Урок з природознавства для 3 класу

Про матеріал
Урок з природознавства, оформлений у вигляді дидактичної матриці. Тема. Як людина використовує властивості води? Мета: сформувати в учнів знання про кругообіг води в природі, знання поняття «конденсація», знання про роботу, яку виконує вода, знання про використання води людиною; навчити учнів розрізняти такі природні утворення як ущелина,печера,яр; розвивати спостережливість, здатність до логічного мислення, дедукції.
Перегляд файлу

Дидактична матриця з природознавства

 

 

 

Клас: 3 – А

Тема. Як людина використовує властивості води?

Мета: сформувати в учнів знання про кругообіг води в природі, знання поняття «конденсація», знання про роботу, яку виконує вода, знання про використання води людиною; навчити учнів розрізняти такі природні утворення як ущелина,печера,яр;  розвивати  спостережливість,  здатність до логічного мислення, дедукції.

Обладнання: картки із запитаннями,зображення сонця, листка клену, садівника, сонце і хмаринами, календар природи, картки із запитаннями для кожної пари учнів,слово «конденсація» окремо надруковане, чайник, вода,скельце, таблиця «Кругообіг води в природі», зображення краплі дощу, стрілки, терміни «ущелина», «печера», «яр», зображення даних форм рельєфу, таблиця «Робота води», відео-ролик «Кожна краплина має значення», ТЗН, зображення із переліком запитань то тексту підручника.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Рівень навчальних досягнень учнів : середній.

Виконала:

студентка ІІ курсу групи 26 ПІ

Дорошенко Дарина Віталіївна

Класовод : Берестюк Зоя Пилипівна

НВК «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня-дитячий садок» смт.Заболоття

Методист: Васютіна Т.М .

 

Вчитель___________________________      Методист_______________________________

Етап уроку, цільові завдання та зміст навчального матеріалу

Час у хвилинах

Наочність

Методи навчання

Форми організації навчальної діяльності

Контроль і корекція з боку вчителя (або взаємоконтроль, або самоконтроль з боку учнів)

Проміжні результати

Зовнішня форма прояву

Внутрішня сутність

Рівень пізнавальної активності

Логіка розгортання думки

І

 

 

 

 

 

Організаційний момент.

Ц. З. 1. Організувати учнів до роботи на уроці.

Дзвоник всім нам дав наказ:

«До роботи швидко в клас!»

Тож і ми часу не гаймо,

До роботи приступаймо.

  • Наш урок сьогодні приніс для нас окрім нових знань ще й додаткове завдання. Осінь багата врожаєм, а також й дощем. Ось у нас є осіннє сонце, воно вкрите хмарами. Але ж ще так хочеться тепла, тому ми з вами будемо виконуючи різні завдання, звільняти сонечко від хмар.

1 хв

-

-

-

-

-

-

П.Р.1. Учні організовані до роботи на уроці.

 

 

ІІ.

Підбиття підсумків фенологічних спостережень

Ц.З.2. Сформувати в учнів знання про зміни в природі на даний момент часу.

Гра «Чарівна скринька»

В скриньці лежать запитання, учні витягують та дають відповідь на кожне запитання.

- Яка сьогодні дата?

- Яка температура повітря сьогодні?

- Який сьогодні стан неба?

- Чи є сьогодні вітер?

- Чи є сьогодні опади?

- Чи є сьогодні якісь інші природні явища?

Отримані результати фіксуються в календарях природи.

- Діти, ось у мене є три конверти із запитаннями для юних друзів природи. Давайте дізнаємось що в них.

1 конверт – зображено сонце – нас запитують які зміни відбулись в неживій природі?(День коротшає, а ніч стає довшою, сонце тепер пригріває менше, адже воно далі від землі ).

2 конверт –  листочок – нас запитують які зміни відбулись в живій природі?(Квітнуть такі квіти як айстри,чорнобривці, хризантеми,троянди. Трава ще зелена, на деяких деревах з’являється жовте листя. В садах повно овочів і фруктів. Відлетіли журавлі, ластівки, соловейки. Сховались змії,жаби,плазуни. Миші ховаються до осель,як і комахи.)

3 конверт –  садівник – нас запитують, а чим же зараз займаються люди? (Люди працюють в садках,городах, збирають урожай. Приводять до порядку свої господарства).

- 21 вересня на календарі. Сьогодні християни святкують свято народження Пресвятої Богородиці. Можливо хтось знає інформацію про це свято?(У цей день підкреслюється, що Божа Мати є великою праведницею, помічницею і заступницею людей, покровителькою сільського господарства, яка народженням Христа зробила перший крок до вічного спасіння усіх людей. Згідно із загальноприйнятим переказом, якого однаково дотримуються православні і католики, Діва Марія народилася в будинку Іоакима і Анни, який знаходився в північно-східній частині Єрусалиму.)

- Також сьогодні до нового року залишився рівно 101 день. Сьогодні також весь світ відзначає день миру.

- День Ангела святкують люди з такими іменами : Георгій, Іван, Марія, Юрій.

- Погляньте на дошку. Ми з вами щойно зробили багато роботи, а тому прогнали одну із хмаринок від нашого сонечка.

5 хв

Картки із запитаннями,зображення сонця, листка клену, садівник, сонце і хмаринам, календар природи.

Словесні: бесіда з елементами розповіді ( прийом вправ)

Дослідницький

Традукція.

Фронтальна

У вправі.

П.Р.2. Знання учнями про зміни в природі в даний момент часу.

ІІІ.

Актуалізація і корекція опорних знань учнів.

Ц.З.3. Активізувати знання учнів про прісну, солону воду та водойми, де можна знайти прісну чи солону воду.

Робота в парах (гра «Інтерв’ю»)

- Зараз попрацюємо в парах. Кожна парта отримала картку із запитаннями, вам потрібно опитати товариша по парті. Як бачите, кожна картка поділена на дві частини(1,2 варіанти і містить по 5 запитань) Ваше завдання відмітити плюсом ті запитання , на які дасть відповідь ваш колега.

7 хв

Картки із запитаннями для кожної пари учнів

Словесні: бесіда ( прийом вправ)

Репродуктивний

Дедукція

Парна

Взаємоперевірка учнів.

П.Р.3. Знання учнів про прісну та солону воду та водойми, де можна знайти прісну чи солону воду.

ІV.

Повідомлення учням теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Ц.З. 4. Повідомити учням тему уроку, вмотивувати до активної роботи на уроці.

- Діти, сьогодні нас чекає насичений урок, який знову ж таки буде пов’язаний із водою. Сьогодні ми  дізнаємось про те, як людина використовує її.  А також ми дізнаємось чи може вода рухатись та виконувати якусь роботу. Звісно, ми також будемо звільняти наше сонце від осінніх хмар.

1 хв

  •  

Словесні: розповідь

Пояснювально-ілюстративний

Дедукція

Фронтальна

  •  

П.Р.4. Знання учнями теми уроку, бажання працювати на уроці.

V.

Сприймання й усвідомлення учнями фактичного матеріалу, осмислення зв’язків і залежностей між елементами виучуваного.

Ц.З.5. Сформувати в учнів знання поняття «конденсація».

- У мене є слово із словника «конденсація».(колективне промовляння слова)

Ваше завдання знайти в підручнику пояснення до даного слова.

-  Хто пояснить замість мене, що це таке? (процес переходу газу чи пари в рідину чи тверде тіло внаслідок охолодження)

- Де в побуті ми можемо зустріти такий процес? (на кухні, коли пара від каструлі потрапляє на кришку, а коли ми виносимо її в прохолодне місце то вона перетворюється на краплинки води).

Міні-дослід.

Демонструю даний процес учням за допомогою чайника, води та скельця. Тримаючи скельце над закипаючим чайником я показую дітям, що  на склі збирається пара. Після того як чайник закипів і все скло вкрилось парою, кладу його на підвіконня. Продовжуємо роботу, даючи можливість склові охолонути.

Ц.З.6. Сформувати в учнів знання про процес кругообігу води в природі.

- Погляньте на дошку. Ось у мене є карта. І зараз ми маємо унікальну нагоду перевірити чи може вода рухатись, чи може неживий предмет подорожувати?

- Всі ви бачили дощ(демонструю краплинку води). Він падає з неба на землю. Що утворюється після дощу?(калюжі, струмочки) усі ці калюжі та струмки перетворюються в різні водойми, а вода яка вступила в землю, утворила підземні води. Уже під землею вода, яка випала в нас може потрапити в якесь чудове місце.  Ось так вода, яка впала у нас, може під землею дістатись до смт. Ратне, а звідки  спершу по річці Прип’ять, а потім і по інших річках потрапити до Чорного моря.  А на поверхні ці калюжі та струмки потрапляють в інші водойми. В які саме?(річки,озера,ставки)Так,от наприклад, в річці вода впадає в моря та океани.              Але вона може подорожувати й інакшим способом. Уся вода, що є на поверхні нашої планети - випаровується під дією сонячних променів. Так утворюється водяна пара, яка піднімається в гору. Як ви гадаєте: в небі повітря тепліше чи холодніше? (холодніше, бо сонце його не може так прогріти). Саме тому, там відбувається процес конденсації-перехід пари в рідкий стан. Так ми можемо спостерігати на небі що? (хмари) І от вам ще один спосіб подорожування води – у вигляді хмари. Якщо хмара біла – то там ще більше пари ніж води, а коли хмара синя – це свідчить, що процес конденсації майже завершився. Води в хмарі так багато, що вона з неї випадає на землю у вигляді дощу. А взимку у вигляді чого? (у вигляді снігу). Наше скло охолонуло і пара перетворилась як ми бачимо на що? (на воду) ось за таким принципом із хмари випадає дощ(перевертаю скло, краплі падають на підлогу). Так виглядає процес, який як називається? (конденсація)

- Такий процес називається кругообігом води в природі( колективне приговорювання)

- Як ви гадаєте, за допомогою якої здатності води відбувається увесь цей процес? (завдяки здатності води переходити з одного стану в інший)

- Хто може цей процес ще раз пояснити всі учням?

- Завдяки вашій чудовій роботі сонце звільнилось від ще однієї хмари.

Ц.З.7. Сформувати знання учнів про ущелини,печери,яри.

- Кругообіг води виконує величезну роботу, переносячи вологу та різні речовини такі як пісок,глина, вапняк, каміння чи сіль з однієї ділянки на іншу. Внаслідок цього утворюються яри, ущелини та печери.

Термінологічнаа робота.

- Ущелина – вузька і висока западина між горами.

- Печера – заглибина чи порожнина в землі чи горі, що має вихід назовні.

- Яр – глибока довга западина в землі.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

- Давайте закриємо очі і потрапимо на літній берег річки. Отже, закрили очі і сказали: 1-2-3-казко, нас на відпочинок до річки перенеси. (читаю текст під музику «Ранок у лісі»)

Ранок. Ви вийшли із палатки і потрапили у казку. Промені сонця проходять через листя дерев, і краплі роси переливаються мільйонами вогників, передбачаючи чудову погоду. Десь над вашою головою щебечуть пташки, на березі маленька сім’я каченят збирається у ранкове плавання. Ви теж ідете до річки. Заходите у прохолодну воду і відчуваєте як по тілу пробігли мурашки. Яке приємне відчуття. Ви дивитесь на хвилі. Як красиво вони мерехтять на сонці. Річка спокійна, вона несе свої води у інші країни, до інших людей. Поряд все таке зелене, небо блакитне-блакитне і лише кілька білосніжних хмаринок над вами. Ви відпочили. Ви щасливі. Збережіть це відчуття.

Звільняють сонце від ще однієї хмари.

 

20 хв

Слово «конденсація» окремо надруковане, чайник, вода,скельце.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Таблиця «Кругообіг води в природі», зображення краплі дощу, стрілки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Терміни  «ущелина», «печера», «яр», зображення даних форм рельєфу.

Наочні: демонстрування (прийоми:робота з підручником,бесіда,пояснення)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Словесні:розповідь з елементами бесіди.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Словесні:пояснення з елементами ілюстрування.

Пояснювально-ілюстративний

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пояснювально-ілюстративний.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пояснювально-ілюстративний.

Дедукція

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Індукція

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дедукція.

Фронтальна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фронтальна.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фронтальна

У змісті.

П.Р.5. Знання учнями поняття «конденсація».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

П.Р.6. Знання учнів про процес кругообігу води в природі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

П.Р.7. Знання учнів про ущелини печери,яри.

VІ.

Узагальнення і систематизація знань.

Ц.З.8. Сформувати уявлення учнів роботу, яку виконує вода.

Робота з таблицею.

- Діти, глянувши на таблицю, скажіть, яку корисну роботу виконує вода? (зволожує землю, переносить корисні речовини)

- Яку шкідливу роботу робить вода? (утворює яри, чим руйнує поверхню землі, сприяє виникненню повеней та паводків)

Ц.З.9. Сформувати знання про використання води людиною.

- Діти, як ви думаєте, чому ми так багато говоримо про воду?(бо вона відіграє велике значення в житті людини)

Перегляд ролика «Кожна краплина має значення»

1) Яка територія поверхні землі вкрита водою? (Земна поверхня вкрита водою на 71 %)

2) Скільки літрів води споживає людина за добу? (Від 2 до 4,5 літрів)

3) Без чого не може прожити жодна жива істота? (Питання показую на екрані).

Робота в парах.

- Прочитайте статтю на сторінці 25. Вам потрібно буде робити це в парі. Пара, яка прочитає тест і знайде відповіді на запитання першою-піднімає руку.

1) Скільки літрів води витрачає людина на різні потреби?

(Людина витрачає на різні потреби близько 300 літрів)

2) Де людина використовує воду в оселях?

(Вода необхідна людині також для підтримання чистоти в оселях, громадських будівлях, на вулицях. Вода переносить тепло в трубах і обігріває повітря в будинках, де живуть і працюють люди. Багато культурних рослин потребують додаткового поливу)

 3) Що ще не обходиться без води?

(Жодне виробництво не обходиться без води. По воді перевозять пасажирів і вантаж. Заводи і фабрики використовують воду для виробництва різних речей і речовин)

  • Чи є вода корисною для нас?
  • Звільнили сонце від ще одної хмари.

10 хв

Таблиця «Роботи води», відео-ролик «Кожна краплина має занчення», ТЗН, зображення із переліком запитань то тексту підручника.

Словесні: робота з підручником, таблицею з елементами демонстрування (прийом:бесіда)

Частково-пошуковий

Індукція

Фронтальна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Парна

 У змісті

П.Р.8. Уявлення учнів про зміни в дихальній системі під час фізичних навантажень.

 

 

П.Р.9. Знання учнями, де людина використовує воду.

VІІ.

Підбиття підсумків уроку, вмотивоване оцінювання учнів.

Ц.З.10. Узагальнити систему знань учнів про роботу, яку виконує вода та використання її людиною.

 Інтерв’ю

 Що нового дізнались на уроці?

 Які є три стани води?

 Де людина може використовувати воду?

 Скільки відсотків води є в людському організмі?

1 хв 30 с

-

Словесні:бесіда

Репродуктивний

Дедукція

Фронтальна

У змісті

П.Р.10 Сформована система знань учнів про роботу води, та використання її людиною.

VІІІ

Повідомлення домашнього завдання.

Ц.З.11. Повідомити учням домашнє завдання.

Вдома вам потрібно опрацювати підручник на с. 22-25

30 с

  •  

Словесні: пояснення

Поясню поясню-ілюстративний

Дедукція

Фронтальна

-

П.Р.11.Знання учнями домашнього завдання.

 

Кінцевий результат: знання учнів про кругообіг води в природі, поняття «конденсація»,  знання учнів про роботу, яку виконує вода та використання води людиною.

Самоаналіз уроку:

 

 

 

 

 

 

 

 

Підпис методиста:___________________________________________________ Оцінка:___________

 

Підпис вчителя:    ___________________________________________________ Оцінка:__________

 

 

docx
Додано
21 лютого
Переглядів
460
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку