визначити головні особливості географічного положення океану, спільні та
відмінні риси в географічному положенні Індійського Атлантичного і Тихого
океанів; Виховувати дбайливе ставлення до навколишнього середовища, інтерес до
предмета, що вивчається.
Тема уроку. Які неповторні риси має Індійський океан.
Мета: визначити головні особливості географічного положення океану, спільні та
відмінні риси в географічному положенні Індійського Атлантичного і Тихого
океанів; Виховувати дбайливе ставлення до навколишнього середовища, інтерес до
предмета, що вивчається.
Обладнання: карта Індійського океану (в атласах), карта океанів, фізична карта світу,
картини природи територій, що омиваються океаном.
Шкільний мелодійний дзвінок
Покликав усіх на урок.
Тож не будемо гаяти часу
І полинемо разом із класом
В чарівну країну Знань.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
1.Фронтальне опитування.
2. Індивідуальне опитування
а) Показати розташування й межі Атлантичного океану. Назвати його моря.
б) Які особливості Атлантичного океану.
в) Порівняйте Тихий і Атлантичний океан за розташуванням, розмірами, глибинами та природними батствами.
IIІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
1. Гра «Вірю — не вірю»
• Атлантичний океан найбільш холодний з усіх океанів Землі.
• Тихий океан — найглибший з усіх океанів.
• В Атлантичному океані розташовано найдовший серединно-океанічний хребет.
• Південна Атлантика холодніша за Північну.
• Тихий океан найбільший з усіх океанів за площею.
• Індійський океан третій за площею.
• Течія Ґольфстрім знаходиться в Тихому океані.
2. Робота в парах
Гра «Мандрівка»
Робота виконується за варіантами. Парні парти — Тихий океан, непарні парти — Атлантичний океан.
IV. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів. Повідомлення теми та мети уроку
- Сьогодні на уроці ми,продовжимо нашу подорож Світовим океаном і дізнаємось які неповторні риси має Індійський океан. Ви дізнаєтесь про географічне положення цього океану та чим він відрізнається від інших океанів.
V. Вивчення нового матеріалу.
Бесіда вчителя
У 1497 році за наказом короля Португалії Еммануїла I вирушила в плавання експедиція на чотирьох судах на чолі з досвідченим мореплавцем Васко да Гамою. Головна мета експедиції полягала в тому, щоб розвідати морський шлях до Індії. Такі багатства далекого континенту, як прянощі і шовк, дуже цінувалися в тогочасній Європі. Васко да Гама, обігнувши мис Доброї Надії, увійшов в Індійський океан. і рифів. Коли Васко да Гама вперше пропливав водами Індійського океану до берегів Індії, він навіть і не уявляв собі справжні його розміри. У Північній півкулі океан більше схожий на велике море, глибоко врізане в суходіл. Лише наприкінці епохи Великих географічних відкриттів європейці дізналися про величезні простори Індійського океану в Південній півкулі. Така особливість географічного положення океану суттєво впливає на його природу, відрізняючи від Тихого та Атлантичного.
2. Робота з географічною картою
(вчитель показує на карті)
Індійський океан — третій за розмірами басейн Світового океану, більша частина якого розташована в Південній півкулі між берегами Африки, Євразії, Австралії та Антарктиди. Площа — близько 76 млн. км2. У Північній Півкулі океан повністю лежить у жаркому тепловому поясі. Це єдиний океан, який не має прямого зв’язку з Північним Льодовитим океаном. Берегова лінія розчленована слабко, в океані вісім морів, є великі затоки. Великі острови Мадаґаскар, Суматра, Шрі-Ланка, величезна кількість дрібних острівців вулканічного походження, оточених кораллами.
3Робота з підручником.
1.Робота в групах
1група: Опрацювати1 – 2 абзац. Виділити головне.
2група: Опрацювати 3 – 5 абзац.
3 група: опрацювати 5-6 абзац
2. Фізкультхвилинка.
3. Представник кожної групи робить висновок щодо виконаного завдання.
V. Закріплення нового матеріалу
1.Гра «Нумо порівняй»
Цікаві факти.
У зонах розломів було виявлено потужні виходи гарячих вод з температурою до +70 °С. Солоність їх досягає 300–350 ‰. Хімічний склад відрізняється від вод Світового океану. Вони вміщують великі запаси срібла, заліза, міді, олова тощо. Такі води є, по суті, розсолами. Розсоли Червоного моря безпосередньо вивчалися під час дослідження морського дна за допомогою глибоководних апаратів. Спроби пройти крізь розсоли виявилися невдалими, оскільки щільність їх надзвичайно висока. При цьому люди стали свідками унікального явища — підводного солоного «озера», на якому можна було бачити хвилі. Уздовж краю «озера» виявлене було сміття, яке затонуло в морі і яке його хвилі викинули на «берег».
На одному з Сейшельських островів, що в Індійському океані, збереглися велетенські слонові черепахи завдовжки 1,5 м. Їх тут два види: панцерна і їстівна. У панцерної м’ясо вважається отруйним і її цінять за панцер. Їстівну черепаху називають ще зеленою, оскільки жир у неї зеленого кольору. із м’яса їстівних черепах готують знаменитий черепаховий суп.
У тропічних водах Індійського океану мешкає великий скат манта, який в діаметрі досягає 6–7 м і має вагу 1,5–2 т. Це тропічна риба, чорна зверху і біла знизу, плоска, з двома великими рогами на голові. Скат увесь час перевертається у воді і тому змінюється його колір — від темного до білого. Коли манта пливе тихо на поверхні моря або лежить нерухомо, то його можна сприйняти за маленький острів. інколи манта повністю вистрибує із води, та потім з громом падає знову на її поверхню, так що приголомшливий сплеск чути на значній відстані.
Учені вважають, що таким шляхом манта глушить дрібну рибу, якою живиться окрім раків і креветок
Прийом «Експрес-тест»
VI. Підсумок уроку
«Роблю висновок»
Учні за допомогою вчителя роблять висновки щодо особливостей географічного положення Індійського океану та його впливу на природу.
VІІ. Домашнє завдання.
1. С.81 – 83 читати ті відповідати на запитання
2. Робота для дослідників
- Доведи, що в Індійському океані все навпаки: на півночі – вічне літо. а на півдні цілий рік лютує зима.
1