Черкаська загальноосвітня школа I-III ступенів
№ 30 Черкаської міської ради Черкаської області
Відкритий урок з основ здоров’я
на тему:
«Профілактика порушень постави»
5 клас
Підготувала
вчитель біології і основи здоров’я
Роєнко Олена Сергіївна
м. Черкаси
2019-2020 н. р.
Мета: розвивати знання у дітей про особливості формування постави та профілактики її порушень; дати визначення поняттям «постава», «сколіоз», «кіфоз», «лордоз»; формувати знання у учнів про причини порушення постави; розглянути вплив постави на здоров’я; пояснити необхідність виконання вправ для профілактики порушення постави; формувати важливі життєві навички; виховувати відповідальність за збереження свого здоров'я .
Тип уроку: комбінований
Обладнання: Підручник для 5-го класу загальноосвітнього навчального закладу / Т.Є. Бойченко, С.В. Василенко, Н.І. Гущина, І.П. Василашко. — К.: Видавництво «Генеза», 2018, наочність, презентація до уроку, відео, картки з завданнями, ножиці, роздатковий матеріал, клей, скоч, маркери.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть:
ХІД УРОКУ
І. Організація класу до уроку.
Учитель. Пролунав для всіх дзвінок. (Слайд 1)
Розпочати час урок.
Стали всі рівненько.
Вийшли із-за парт.
Урок з основ здоров'я
Будем починать.
Всі за парти ми сідаєм.
До роботи приступаєм.
Учитель. - Подивилися на мене.
Усміхнулися усі.
Чи готові до уроку?
Молодці!
- Бажаю вам на уроці відчути радість і задоволення від роботи, творчої
активності, кмітливості і винахідливості. Нехай цей урок залишить у вас
міцні знання, відмінні оцінки і чудовий настрій.
- Працюймо наполегливо,
Швидко, старанно,
Щоб жодна хвилинка не
Втратилась марно.
- Наш урок повинен бути: (Слайд 2)
У - урожайний (на нові знання)
Р - розвивальний.
О - організований.
К - комунікабельний.
Учням роздаються картки для самооцінювання, які вони заповнюють протягом уроку. (Слайд 3)
Картка самооцінювання учня
Прізвище, ім'я, клас_______________________________
Критерії оцінювання роботи учнів |
Бали |
|
1. Готував домашнє завдання (4 бали) |
|
|
2. Був активним під час заняття (3 бали) |
|
|
3. Аргументовано висловлював власні думки (3 бали) |
|
|
4. Був цікавим та уважним слухачем (2 бали) |
|
|
Власна оцінка |
|
|
Оцінка групи |
|
|
Оцінка вчителя |
|
|
ІІ. Перевірка домашнього завдання. (Слайд 4)
Розв'язування кросворда
3 Г |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
і |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
п |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
1 З |
а |
г |
а |
р |
т |
о |
в |
у |
в |
а |
н |
н |
я |
||||||||||||||||||||
д |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
2 К |
о |
о |
р |
д |
и |
н |
а |
ц |
і |
я |
|||||||||||||||||||||||
н |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
а |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
м |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
4 і |
н |
т |
е |
н |
с |
и |
в |
н |
и |
й |
|||||||||||||||||||||||
я |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Як називається комплекс дій для зміцнення організму? (Загартовування.)
2. Як називається встановлення взаємозв’язку між рухами. (Координамія.)
3. Як називається стан організму, спричинений недостатністю рухової активності. (Гіподинамія.)
4. Як називається вид рухової активності напружений, посилений (Інтенсивний.)
3. Гра «Хрестики – нулики» (Слайд 5)
Закресліть прямою лінією (вертикальною, горизонтальною, діагональною) групу слів або чисел, які об’єднуються однією темою чи поняттями.
Правила загартовування
Поступово |
Стеж за часом |
Роби як хочеться |
Способи, які підходять |
Систематично |
Не слідкуй за часом
|
Не звертай уваги на правила |
Не радься з лікарем |
Дозовано |
Відповідь: ліва діагональ
Види рухової активності
Прекрасна |
Мала |
Підібрана |
Низька |
Помірна |
Інтенсивна |
Ситематична |
Рухлива |
Вільна |
Відповідь: середня горизонталь
Альтернативна вправа. (Слайд 6)
1) Гра «Так – ні»
Відповіді учні записують на аркушах. Знаком «+» школярі позначають правильні твердження, «-» -- неправильні.
8. Біг відноситься до низької рухової активності. (Ні)
9. Прибирання в оселі відноситься до помірної рухової активності. (Так)
10. Робота за комп`ютером відноситься до помірної рухової активності. (Ні)
11. Одним з основних правил здорового способу життя та умовою росту й розвитку є достатня рухова активність. (Так)
12. Недостатня рухова активність є причиною порушень розвитку скелета, втомлюваності, поганого сну. (Так)
Ключ до завдання (Слайд 7)
1
|
2
|
3 |
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
+ |
+ |
- |
+ |
+ |
- |
+ |
- |
+ |
- |
+ |
+ |
ІІІ. Повідомлення теми уроку.
Актуалізація опорних знань . (Слайд 8)
Епіграф до уроку : “Правильна постава - запорука здоров’я і краси ” (народне прислів’я).
1. Щоб дізнатися тему уроку діти розв’язують ребуси, які зображені на дошці.
+ Т
(Слайд 9) Учитель повідомляє тему уроку. Потім ставить запитання щодо необхідності вивчення даної теми, формулює разом з учнями мету та завдання уроку. Параграф 12.
– Діти, так про що ми з вами сьогодні будемо говорити? (Відповіді дітей). Вірно, на цьому уроці ви дізнаєтеся, якою має бути постава, про причини її порушення та способи профілактики, пов’язаних з цим захворювань.
2. Які слова у вас асоціюються зі словом “постава ”? (Слайд 10)
П підтягнутий
О охайний
С стрункий
Т тренований
А активний
В витончений
А атлетичний
– Пригадайте, що ми називаємо поставою? (Відповіді дітей) (Слайд 11)
(Слайд 12) Вчитель демонструє малюнки людей з гарною поставою та її порушеннями. Ст. 75 підручника.
– Чому одні люди мають гарний вигляд, а інші - ні? Які на вашу, думку ознаки правильної постави? (Відповіді дітей, записуються на дошці у вигляді асоціативного куща)
ІV. Мотивація навчальної діяльності
- Як ви розумієте прислів’я, «Без постави – кінь корова»?
V. Вивчення нового матеріалу
(Слайд 13) Хребет людини складається з 33 хребців, кожен з яких лежить на міжхребцевому диску, що нагадує мішечок з желе. Завдяки цьому людина може згинатися і розгинатися. Та якщо хребет часто й неприродно викривлюється, може виникнути порушення постави. У дітей 10-14 років лікарі дуже часто фіксують порушення постави або сколіоз - викривлення хребта. Ст. 76 підручника.
Порушення постави може призвести до змін у скелеті, погіршення роботи органів кровообігу, дихання, травлення.
(Слайд 14) Перегляд та обговорення відео «Переваги хорошої постави».
(Слайд 15) Фізкультхвилинка. Виконання вправ.
Робота із зошитом і підручником.
(Слайд 16) У робочому зошиті на ст. 25 виконайте завдання № 2 відповідно до матеріалу підручника на ст. 76. У зошиті правильно сидить третій хлопчик, а в підручнику 4.
Перевір чи правильно ти сидиш.
Оскільки не правильна постава призводить до викривлення хребта.
Наслідками порушення правильної постави – є викривлення хребта .
Сторінка 76 підручника.
(Слайд 17) Сколіоз- викривлення хребта в бік.
(Слайд 18) Кіфоз - викривлення хребта назад (горб).
(Слайд 19) Лордоз – вгин хребта в середину.
(Слайд 20) Види деформацій хребта.
Виконання гімнастики для очей (відеоролик)
Робота в групах – (7-10 хв.). Діти читають завдання зашифровані на QR коді.
Група № 1 Створити фото колаж із роздаткового матеріалу на тему: «Причини і наслідки порушення постави» та презентувати свою роботу.
Група № 2 Створити фото колаж із роздаткового матеріалу на тему: «Профілактики порушень постави» та презентувати свою роботу.
Група № 3 Скласти пазли із роздаткового матеріалу. Після чого назвати ознаки правильної і неправильної постави.
Група № 4 Знайти правильну послідовність розрізаних частин вірша, розділити його між членами своєї команди і виразно зачитати.
Вірш «Правила правильної постави»
Розкажу вам зараз, любі однокласники,
Дуже правила прості.
Як за партою сидіти —
Це потрібно у житті.
Як іде урок української та зарубіжної літератури,
Книжку рівно покладіть,
Не сидіть, як знак питання,
Гарно плечі розведіть.
Спинку рівною Ви тримайте,
Рук на книжку не кладіть.
Голову не нахиляйте.
Як окличний знак сидіть.
Будуть в вас здорові очі,
Швидко будете рости.
Хто здоровим хоче бути —
Вмій здоров’я берегти!
Зараз буде малювання.
Дуже любите? Авжеж!
Малювати є бажання,
Але правила є теж.
Сісти треба тут красиво,
Можна й стати за мольберт.
Не як-небудь — косо-криво,
Не складайтесь, як конверт.
Ніг не треба закладати,
Опустіть їх до землі.
Про здоров’я треба дбати,
Поки, діточки, малі.
На українській мові сидіти важко,
Правил тут чимало є.
Хтось зігнувся, бідолашка,
Мало носом не клює.
І забув про все, до речі.
Животом на парту ліг.
І зібгав докупи плечі,
Ще й зсутулився, як міг.
А тим часом все страждає:
Шлунок стиснувся й болить,
Ще й печінка набрякає,
Селезінка аж пищить,
І не бачать добре очі,
Серце дрібно стукотить.
Кожен орган волі хоче,
У здоров’ї хоче жить.
А тому запам’ятайте
Дуже правила прості:
Спинку рівною тримайте —
Це потрібно у житті.
Буде гарною постава
І красивою хода.
Будь, дитино, вправна, жвава,
Не спітка тебе біда.
Бережіть здоров’я власне,
Поки є на це ще час,
Бо життя у нас прекрасне
І одне ж воно у нас!
Представлення групами своїх робіт.
VІ. Закріплення знань учнів
1. Гра «Продовж речення».
Діти озвучують пропущене слово або словосполучення.
1-й ряд: Якщо ти прямо тримаєш голову і спину, постава у тебе...
2-й ряд: …може розвинутись, якщо довго сидіти зігнувшись.
3-й ряд: Щоб зберегти правильну поставу, треба робити…
2. Гра «Корисно—шкідливо». Учням пропонується встати, «струсити» тіло, розгорнути плечі, щоб зняти м'язову втому від сидіння за партою. Учитель зачитує твердження, учні, якщо безпечно, плескають у долоні, а якщо небезпечно, тупочуть ногами. Тактильні відчуття дають можливість учням краще запам'ятати навчальний матеріал.
Які дії формують правильну поставу, а які її порушують:
а) сидіння за низьким столом;
б) ранкова гімнастика;
в) заняття спортом;
г) носіння важкого портфеля;
д) уроки фізичної культури ;
е) сидіння за високою партою ;
ж) катання на велосипеді
3. Проблемне питання:
Чому змалку потрібно дбати про правильну поставу? (Відповіді учнів: Постава – це звичне положення людини в спокої і русі.
Правильна постава є важливою умовою нормального розвитку й формування внутрішніх органів, а отже, працездатності організму. Правильна постава формується в процесі росту й розвитку та робить людину привабливою.
VІІ. Підсумок уроку.
На дошці прикріплене зображення дерева без листочків, біля дошки стоїть сміттєва корзина.
Ми сьогодні працювали Про здоров’я ще дізнались. Про свою поставу, Знати треба все - повір. |
Та залишилося нам Висновок усьому дати. І маленьке деревце Одягти в різнобарвні шати шати. |
Я хочу, щоб ви уважно подивилися на деревце і сказали, чого йому не вистачає? (листочків). А для того, щоб деревце стало різнобарвним, вам потрібно йому допомогти. Для цього у вас на столах лежать листочки, на яких написані корисні і шкідливі вправи для постави. Ваше завдання - вибрати тільки корисні вправи і способи поведінки, які сприяють збереженню гарної постави і роблять наше життя гарним і щасливим. А листочки, на яких записано шкідливий для постави спосіб поведінки, скласти в корзину для сміття. (Листочки з правильними відповідями прикріплюються до дерева, з неправильними – до корзини).
Фішбоун (Чому потрібна правильна постава)
Вірш (озвучує вчитель)
Подивимось малятка, як стати здоров`ятком.
Слідкуй за ранцем на спині,
І як сидиш ти на стільці,
Щоб місце для занять зручне,
А ліжко не було м’яке.
Треба бігати стрибати, м’яч у сітку закидати,
Нахилятись і пірнати, спину рівненько тримати.
Висновок уроку. Постава – це звичне положення людини в спокої і русі.
Правильна постава є важливою умовою нормального розвитку й формування внутрішніх органів, а отже, працездатності організму. Правильна постава формується в процесі росту й розвитку та робить людину привабливою.
VІІІ. Домашнє завдання, оцінки за урок.
Опрацювати § 12, розрахувати масу свого рюкзака.
Про своє здоров’я дбай, здоровим, сильним виростай!