Тема: Віднімання від 15 одноцифрових чисел із переходом через десяток. Розв’язування задач.
Мета: ознайомити учнів із відніманням чисел у межах 20 із переходом через десяток виду 15-6; вчити віднімати числа частинами; виробляти культуру математичних записів; розвивати уміння грамотно, логічно, повно відповідати на запитання, аргументувати свої дії; розвивати логічне мислення, пам'ять, творчу активність учнів; виховувати доброзичливість, уважність, самостійність, інтерес до математики; створити мотивацію до подальшого вивчення предмета.
Обладнання: підручник з математики (Листопад Н. П., 2 клас, 2019р.), ілюстрації, роздавальний матеріал, конструктор LEGO.
Тип уроку: комбінований урок.
Освітня галузь: математична.
Хід уроку
1.Організація класу
Пролунав уже дзвінок
Починається урок.
-Сьогодні на уроці ми будемо працювати під девізом:
Думати швидко,
Виконувати чітко,
Точно працювати
Каліграфічно писати!
2. Мотивація навчальної діяльності
- Сьогодні на уроці навчимося віднімати від числа 15 одноцифрові числа з переходом через десяток, розв’язувати задачі на дві дії.
Відгадайте загадку:
В жовте лист пофарбувала,
Урожай з полів зібрала.
Золотила вербам коси
Чарівна цариця – …(Осінь)
І сьогодні на уроці математики виконуючи завдання ми будемо згадувати про дарунки осені. Тож починаємо працювати.
3. Усний рахунок (командна гра)
- На дошці ви бачите гарбузики.
Гарбуз багатий бета-каротином, вітаміном С і фолієвою кислотою. Гарбузове насіння є джерелом цинку і омега-3 жирних кислот. Зволожує шкіру і захищає її від різних інфекцій.
-Отже, ваше завдання знайти місце кожній насінинці. (згадуємо правила роботи в командній грі).
Приклади записані на насінні:
11-2 14-7 9+4 8+8 13-5 ( 4+1)
На гарбузі наклеєні кишеньки з відповідями.
4. Каліграфічна хвилинка
Відкрийте, будь ласка зошити.
(Діти відкривають зошити, розповідаючи вірш:)
Зошит свій я відкриваю
Навскоси його кладу
Ручку я ось так тримаю ,
Сяду рівно, не зігнусь.
Класна робота
-На парті у вас лежить яблучко.
Яблуко включає велику кількість заліза, яке відповідає за кровотворення. А вітамін С підвищує опірність організму до простудних захворювань. Пектин відмінно очищає організм від токсинів. Тому яблуко – один з найкорисніших фруктів осені.
Каліграфічно пишуть число 15.
_Що ви можете сказати про число 15?
(1 десяток і 5 одиниць).
1. Формування обчислювальних навичок
- Від числа 15 відніміть по 5, поки не отримаєш число 0.
(15-5=10 10-5=5 5-5=0)
-На дошці ви бачите грони винограда. Усі види винограду вважаються корисними через високий вміст міді та калію, він підвищує захисні сили організму, містить вітаміни, мікроелементи, легкозасвоювані вуглеводи та фруктові кислоти.
Сушений виноград - ізюм, родзинки - зміцнює нервові клітини ефективний при лікуванні безсоння, очищає судини.
Листя винограду маринують та додають у салати, застосовують в якості закуски для страв з м’яса, риби, овочів або в якості додаткового, пряного інгредієнта при консервації огірків, томатів.
Давайте згадаємо склад чисел 6, 7, 8, 9. (Діти записують склад чисел на виноградинках: 6- це 1 і 5, 8 – це 3 і 5, 9- це 4 і 5, 10 – це 5 і 5.
2.Удосконалення вмінь віднімати числа в межах 20 з переходом через десяток виду 15-
1) Віднімання на основі розкладання від’ємника.
-Як називаються числа при відніманні? (Число від якого віднімають -це зменшуване, число яке віднімають -це від’ємник і результат цієї дії -це різниця).
Повторіть, будь ласка.
Робота з відео https://www.youtube.com/watch?v=v0XTJUBKo5c
-Давайте розглянемо вираз 15-6.
-Так, ось коли під час віднімання одноцифрового числа від двоцифрового кількість одиниць у зменшуваного менша, ніж у від’ємнику, то таку дію називають віднімання з переходом через десяток.
15-6=15-5-1=9
-Відкрийте підручник на с.35 №199. (Математика 2 клас. Листопад)
Якщо подивитися на схематичне зображення цього прикладу, то побачимо, що число 15, займає більше, ніж десяток. Отже, спочатку ми повинні забрати кубики другого десятка, тобто довести число 15 до десяти. І лише потім забрати решту, 6- це 5 і 1.
2) Закріплення здобутих знань (с.35 №200)
Діти біля дошки обчислюють вирази, коментуючи свої дії.
15-7=15-5-2=8
15-8=15-5-3=7
15-9=15-5-4=6
3. Формування вмінь розв’язувати задачі на дві дії.
1) Аналіз і розв’язування задачі № 202 с.35
Було – 8 кг і 7 кг Перше запитання (всього)
Витратили – 9кг
Залишилося - ? Друге запитання (залишилося)
Відповідь: в ящику залишилося 6 кг овочів.
Чим корисний буряк для організму?
Буряк звичайний багатий білком, жирами, вуглеводами, клітковиною, органічними кислотами, вітамінами (В1, В2, В6, Р, Е, РР, фолієва кислота).
Яка користь моркви для організму людини ?
Корисні властивості моркви незаперечні: коренеплоди багаті провітаміном А (бета-каротин), вітаміни В1, В2, В3, В6, Е, С, К, РР.
Вітамін А краще засвоюється організмом, якщо вживати моркву з оливковою (або іншим рослинним) маслом або нежирної сметаною.
Фізкультхвилинка https://www.youtube.com/watch?v=xeHkYVT_KyQ
2)Творча робота над задачею.
Складіть задачу про картоплю і перець.
Було – 9 кг і 6 кг Перше запитання (всього)
Витратили – 7кг
Залишилося - ? Друге запитання (залишилося)
Розв’язок:
1)9+6=15(кг)-було.
2)15-7=8 (кг)
Відповідь: в ящику залишилося 8 кг овочів.
Перегляд відео про корись овочів.
https://www.youtube.com/watch?v=EFjbnHomuTU
3)Удосконалення вмінь обчислювати вирази з переходом через десяток.
1.Перевірка – з використанням цеглинок LEGO.
15-8 15-9 15-6 15-7 13-7 12-8
Синя -7, жовта- 6, червона- 9, блакитна-8, оранжева-5, зелена- 4.
2. Складіть і запишіть різницю з поясненням.
15 – 6=15-5-1=9
15-7=15-5-2=8
15-8=15-5-3=7
15-9=15-5-4=6
3. Назвіть числа, пропущені в таблиці.
Доданок |
5 |
|
6 |
|
10 |
4 |
Доданок |
|
7 |
|
8 |
|
|
Сума |
10 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
- Як знайти невідомий доданок?
Перегляньте відео, повторіть правило.
https://www.youtube.com/watch?v=cqfrlQIO_rw
10-5=5
15-7=15-5-2=8
15-6=15-5-1=9
15-8=15-5-3=7
15-10=5
15-4=11
4 Робота з геометричним матеріалом
-Назвіть геометричні фігури. Виконайте завдання на карточці.
-Які є геометричні фігури?
Сьогодні на уроці ми навчилися віднімати від числа 15 одноцифрові числа з переходом через десяток, розв’язувати задачі на дві дії. Візьміть яблучка і покладіть до кошика, якщо вам було легко працювати на уроці. Якщо було важко – біля кошика.
-Також ми згадували про користь овочів та фруктів. З’ясували, що в них є багато вітамінів, які необхідні нашому організму, тому вживайте щодня свіжі овочі та фрукти. Дбайте про своє здоров’я.
2.Пояснення домашнього завдання № 205,206 (записуємо)
Кругові вирази – це математичне поняття. Їх ще також називають круговими прикладами. Це задачі, в яких відповідь останнього прикладу має бути початком першого – і так іде по колу. Через це вони називаються круговими.
Було – 5 кубів і 3 циліндри
Поставив- 4 піраміди
Стало- ?
-Задача подібна до тих, що ми розв’язували.
-Дякую за урок!