Тема. Григір Тютюнник «Ласочка»
Мета. Вчити виразному і свідомому читанню, вдосконалювати техніку читання, зорову пам’ять, зв’язне мовлення. Збагатити знання учнів про творчість українського письменника
Г. Тютюнника. Ознайомити з оповіданням про життя тварин, розкрити причинно – наслідкові зв’язки дружніх стосунків людини і звіра, вчити з розумінням ставитися до «братів наших менших».
Вдосконалювати уміння швидко орієнтуватися у тексті, ділити його на частини. Виховувати спостережливість, чуйність, любов до тварин.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: портрет Г. Тютюнника, текст оповідання Г.Тютюнника «Ласочка» презентація, завдання роботи груп, пар,
інформаційні повідомлення.
Хід уроку
1. Організаційний момент
- Щоб урок нам приніс гарні знання нам будуть потрібні :
Увага
Розум
Організованість
Кмітливість
1.2.Скринька очікувань
1.3Мовленнєва розминка
1.3.1. Скоромовка
1.3.2. Вправи для виразного читання
2. Перевірка домашнього завдання
2.1.Робота в групах
Учні в групах діляться враженнями від прочитаного твору за допомогою товстих запитань.
Чому ви вважаєте ...?
У чому різниця… ?
Припустімо, що буде, якщо ...?
3.Мотивація навчальної діяльності.Повідомлення теми та мети уроку
3.1. Бесіда
4. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
4.1. Розповідь про письменника
- Подивіться на портрет Г.Тютюнника. Що ви можете сказати про нього?
- Давайте послухаємо біографію, щоб дізнатися, чому у нього такий сумний погляд очей?
Розповідь двох учнів.
Григір Тютюнник народився на Полтавщині у селянській родині. Доля приготувала Григору багато випробувань. Хлопець у 6 років залишився без батька. Але усе своє життя письменник з теплотою і ніжністю згадував його. Потім настала війна і голод. Допомогли у житті йому дядько з своєю дружиною.
Навчання здобув у ремісничому училищі, куди Григір пішов тому, що там давали, хоч поганеньку одежину і 700г глевкого хліба в день. Саме цей хліб і допоміг йому вижити разом з мамою у страшний 1947 рік. А потім Григора спіткала ще й тяжка хвороба – туберкулюз легенів. Всі випробування важким тягарем лягли на його знеболену душу.
Ще дитинства Григір ріс хлопчиком, чутливим до природи. Ці душевні переживання і враження знайшли відбиток у його творах. З під пера виходять збірки для дітей «Ласочка», «Лісова сторожка», «Степова казка».
Починав писати твори Григір Михайлович російською мовою, а коли прочитав словник Бориса Грінченка з українською мовою більше не розлучався..
Прожив Г. Тютюнник, лише 49 років, але зумів залишити багато цікавих творів для дорослих і дітей.
4.2.Словникова робота
В оповіданні зустрічаються слова, які нам треба правильно читати і з'ясувати їх значення.
З'ясуй значення слів
Ожеледець - тонкий шар льоду на землі і на деревах
Припутень-лісовий голуб
Вухами пряде - ворушить вухами
4.2.1. Робота в парах.
Встановіть значення слів.
Дрібушить -. витанцьовує, швидко перебирає лапами.
Туркотіли припутні - пискливо тихенько гавкає.
Вепри з виводками - воркували лісові, дикі голуби Скімлення - протяжне, жалібне звучання. Дзяволить - дикі кабани зі своїми малятами.
4.2.2. Гра «Рибки»
Самостійне читання твору
4.2.3.Аналіз змісту оповідання
Перевірка первинного сприйняття тексту.
Тестування??????
1. Біля якого дерева Арсен ловив рибу?
а) Верби;
б) дуба;
в) липи.
2. На чому рибалив Арсен?
а) На березі;
б) на човні;
в) на плоту.
3. Кого побачив рибалка?
а) Лисеня;
б) вепра;
в) стару лисицю.
4. Яку першу рибину «зловила» Ласочка?
а) Карася;
б) окуня;
в) щуку.
4.2.4.Гра " Блискавка "
Триразове читання уривка за хв.
1 раз- 1 хв.з олівцем відмітити
2 раз – 1 хв. відмітити
- Чи збільшилась кількість прочитаних слів? ( Чим більше читаємо, тим швидший темп читання )
Фізхвилинка ( Релаксація, уявна подорож)
4.2.5. Вибіркове читання.
- Зачитайте, яким Арсен побачив лисеня.
- Як Ласочка впіймала рибину.
- Чого навчилося лисеня у Арсена.
- Зачитайте рядки в яких видно, що Арсен думав про Ласочку в холодну зиму.
- Зачитайте, як Арсен чекав на Ласочку після зими.
- За якими рухами Арсен впізнав Ласочку в дорослій лисиці.
- В яких рядках описуються події зображені на малюнку.
4.2.6.Робота в групах
1 група
Мета, тема та заголовок
2група
Характерисика героїв
3 група
План твору
4.2.7.Інтерактивна гра «Ключове слово»
Завдання: дібрати до кожної літери ключового слова риси, характерні для цього героя.
Перемагає команда, яка швидше і правильніше виконає завдання.
А (активний) Л (ласкава)
Р (розумний) А (активна)
С (сердечний) С (смілива)
Е (енергійний) О (обачна)
Н (небагатослівний) Ч (чемна)
К (кмітлива)
А (артистична)
4.2.9.Робота за ілюстрацією.
— Розгляньте ілюстрацію до цього твору.
Прочитайте яка частина оповідання описує саме цю картину
5.Підсумок уроку
— Який твір сьогодні читали?
— Чому він так називається?
— Як ви вважаєте, який це твір за жанром?
— Чого навчає нас автор?
Чи справдилися ваші очікування
5.1.Самооцінювання
Покладіть біля ваших очікувань одне одному оцінки
— Описуючи незвичайну дружбу людини і звіра, автор закликає: шануйте, оберігайте,
товаришуйте з «братами нашими меншими», і це стане окрасою вашого життя. За ваше
добро вам заплатять любов’ю і вірністю. Добро і любов повинні йти із вами поруч
протягом усього життя.
5.2. Домашнє завдання
Переказувати оповідання (с. 67–70). Придумати кінцівку до нього.