Конспект комбінованого уроку з природознавства Токарь Наталії
Тема: Гори і рівнини України і рідного краю
Мета: продовжувати формувати уявлення учнів про основні форми земної поверхні; дати уявлення про рівнинну і гірську форми земної поверхні України; збагачувати словник новими термінами (низовини, височини, вершина, схил, підніжжя); вчити розрізняти гори та рівнини, височини та низовини; формувати вміння порівнювати предмети, визначати їх найістотніші ознаки; удосконалювати вміння працювати в групах; розвивати уяву, логічне мислення, гнучкість, послідовність, переконливість, самостійність; виховувати спостережливість, любов до природи рідного краю, товариськість, бажання допомагати один одному, доброту.
Обладнання: презентація
Тип уроку: комбінований
Клас: 4-Д План уроку
1.Організація класу до уроку
1.1.Вітання з класом
1.2.Перевірка готовності учнів до уроку
1.3.Створення сприятливого психологічного комфорту й
емоційного настрою
2. Організація підсумків спостережень за змінами в природі
2.1. Аналіз погоди робочого дня
2.2. Бесіда на основі спостережень за змінами в неживій природі
2.3. Бесіда на основі спостережень за змінами в живій природі
2.4. Бесіда на основі спостережень за господарською діяльністю
людей
2.5. Аналіз самостійної роботи учнів - введення народного календаря
3.Контроль,корекція та закріплення знань учнів (Проведення гри «Назви зайве слово»)
4.Вивчення нового матеріалу
4.1.Створення проблемної ситуації( Проведення гри «Впізнай по буквах»)
4.2.Повідомлення теми уроку та мотивація навчальної діяльності учнів на уроці
4.3.Робота над розкриттям змістового матеріалу уроку Інформаційно-пізнавальна розповідь з елементами бесіди «Рельєф України»
Фізкультхвилинка*
5.Закріплення нового матеріалу. Вироблення практичних навичок і вмінь
5.1 Робота в групах
5.2. Робота із цікавим дидактичним матеріалом
5.2.1 Проведення гри «Поєднай»
5.2.3 Проведення гри «Математичні дії»
5.2.4 Розгадування ребусів
5.2.5 Перегляд відеоролику «Україна з неба/Буковина»
5.2.6 Робота із прислів’ями (якщо залишиться час)
6.Підсумок уроку
6.1.Підсумкова бесіда
6.2.Оцінювання учнів
6.3.Прикінцеве слово вчителя. Прощання
Хід уроку
1. Організація класу до уроку.
1.1 Вітання з класом.
-Доброго дня! Сьогодні урок природознавства з вами проведу я. Мене звуть Наталія Іванівна.
1.2 Перевірка готовності учнів до уроку.
- Уважно погляньте на свої парти і приберіть зайві речі.
1.3 Створення сприятливого психологічного комфорту на уроці.
-Сьогодні у нас передбачається цікава пригода. Скажіть ви любите пригоди? (так) А чи знаєте ви основний закон пригодницьких мандрівок? Шукачі пригод ніколи не мандрують по-одинці. А раптом ви заблукали чи потрапили у якусь халепу? Та і з ким же ви поділитесь відкриттям нових скарбів? У будь якому випадку разом веселіше і цікавіше.
-А доведуть вам це герої чудового мультфільму, сімейка яка завжди разом мандрує. А яка саме ви дізнаєтесь із відео, яке я вам зараз продемонструю. Будьте уважні. (перегляд відео 2 хв)
- Отож, про яку сімейку ви переглянули відео? (сімейка Крудс)
- У яку нову пригоду вони потрапили? ( у пошуках дому вони познайомились із іншою сім’єю, сучасною.)
- Що їм дала ця пригода? ( вони отримали нових друзів, відкрили для себе інший світ - сучасний)
- Тож, можемо зробити висновок, що пригоди і мандрівки це завжди позитивний досвід.
2. Організація підсумків спостережень за змінами в природі.
2.1. Аналіз погоди робочого дня.
-Кожний поважаючий себе шукач пригод ретельно готується до мандрівки. Як ви думаєте, з чого він розпочинає? (відповіді дітей) Так, дітки, він не може вирушати не знаючи погодніх умов, температури повітря і змін в живій та неживій природі.
- Отож скажіть, нам можна вирушати в пригоду, не знаючи ,ні яка пора року, ні яка дата, ні яка погода? (ні)
- Чи звернули ви увагу на те, яка сьогодні погода? Зараз ви за бажанням будете відповідати і ми разом заповнимо календар погоди, рухаючи стрілочку на правильну відповідь.
- Тому давайте ми пригадаємо, яка до нас зараз прийшла пора року? (весна) Який місяць? (березень) А яке число? (22) Молодці, знаєте.
- Який стан неба сьогодні ви спостерігали?(Ясно, хмарно чи похмуро)
- Чи був вітер?
- Чи були вранці якісь опади? (Дощ, сніг ,іній чи роса)
- Молодці, знаєте.
2.2 Бесіда на основі спостережень за змінами в неживій природі.
А зараз наша сімейка хоче перевірити наскільки уважними і спостережливими ви є до природи. У них до вас є питання. Давайте покажемо їм як добре ми орієнтуємось у змінах в неживій природі, адже це
дуже важливо для кожного мандрівника. Отож, спершу питання від Гібб (старша донька сімейства Крудсів)
- Як змінилося положення сонця над горизонтом з настанням весни? ( З настанням весни сонце над горизонтом піднімається, тому збільшується кількість світла і тепла).
- Як змінюється тривалість дня і ночі з приходом весни? ( День стає довшим, а ночі коротшими).
- Наступне питання від Гібб «Яка температура повітря переважає ранньою весною?». (Температура повітря переважно нижче нуля, але з кожним днем стає вищою).
- Назвіть основні ознаки приходу весни ?» (Сонце все вище піднімається над лінією горизонту, тому дні стають довшими, сонце сильніше гріє землю, тому тане сніг і лід, розпочинається відлига).
- Чим відрізняється березень від останнього місяця зими - лютого? (в лютому: лютує мороз, зазвичай це вітряний місяць, у березні сонце починає сильніше гріти землю, тануть сніги).
-Отже, нежива природа ранньою весною відрізняється від інших пір року. Гібб дуже задоволена вашими відповідями, молодці! Ви вже зрозуміли, що першими були питання про зміни у неживій природі. Що ж буде в далі? (питання про живу природу).
2.3 Бесіда на основі спостережень за змінами в живій природі.
- Наступним бажає вас опитати Груг. Він вважає, що шукачі пригод мають добре ладнати із усім живим, адже часто саме живі істоти нас виручають під час подорожей.
- Отож, ми переходимо до наступних питань. Хто бажає зачитати?
-Кого відносять до живої природи? (люди, рослини, тварини, гриби відносяться до живої природи).
-Як поводять себе тварини навесні ?(Перелітні птахи повертаються з теплих країв додому, в’ють гнізда, виводять пташат, звірі прокидаються від зимого сну, виводять потомство)
-Які звірі прокидаються від зимого сну? (ведмеді, їжаки, борсуки, кажани, жаби, хом’яки, бабаки, ховрахи)
- Які зміни відбуваються з у рослинному світі навесні? (на деревах з’являються бруньки, а потім клейкі листочки, проростають і зацвітають первоцвіти)
-Як думаєте чи задоволений вами Груг? (Так). Молодці! Ви вмієте спостерігати за змінами в живій природі.
2.4 Бесіда на основі спостережень за господарською діяльністю людей. (метод незакінчених речень)
- Третім хоче задати вам запитання Малий (хлопець Гібб). Він приготував для вас цікаве завдання, де є початок речення , а нам потрібно доповнити його.
«Навесні люди починають працювати в городі тому, що…. ( сонце гріє землю, грунт відтає від снігу, тепла температура сприяє посіву насіння і росту городнини)
« Люди засаджують таку городнину навесні … ( картоплю, буряк, моркву, помідори, огірки, редиску, баклажан, кабачок)
«Зазвичай садівники чистять дерева в кінці лютого і перші дні березня, щоб …( всі старі і відмерлі гілки дерева, які пошкодилися за зиму, не заважали росту новим навесні)
Як бачимо, навесні люди досить активно займаються господарською діяльністю і готуються до нового врожайного сезону. Вчасно зорати землю і посадити насіння плодів є дуже важливим етапом в успішній господарській діяльності.
- Молодці, діти.
2.5 Аналіз самостійної роботи учнів – ведення народного календаря.
- Скажіть. А чи знаєте ви день чого сьогодні відзначають? Гібб підготувала для вас цікаву інформацію про цей день.
4 березня - Всесвітній день дитячого телебачення і радіомовлення. Свято започаткували ще 24 роки тому. Його відзначають за переглядом дитячих фільмів та мультиків.
- Діти, скажіть які провідні дитячі телеканали, транслюють найкращі мультфільми ви знаєте? («Малятко ТВ», «Плюс плюс»)
- Які ваші улюблені мультфільми? (відповіді дітей)
- В кінці уроку я надішлю вам у чат посилання, за яким ви зможете перейти і дізнатися цікаву інформацію.
Також цього дня існують такі прикмети:
Якщо на дорогах багато птахів, то погода буде похмурою та вологою;
Якщо у підвалі проростає картопля, то весняна погода скоро прийде;
- Хто може сказати, чи спостерігав він зараз проростання картоплі?( так, значить тепла весняна погода незабаром нас чекає)
- Яка прикмета вам найбільше сподобалась?Чому? (відповіді дітей)Запишіть її в зошиті.
3. Контроль, корекція та закріплення знань учнів (Гра «Назви зайве слово»)
- Діти, увага. Я буду зачитувати рядок слів, а вам потрібно буде назвати зайве слово з переліку.
Київ, Львів, Харків, Україна, Одеса.(Найбільші міста України, зайве –Україна)
Карпати, Уральські гори, Кримські гори.( Гори України, зайве – Уральські гори). Скажіть що таке гори? (Гори - це ділянки земної поверхні, дуже підняті над рівниною)
Материки, гори, рівнини. (Основні форми земної поверхні, зайве – материки) Скажіть, що називають рівнинами? (Великі простори суші з майже рівною поверхнею, на яких зустрічаються горби, яри, називаються рівнинами)
Білорусь, Польща, Молдовія, Румунія, Італія, Угорщина, Словаччина, Росія. (Сусіди України, зайве – Італія)
Дунай, Південний Буг, Дніпро, Чернівці. (Найбільші річки України, зайве –Чернівці )
4. Вивчення нового матеріалу.
4.1.Створення проблемної ситуації( гра «Впізнай по буквам»)
-Тепер погляньте всі на екран і спробуйте серед набору літер скласти три слова. Хто здогадається піднімає руку.
(Гори рівнини України)
к |
г |
ч |
у |
п |
а |
л |
о |
в |
а |
с |
і |
ь |
р |
і |
в |
н |
и |
б |
и |
ш |
д |
а |
н |
у |
о |
е |
о |
л |
и |
к |
р |
а |
ї |
н |
и |
4.2 Повідомлення теми уроку та мотивація навчальної діяльності учнів на уроці.
- Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся ще більше про гори і рівнини України. Тема уроку звучить так: «Гори і рівнини України і рідного краю».Ось така у нас цікава пригода. Через гори і долини помандруєм в Україні! А наші сьогоднішні гості – Сімейка Крудсів – це наші помічники, які обіцяють що буде весело і цікаво. А ще вони буть вам підказувати. Отож нехай на нашому уроці панує атмосфера доброзичливості, пізнання та успіху. Запорукою ж успіху на уроці є міцні знання.
4.3 Інформаційно-пізнавальна розповідь з елементами бесіди «Рельєф України»
- Погляньте на знімок. Так виглядає наша Україна з космосу. Скажіть які кольори ви бачите на знімку? Пригадайте, що вони означають? ( коричневий – гори, зелений – рівнини). Поверхня території України в основному рівнинна. Гори займають лише 1/20 частину території України. Гірські зони України представлені Українськими Карпатами і Кримськими горами. Українські Карпати простягаються підковою на 1500 км від Братіслави до Залізних воріт. Найвища точка Карпат- гора Говерла- 2061м.
Кримські гори простягаються вздовж Північного узбережжя Чорного моря, на 180 км.Найвища точка Кримських гір – гора Роман-Кош- 1545м.
Гора має вершину, схил і підніжжя.
Вершина - це найвища частина гори.
Підніжжя - це найнижча частина гори.
Частина гори між підніжжям та вершиною називається схилом.
- Чи бували ви колись у горах? Яких? Поділіться своїми враженнями. (відповіді дітей).
На фізичній карті світу, зокрема і на карті України, різними кольорами зображені форми рельєфу: гори - коричневим, (на екрані карта)
Рівнини поділяються на низовини (низькі території) і височини (більш високі території). На височини припадає ¼ території України. Більшу половину займають низовини. На карті низовини позначаються зеленим кольором, а височини - жовтим і світло-коричневим. На півночі України розташована Поліська низовина. Поверхня її заболочена, здебільшого з невисокими підвищеннями - горбами. На північному сході її продовжує Придніпровська низовина. Територія її горбиста з безліччю ярів і балок. Через це поверхня здається хвилястою. Південь України займає Причорноморська низовина.
На території України знаходяться височини: Волинська, Подільська, Придніпровська, Приазовська. Це також рівнини. Але на них підвищення сягають іноді близько 500 м.
Фізкультхвилинка*
Після мандрів і пригод обов’язково потрібно відпочивати, щоб набратися сил на нові відкриття. Зараз відпочинуть наші оченята.
Вправа1. Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1–4. Потім перенести погляд удалечінь на рахунок 1–6. Повторити 4–5 разів.
Вправа2. Міцно заплющити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4–5 разів.
Вправа3. Колові рухи. Підняти очі догори, зробити ними колові рухи за годинниковою стрілкою, потім проти годинникової стрілки.
- Молодці! Рухаємось далі!
5. Закріплення нового матеріалу, вироблення практичних навичок і вмінь.
5.1 Групова робота
-Діти зараз ви поділитесь на дві команди – хлопчики і дівчатка. Перед вами на слайді з’явився перелік назв рівнин України. Ваше завдання: записати в зошит в стовпчик назви низовин – хлопчикам, височин – дівчаткам. Це потрібно робити швиденько, щоб не стати схожими на лінивців Паска і Стрічку». Підказка від Іклуся, який завжди допомагає юним мандрівникам: Низовин є 3, а височин – 4.
Низовини |
Височини |
Поліська Придніпровська Причорноморська |
Волинська Подільська Придніпровська Приазовська |
- Виконали? Давайте перевіримо. Хто з команди хлопчиків хоче зачитати які українські рівнини він відніс до низовин? А зараз хтось із дівчаток назве височини які вона записала. Молодці! Постаралися. Пасок і Стрічка в захваті від вашої швидкості. Певно вони б теж так хотіли.
5.2. Робота із цікавим дидактичним матеріалом
5.2.1 Гра «Поєднай»
- Як ви думаєте, чому Крудсам завжди вдається вибиратися із будь-якої халепи? Це тому що вони дуже уважні до будь яких змін, до схожості речей. А уважність - це риса яка має бути притаманна кожному мандрівнику. Отож, зараз ми зіграємо в гру. Вам потрібно поєднати термін і визначення, яке йому належить.
Вершина - ділянка земної поверхні, високо піднята над рівнинами.
Рівнина - більш висока територія рівнини.
Гора - територія суші, яка має рівну поверхню
Роман-Кош - найвища точка Карпат
Говерла - найвища точка Кримських гір
Низовина - низька територія рівнини
Підказка від Іклуся: Одне із визначень правильно знаходиться біля свого терміна.
- Молодці!
5.2.2 Гра «Математичні дії»
- А зараз виконайте математичні дії - і прочитайте назви форм земної поверхні.
С+ хилитися - итися= ... (схил)
Низ+ овець – ель + ина= …(низовина).
Річка - чка + вони - о + на = ... (рівнина).
Верх – х + шина = ... (вершина).
5.2.3 Розгадування ребусів
- Дітки, уявіть, що під час вашої пригоди вам потрібно буде вилізти на гору. Звісно, якщо у вас буде такий помічник як Іклусь, то жодна гора – вам не завада. Але давайте дізнаємось послідовність частин гори, на яку будемо лізти.
(вершина, схил, підніжжя)
5.2.4 Перегляд відеоролику «Україна з неба/Буковина» ( 1 хв)
- Подорожуючи Україною, зокрема нашою Буковиною, є одне надзвичайно мальовниче місце, де можуть залишитись і перепочити мандрівники. Яке саме ви дізнаєтесь переглянувши один відеоролик. Увага на екран.
- Отож, про що ви дізнались переглянувши відео? Про закинутий колись секретний об’єкт на горі Томнатик.
- Що ви можете сказати про краєвиди нашого рідного краю? (відповіді учнів)
5.2.5 Робота із прислів’ями (якщо залишиться час)
-Діти, погляньте на слайд і зверніть увагу на прислів'я
-Як ви розумієте їх значення?(відповіді дітей)
- Можливо ви знаєте ще якісь прислів’я про гори? (відповіді дітей)
6. Підсумок уроку
6.1 Підсумкова бесіда.
- Отож, діти, наша пригода підходить до завершення. Давайте пригадаємо про що ми сьогодні говорили.
- Якими кольорами позначають на карті гори?Рівнини? (коричневим, зеленим)
- Назвіть гори України.( Карпати та Кримські гори)
-Яка найвища точка Карпат? (Говерла)
-Яка найвища точка Кримських гір? (Роман-Кош)
-Назвіть рівнини України.Спершу височини(Волинська, Подільська, Придніпровська, Приазовська). Далі низовини (Поліська, Придніпровська, Причорноморська)
- Яка структура гори? (підніжжя, схил, вершина)
6.2 Оцінювання учнів.
- Дякую за відповіді. Наша сімейка помічників вражені вашими стараннями і знаннями. У вас сьогодні вийшла справжня злагоджена робота. Хтось був дуже старанним та ініціативним, а комусь потрібно більше докладати зусиль. Проте ми з вами добре попрацювали, гарно освоїли матеріал. Працювали разом, не порушуючи основний закон шукачів пригод. Тому кожен з вас отримує медаль «Допитливий шукач пригод».
6.3 Прикінцеве слово вчителя (прощання з класом).
- Дякую за активність за співпрацю із нашими сьогоднішніми помічниками. Ви проявили себе як розумні, уважні, здібні та творчі учні. Хай допитливість вас ніколи не покидає, а пригоди будуть тільки пізнавальними і захоплюючими. Через гори і долини успішно ми помандрували в Україні. Дякую вам! До нових зустрічей!