Урок з предмету Я досліджую світ "Бактерії"

Про матеріал
Урок формує уявлення про бактерії як живі організми, допомагає формувати вміння узагальнювати, висловлювати судження, встановлювати взаємозв'язки між об'єктами живої і неживої природи.
Перегляд файлу

 

Овруцький ліцей № 1

 

E:\ФОТОГРАФІЇ\Відкритий урок Бактерії\100_3380.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                          

                                             

                     

Урок з предмету

«Я досліджую світ»

у 3 класі на тему:

«Бактерії»

 

 

 

                                                              Розробила вчитель

                                                              початкових класів

                                                              Кистанчук Наталка Михайлівна

 

 

 

 

 

 

                                      

                                    

Мета: формувати уявлення про бактерії як живі організми, про профілактику захворювань, що спричиняють мікроорганізми, про корисні бактерії; формувати вміння узагальнювати, висловлювати судження; встановлювати взаємозв’язки між об’єктами живої і неживої природи; розвивати зв’язне мовлення; виховувати санітарно-гігієнічні навички поводження в природі.

Обладнання: мультимедійна презентація, малюнки бактерій, мікроскоп.

 

                                                    Хід уроку

I. Організація класу.

Пролунав дзвінок,

Ми розпочинаємо наш урок.

Допитливі в класі діти

Про все хочуть знати на світі.

   Діти, візьміть долоньки до долоньок, передайте частинку гарного настрою тим, хто стоїть поруч, щоб наш урок пройшов у теплій і дружній атмосфері, а нам всім було радісно і цікаво. Хай вашим девізом будуть слова: « Якщо хочеш, щоб життя усміхнулося тобі, спочатку усміхнися життю». Подаруйте свою усмішку один одному.

II. Оголошення, представлення теми уроку та очікуваних результатів, актуалізація знань.

 Сьогодні у нас незвичайний урок, а урок-конференція, на якій присутні лікар, синоптик, екологи, мікробіологи, журналісти і науковці 3-го класу. Ми помандруємо у царство живих організмів «Дроб'янки», дізнаємось все про його жителів. Подивіться на план нашої конференції, у нас попереду багато цікавих завдань. Зверніть увагу на виставку книг і журналів. Це наукова і додаткова література. Вона допоможе вам стати розумнішими, дізнатися про багато несподіваних речей.

1.Вправа «Очікування».

- Що ви очікуєте від сьогоднішого уроку?

- Від кого це залежить?

   Ви самі вивели формулу успіху нашого уроку, яка допоможе вам працювати. Давайте її прочитаємо.

Я – особистість.

Я – учень.

Я – хочу знати.

Я – думаю.

Я – аналізую.

Я – висловлююсь.

Я – налаштований на добро.

2. Фенологічні спостереження.

- Кожен  день в житті людини розпочинається з новин про погоду. Ось і ми  послухаємо прогноз синоптика на сьогоднішній  день.

1) Сьогодні …

2) Надворі господарює рання весна, її називають світлою.

3) Небо хмарне, але не плаче дощем, температура повітря…

4) Сонце піднімається вище над землею.

5) Дні стали довші.

6) Все  більше прогрівається повітря.

7) Розпустилися бруньки на деревах і кущах.

8) У берези почався сокорух.

9) Зацвів підсніжник.

10) Прокинулися метелики.

11) Вже прилетіли жайворонки, шуліки (які занесені у Червону книгу України), дикі качки, білі лелеки.

12) У звірів настав час для переодягання – весняного линяння.

13) Люди готуються до весняних робіт.

14) За будь-якої погоди раджу всім присутнім бути бадьорими і працьовитими.

  Щоб дізнатися, які знання ви отримали на попередньому уроці – проведемо гру «Абітурієнт». ( Діти беруть білет на вибір).

Білет №1

Продовжити речення «До грибів належать дріжджі і цвіль».

1.Що ви знаєте про сажкові гриби?

(Сажкові гриби зменшують урожайність пшениці, жита, кукурудзи.)

2.Дати пораду однокласникам, що збирають гриби.

 

Білет №2

Підкреслити правильні твердження.

-З чого складається шапинковий гриб? (Грибниця, корінь,стебло, ніжка, шапинка).

2. Чим живляться гриби?( Відмерлими рослинами і тваринами.)

3. Довести, що гриби належать до живої природи.

(Гриби мають всі ознаки живих організмів: дихають, живляться, ростуть, розмножуються, відмирають).

 

Білет №3

1.Гриби – це тварини чи рослини?

(Це особливі живі організми, окреме  царство).

2. Доповни схему: гриби є сажкові, шапинкові,  цвілеві, дріжджі.

3.Чому гриби вважають цінним продуктом харчування?( У грибів білків більше, ніж у рибі. Фосфору стільки ж як у рибі. Мінеральних речовин приблизно стільки ж, як у фруктах).

 

6. Фронтальна перевірка.

Вікторина « Найрозумніший».

1. На які групи можна поділити шапинкові гриби?

2. Як розмножуються гриби?( На шапинці з нижнього боку розміщуються трубочки, в яких утворюються маленькі «насінинки». Вони називаються спорами, за допомогою їх, а також частинами грибниці гриби розмножуються.)

1.Як правильно збирати гриби?

2. В чому полягає  цінність грибів?

 - Підвищують родючість ґрунту.

 - Це корм для деяких диких тварин.

 - Це продукт харчування.

 - Дріжджі використовують для випікання хлібних виробів.

 - Із цільових грибів виробляють ліки.

 - Гриби перетворюють рештки відмерлих тварин і рослин на поживні речовини.

 - Це окраса наших лісів.

Вчитель. Послухаємо наших абітурієнтів.

 - Який можна зробити висновок? Гриби відіграють важливу роль у нашому житті  і у природі.

III. Повідомлення теми уроку, мотивація навчальної діяльності.

- Щоб назвати тему нашого уроку нам потрібно розшифрувати закодоване слово: 6 21 19 2 '  33 18 15 11,  нам в цьому допоможе алфавіт. Пропоную розв’язати незвичайний математичний приклад: баки –и +термо – мо +ії.

Тема нашого уроку: « Бактерії», їх ще називають мікробами і мікро- організмами. Це живі організми царства дроб'янки.

- Як ви думаєте, чого навчить вас цей урок? Для чого вам будуть потрібні ці знання? Чи знадобиться це вам у житті?

IV. Засвоєння нових знань, умінь і навичок учнів.

- Подивіться на свої руки, підручники, зошити, поверхню парти. Що ви бачите? Коли вчені винайшли мікроскоп, то побачили, що на різних предметах, у ґрунті, на рослинах, на тілі людей і тварин живуть дрібненькі живі організми,  які за формою схожі на кульки, палички, коми, спіральки. Всі  ці мікроскопічні організми називаються бактеріями або мікробами чи мікроорганізмами. Вони бувають корисними і шкідливими, друзями і ворогами людини. Першою людиною, що побачила  мікроорганізми був голландець Левенгук. У краплині  води він побачив живі організми у мікроскоп, який він сам зробив це було велике відкриття. Мікроскоп – це  прилад, що збільшує  у 100 і 1000 разів, при такому збільшенні маленька комашка буде виглядати як мишка.

1. Індивідуальне дослідження.

 - Якими бувають наші руки протягом дня, розкаже наш мікробіолог. Я взяв посів на руках у своїх однокласників, які вони  помили рано вранці, перед тим як іти до школи, потім вимили руки проточною водою і нарешті вони вимили руки з милом – це був третій посів. Результат мого дослідження:

1чашка – 8 колоній бактерій;

2 чашка – 2 колонії;

3чашка – жодної колонії бактерій.

Колонії – це скупчення мікроорганізмів.

Я зробив висновок, щоб бути здоровими, нам варто мити руки з милом і дотримуватись правил гігієни.

2. Настав час попрацювати з науковою літературою. Робота з підручником.

Вчитель. Пропоную вам опрацювати статтю підручника. Читання з поміткою  + знаю;  - нове для мене; ? є запитання.

Знайомий матеріал ви нам зараз розкажете.

Новий – закріпимо і дамо відповіді на поставлені запитання.

- Які у вас виникли питання після опрацювання статті?

- Де найбільше зустрічаються мікроби?

Мікроби заселяють всю планету, вони є скрізь, навіть у льодах Арктики, тому, що пристосувалися до умов навколишнього середовища і є необхідні умови для розмноження.

- Як ви розумієте вислів пристосувалися до умов навколишнього середовища?(Мікроби набули ознак, завдяки яким вони виживають.

Вчитель. Чи багато корисних бактерій є  на Землі нам повідомить журналіст.

Журналіст. Сьогодні відомо близько 400 видів корисних бактерій. Загальна кількість їх у тілі людини досягає кілька трильйонів. Бактерії потрібні для підтримки життя на землі.

   Чи є місця, де немає бактерій розповість нам еколог конференції. (Практично немає бактерій у соснових і кедрових лісах, ці дерева виділяють фітонциди, які вбивають мікроби, тому там будують санаторії і бази відпочинку. Цікаво, що в організмі новонародженого теж відсутні бактерії.

Вчитель. У вашому словничку з’явились нові слова – це дрібні організми, небезпечні вороги людини, які видимі тільки під мікроскопом.

 

1.Технологія «Займи позицію».

Діти, на вашу думку, в чому полягає цінність бактерій в нашому житті?

Хто вважає, що вони корисні, об’єднайтесь у групу «За».

Якщо  шкідливі – у групу «Проти».

Почнемо дискусію.

«За». Я вважаю, що бактерії дуже корисні. Вони беруть участь в утворенні молочно – кислих продуктів – це йогурту, кефіру, ряжанки, у квашенні овочів і фруктів.

«Проти». Я поважаю твою думку, але бактерії є збудниками тяжких хвороб у тварин і людей.

«За». Бактерії  збагачують ґрунт  поживними речовинами.

«Проти». Твоя правда, але бактерії псують різні консерви, якщо їх довго і неправильно зберігати, ці продукти стають отруйними і їх вживати небезпечно.

«За». Дуже корисні бактерії гниття. Щоб не було цих бактерій, то вся поверхня Землі була б покрита трупами тварин і відмерлими  рештками рослин.

«Проти». Ти стверджуєш, що бактерії гниття корисні, а як же  гниття овочів, фруктів, м’яса.

«За». Без бактерій неможливі процеси виготовлення шовку, каучуку, кави.

«Проти». Влітку на водоймах можна спостерігати «цвітіння води» –  це бактерії. Вони можуть викликати загибель мешканців водойм.

«За». У кишечнику людини живуть бактерії (кишкові палички), які сприяють процесам травлення.

 У шлунку  жуйних тварин (корів, овець, кіз) також живуть бактерії, які  перетравлюють рослинну їжу.

  Є групи бактерій, які застосовуються для отримання антибіотиків і вітамінів. Бактерії застосовуються в очисних спорудах, тому що вони розкладають органічні рештки і очищають воду.

Вчитель. Який висновок ми зробимо про бактерії?

Бактерії приносять багато користі і відіграють важливу роль у нашому житті, вони потрібні для підтримки життя на Землі.

3.   Поради від лікаря.

На нашій конференції присутній лікар,  який дасть цінні поради, як боротися зі шкідливими бактеріями щоб не захворіти.

Лікар. Протягом дня ми «накопичуємо» на руках бактерії. Вони можуть перебувати на перилах сходів, дверних ручках, на різних поверхнях. Саме через брудні руки передаються багато інфекцій, вірусних захворювань: грип, коклюш, туберкульоз, дифтерія. Слідкуйте за своїм здоров’ям. Коли ви повертаєтесь з вулиці додому і перед їдою, треба неодмінно мити руки з милом і проточною водою. Під час чхання і кашлю людина розбризкує близько 40 тисяч маленьких крапель з мікробами. Уявляєте скільки людей може захворіти від однієї людини, що чхне. Перекрити шлях мікробам допоможе звичайна носова хустинка. Прикривайте при кашлі, чханні рот і ніс хустинкою.

Ви готові боротися з мікробами? Є у вас носова хустинка? Дотримуйтесь правил гігієни,слідкуйте за своїм здоров’ям і будьте здорові.

4. Фізкультхвилинка «Дві подружки, дві руки».

Дві подружки, дві руки все вони уміють.

Рвуть на грядці бур’яни, одна одну миють.

Місять тісто дві руки, лівою та правою

Воду в морі чи ріці я гребу, як плаваю.

5.    Наукове дослідження, робота в групах.

Настав час провести наукове дослідження. Пропоную вам об’єднатись в групи за кольоровими сигнальними картками, що лежать у вас на партах.

1 група. «Кульки». Наша група отримала завдання скласти «сенкан» по темі  « Бактерії».

1.Бактерії.

2.Корисні, шкідливі.

3.Допомагають,шкодять, перетворюють.

4.Бактерії потрібні  для життя на Землі.

5.Мікроби.

2група «Палички». Довести, що бактерії – живі організми.

Ми, вважаємо, що бактерії живі організми тому, що вони дихають, живляться, ростуть, розмножуються, вмирають. Наприклад, кожні 20 хвилин бактерія ділиться навпіл, тобто розмножуються. Коли часто мити руки з милом, то бактерії гинуть. Отже, бактерії належать до живої природи.

3  група «Спіральки». Скласти пам’ятку   «Ні – шкідливим  мікробам».

Ми склали пам’ятку, за якою повинні жити і спонукати до цього інших.

1.Постійно тримати у чистоті своє тіло й одяг.

2.Не пити непереварену воду.

3.Не їсти зіпсованих продуктів.

4.Не користуватись речами хворих людей.

5.Підтримувати чистоту у квартирі.

6.Мити овочі і фрукти перед їх вживанням.

4 група «Коми». Природознавча задача. Вчені помітили швидке розмноження бактерій. Чим це викликано?

6.Робота в зошиті.

Відкрийте зошит. Виконайте в парах завдання. Виберіть правильну відповідь.

7. Вправа «Інтерв’ю». Наш  журналіст візьме інтерв’ю у самої бактерії.

- Що означає твоє назва?

 - Моя  назва походить з грецької мови і означає «маленька паличка». Я, бактерія, організм – перетворювач.

- А чому тебе так називають?

- Я перетворюю залишки відмерлих живих організмів на перегній, а потім на мінеральні солі.

- Але ж ти буваєш шкідливою?

- Я приношу шкоду тим, хто не дотримується особистої гігієни.

- Ти іноді псуєш продукти харчування.

- Я раджу всім вам не вживати продуктів, в яких закінчився термін зберігання.

- Люди через тебе хворіють.

- Коли ви хворієте і вживаєте антибіотики, то корисні бактерії гинуть і для організму людини це погано.

- Отже, від тебе більше користі, якщо вести здоровий спосіб життя?

- Саме так. Адже ми, бактерії, підтримуємо життя на Землі.

8. Ланцюги живлення.

Всі живі організми взаємопов’язані між собою ланцюгами живлення. Поспостерігаймо за цим.

Я – рослина, організм – виробник, вбираю з повітря вуглекислий газ, виділяю кисень.

Я – зайчик, організм споживач, їм соковиту траву.

Я – лисичка, а зайчик – моя здобич. З часом ми старіємо і вмираємо.

Ми – бактерії – організми – перетворювачі, перетворюємо залишки відмерлих організмів на перегній, потім на мінеральні солі.

Ми – мінеральні солі – ми живимо рослину.

Висновок. Ми довели, що в природі все взаємопов’язано.

9.Несподівані гості. (Рольова гра).

Сьогодні до нас завітали ще гості.

 - Це що за страхіття таке?

- Хто такі, навіщо сюди прийшли?

- Ми поширювачі різних хвороб.

Ми – мікроби, прийшли налякати вас!

Понад усе ми любимо бруд. Що  брудніше, то нам приємніше і все більше нас стає.

- Діти, ви злякалися?А чому?

Ми не дозволимо нас злякати, у нас є сильна зброя проти вас! Наша зброя – це знання.

10. Гра «Продовж речення».

-Чого « бояться» мікроби? Що допоможе їх перемогти?

Мікроби бояться…(води і мила, тому треба мити руки з милом після прогулянки чи гри з тваринами.)

Мікроби бояться…(кип'ятіння, тому треба кип’ятити воду і молоко).

Мікроби бояться…(холоду, тому готові страви слід зберігати у холодильнику).

-Який висновок ви зробите?

Вітаміни, фізкультура, спорт, чистота, дотримання режиму дня – запорука здоров'я.

Вчитель. Діти, у нас є помічники у боротьбі з мікробами – це зелені    рослини – вазони , вони легені нашого класу.

   Найбільше у класі хлорофітуму. Ця рослина найкраще справляється із знищенням мікробів у приміщеннях. У нашому класі регулярно проводиться вологе прибирання, провітрювання, вас оглядає наш лікар. Всі турбуються про ваше здоров’я. У Конвенції ООН стаття 24 і Конституції України стаття 49 сказано, що кожен з вас має право на охорону здоров’я  і  медичну допомогу.

Є гарне прислів’я «Здоров’я у чистоті міцніє», завжди про це пам’ятайте.

11. Поетична хвилинка «Спроба пера»

Хто про чистоту …

Той здоров’я…

А хто здоровий, той…

Все йому в житті…

Він долає всі вершини,

Це ж чудово для ….

Дійсно, здоров’я – це найбільша цінність у житті людини.

V. Рефлексія уроку.

 Прийом «Чи вірите ви?» Підтвердіть або заперечте  дані твердження.

1. Бактерії  – живі організми. (Так)

2. За добу одна бактерія утворює одну нову. (Ні)

3. За допомогою бактерій виробляють кефір, ряженку. (Так)

4. Серед бактерій є тільки корисні.(Ні)

5. Слід остерігатися хвороботворних бактерій.(Так)

6. Не треба мити руки перед вживанням їжі.(Ні)

Чому так важливо «познайомитись» з бактеріями?

Б

А

К

Т

Е

Р

І

Ї

Вправа «Згадаймо основне».

- Що найбільше запам’яталось на уроці?

- Що здивувало?

- Чи справдилися ваші очікування?

- Де ви використаєте ці знання?

                       Я

дізнався      зумів     навчився

- Я дізнався багато нового і цікавого про бактерії.

- Я навчилася розрізняти корисні і шкідливі бактерії.

Я зумію подбати про своє здоров’я.

Я вдячна всім за активну участь у роботі конференції (Оцінювання учнів).

VI. Повідомлення домашнього завдання. Пропоную на вибір посильне  завдання.

1. Скласти кросворд по темі «Бактерії».

2.Сласти діалог «Зустріч корисної і шкідливої бактерії».

3.Опрацювати статтю на сторінці підручника.

Вчитель. Здоров’я – це сила!

Здоров’я – це клас !

Хай буде здоров’я у вас і у нас!

А зараз бактерія хоче подарувати вам результат своєї праці – смачний йогурт.

 

 

docx
Пов’язані теми
Я досліджую світ, Розробки уроків
НУШ
Додано
14 жовтня
Переглядів
161
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку