Тема: Без труда нема плода. Сучасні ігри-казки. З народного «Казка про діда, бабу, онучку, Жучку і котика».
Мета: Розвивати знання учнів про українські народні казки, активувати читацьку пам’ять, навчити слухати, відтворювати прочитане; розвивати пам’ять , увагу, спостережливість, монологічне мовлення; виховувати любов до усної народної творчості, бажання самостійно і наполегливо вчитися.
Обладнання: картки з реченнями для групової роботи; картки для роботи в парах; сигнальні картки для читання скоромовки; презентація.
Тип урок: Урок розвитку компетентностей.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Добрий день! В добрий час!
Рада, діти, бачить вас!
Ви почули всі дзвінок?
Він покликав на урок!
Кожен з вас приготувався –
На перерві постарався.
Зараз сядуть всі дівчатка,
А за ними і хлоп’ятка.
ІІ. Мовна розминка.
– Подивіться уважно на екран. Перед вашими очима чистомовка. Давайте всі разом прочитаємо її і при цьому будемо чітко вимовляти всі звуки.
Ло – ло – ло – сонечко зійшло.
Рі – рі – рі – тепло на дворі.
Ись – ись – ись – в школі гарно вчись.
– Наступне завдання: останні слова чистомовки втекли зі свого місця. Давайте поставимо їх на свої місця.
Ча – ча – ча – звірі граються в … . (м’ячу)
Ці – ці – ці – нападаючі … . (м’яча)
Чу – чу – чу – вовк ударив по … . (вівця)
Ця – ця – ця – судить гру у них … . (зайці)
– А тепер вивчимо з вами скоромовку. Спочатку читаємо повільно, потім нормальним темпом і на кінець швидким. Будьте уважні, я показую вам сигнальні картки.
Миші в шафі шаруділи
Шість шарфів шерстяних з’їли.
Хоче влізти в шафу кішка –
Шурхотять у шафі мишки.
У нашої бабусі
Сидить дід у кожусі.
Проти печі гріється,
Без водички миється.
(Кіт)
– Сьогодні до нас на урок також завітав котик. І приніс нам багато цікавих завдань.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
– Над яким розділом нашого підручника ми працюємо? (Світ моїх казок)
– Що таке казка? (Казка – невеликий за розміром твір, який розповідає про фантастичні події).
– Чим казка відрізняється від оповідання?
– Хто писав казки?
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
– Молодці! Ви добре володієте знаннями про казку! Сьогодні ми продовжимо читати з вами казки, будемо вчитися слухати і запам’ятовувати текст, який прочитали. А також будемо вчитися його розповідати для своїх друзів-однокласників.
– Для того, щоб дізнатися хто буде героями нашої казки сьогодні нам потрібно об’єднатися в групи і виконати завдання, які написані у вас на картках.
І група
тикКо – шнядома ринатва.
ІІ група
бкаШу у гоньо стапухна, нькасіре, ковашов.
ІІІ група
бакаСо – шнядома ринатва.
ІV група
ніВ бленецьулю тейді.
V група
бакаСо – вжнійспра гдру дейлю.
VІ група
лиЖи у даді та биба басока каЖучка та тік Муртикло.
– Отже, про кого ми сьогодні читаємо казку? (Про котика Мурлотика та собачку Жучку).
V. Опрацювання казки «Казка про діда, бабу, онучку, Жучку і котика».
1. Словникова робота (Слайди 3, 4, 5, 6, 7)
– Перед тим, як ви будете слухати казку давайте подивимось на екран. Котик Мурлотик приніс у ваш словничок нові слова. З цими словами ви зустрінетесь, коли будете читати казку. Можливо, їх значення не всім відоме. (Помело, лавка, стеля, дах, драбина).
– Прочитаємо слова, які заховалися від котика Мурлотика у нірку до мишки.
Марушка посадив
Жучка виросла
Мурлотик розібрав
внучка подав
– Що об’єднує слова першого стовпчика? А другого?
– Прочитайте імена. Клички тварин. Слова, які означають дію.
– Я прочитаю вам казку, а ваше завдання – запам’ятати всіх її героїв.
– Хто автор казки?
– Прочитайте казку самостійно. Знайдіть слова значення яких вам невідоме. Подумайте, що у цій казці є фантастичним, казковим.
– Прочитаємо казку ще раз парами і відшукаємо найдовше слово.
VІ. Фізкультхвилинка.
Хмарка сонечко закрила,
Слізки срібнії зронила.
Ми ті слізки пошукаєм,
У травичці позбираєм.
Пострибаєм, як зайчата,
Політаєм, як пташата,
Потанцюємо ще трішки,
Щоб спочили ручки, ніжки.
Всі веселі? От чудово!
А тепер до праці знову.
– Знайдіть у казці і прочитайте хто жив з дідом і бабою.
– Де баба просила посадити яблуню?
– Прочитайте, якою виросла яблуня.
– Розкажіть, що робив дід щоб яблуні нічого не заважало рости.
– Що зробив дід, щоб зірвати яблука з яблуні?
– Знайдіть у казці і прочитайте, хто поліз на яблуню по яблучка.
Вчитель читає початок речення, а учні дочитують до кінця.
– Розкажи казку своєму другові, вставляючи в кінці його ім’я. Розпитай друга чи смачне було яблуко.
VІІ. Узагальнення знань.
– Прочитайте, що таке приказка. (Приказка - стислий крилатий вислів, близький до прислів'я, але без повчального значення)
– Відшукайте приказку у казці і прочитайте її.
– Прочитайте приказки і прислів’я і подумайте, яке з них влучно підходить до нашої казки. (Слайд 9)
– У вас на партах лежать картки із наступним завданням. Прочитайте назви тварин на картках і розділіть їх на три групи: риби птахи та звірі. Пригадайте назви казок в яких ми зустрічаємось з такими героями-тваринами.
Картки: Лис, білка, горобець, кіт, вовк, орел, гуска, сом, миша, щука, собака, лев, сорока, окунь, соловей, кабан, ведмідь, змія, заєць, лящ, їжак, ворона.
– Дуже часто у казках звірят називають двома іменами. Наприклад, Котик-Мурлотик, Жабка-скрекотушка, Мишка-шкряботушка. Як ви думаєте, чому?
– А зараз уявіть, що ви казкарі, які пишуть казки для другокласників. Спробуйте подумати, які подвійні імена ви можете придумати для таких звірят:
Котик - …
Песик - …
Коник - …
Курочка - …
Коза - …
Гуска - …
Кабан - …
VІІІ. Релаксація. Кубик Блума.
– Яку казку ми сьогодні читали?
– Хто її автор?
– Чого вона нас навчає?
– Що цікавого ви дізналися на уроці?
– Що вам сподобалося і найбільше запам’яталося?