Дидактична матриця з природознавства
Клас: 3 – А
Тема. Як людина використовує властивості води?
Мета: сформувати в учнів знання про кругообіг води в природі, знання поняття «конденсація», знання про роботу, яку виконує вода, знання про використання води людиною; навчити учнів розрізняти такі природні утворення як ущелина,печера,яр; розвивати спостережливість, здатність до логічного мислення, дедукції.
Обладнання: картки із запитаннями,зображення сонця, листка клену, садівника, сонце і хмаринами, календар природи, картки із запитаннями для кожної пари учнів,слово «конденсація» окремо надруковане, чайник, вода,скельце, таблиця «Кругообіг води в природі», зображення краплі дощу, стрілки, терміни «ущелина», «печера», «яр», зображення даних форм рельєфу, таблиця «Робота води», відео-ролик «Кожна краплина має значення», ТЗН, зображення із переліком запитань то тексту підручника.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Рівень навчальних досягнень учнів : середній.
Виконала:
студентка ІІ курсу групи 26 ПІ
Дорошенко Дарина Віталіївна
Класовод : Берестюк Зоя Пилипівна
НВК «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня-дитячий садок» смт.Заболоття
Методист: Васютіна Т.М .
Вчитель___________________________ Методист_______________________________
№ |
Етап уроку, цільові завдання та зміст навчального матеріалу |
Час у хвилинах |
Наочність |
Методи навчання |
Форми організації навчальної діяльності |
Контроль і корекція з боку вчителя (або взаємоконтроль, або самоконтроль з боку учнів) |
Проміжні результати |
|||||||||
Зовнішня форма прояву |
Внутрішня сутність |
|||||||||||||||
Рівень пізнавальної активності |
Логіка розгортання думки |
|||||||||||||||
І
|
Організаційний момент. Ц. З. 1. Організувати учнів до роботи на уроці. Дзвоник всім нам дав наказ: «До роботи швидко в клас!» Тож і ми часу не гаймо, До роботи приступаймо.
|
1 хв |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
П.Р.1. Учні організовані до роботи на уроці.
|
|||||||
ІІ. |
Підбиття підсумків фенологічних спостережень Ц.З.2. Сформувати в учнів знання про зміни в природі на даний момент часу. Гра «Чарівна скринька» В скриньці лежать запитання, учні витягують та дають відповідь на кожне запитання. - Яка сьогодні дата? - Яка температура повітря сьогодні? - Який сьогодні стан неба? - Чи є сьогодні вітер? - Чи є сьогодні опади? - Чи є сьогодні якісь інші природні явища? Отримані результати фіксуються в календарях природи. - Діти, ось у мене є три конверти із запитаннями для юних друзів природи. Давайте дізнаємось що в них. 1 конверт – зображено сонце – нас запитують які зміни відбулись в неживій природі?(День коротшає, а ніч стає довшою, сонце тепер пригріває менше, адже воно далі від землі ). 2 конверт – листочок – нас запитують які зміни відбулись в живій природі?(Квітнуть такі квіти як айстри,чорнобривці, хризантеми,троянди. Трава ще зелена, на деяких деревах з’являється жовте листя. В садах повно овочів і фруктів. Відлетіли журавлі, ластівки, соловейки. Сховались змії,жаби,плазуни. Миші ховаються до осель,як і комахи.) 3 конверт – садівник – нас запитують, а чим же зараз займаються люди? (Люди працюють в садках,городах, збирають урожай. Приводять до порядку свої господарства). - 21 вересня на календарі. Сьогодні християни святкують свято народження Пресвятої Богородиці. Можливо хтось знає інформацію про це свято?(У цей день підкреслюється, що Божа Мати є великою праведницею, помічницею і заступницею людей, покровителькою сільського господарства, яка народженням Христа зробила перший крок до вічного спасіння усіх людей. Згідно із загальноприйнятим переказом, якого однаково дотримуються православні і католики, Діва Марія народилася в будинку Іоакима і Анни, який знаходився в північно-східній частині Єрусалиму.) - Також сьогодні до нового року залишився рівно 101 день. Сьогодні також весь світ відзначає день миру. - День Ангела святкують люди з такими іменами : Георгій, Іван, Марія, Юрій. - Погляньте на дошку. Ми з вами щойно зробили багато роботи, а тому прогнали одну із хмаринок від нашого сонечка. |
5 хв |
Картки із запитаннями,зображення сонця, листка клену, садівник, сонце і хмаринам, календар природи. |
Словесні: бесіда з елементами розповіді ( прийом вправ) |
Дослідницький |
Традукція. |
Фронтальна |
У вправі. |
П.Р.2. Знання учнями про зміни в природі в даний момент часу. |
|||||||
ІІІ. |
Актуалізація і корекція опорних знань учнів. Ц.З.3. Активізувати знання учнів про прісну, солону воду та водойми, де можна знайти прісну чи солону воду. Робота в парах (гра «Інтерв’ю») - Зараз попрацюємо в парах. Кожна парта отримала картку із запитаннями, вам потрібно опитати товариша по парті. Як бачите, кожна картка поділена на дві частини(1,2 варіанти і містить по 5 запитань) Ваше завдання відмітити плюсом ті запитання , на які дасть відповідь ваш колега. |
7 хв |
Картки із запитаннями для кожної пари учнів |
Словесні: бесіда ( прийом вправ) |
Репродуктивний |
Дедукція |
Парна |
Взаємоперевірка учнів. |
П.Р.3. Знання учнів про прісну та солону воду та водойми, де можна знайти прісну чи солону воду. |
|||||||
ІV. |
Повідомлення учням теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів. Ц.З. 4. Повідомити учням тему уроку, вмотивувати до активної роботи на уроці. - Діти, сьогодні нас чекає насичений урок, який знову ж таки буде пов’язаний із водою. Сьогодні ми дізнаємось про те, як людина використовує її. А також ми дізнаємось чи може вода рухатись та виконувати якусь роботу. Звісно, ми також будемо звільняти наше сонце від осінніх хмар. |
1 хв |
|
Словесні: розповідь |
Пояснювально-ілюстративний |
Дедукція |
Фронтальна |
|
П.Р.4. Знання учнями теми уроку, бажання працювати на уроці. |
|||||||
V. |
Сприймання й усвідомлення учнями фактичного матеріалу, осмислення зв’язків і залежностей між елементами виучуваного. Ц.З.5. Сформувати в учнів знання поняття «конденсація». - У мене є слово із словника «конденсація».(колективне промовляння слова) Ваше завдання знайти в підручнику пояснення до даного слова. - Хто пояснить замість мене, що це таке? (процес переходу газу чи пари в рідину чи тверде тіло внаслідок охолодження) - Де в побуті ми можемо зустріти такий процес? (на кухні, коли пара від каструлі потрапляє на кришку, а коли ми виносимо її в прохолодне місце то вона перетворюється на краплинки води). Міні-дослід. Демонструю даний процес учням за допомогою чайника, води та скельця. Тримаючи скельце над закипаючим чайником я показую дітям, що на склі збирається пара. Після того як чайник закипів і все скло вкрилось парою, кладу його на підвіконня. Продовжуємо роботу, даючи можливість склові охолонути. Ц.З.6. Сформувати в учнів знання про процес кругообігу води в природі. - Погляньте на дошку. Ось у мене є карта. І зараз ми маємо унікальну нагоду перевірити чи може вода рухатись, чи може неживий предмет подорожувати? - Всі ви бачили дощ(демонструю краплинку води). Він падає з неба на землю. Що утворюється після дощу?(калюжі, струмочки) усі ці калюжі та струмки перетворюються в різні водойми, а вода яка вступила в землю, утворила підземні води. Уже під землею вода, яка випала в нас може потрапити в якесь чудове місце. Ось так вода, яка впала у нас, може під землею дістатись до смт. Ратне, а звідки спершу по річці Прип’ять, а потім і по інших річках потрапити до Чорного моря. А на поверхні ці калюжі та струмки потрапляють в інші водойми. В які саме?(річки,озера,ставки)Так,от наприклад, в річці вода впадає в моря та океани. Але вона може подорожувати й інакшим способом. Уся вода, що є на поверхні нашої планети - випаровується під дією сонячних променів. Так утворюється водяна пара, яка піднімається в гору. Як ви гадаєте: в небі повітря тепліше чи холодніше? (холодніше, бо сонце його не може так прогріти). Саме тому, там відбувається процес конденсації-перехід пари в рідкий стан. Так ми можемо спостерігати на небі що? (хмари) І от вам ще один спосіб подорожування води – у вигляді хмари. Якщо хмара біла – то там ще більше пари ніж води, а коли хмара синя – це свідчить, що процес конденсації майже завершився. Води в хмарі так багато, що вона з неї випадає на землю у вигляді дощу. А взимку у вигляді чого? (у вигляді снігу). Наше скло охолонуло і пара перетворилась як ми бачимо на що? (на воду) ось за таким принципом із хмари випадає дощ(перевертаю скло, краплі падають на підлогу). Так виглядає процес, який як називається? (конденсація) - Такий процес називається кругообігом води в природі( колективне приговорювання) - Як ви гадаєте, за допомогою якої здатності води відбувається увесь цей процес? (завдяки здатності води переходити з одного стану в інший) - Хто може цей процес ще раз пояснити всі учням? - Завдяки вашій чудовій роботі сонце звільнилось від ще однієї хмари. Ц.З.7. Сформувати знання учнів про ущелини,печери,яри. - Кругообіг води виконує величезну роботу, переносячи вологу та різні речовини такі як пісок,глина, вапняк, каміння чи сіль з однієї ділянки на іншу. Внаслідок цього утворюються яри, ущелини та печери. Термінологічнаа робота. - Ущелина – вузька і висока западина між горами. - Печера – заглибина чи порожнина в землі чи горі, що має вихід назовні. - Яр – глибока довга западина в землі. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА - Давайте закриємо очі і потрапимо на літній берег річки. Отже, закрили очі і сказали: 1-2-3-казко, нас на відпочинок до річки перенеси. (читаю текст під музику «Ранок у лісі») Ранок. Ви вийшли із палатки і потрапили у казку. Промені сонця проходять через листя дерев, і краплі роси переливаються мільйонами вогників, передбачаючи чудову погоду. Десь над вашою головою щебечуть пташки, на березі маленька сім’я каченят збирається у ранкове плавання. Ви теж ідете до річки. Заходите у прохолодну воду і відчуваєте як по тілу пробігли мурашки. Яке приємне відчуття. Ви дивитесь на хвилі. Як красиво вони мерехтять на сонці. Річка спокійна, вона несе свої води у інші країни, до інших людей. Поряд все таке зелене, небо блакитне-блакитне і лише кілька білосніжних хмаринок над вами. Ви відпочили. Ви щасливі. Збережіть це відчуття. Звільняють сонце від ще однієї хмари. |
20 хв |
Слово «конденсація» окремо надруковане, чайник, вода,скельце.
Таблиця «Кругообіг води в природі», зображення краплі дощу, стрілки.
Терміни «ущелина», «печера», «яр», зображення даних форм рельєфу. |
Наочні: демонстрування (прийоми:робота з підручником,бесіда,пояснення)
Словесні:розповідь з елементами бесіди.
Словесні:пояснення з елементами ілюстрування. |
Пояснювально-ілюстративний
Пояснювально-ілюстративний.
Пояснювально-ілюстративний. |
Дедукція
Індукція
Дедукція. |
Фронтальна
Фронтальна.
Фронтальна |
У змісті. |
П.Р.5. Знання учнями поняття «конденсація».
П.Р.6. Знання учнів про процес кругообігу води в природі.
П.Р.7. Знання учнів про ущелини печери,яри. |
|||||||
VІ. |
Узагальнення і систематизація знань. Ц.З.8. Сформувати уявлення учнів роботу, яку виконує вода. Робота з таблицею. - Діти, глянувши на таблицю, скажіть, яку корисну роботу виконує вода? (зволожує землю, переносить корисні речовини) - Яку шкідливу роботу робить вода? (утворює яри, чим руйнує поверхню землі, сприяє виникненню повеней та паводків) Ц.З.9. Сформувати знання про використання води людиною. - Діти, як ви думаєте, чому ми так багато говоримо про воду?(бо вона відіграє велике значення в житті людини) Перегляд ролика «Кожна краплина має значення» 1) Яка територія поверхні землі вкрита водою? (Земна поверхня вкрита водою на 71 %) 2) Скільки літрів води споживає людина за добу? (Від 2 до 4,5 літрів) 3) Без чого не може прожити жодна жива істота? (Питання показую на екрані). Робота в парах. - Прочитайте статтю на сторінці 25. Вам потрібно буде робити це в парі. Пара, яка прочитає тест і знайде відповіді на запитання першою-піднімає руку. 1) Скільки літрів води витрачає людина на різні потреби? (Людина витрачає на різні потреби близько 300 літрів) 2) Де людина використовує воду в оселях? (Вода необхідна людині також для підтримання чистоти в оселях, громадських будівлях, на вулицях. Вода переносить тепло в трубах і обігріває повітря в будинках, де живуть і працюють люди. Багато культурних рослин потребують додаткового поливу) 3) Що ще не обходиться без води? (Жодне виробництво не обходиться без води. По воді перевозять пасажирів і вантаж. Заводи і фабрики використовують воду для виробництва різних речей і речовин)
|
10 хв |
Таблиця «Роботи води», відео-ролик «Кожна краплина має занчення», ТЗН, зображення із переліком запитань то тексту підручника. |
Словесні: робота з підручником, таблицею з елементами демонстрування (прийом:бесіда) |
Частково-пошуковий |
Індукція |
Фронтальна
Парна |
У змісті |
П.Р.8. Уявлення учнів про зміни в дихальній системі під час фізичних навантажень.
П.Р.9. Знання учнями, де людина використовує воду. |
|||||||
VІІ. |
Підбиття підсумків уроку, вмотивоване оцінювання учнів. Ц.З.10. Узагальнити систему знань учнів про роботу, яку виконує вода та використання її людиною. Інтерв’ю Що нового дізнались на уроці? Які є три стани води? Де людина може використовувати воду? Скільки відсотків води є в людському організмі? |
1 хв 30 с |
- |
Словесні:бесіда |
Репродуктивний |
Дедукція |
Фронтальна |
У змісті |
П.Р.10 Сформована система знань учнів про роботу води, та використання її людиною. |
|||||||
VІІІ |
Повідомлення домашнього завдання. Ц.З.11. Повідомити учням домашнє завдання. Вдома вам потрібно опрацювати підручник на с. 22-25 |
30 с |
|
Словесні: пояснення |
Поясню поясню-ілюстративний |
Дедукція |
Фронтальна |
- |
П.Р.11.Знання учнями домашнього завдання. |
|||||||
Кінцевий результат: знання учнів про кругообіг води в природі, поняття «конденсація», знання учнів про роботу, яку виконує вода та використання води людиною.
Самоаналіз уроку:
Підпис методиста:___________________________________________________ Оцінка:___________
Підпис вчителя: ___________________________________________________ Оцінка:__________