Урок з медіаграмотності для учнів початкової школи

Про матеріал

Сучасний учень має орієнтуватися в сучасному медіапросторі, розуміти основні принципи функціонування різних медіа, виявляти вплив інформації на особистість, аналізувати й оцінювати медіаповідомлення, знати правила культури спілкування в інформаційному суспільстві та методи захисту від можливих негативних впливів; збирати, обробляти, зберігати та передавати інформацію з навчальною метою. Медіаграмотність допомагає учню активно використовувати можливості інтернету, телебачення, радіо, преси, допомагає йому краще зрозуміти мову мистецтва.

Пропонований урок медіаграмотності в початковій школі дає учням базові знання щодо медіаграмотності.

Перегляд файлу

Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»

 

 

 

 

С. Б. Фіялка

 

 

 

 

 

Програма уроку з медіаграмотності для школярів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Київ 2018

 

Пояснювальна записка

Розвиток сучасних мас-медіа, соціальних мереж  потребує цілеспрямованої підготовки учнів  до вмілого й безпечного користування інформаційно-комунікаційними технологіями та мас-медіа. Відтак виникає гостра  необхідність у розвитку медіаосвіти, адже сучасний учень школи не завжди готовий аналізувати вплив медіа й пов’язані з їхньою діяльністю маніпуляції, а також протистояти небезпекам, які можуть чекати на дітей в інтернеті.

Під медіаосвітою ми розуміємо процес розвитку особистості на матеріалі й за допомогою медіа з метою формування культури спілкування, творчих, комунікативних здібностей, критичного мислення, умінь повноцінного сприйняття, інтерпретації, аналізу та оцінки медіатекстів. Базовими цілями медіаосвіти вважаємо розвиток комунікативних здібностей учнів; формування критичного мислення; навчання сприймання інформації; оцінювання якості інформації; підвищення загальнокультурного рівня.

Тож сучасний учень має орієнтуватися в сучасному медіапросторі, розуміти основні принципи функціонування різних медіа, виявляти вплив інформації на особистість, аналізувати й оцінювати медіаповідомлення, знати правила культури спілкування в інформаційному суспільстві та методи захисту від можливих негативних впливів; збирати, обробляти, зберігати та передавати інформацію з навчальною метою. Медіаграмотність допомагає учню активно використовувати можливості інтернету, телебачення, радіо, преси, допомагає йому краще зрозуміти мову мистецтва.

Пропонований урок медіаграмотності в початковій школі дає учням базові знання щодо медіаграмотності.

Мета уроку сформувати уявлення учнів про медіаграмотність та інформаційну безпеку.

Завдання:

навчальні:

  •                   ознайомити з поняттям інформаційної безпеки;
  •                   ознайомити з поняттям «пропаганда»;
  •                   розглянути різноманітні загрози інформаційній безпеці;

розвивальні:

  •                   удосконалення комунікативних навичок;
  •                   формування вмінь протистояти впливу пропаганди;

виховні:

  •                   виховання відповідальності за свої дії;
  •                   виховання критичного ставлення до інформації.

Результатом виконання програми мають стати такі знання:

  1.               поняття інформаційної безпеки;
  2.               поняття маніпуляції та пропаганди;
  3.               загроз інформаційній безпеці: крадіжка особистих даних, віруси, спам, хакери, шахрайство, контакти з незнайомцями;
  4.               технік пропаганди: бендвегон, сильні слова, церемонії, асоціації, повторення, шельмування, страх;

 уміння:

1) усвідомлювати вплив медіа;

2)  порівнювати власну думку з думкою інших учнів, висловлювати свої міркування;

3) критично оцінювати інформацію;

  1.               протистояти впливу пропаганди та маніпуляції;
  2.               визначати роль інформації та мас-медіа в сучасному світі.

Зміст уроку побудований на діалозі, спонукає до обміну думками, враженнями, життєвим досвідом.

Обладнання: проектор, комп’ютер, папір, олівці, маркери, тести у кількості примірників, що дорівнює кількості учнів.

 

 

 

 

 

 

План уроку

 

  1.               Привітання. Вступ. Повідомлення теми та мети уроку  (5 хв).
  2.               Актуалізація опорних знань (10 хв).
  3.               Вивчення нового матеріалу (20 хв).
  4.               Обговорення (10 хв).
  5.               Домашнє завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

 

  1. Привітання. Вступ. Повідомлення теми та мети уроку

У сучасному суспільстві  інформація стрімко множиться й нерідко керує поглядами та діями людей. Багато газет, журналів, телеканалів та інтернет-ресурсів контролюють або великі корпорації, або політики, які намагаються впливати на наші погляди. Ви вже дорослі, тож маєте знати, як розібратися, коли вам кажуть правду, а коли намагаються змусити бачити світ так, як комусь вигідно.

  1.               Актуалізація опорних знань

Щодня ми слухаємо радіо, читаємо газети, дивимось телевізор, багато часу проводимо в інтернеті. З цих джерел, які називаються медіа, ми черпаємо інформацію.

Спробуйте відповісти на питання:

Яку роль у суспільстві  виконують ці джерела?

Що таке інтернет?

Які можливості інтернету тобі відомі?

Чи знаєш ти, що таке пропаганда?

Згадай останню радіопрограму, яку ти чув.

А який фільм ти переглянув останнім?

Чому в наш час, коли інтернет та телебачення мають величезний вплив на життя людини, ще є потреба в друкованих виданнях?

Чи часто ти купуєш щось (просиш про це батьків), подивившись рекламу?

Чи подобається тобі, коли хтось ухвалює рішення замість тебе?

 

Вхідне тестування (дод. А)

 

 

 

 

 

 

  1.               Вивчення нового матеріалу

Словникова робота

Учні коротко записують у зошиті визначення.

«Маніпуляція» — це вплив на людей або приховане керування ними. Щоб пояснити, що таке маніпуляція, я наведу дуже відомий приклад. Хтось запитує у нас дорогу до Києва, а ми його, обманюючи, спрямовуємо на Полтаву — це тільки обман. Маніпуляція буде тоді, коли той, інший, збирався йти до Києва, а ми зробили так, щоб він захотів іти до Полтави.

«Пропаганда» спрямована на поширення фактів, аргументів, чуток та інших відомостей для впливу на людей. Пропаганда зазвичай повторюється та розповсюджується через різні мас-медіа.

Загрози інтернету

В інтернеті на вас постійно чатує небезпека. Адже важко впізнати особу, з якою спілкуєшся. Є дуже багато випадків, коли себе видають за інших, приписуючи собі гарну зовнішність, риси вдачі, захоплення тощо. До основних загроз інтернету можна віднести:

  •                   крадіжки особистих даних,
  •                   віруси,
  •                   спам,
  •                   хакерів,
  •                   шахрайство
  •                   контакти з незнайомцями.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Техніки пропаганди

  1.               Бендвегон

  1.               Сильні слова

  1.               Церемонії

  1.               Асоціації

 

  1.               Повторення

 

  1.               Шельмування

  1.               Страх

При читанні, прослуховуванні та перегляді будь-якого медіапродукту пам’ятайте, що іноді медіа спеціально подають матеріал неправдиво, намагаються нав’язати певну думку, агітувати.

Тому під час сприйняття інформації завжди ставте собі питання:

 • Хто підготував цей матеріал?

• На кого він розрахований?

 • Кому вигідна ця інформація?

• Чи подано джерела інформації?

А тепер переглянемо мультфільм про правила поведінки в інтернеті (дод. Б та перегляд мультфільму https://www.youtube.com/watch?v=NOKZHMiJJ98).

 

  1. Обговорення

 Діти висловлюють свої враження від перегляду мультфільму та пропонують свої методи захисту від інформаційних загроз.

Учитель узагальнює матеріал уроку, наводячи поради щодо безпеки в інтернеті з додатка Б.

 

  1. Домашнє завдання

 

  1.               Разом з батьками переглянь випуск новин по телебаченню. Поміркуй, як ця інформація стосується тебе особисто, твоєї родини, міста, країни.
  2.               Намалюй картину «Мій друг – планшет».
  3.               Упродовж тижня записуй найголовнішу новину, яку ти почув за день.
  4.               Обговори зі своїми дідусями і бабусями, якими з видів медіа вони користувалися, коли були такими як ти зараз?
  5.               Пограй в онлайн-гру «Медіазнайко».

Загадки

Фільми, новини, рекламу, музичну програму, жарти, мультики, сюрпризи нам покаже… (телевізор).

Кричить горлан через море-океан (радіо).

Не людина, а розмовляє (радіо).

За морем пташечка співає, а до нас пісня лунає (радіо).

Диво-ящик, є вікно, а у тім вікні кіно (телевізор).

 

 

 

Додаток А

Тест з інформаційної грамотності

  1. Коли я в інтернеті, я нікому не маю давати:

а) моє прізвище, адресу, телефон;

б) імена своїх домашніх улюбленців;

в) назви своїх улюблених книжок чи мультфільмів.

2. Перед тим як купувати щось в інтернеті чи заходити на платний сайт, я:

а) переконуюся, чи мені це справді потрібно;

б) питаю поради в батьків.

3. Чи можна кому-небудь повідомляти свій пароль?

а) так;

б) ні.

4. Я можу надіслати своє фото через інтернет:

а) реальному другові або комусь із родини;

б) другові, якого я знаю тільки через інтернет;

в) я завжди запитаю дозволу в батьків.

5. Якщо хтось, кого я знаю по інтернету, дає мені свій телефон, я:

а) негайно йому телефоную;

б) даю йому свій телефон також;

в) запитаю дозволу в батьків, чи можна подзвонити.

6. Я не маю відповідати на електронні листи від людей чи організацій, яких я не знаю:

а) так;

б) ні.

7. Якщо хтось надсилає мені повідомлення з неприємними словами, я маю:

а) не відповідати на них;

б) розповісти батькам;

в) усі відповіді правильні.

8. Якщо хтось, із ким я познайомився через інтернет, хоче зі мною зустрітися, я:

а) ніколи не маю цього робити, не повідомивши батьків;

б) маю взяти із собою когось із друзів;

в) маю тримати все в таємниці.

9. Чи всьому, що я можу прочитати в інтернеті, можна довіряти?

а) так;

б) ні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Б

Поради щодо безпеки в інтернеті

  1.               Ніколи не розголошуй в інтернеті своє ім’я, адресу, електронну пошту або паролі.
  2.               Ніколи не надсилай свої фото незнайомцям.
  3.               Ніколи не відкривай повідомлення від людей, яких ти не знаєш або котрим не довіряєш.
  4.               Завжди розповідай дорослим, якщо хтось, з ким ти познайомився через інтернет, бажає з тобою зустрітися.
  5.               Ніколи не розказуй незнайомцям, куди ти збираєшся і коли ти там будеш.
  6.               Завжди будь увічливим у мережі.
  7.               Ніколи нічого не купуй і не замовляй в інтернеті без дозволу дорослих.
  8.               Якщо хтось тебе ображає в чаті, не відповідай.
  9.               Пам’ятай, що не всякій інформації в інтернеті можна довіряти.
  10.          Не розсилай листів з будь-якою інформацією незнайомим людям.
  11.          Користуйся навчальними ресурсами з інтернету.
  12.          Проводь більше часу з реальними друзями та книгами.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Syniak Pavlo
    Супер! Дякую за працю та за можливість використовувати Вашу чудову розробку!)
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Баранчук Світлана Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Гольдфельд Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Юрчишин Наталя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Поперечная Татьяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 2 відгука
docx
Додано
29 березня 2018
Переглядів
26903
Оцінка розробки
5.0 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку