Сучасний учень має орієнтуватися в сучасному медіапросторі, розуміти основні принципи функціонування різних медіа, виявляти вплив інформації на особистість, аналізувати й оцінювати медіаповідомлення, знати правила культури спілкування в інформаційному суспільстві та методи захисту від можливих негативних впливів; збирати, обробляти, зберігати та передавати інформацію з навчальною метою. Медіаграмотність допомагає учню активно використовувати можливості інтернету, телебачення, радіо, преси, допомагає йому краще зрозуміти мову мистецтва.
Пропонований урок медіаграмотності в початковій школі дає учням базові знання щодо медіаграмотності.
Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»
С. Б. Фіялка
Програма уроку з медіаграмотності для школярів
Київ 2018
Пояснювальна записка
Розвиток сучасних мас-медіа, соціальних мереж потребує цілеспрямованої підготовки учнів до вмілого й безпечного користування інформаційно-комунікаційними технологіями та мас-медіа. Відтак виникає гостра необхідність у розвитку медіаосвіти, адже сучасний учень школи не завжди готовий аналізувати вплив медіа й пов’язані з їхньою діяльністю маніпуляції, а також протистояти небезпекам, які можуть чекати на дітей в інтернеті.
Під медіаосвітою ми розуміємо процес розвитку особистості на матеріалі й за допомогою медіа з метою формування культури спілкування, творчих, комунікативних здібностей, критичного мислення, умінь повноцінного сприйняття, інтерпретації, аналізу та оцінки медіатекстів. Базовими цілями медіаосвіти вважаємо розвиток комунікативних здібностей учнів; формування критичного мислення; навчання сприймання інформації; оцінювання якості інформації; підвищення загальнокультурного рівня.
Тож сучасний учень має орієнтуватися в сучасному медіапросторі, розуміти основні принципи функціонування різних медіа, виявляти вплив інформації на особистість, аналізувати й оцінювати медіаповідомлення, знати правила культури спілкування в інформаційному суспільстві та методи захисту від можливих негативних впливів; збирати, обробляти, зберігати та передавати інформацію з навчальною метою. Медіаграмотність допомагає учню активно використовувати можливості інтернету, телебачення, радіо, преси, допомагає йому краще зрозуміти мову мистецтва.
Пропонований урок медіаграмотності в початковій школі дає учням базові знання щодо медіаграмотності.
Мета уроку – сформувати уявлення учнів про медіаграмотність та інформаційну безпеку.
Завдання:
навчальні:
розвивальні:
виховні:
Результатом виконання програми мають стати такі знання:
уміння:
1) усвідомлювати вплив медіа;
2) порівнювати власну думку з думкою інших учнів, висловлювати свої міркування;
3) критично оцінювати інформацію;
Зміст уроку побудований на діалозі, спонукає до обміну думками, враженнями, життєвим досвідом.
Обладнання: проектор, комп’ютер, папір, олівці, маркери, тести у кількості примірників, що дорівнює кількості учнів.
План уроку
Хід уроку
У сучасному суспільстві інформація стрімко множиться й нерідко керує поглядами та діями людей. Багато газет, журналів, телеканалів та інтернет-ресурсів контролюють або великі корпорації, або політики, які намагаються впливати на наші погляди. Ви вже дорослі, тож маєте знати, як розібратися, коли вам кажуть правду, а коли намагаються змусити бачити світ так, як комусь вигідно.
Щодня ми слухаємо радіо, читаємо газети, дивимось телевізор, багато часу проводимо в інтернеті. З цих джерел, які називаються медіа, ми черпаємо інформацію.
Спробуйте відповісти на питання:
Яку роль у суспільстві виконують ці джерела?
Що таке інтернет?
Які можливості інтернету тобі відомі?
Чи знаєш ти, що таке пропаганда?
Згадай останню радіопрограму, яку ти чув.
А який фільм ти переглянув останнім?
Чому в наш час, коли інтернет та телебачення мають величезний вплив на життя людини, ще є потреба в друкованих виданнях?
Чи часто ти купуєш щось (просиш про це батьків), подивившись рекламу?
Чи подобається тобі, коли хтось ухвалює рішення замість тебе?
Вхідне тестування (дод. А)
Словникова робота
Учні коротко записують у зошиті визначення.
«Маніпуляція» — це вплив на людей або приховане керування ними. Щоб пояснити, що таке маніпуляція, я наведу дуже відомий приклад. Хтось запитує у нас дорогу до Києва, а ми його, обманюючи, спрямовуємо на Полтаву — це тільки обман. Маніпуляція буде тоді, коли той, інший, збирався йти до Києва, а ми зробили так, щоб він захотів іти до Полтави.
«Пропаганда» спрямована на поширення фактів, аргументів, чуток та інших відомостей для впливу на людей. Пропаганда зазвичай повторюється та розповсюджується через різні мас-медіа.
Загрози інтернету
В інтернеті на вас постійно чатує небезпека. Адже важко впізнати особу, з якою спілкуєшся. Є дуже багато випадків, коли себе видають за інших, приписуючи собі гарну зовнішність, риси вдачі, захоплення тощо. До основних загроз інтернету можна віднести:
Техніки пропаганди
При читанні, прослуховуванні та перегляді будь-якого медіапродукту пам’ятайте, що іноді медіа спеціально подають матеріал неправдиво, намагаються нав’язати певну думку, агітувати.
Тому під час сприйняття інформації завжди ставте собі питання:
• Хто підготував цей матеріал?
• На кого він розрахований?
• Кому вигідна ця інформація?
• Чи подано джерела інформації?
А тепер переглянемо мультфільм про правила поведінки в інтернеті (дод. Б та перегляд мультфільму https://www.youtube.com/watch?v=NOKZHMiJJ98).
Діти висловлюють свої враження від перегляду мультфільму та пропонують свої методи захисту від інформаційних загроз.
Учитель узагальнює матеріал уроку, наводячи поради щодо безпеки в інтернеті з додатка Б.
Загадки
Фільми, новини, рекламу, музичну програму, жарти, мультики, сюрпризи нам покаже… (телевізор).
Кричить горлан через море-океан (радіо).
Не людина, а розмовляє (радіо).
За морем пташечка співає, а до нас пісня лунає (радіо).
Диво-ящик, є вікно, а у тім вікні кіно (телевізор).
Додаток А
Тест з інформаційної грамотності
а) моє прізвище, адресу, телефон;
б) імена своїх домашніх улюбленців;
в) назви своїх улюблених книжок чи мультфільмів.
2. Перед тим як купувати щось в інтернеті чи заходити на платний сайт, я:
а) переконуюся, чи мені це справді потрібно;
б) питаю поради в батьків.
3. Чи можна кому-небудь повідомляти свій пароль?
а) так;
б) ні.
4. Я можу надіслати своє фото через інтернет:
а) реальному другові або комусь із родини;
б) другові, якого я знаю тільки через інтернет;
в) я завжди запитаю дозволу в батьків.
5. Якщо хтось, кого я знаю по інтернету, дає мені свій телефон, я:
а) негайно йому телефоную;
б) даю йому свій телефон також;
в) запитаю дозволу в батьків, чи можна подзвонити.
6. Я не маю відповідати на електронні листи від людей чи організацій, яких я не знаю:
а) так;
б) ні.
7. Якщо хтось надсилає мені повідомлення з неприємними словами, я маю:
а) не відповідати на них;
б) розповісти батькам;
в) усі відповіді правильні.
8. Якщо хтось, із ким я познайомився через інтернет, хоче зі мною зустрітися, я:
а) ніколи не маю цього робити, не повідомивши батьків;
б) маю взяти із собою когось із друзів;
в) маю тримати все в таємниці.
9. Чи всьому, що я можу прочитати в інтернеті, можна довіряти?
а) так;
б) ні.
Додаток Б
Поради щодо безпеки в інтернеті