1
Тема 4. Життя в громаді
№ 15. ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №2. СКЛАДАЄМО ПРАВИЛА КЛАСУ.
5 клас - НУШ
УЧНІ МАЮТЬ НАВЧИТИСЯ:
- Пояснювати, що таке правила і яку роль вони відіграють у житті людей
- Визначати своє ставлення до ролі правил у їхньому житті
- Працюючи у малих групах, складати правила класу.
ПРОПОНОВАНІ ВИДИ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ:
- Висловлювання думки за допомогою методу «мікрофон»
- Уміння пояснювати свою думку, наводячи приклади з життя
- Створення правил класу, обрання процедури їх прийняття
ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ: правила, права
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ УРОКУ: презентація, аркуші А3 для груп.
ТИП УРОКУ:: урок закріплення та застосування знань, умінь, навичок та формування компетентностей.
ФОРМА УРОКУ: практичне заняття.
Хід уроку:
І. Оргмомент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
А. ПРЕДСТАВЛЕННЯ Д/З – з.5 ( с.61), якщо не встигли виконати на попередньому уроці).
Б. ЕВРИКА:
1. З якими поняттями ми працювали на попередніх уроках? – звичаї, права, правила, закони.
2. Які з цих слів є однокореневими? - права, правила
3. Знайдіть ще однокореневі слова до цих понять – правий, правильний
Тобто правий – той, хто дотримується правил, діє правильно.
Часто, оцінюючи ваші дії, ті, хто вас оточують, кажуть: «Ти вчинив правильно», «Це твоє право», або «Ти неправий», «Ти порушив правила», «Ти не маєш права так робити»
ПУ: 1) де і коли вперше ви почули про правила? – у сім’ї
2) які із правил, якими ви користуєтесь у повсякденні, ви можете назвати? Що вони регулюють? Для чого існують?
3) А де ще існують правила? – у кожній науці:правила правопису, ділення, множення…
Тобто правило – певне положення, в якому відображено взірець діяльності або поведінки людини.
Здається, що всім зрозуміло, що правила створюються для того, щоб їх дотримуватися. Але у повсякденні ми стикаємося з випадками, коли вони порушуються.
СЛАЙД № 1 В. МІКРОФОН:
1. Чи доводилось вам порушувати правила? Чому це траплялося? Чим це можна пояснити?
2. На кого та як вплинуло порушення вами правил?
3. Чи були у вас випадки, коли ви постраждали від порушення правил іншими людьми?
Г. УЧИТЕЛЬ: люди можуть порушувати правила, коли вони не збігаються з їхніми потребами, незрозумілі для них, викликають у них протест. Інколи вони не усвідомлюють або не замислюються, чому необхідно дотримуватись певних правил або вважають ї х неважливими. Тому, наприклад, часто ми можемо бачити на наших вулицях, як пішоходи переходять вулицю на червоне світло, як люди забруднюють місто або заводи – навколишнє середовище. У кожному випадку порушення правил ми повинні думати, до яких наслідків це приводить, якою є наша особиста та спільна відповідальність за те, що відбувається навколо нас.
Д. МАЛІ ГРУПИ.- до 4 хв.
Уявіть ситуацію: вранці, йдучи до школи, 5-класник Валентин зустрів дідуся, який запитав у нього дорогу до магазина Сільпо. Валентин сказав, що він проведе дідуся, оскільки це йому по дорозі. Вони розговорилися і хлопчик поскаржився дідусеві, що в житті йому дуже заважають всілякі правила: кожного дня ходити до школи, не бешкетувати на уроках, прибирати за собою, дотримуватися режиму дня тощо. Дідусь сказав Валентину, що він чарівник, йому дуже сподобався хлопчик, і він готовий зробити йому подарунок:скасувати з цієї хвилини всі правила ,яких дотримувались люди в цьому місті. Так і сталося…
СЛАЙД № 2 Опишіть, як пройшов у Валентина та його друзів цей день.
Чи стало їхнє життя щасливішим? Чому так? Чому ні?
Д-1. ОБГОВОРЕННЯ.
ПУ: До яких висновків підвела нас ця вправа?
ІІІ Оголошення теми, очікуваних результатів. СЛАЙДИ №3-4
А. БЕСІДА.
1. У чому особливість практичних занять?
ІV. Вивчення нового матеріалу. Практичний блок.
А. БЕСІДА.
Пригадайте, якими мають бути правила?
СЛАЙД № 5 Правила повинні:
Б. СЛАЙД № 6. МАЛІ ГРУПИ – складаємо правила класу – до 4 хв.
Кожна група отримує аркуш А3, де записує правила.
1. Складіть перелік із 3-5 основних правил поведінки, яких, на ваш погляд, повинні дотримуватись учні вашого класу.
2. Продумайте свої докази щодо необхідності кожного правила.
3. Обговоріть правила з однокласниками і виробіть спільні для всіх.
4. Запропонуйте будь-яку демократичну процедуру прийняття цих правил..
В. ПРЕДСТАВЛЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ РОБОТИ ГРУП.
- групи вивішують свої роботи, коментують їх.
- шукаємо спільні правила для всіх
- створюємо загальні правила
- порівнюємо з правилами на плакаті СЛАЙД №7
- доповнюємо
- голосуємо
V. Рефлексія.
СЛАЙД №8-9 А. НЕЗАКІНЧЕНЕ РЕЧЕННЯ
СЛАЙД № 10 VІ. Домашнє завдання. – повторити §§7,9.
VІІ. Завершення уроку
Похвала учнів за те, що …
ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА:
* Кафтан М.В. Україна і світ: вступ до історії та громадянської освіти / М.Ф.Кафтан, О.Г,Козорог, І.А.Костюк, В.В.Селіваненко, І.А.Цеунов. - Київ: Світич, 2022.
*Марина Кафтан, Олександра Козорог, Ірина Костюк, Володимир Селіваненко, Ігор Цеунов Україна і свіТ: вступ до історії та громадянської освіти./ Методичні матеріали для пілотування у 5 класах експериментальних закладів загальної середньої освіти/ Уроки 9–13 (листопад – грудень) – URL: http://svitdovkola.org/files/pilot/5-/Кафтан%20-%20Украіна%20і%20світ%205%20клас%20частина%202%20-%20Методичні%20матеріали.pdf
*О.Пометун, Т.Ремех, І.Гейко Практичне право: методичний курс з курсу 8(9) класу/За ред.. О.І.Пометун./Інститут громадянського суспільства. – К.,2001.
* Пометун О.І. Практичне право:Навч.посіб.: 8 кл./ О.Пометун, Т.Ремех, І.Гейко /За ред.. О.І.Пометун. – К., 2004.
*Матеріали сайту: https://znanija.com/task/13357352