Урок з курсу "Я досліджую світ" "Зима в природі. Зимові місяці"

Про матеріал
Тема. Зима в природі. Зимові місяці Мета уроку: сформувати в учнів уявлення про характерні ознаки зими в неживій природі; ознайомити з зимовими місяцями; розкрити походження назв місяців; розвивати творчу уяву, фантазію, зв’язне мовлення, спостережливість, пам'ять; виховувати любов до природи, бережливе ставлення до навколишнього світу.
Перегляд файлу

Тема. Зима в природі. Зимові місяці

Мета уроку: сформувати в учнів уявлення про характерні ознаки зими в неживій природі; ознайомити з зимовими місяцями; розкрити походження назв місяців; розвивати творчу уяву, фантазію, зв’язне мовлення, спостережливість, пам'ять; виховувати любов до природи, бережливе ставлення до навколишнього світу.

Обладнання: комп'ютер, презентація, картки, LEGO.

                                       Хід уроку

І. Організаційний момент

Разом ми йдемо в країну знань

Ти зі мною поруч в класі стань

Повернись, обернись

І кожному посміхнись.

 Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань 

1.Бесіда  

 — Про яку пору року ми говорили на попередньому уроку?

— Назвіть осінні місяці.

— Який місяць був найхолоднішим?

                                       

2.Фенологічні спостереження. (з допомогою цеглинок LEGO)

 

 - Яке сьогодні число?

  -Який місяць?

- Який сьогодні день тижня?

-Яка пора року?

- Який стан неба?

 -Чи є опади?

3.Робота в зошиті

-Розгорніть зошит на стор5 і  самостійно заповніть календар природи

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогодні ми помандруємо у казковий світ однієї з пір року. А якої саме, дізнаєтесь, відгадавши загадку.

Стало біло навкруги-

Я розтрушую сніги,

Наганяю холоди,

Води сковую в льоди,

В дружбі я з дітьми всіма

-         Здогадались? Я....зима.

-         Отже, сьогодні ми поговоримо про зиму. Дізнаємося походження назв зимових місяців.

ІV. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Вивчення нового матеріалу

Вправа «Асоціативний кущ»(робота в групах)

— Діти, коли ми говоримо про зиму, з чим ви її асоціюєте? Що перше вам спадає на думку?

 

 

2. Бесіда

“Що ми вже знаємо про зиму?”(Відповіді учнів)

 - вона холодна - взимку дні короткі, а ночі довгі

- зимові місяці: грудень, січень, лютий.

 - взимку ми відзначаємо народні свята : Різдво, Миколая, Водохреща.

 

За календарем зима розпочинається 1 грудня, а вчені визначають початок зими від 22 грудня від дня зимового сонцестояння: найкоротшого дня та найдовшої ночі. З настанням зими дедалі холоднішає, настають морози. Майже завжди узимку небо затягують хмари, які приносять вже не дощ, а сніг. Він покриває все. Мороз сковує льодом водойми. Усе це відбувається тому, що сонце о цій порі року знаходиться низько над землею і не прогріває її. Холодне повітря приносить хмари, в яких водяна пара під дією холоду перетворюється на сніжинки. У безвітряну погоду сніжинки падають на землю спокійно, але варто подути вітру, як здіймається заметіль, залишаючи після себе замети. Взимку бувають сильні морози. У таку погоду сніг стає пухким і рипучим.

Іноді зимою теплі повітряні течії доходять до засніжених місць і трохи підвищують температуру повітря. Настає відлига – теплі сонячні дні, під час яких сніг стає м'яким, і з нього можна ліпити сніжки і снігових баб.

 

3.Вправа «Знайди пару»    (робота в паре)

Що зображено на малюнках?

Кожна сніжинка має свою пару. Знайдіть її та прочитайте утворені слова.

Як одним словом можна назвати ці слова?(Місяці)

 

 

 

4.Фізхвилинка

 

А зараз ми дізнаємося, чому зимові місяці мають такі «імена» і допоможе нам в цьому довідкове бюро.

 

             

5. Довідкове бюро 

 

Розсипає з неба сніг
Білим килимом до ніг.
Миколайчики приносить,
Новий рік у гості просить.
(Грудень)

 

У давні часи груднем називали нерівну, покриту грудками дорогу. Іноді у грудні ще снігу немає. Перший місяць зими називали ще «мостовиком», бо він крижані мости на річках зводить. Грудень уважають найпохмурішим місяцем року. Незвичайним днем у цьому місяці є 22 грудня — день зимового сонцестояння. Двадцять другого грудня найкоротший день і найдовша ніч. Цього дня настає астрономічна зима. Із 23 грудня тривалість дня починає збільшуватися, а ночі — коротшати

 

Веселий Дід Мороз в руках
Несе нам подарунки.
І на засніжених шибках
Малює візерунки.
Або ще й носа обпече
До холоду незвичним.
Тому, що скрізь мороз січе –
Цей місяць зветься…
(Січнем)

 

Січень: Кажуть: «Січень – снігом січе». Другий місяць новий рік розпочинає й

половину зими відсікає. Отож, чому місяць звуть січнем, зрозуміло. Але існує

ще одна думка. Наші предки взимку, коли дерева «сплять», бралися розчищати

ліси – «сікти» (рубати) дерева. Розчищені від дерев ділянки лісу й нині

називають «просіками». У січні земля врешті-решт укривається суцільною

білою сніговою ковдрою. Ще січень називають: «сніжень», «сніговик», «льодовик», «просинець», «щипун», «тріскун», «січко». А ще його величають царем морозів, володарем і серцем зими, бо він найхолодніший місяць. У січні не тільки сніг січе, а ще й мороз вогнем пече. Товщає лід на річках, збільшуються снігові кучугури

 

Мороз і завірюха –
Замерзли щічки й вуха.
Хто з місяців лютує,
Узимку бешкетує?
(Лютий)

 

Лютий: Інколи зима по-справжньому виявляє свій суворий характер тільки в

лютому – останньому зимовому місяці. Тоді дмуть сильні вітри, налітають

віхоли, частішають хуртовини, дошкуляє мороз. Але сонце повертається на бік

весни. За старих часів лютий замикав рік, тому його ще називали «межень», бо він проводив межу між старим і новим роком. Сьогодні лютий — останній місяць матінки-зими. Хоча він і останній, однаково приходить до нас із сердитими вітровіями й сніговимими заметілями, а звідси ще й такі його назви — «сніговій», «вітродув»

 

6.Музична пауза.

Слухання аудіозапису твору А.Вівальді «Зима».

А зараз я пропоную вам послухати звуки зими.

Гра “Мікрофон”:

Уявіть зимову картину! Що ви уявили?(відповіді учнів)

-Пронизлива зимова холоднеча, завивання вітру.

Як ви вважаєте, а чим пахне зима?(свіжістю, чистотою, мандаринами, ялинкою, сосною).

7.Робота за підручником (форзац2)

— Користуючись малюнком (форзац2),назвіть ознаки зими в природі(одні тварини сплять, інші шукають їжу; іде сніг, бувають заметілі;  довгі ночі, короткі дні;  всі дерева стоять голі;)

Вчитель

Гарна пора року зима — чарівна і казкова. Вона прикрашає природу білими кольорами. Відпочиває земля під білим килимом, засинають дерева, сковує річки товстий шар льоду. Але зима не тільки красива, а й холодна та голодна пора року.

Зима надто важкий час для пташок, особливо, якщо вона морозна, з хурделицями, зі сніговими кучугурами та різким крижаним вітром. Важко стає жити пташкам, які зимують у нас. Нелегко знайти їм під снігом поживу. Узимку день короткий, а щоб вижити, не замерзнути, їжі слід з'їсти значно більше, ніж улітку.

Узимку пташки не можуть знайти собі їжу в лісі, тому летять ближче до людей — у міста та села. Вони сподіваються на нашу допомогу.

 Народну мудрість: «Підгодовуй птахів узимку, вони віддячать тобі влітку».

V. Узагальнення й систематизація знань

1. Гра «Так чи ні»

Завдання: визначте правильні та хибні судження: зелений колір –так(хлопаємо у долоньки), червоний – ні(тупотімо ніжками

Узимку сонце знаходиться високо на небі.

Зимою сонечко посилає на землю мало тепла і світла.

Дні стають довшими, а ночі коротшими.

Річки, озера вкриті льодом.

Дерева не ростуть.

Часто йде дощ.

Ведмідь і їжачок сплять.

У небі часто кружляють сніжинки.

Комашки літають над квітами.

Пташки потребують нашої допомоги.

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

Я сьогодні зрозумів, що…

 - Я сьогодні вивчив ….

 - Я замислився над тим, що

Тепер я знатиму, що …

- До цього уроку я думав, що ….

Я дізнався про те, що …

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
10 грудня 2023
Переглядів
681
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку