибрати ті, які підійдуть для пташок і приклеїти на малюнок)
- Що не можна класти у годівничку?
Смажене насіння, крихти чорного хліба, солоне сало
2. Повідомлення від «синоптиків» (діти заздалегіть шукають інформацію – прикмети).
Птахи – чудові синоптики. Пташині прикмети
Снігурі прилетіли в грудні — зима буде суворою.
Снігурі туляться до оселі — на снігопад.
Горобці ховаються в затишок — на мороз і заметіль.
Горобці «заглядають» у вікна — на сильний мороз.
Синиця зранку починає пищати — чекай морозу.
3. Робота в парах. Гра «Гості годівнички».
(в рядку підкреслити назви зимуючих пташок)
І група:
Ластівка, горобець, омелюх, зозуля, дятел,
ІІ група:
Журавель, шпак, сорока, снігур, шишкар.
ІІІ група:
Лелека, сойка, голуб, синичка , ворона.
V. Підбиття підсумків. Рефлексія.
1.Незакінчене речення.
Птахи - наші ….(друзі).
Не смій їх …. (кривдити).
Їм завжди потрібна ….. (наша допомога).
Слід усім запам'ятати
Пташок треба …(захищати)
Їх оселі не …( руйнуй)
Краще взимку …( підгодуй)
2. Вправа «Мозаїка». Скласти вислів, розставивши цифри біля слів у порядку зростання.
Дбай про пташку взимку і вона віддячить тобі влітку.