Урок з позакласного читання на Тему :" Закріплення знань про види казок .Читання казки Ш. Перро «Кіт у чоботях».

Про матеріал
Продовжувати розширювати знання учнів про казку як вид усної народної творчості; навчити розпізнавати такі твори з-поміж інших, орієнтуватися в їх особливостях; розвивати вміння відтворювати зміст прочитаного;виховувати любов до казок;продовжувати вчити незрячих дітей читати за ролями, "ланцюжком",впівголоса;розвивати вміння думати, порівнювати, аналізувати вчинки казкових героїв;виховувати у дітей активну моральну позицію - робити добрі вчинки; вчити співчувати, переживати, дивлячись на несправедливість.
Перегляд файлу

Позакласне читання

Тема : Закріплення знань про види казок

Читання казки  Ш. Перро «Кіт у чоботях».

Мета:

  • розширювати знання учнів про казку як вид усної народної творчості;
  • навчити розпізнавати такі твори з-поміж інших, орієнтуватися в їх особливостях;
  • розвивати вміння відтворювати зміст прочитаного;
  • виховувати любов до казок;
  • продовжувати вчити незрячих дітей читати за ролями;
  • розвивати вміння думати, порівнювати, аналізувати вчинки казкових героїв;
  • виховувати у дітей активну моральну позицію - робити добрі вчинки;
  •  вчити співчувати, переживати, дивлячись на несправедливість.

                                                  Хід уроку 

I.     ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.    МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

1.Офтальмологічна хвилинка

 Малювання очима

Вправа спрямована на зміцнення очних м'язів.
       Це завдання буде корисним не тільки для зору, але й для розвитку талантів дитини.Воно схоже на попереднє, але вимагає більш творчого підходу.
        Запропонуйте малюкові намалювати будиночок, собаку, дерево, чоловічка, тільки замість пензлика і фарб використовуючи погляд. Можна подати приклад, намалювавши очима який-небудь нескладний малюнок або букву.

2. Робота над скоромовкою

Мишка раз прийшла до кішки,
Уклонилась кішці в ніжки,
Кішці – смішки,
Мишці – нітрішки.

III.   ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

— Який розділ ми завершили вивчати?

— Пригадайте твори, що найбільше запам'ятали.

Чому саме вони вам найбільше сподобалися?

IV.   ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

Сьогодні ми з вами  поринемо в світ нової казки, але перед тим ми маємо повторити що таке казка, якою вона буває, та й  якими вони бувають взагалі.

 

V.    СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Вступна бесіда   

Що таке казка і якими вони бувають?

 

Казка – це диво! Прекрасний світ, знайомий з дитинства, де добро завжди перемагає зло. На сторінках казкових книг живуть говорять звірі і дракони, сміливі богатирі і прекрасні принцеси, добрі феї і злі чаклуни. Казки закликають не тільки вірити в чудеса, але і вчать добру, чуйності, не пасувати перед труднощами, слухати батьків і не судити інших по зовнішності.

Які бувають казки?

Казка – це розповідь з вигаданими героями і сюжетом, що носить побутовий, героїчний або чарівний характер. Вони бувають фольклорні (складені народом), літературні (включають в себе риси народних оповідей, але належать одному автору) і авторські (написані одним конкретним автором). Фольклорні казки діляться на чарівні, побутові і про тварин.

Фольклорні

       Перш ніж дійти до читача, вони проходять довгий шлях. В усній формі передаються з покоління в покоління до тих пір, поки який-небудь збирач сказань було запише їх на папері. Вважається, що героями перших оповідань були Земля, Сонце, Місяць і інші природні явища, а образи людей і тварин стали використовувати пізніше.

       У народних сказань досить проста структура: приповідка, зачин і кінець. Текст легко читається і не містить складних слів. Але при уявній простоті зберігає все багатство української мови та обов’язкова перемога добра у фіналі.Випробування, які проходять герої, носять виховний і моральний характер.Врятовані героєм звірі, допомагають йому вибратися з важких ситуацій.

Побутові

     Дія відбувається в повсякденному житті, звичайному місті чи селі. Описується побут того часу, особливості та звички. Героями виступають бідняки і купці, дружини, солдати, слуги та панове. Основою сюжету служать звичайні життєві ситуації і конфлікти, вирішувати які героям доводиться за допомогою майстерності, кмітливості і навіть хитрощі.

Побутові казки висміюють людські вади: жадібність, дурість, невігластво. Головний посил таких історій в тому, що треба не боятися роботи, не лінуватися і впевнено долати перешкоди. З добром ставитися до оточуючих, бути чуйним до чужого горя, не брехати і не скупитися. Наприклад, «Каша з сокири», «Ріпка», «Дочка-семирічка».

Про тварин

     Часто персонажами виступають тварини. Вони живуть і спілкуються як люди, розмовляють і пустують, сваряться і миряться. Серед персонажів немає чіткого поділу на позитивних і негативних героїв. Кожен з них наділений однією відмінною рисою, яка і обігрується в сюжеті казки. Хитрий лис, злий вовк, працьовитий заєць, а пугач мудрий. Такі образи  дають уявлення про розум і дурості, про боягузтво і відвагу, про жадібність і доброту.

 

Чарівні

    Що таке чарівна казка? Це таємничий світ, наповнений магією і чарами. Де вміють говорити звірі, природа і навіть предмети. В основі сюжету лежить подолання будь-якої важкої ситуації або повернення втрати. Наприклад, «Морозко», «Фініст ясний сокіл», «Попелюшка».

    Світ персонажів надзвичайно різноманітний. Головні герої володіють всіма позитивними якостями, а то є такими як доброта, щедрість, чуйність, сміливість. Протистоять їм злі, жадібні і корисливі негативні герої. У боротьбі проти недругів позитивним героям допомагають чудові помічники і чарівні предмети. Розв’язка неодмінно щаслива. Герой з почестями повертається додому, подолавши всі негаразди і перешкоди.

Літературні

     Має певного автора, але тісно пов’язана з фольклором. Літературна казка відображає погляд автора на світ, його ідеї та бажання в той час, як народні сказання демонструють узагальнені цінності. Письменник співчуває головним героям, висловлює симпатію окремим дійовим особам і відверто висміює негативних героїв.

Основою часто служать :

  •              сюжети народних казок.
  •              приналежність героя до світу чарівництва;
  •              неприязнь між прийомними батьками та дітьми;
  •              герою допомагає природа, живі істоти і магічні атрибути.

     Для наслідування народних казок застосовуються ті ж принципи: казкова обстановка, що говорять звірі, триразові повторення і просторіччя. Нерідко використовуються і образи головних героїв народних казок: Іван-дурень, Баба-Яга, Цар Кощій та інші.

     До яскравих прикладів літературної казки можна віднести твір А. Пушкіна «Золота рибка», Г. Андерсена «Снігова королева» і Ш. Перро «Кіт у чоботях».
    Яка б не була казка, її мета навчити дитину не зневірятися, сміливо братися за виконання завдань, поважати чужу думку. Розглядаючи яскраві ілюстрації, легко придумати свій сюжет на вже знайому історію. Навіть дорослому буде корисно відірватися від звичайного круговороту днів і зануритися в прекрасний світ чарівництва.


 

     Фізкультхвилинка

Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться.
В різні боки нахиліться.
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте.
І за парти тихо сядьте

     Робота з казкою Ш. Перро «Кіт у чоботях».

   Словникова робота.

Мірошник -власник млина; той, хто працює в млині;

 Чагарник-зарості багаторічних дерев'янистих кущових рослин;

Маркіз-у деяких країнах Західної Європи — дворянський титул, середній між графом і герцогом, а також особа, що має цей титул.

Читання казки вчителем.

Читання тексту учнями «ланцюжком» перший абзац.

Незряча дитина слідкує і приймає участь в цьому читанні.

Далі мовчазне читання. Незряча ж дитина читає впівголоса, дає відповіді на запитання вчителя. Аналізує казку.

Гарно справились молодці!

    А ось дітки вам приніс завдання і солодощі Кіт у Чоботях! Це- загадки, після розгадування яких ми з  вами влаштуємо  чаювання з цукерками.

Сидить півник на печі
Їсть смачненькі калачі.
Ось лисичка прибігає,
Півника мерщій хапає.
Біжить котик рятувати,
В лиса півника забрати. (Казка «Котик і півник)

З їжачка хто насміхався,
Перегнати намагався?
Вихвалятися мастак,
Звуть вуханя цього як?(Заєць)

Старенька бабуся у лісі жила,

Гостинці для неї онука несла.

Хто дівчинку ту по дорозі зустрів?

 Як казка ця зветься?

Хто б відповів? («Червона Шапочка»)

 

Відповідайте на питання:
Хто у кошику Машу ніс,
Хто сідав на пеньок
І хотів з’їсти пиріжок?
Казочку адже ти знаєш?
Хто ж це був? …(Ведмідь)

На лісовій галявині
Сидить вона в хатинці.
Спокійно жити не хоче,
Царевичів морочить.
Ступа з мітелкою їй дорога,
Це шкідлива…(Баба-Яга)

Вигнав дід козу із хати —
Та й пішла вона блукати:
В зайця хатку відібрала.
Всі козу ту виганяли,
Рак козуню ущипнув,
Зайцю хатку повернув.  (Коза-дереза)


Сидить дівчина в корзині
На ведмежій дужій спині.
А чому ж вона  сховалась,
До ведмедя не призналась?   (Маша і ведмідь)
Молодці!

VI. Підсумок уроку. 

— Які казки називають народними, літературними, чарівні, побутові?

— Які з них найдавніші?

VII.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

 

 

 

 

 

     Д о д а т о к

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перро Шарль – Кіт у чоботях казка

(Скорочений переказ казки)

         Один мірошник залишив спадщину трьом синам. Старший забрав собі млин, середній одержав осла, а молодшому лишився Кіт, Молодший брат дуже засмутився, діставши таку мізерну частку. «Не журіться, хазяїне,—сказав йому Кіт,—Дайте тільки мені торбинку та замовте пару чобіт, щоб зручніше було ходити по чагарниках, і ви побачите, що ваша частка не така вже й погана, як вам здається».«А що коли й справді Кіт допоможе мені в моїй біді?» — подумав молодший брат і купив Котові гарні чоботи. Кіт вправно натяг їх, перекинув торбинку через плече і пішов у гайок ловити торбинкою кроликів та куріпок.
      Свою здобич Кіт поніс у палац до короля. Коли Кота ввели в королівські покої, він низько вклонився королю і сказав: «Ваша величність! Ось них кроликів та куріпок мій пан маркіз Карабас (таке ім’я вигадав Кіт своєму хазяїнові) наказав мені подарувати вам від його імені». «Скажи своєму хазяїну,— відповів король,— що я йому дуже вдячний і задоволений з такого подарунка».
       Одного разу, довідавшись про те, що король із своєю дочкою, вродливою принцесою, їде на прогулянку берегом річки, Кіт сказав своєму хазяїнові, щоб той вліз у річку. Коли король під’їхав до них, Кіт закричав: «Рятуйте, рятуйте, маркіз Карабас потопає!» Король звелів урятувати маркіза, запросив його в карету і дав королівське вбрання, бо Кіт сказав, що одяг маркіза вкрали злодії. Маркіз дуже сподобався королю і принцесі.
Карета з королем, принцесою і маркізом поїхала далі, а Кіт побіг попереду, попереджаючи всіх стрічних, щоб говорили королю, що навколишні ниви належать маркізу Карабасу, Король був здивований, що у маркіза такі великі володіння.          

         Нарешті Кіт забіг до чудового замку, хазяїном якого був багатий людожер. Кіт запитав у нього, чи правда, що той може обернутися на лева. «Так»,— відповів людожер і обернувся на такого страшного лева, що Кіт дуже перелякався. «А на мишу можете обернутися?» —спитав Кіт. І людожер обернувся на мишу. А Кіт накинувся на неї і з’їв.
      Коли король, принцеса і маркіз під’їхали до замку, Кіт сказав: «Прошу ласкаво, ваша величність, у замок маркіза Карабаса!» Маркіз подав руку молодій принцесі, і вони пішли слідом за королем. Король був у захопленні від багатства маркіза Карабаса і сказав: «Якщо хочете, пане маркіз, ви можете стати моїм зятем». І маркіз того ж дня одружився з принцесою. А Кіт став дуже поважною особою і полював на мишей тільки для розваги.

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
4 травня 2020
Переглядів
1213
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку