Тема. Царство опери.
Мета. Розвивати уміння злагоджено співати хором. Допомогти учням відчути й усвідомити інтонаційні особливості, своєрідність музичного надбання народу, відчути спільність і відмінність народної та композиторської творчості. Збагатити уявлення учнів по оперу, як вид музичного мистецтва. Формувати уміння слухати музику і роздумувати над нею.
Тип уроку. Комбінований.
Обладнання: музичний інструмент, магнітофон, музичні записи, підручники, на дошці написи «увертюра», «лібрето», «акти», «арія», «декорація».
Хід уроку
І. Підготовчий етап. Привітання.
ІІ. Перевірка д/з:
Щедрівки? (під Новий рік);
Веснянки? (на честь Ярила-сонця на Масницю, а також у день весняного рівнодення (22 березня) );
Купальські (на Івана Купала);
Жниварські (зажинкові та обжинкові) – (на початку і після закінчення жнив).,
6. Розспівування з елементами диригування.
ІІІ. Оцінки (взаємооцінювання)
ІУ. Новий матеріал.
Опера виникла наприкінці ХУІ ст. в Італії, тому їй вже більше 400 років. Чому вона стоїть відокремлено від інших видів пісенного мистецтва? Тому що опера – вид театрального мистецтва, в якому є елементи і музики, і літератури, і балету, і театру, і образотворчого мистецтва. Але все по порядку…
Уявіть собі, що ми зараз не в класі, а у театрі – величезному храмі мистецтв. Лунає останній, третій дзвінок, і тиша огортає глядацький зал. Помах чарівної палички диригента – все навколо наповнюється музикою.
Це звучить увертюра – оркестровий вступ. Він нібито відкриває виставу і готує слухачів до зустрічі із справжнім чудом – оперою. Увертюру в музиці можна порівняти із планом під час читання оповідання.
2. Слухання увертюри до опери М. Глінки «Руслан і Людмила»
3. Малювання на дошці схеми (Опера: 1. – увертюра)
4.Опера – це театральна вистава, в якій всі персонажі співають свої партії (ролі). Є певний сюжет, основою якого є літературний текст – лібрето. Лібретом до прослуханої вами щойно увертюри з опери є поема О.С. Пушкіна «Руслан і Людмила». Це підтверджує зв’язок опери з літературою.
5. З чого складається оповідання? (з абзаців) А пісня? (з куплетів, заспіву, приспіву). А опера складається з дій (актів)
6. Слухання уривку з опери Бізе «Кармен»
7. Малювання схеми (2. – вистава).
8. Крім загального сюжету в опері є і сольні номери (арії). Це як діалоги в текстах (розповідь одного героя про себе, свої думки і почуття).
9. Слухання арії «Авве Марія»
10. Малювання схеми (вистава: І дія, ІІ дія, між ними антракт;).
11. Також ще звучать дуети, тріо, квартети, хори. Це зв’язок з піснею. Оркестр виконує музику до танців. Це є зв’язок з хореографією. Дія опери розгортається серед декорацій, спеціально виготовлених художниками картин розміром на всю сцену. Гримери на обличчях акторів наносять грим. Це підтверджує зв’язок опери з образотворчим мистецтвом.
12. І закінчується опера фіналом, тобто підсумком.
13. Малювання схеми (3. – фінал)
14. Підсумок: робота за схемою.
У. Закріплення вивченого матеріалу:
1. Робота з підручниками: ст. 65 – опитування за схемою.
2. Читання таблиці.
УІ. Д/з: ст. 64 – 65.
УІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.