Урок з природознавства 2 клас. "Птахи"

Про матеріал
Поглибити знання дітей про птахів, ознайомити з осілими та перелітніми птахами, Червоною книгою України. Розвивати у дітей спостережливість, уміння бачити красу природи, навколишній світ. Виховувати почуття любові, поваги до всього живого та бережливе ставлення до птахів.
Перегляд файлу

 

Природознавство

 

2 клас

 

Тема уроку.  Птахи, їх охорона.

 

Мета уроку.  Поглибити знання дітей про птахів, ознайомити з осілими та перелітніми птахами, Червоною книгою України.

Розвивати у дітей спостережливість, уміння бачити красу природи, навколишній світ.

Виховувати почуття любові, поваги до всього живого та бережливе ставлення до птахів.

 

Обладнання:   запис "Голоси птахів", малюнки птахів зимуючих і перелітніх, ілюстрація верби та калини, Червона книга України.

 

Хід уроку

 

1. Девіз: Ми любимо сонце і квіти

І ранок нам шле свій привіт,

Ми роду козацького діти,

Землі української цвіт.

 

2. Бесіда.   Ми вітаємо всіх щирих друзів природи. На урок - прес - конференцію до нас завітав, ви дізнаєтесь хто, відгадавши загадку:

 

Вірно людям я служу,

Їм дерева стережу,

Дзьоб міцний і гострий маю,

Шкідників ним здобуваю.

(Дятел)

 

Із казкової країни Уолта Дісней до нас завітав Дя­тел Вудді. В кінці уроку активним, уважним, старанним учням вручить свої нагороди і пам'ятки.

 

3. Повторення теми, над якою працюємо.

Ми працюємо над темою жива і нежива природа.

Що належить до живої природи?

Що належить до неживої природи?

Що ми дістаємо від природи? Які є рослини?

Що беруть рослини від неживої природи?

Чи є тварини - частиною живої природи?

На які групи поділяються тварини?

За способом живлення, як поділяються тварини?

Як називають тварин, які живляться рослинною їжею?

Як називають тварин, які живляться тваринною їжею?

Як називають тварин, які живляться і рослинною і тваринною їжею?

За способом життя і місцем проживання на які дві групи поділяються тварини?

Яких свійських тварин ви знаєте?

Яких диких тварин ви знаєте?

Чи можна мишей, пацюків, різних комах називати свійськими тваринами?

Чи можна взимку зустріти в лісі ведмедя? Чому?

А ще кого ми не зустрінемо?

На які групи поділяються комахи?

Яка спільна ознака усіх комах?

 

 

4. Гра "Хто зайвий?"

 

Ведмідь, заєць, борсук, їжак – зайвий заєць, він у сплячку не впадає.

Ластівка, зозуля, синичка, грак – синичка, вона зимую­ча пташка.

Колорадський жук, муха, білан капустяний, бджілка – зайва бджілка, вона корисна комаха.

 

Оцінювання учнів.

 

Загадка.

 

Прилетіли гості, сіли на помості

Без сокири, без лопати

Поробили собі хати. (птахи)

 

5. Визначення теми і мети уроку.

 

Отже, сьогодні на уроці ми дізнаємось, чому одних птахів називають перелітними, інших - зимуючими, та ще багато цікавого про наших пернатих друзів.

 

6. Бесіда "Курличуть в небі журавлі".

 

З приходом осені, готується до відльоту птаство, бо вже зникли комахи, отже для пернатих стало значно менше їжі, а незабаром ще одне лихо - холоди.

У кінці вересня, а іноді й раніше, збираються у да­леку мандрівку ластівки, солов'ї, зозулі, ще раніше вже покинули нас стрижі. Поспішають на південь зграї шпаків, граків, трясихвісток. Потягнулись на південь лелеки. Чути в небі протяжні сумні звуки, то ключем до Південної Америки відлітають журавлі, їхнє прощальне курликання довго чути здаля, ніби плач за Батьківщиною. Минає час і білокрилі птахи піднімаються у височінь. Це - гуси, качки. Летять во­ни особливо обережно, всі разом - старше покоління і молодь. Старі зозулі відлетіли, а молодь ще підростає, набирається сил. Згодом все пташине царство відлетить на південь.

А до нас прилетять червоногруді снігурі, чубаті омелюшки. В ялинниках з'являться шишкарі – дуже гарні пташки. Вони великі мандрівники - все життя в пошу­ках шишок.

З наближенням зими горнуться до оселі людей пташ­ки, чекають від них допомоги в холодну, голодну пору.

 

7. Відгадування загадок про птахів.

 

Дятлик хоче послухати, які ви знаєте загадки про птахів.

 

1.  Сіла пташка на дубку

Завела своє ку-ку!

Стрепенулись їжачок,

Заєць і косулі.

Всіх збудив той голосок

Пісенька...(зозулі).

 

2.  Ми пішли до гаю вдвох  -

Я й сестра Маринка,

А в гаю тім тьох та тьох

Та іще так дзвінко.

Що за співанки? Чиї?

То співають... (солов'ї).

 

3.  Відлітають за моря

У краї далекі,

На будинках гнізда в'ють

Звуть же їх... (лелеки).

 

4.  Швидко скрізь цей птах літає,

безліч мушок поїдає,

за вікном гніздо будує,

тільки в нас він не зимує. (ластівка)

 

5.  Довгі ноги, довгий ніс

Прилетів - обід приніс,

Смачних жабеняток

Для своїх маляток. (журавель)

 

6.  У садочку понад тином

Я зробив йому хатину

Він навколо обдивився,

Засміявся й оселився. (шпак)

 

7.  Всі в блакитнім піджачку

В рожевій сорочці

В нас зимою по садку

Гуляють, як гості. (снігурі)

 

8.  В теплий край не відлітають

взимку весело співають

жовтогруді, невеличкі,

Звуться пташки ці - (синички).

 

9.  Що воно за дивина –

Світла денного боїться

Дзьоб гачком, великі очі,

і не спиться їй щоночі.

Ху-ху-ху! - кричить вона

Відгадали? Це...(сова)

 

10. За вікном сніжок,

Піднялася віхола,

Але бачу я пташок, 

Що сидять під стріхою.

Чив-чив-чив, чив-чив-чив,

Хто співати їх навчив?

Сірі пташенята ці

Звуться діти...(горобці).

 

11. Біла латка, чорна латка по дереву скаче. (сорока)

 

12. У болоті плаче, а з болота не йде. (кулик)

 

13. Як барва сірувата,

Повадка крадькувата

крикуля хриплувата

відома всім персона,

ну звісно це... (ворона).

 

Бачиш, Дятлику, скільки загадок знають діти.

Чому птахи розділені на дві групи?

Чому одних називають перелітними, інших зимуючи­ми, та ще дещо про птахів ми дізнаємося, послухавши доповіді учнів.

 

8.   Відповіді на запитання:

 

Чим птахи відрізняються від інших тварин?

Як змінилася поведінка птахів з приходом осені?

Чому птахи залишають рідні місця?

Хто відлітає першими?

Хто пізніше?

Яких птахів називають перелітними?

Яких птахів називають зимуючими?

Чому деякі птахи наближаються, до ферм, людського житла?

 

9. Фізкультхвилинка.

 

Ми з вами гарно потрудились,

І, мабуть, трошки притомились,

Тепер настав час відпочинку,

Ми проведем фізкультхвилинку.

 

В Україні з давніх давен шанували птахів, про них складені легенди, казки, пісні, але існує і багато прикмет, які пов'язані з птахами. Недарма говорять в народі: "Хочеш вір, а хочеш перевір".

  1. Ворона настовбурчилась, ліниво каркає - на негоду.
  2. Зозуля кує - дощу не буде.
  3. Птахи весело співають - на гарну погоду.
  4. Ластівки літають низько над землею, перед дощем.
  5. Горобці дружно цвірінькають узимку - на тепло.
  6. Ворони й ґави сідають на верхів'я дерев - буде холод­но.
  7. Горобці заглядають у вікна на сильний мороз.
  8. Сова кричить, бути покійнику.

 

Синиці холодом намлілись

Така зима, така зима.

Оце б у вирій полетіти

Так батьківщини там нема.

 

Пташки відлітають у далекий - далекий край. Там теплі озера й зелені береги. Там квітнуть великі яскраві квіти, немов соняшники. Та чому у вирію немає Батьківщини.

Бо Батьківщина - це край де ти народився і виріс, де живуть твої батьки, діди, прадіди. Дуже гарні слова сказав Василь Симоненко:

Можна все на світі вибирати сину,

Вибрати не можна тільки Батьківщину.

А зараз відправимося з вами в літній ліс і послухаємо пташиний спів, а щоб його почути треба вміти слухати тишу. Давайте послухаємо її. Заплющимо оченята і полинемо у літній ліс.

 

Грамзапис "Голоси птахів".

 

Ми побували ніби у сні! Що вам снилося?

Уявіть діти, що сни сняться і пташкам, ось послухайте, як про це написано у вірші "Відлетів шпачок у вирій".

Відлетів шпачок у вирій

Є що їсти в чужині,

Та йому в журбі й замрії

Не співаються пісні.

Лине в рідний край думками,

Де вродився, де зростав,

Де уперше слово "мама"

По - шпачиному сказав.

Сняться йому гай і поле,

Вільхи біля озерця,

Друзі - Олечка й Микола,

Спів сусіда - горобця,

І шпаківня біля хати,

Де він літо літував,

Навіть кіт рудий, вусатий,

Що на нього полював.

 

Чи має шпачок що їсти, пити на чужині?

А чому йому не співаються пісні?

Що сниться шпачкові?

Мабуть такі сни сняться і журавлям, соловейкам, зозулям... всім птахам на чужині.

А зараз наші журналісти із довідникового бюро повідомлять нам яку користь приносять птахи.

  1. Синичка з'їдає за день стільки комах, скільки важить сама.
  2. Пара синиць оберігає за сезон 40 плодових дерев.
  3. Одна сова з'їдає за літо 1000 польових мишей, зберігаючи 1 тонну зерна.
  4. Шпак за день приносить у гніздо близько 800 комах і пролітає за годину 80 км.
  5. Пара солов'їв протягом дня приносять своїм пташе­нятам 400 комах.
  6. Мухоловка строката за добу знищує 500 личинок шкідливих комах.
  7. Синиці виводять пташенят двічі на рік, один виводок становить 12 пташенят.
  8. Ластівка за літо з'їдає до мільйона комах.
  9. Будь-яке пташеня з'їдає за день їжі більше, ніж важить саме.

 

Ось чому треба оберігати птахів. Бо вони знищують комах, зерна бур'янів, очищають ліси, сади від шкідни­ків, їх здавна називають санітарами полів. Птахів треба оберігати, допомагати.

В народі існує повір'я: "Зруйнував гніздо пташине – не буде в тебе ні дітей, ні родини".

Як ви розумієте цей вислів?

 

А зараз всім! всім! всім!

Слухайте всі! Слухайте всі!

 

Деякі комахи, тварини, птахи, рослини можуть зникнути, вчені стали записувати їх до Червоної книги. Червона книга - це сигнал небезпеки, це заклик до всіх дорослих і дітей - допоможіть. Дерева і трави, квіти і птахи, риби і звірі просять, допоможіть.

 

В Червону книгу ми занесли

Світ неповторний і чудесний

Що поступово вимирає

Давно рятунку в нас благає.

 

Після обіду не забудьте згорнути в долоньку крихти, залишки їжі, для вас вони нічого не значать, а для пта­хів, принесуть користь. Ось послухайте:

 

З лісосмуг, де свищуть сніговиці,

Де не стало корму і тепла,

Перебрались лагідні синиці

У садки до нашого села.

В завірюху, ожеледь, морози

Стукають синиці у вікно,

З горобцями ділять на дорозі

Крихту хліба мерзлу і зерно.

Пригощав пташок я з годівниці

І почав нарешті відчувать,

Що для когось крихта - це дрібниця,

А для пташки - жить чи замерзать.

 

Я думаю ви будете про це пам'ятати.

А чи знаєте ви, що є пташині пам'ятники?

Так нехай вас це не дивує таке, бо не лише героям ставлять пам'ятники, а й надзвичайнішим, найбуден­нішим птахам. Так в Америці в головному парку міста Бостон, стоїть пам'ятник звичайнісінькому горобцю! В Англії є пам'ятник голубам. В Римі зведений великий пам'ятник гусям.

Чому саме їм поставили пам'ятники, ви дізнаєтеся з оцієї книжечки, прочитавши її.

Слово надамо журналістам з довідникового бюро. Послухаємо їх, що вони нам ще розкажуть про перна­тих друзів.

 

(Розповіді учнів)

 

10. Гра "Зоряна година".

 

Як підсумок уроку, про те як ви знаєте птахів ми перевіримо, провівши гру "Зоряна година". Отже, мова піде про пташок і тих, хто відлетів у теплі краї. Як їх називають? І тих, які залишилися зимувати в нас? Як цих птахів називають?

 

1 етап.

Перед вами 6 птахів : жайворонок, горобці, шпаки, граки, зозуля, шишкарі.

 

Перше завдання.

Ці птахи не бояться ні холоду, ні голоду. Вони ведуть кочовий спосіб життя. Взимку співають пісні і виводять пташенят.

 

Час пішов. Стоп! Прошу показати ваші варіанти відповідей.

 

Правильна відповідь - шишкар № 6.

 

Друге завдання.

Якщо прислухатися до співу цього птаха, то можна розпізнати голос дроздів, соловейків, дятлів і багатьох інших птахів. Живе в будиночку, сусід людини.

 

Час пішов. Стоп! Прошу показати ваші варіанти відповідей.

 

Правильна відповідь - шпак № 4.

 


Третє завдання.

А цей птах знищує багато волохатої гусені. Пташенят своїх не висиджує, підкладає яєчка в чужі гнізда.

 

Час пішов. Стоп! Прошу показати ваші варіанти відповідей.

 

Правильна відповідь - зозуля № 5.

2 етап.

Перед вами 6 птахів: дятел, ластівка, вівсянка, ворона, соловейко, снігур.

 

Перше завдання.

Ці пташки можуть передбачати погоду, такі собі малень­кі барометри. Про них у народі говорять: низько літають над землею на дощ і на вітер.

 

Час пішов. Стоп! Ваші варіанти відповідей.

 

Правильна відповідь - ластівка № 2.

 

Друге завдання.

Голова в них порівняно велика, є на голові "червона шапочка", дзьоб міцний. Язик надзвичайно довгий 8-14 см, завжди змащений липкою слиною. Чудово лазить по деревах, здобуваючи шкідників, спираючись на цупкий хвіст.

 

Час пішов. Стоп! Ваші варіанти відповідей.

 

Правильна відповідь - дятел № 1.

 

Третє завдання.

А цей птах прилітає до нас з приходом зими! Полюбляє ягоди калини, горобини. Час пішов.

 

Стоп! Ваші варіанти відповідей.

 

Правильна відповідь - снігур № 6. Підсумки 2 туру.

 

З етап.

Перед вами 6 птахів: ластівка, соловей, зозуля, синиці, сорока, стрижі.

 

Перше завдання.

Його можна почути тільки вранці, або ввечері, а потім якийсь час він співає безперервно, особливо вночі. Найближчі його родичі - горобці.

 

Час пішов. Стоп! Ваші варіанти відповідей.

 

Правильна відповідь - соловей № 2.

 

Друге завдання.

Цього птаха упізнати дуже легко : цей гарний птах має чорне і біле забарвлення, довгий хвіст. Вона виконує роль санітара в природі, знищує багато шкідників.

 

Час пішов. Стоп! Ваші варіанти відповідей.

 

Правильна відповідь - сорока № 5.

 

Третє завдання.

Дуже корисний птах якого слід охороняти. Про нього написано багато віршів, оповідань. Його можна поба­чити і в лісі, і в садку і, навіть, у себе на вікні.

 

Час пішов. Стоп! Ваші варіанти відповідей.

 

Правильна відповідь - синиця № 4.

 

11. Підсумок уроку.

 

Ось і підійшов до кінця наш урок. Гадаю, кожен з вас після цього уроку з більшою увагою ставитиметься до природи, берегтиме її. А на згадку про сьогоднішній урок ви отримаєте емблеми і пам'ятки. Щоб ви про це не забули, Дятлик Вудді, як знак подяки, передав вам, щирим друзям природи емблеми і пам'ятки. Хочеться вам побажати, рости розумними людьми, щоб рідна земля пишалась вами. Ну а для цього тре-добре вчитися, любити і берегти природу, пізнавати світ навколо себе і себе в цьому світі. Піклуйтеся про менших друзів своїх. Так кажуть у народі:

 

Хто про інших дбає

Той ніколи не вмирає.

 

Діти:       

Всі ми будем так рости,

Щоб добро у світ нести.

 

 

 

doc
Додано
27 січня 2019
Переглядів
3055
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку