Урок № 36 11 клас
Тема: «Популяції. Класифікація популяцій. Структура та характеристики популяцій»
Мета:
освітня: розширити знання про популяції їх класифікацію, структуру та характеристики;
розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та використовувати теоретичні знання для класифікації популяцій, пояснення їх структури та характеристики;
виховна: виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Обладнання і матеріали: підручник, презентація до уроку.
Базові поняття і терміни: демекологія, популяція, структура, життєдіяльність та щільність популяції.
Тип уроку: комбінований.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися впродовж життя.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
І. Вправа «Шифрограма» (переставити букви та дати визначення терміну)
ІІ . Розподіліть подані організми у дві групи за екологічною валентністю:
осоїди (1), тарган рудий (3), риби-вудильники (1), крук (3), кити (3), форель річкова (1), прохідні риби (3), головоногі молюски (1), карась (1), сосна звичайна (3).
ІІІ. Бесіда за питаннями:
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
ДЕМЕКОЛОГІЯ (від грец. демос - народ) - розділ екології, що вивчає умови формування, структуру, функціонування і динаміку розвитку популяцій окремих видів; інша назва - популяційна екологія.
Її засновником вважають англійського еколога Чарльза Елтона.
Об'єктом дослідження демекології є популяція як група особин одного виду на конкретній території, що утворює самостійну генетичну систему й формує власну екологічну нішу.
Предметом демекології є онтогенез особин, структура популяцій, їх динаміка, стійкість, стабільність, самовідновлення й саморегуляція.
Методи демекології: екологічне моделювання (для створення моделей взаємовідносин), екологічний моніторинг за найінформативнішими параметрами популяцій (чисельністю, репродукцією, живленням, статевою структурою); методи прямого підрахунку, пробних ділянок, метод мічення й повторного відлову.
(робота в групах з матеріалом підручника)
1 гр. Статева структура (співвідношення особин різних статей, тобто відношення кількості самців до кількості самок. Досліджуючи дану структуру довели, що в природних популяціях є механізми саморегуляції.).
2 гр. Вікова структура (розподіл особин популяції за віковими групами. Правило стабільності вікової структури).
3 гр. Просторова структура (розподіл особин популяції по території, яку вона займає. Усі організми популяції мають індивідуальний або груповий простір, що виникає внаслідок механізмів активного розмежування особин (принцип територіальності).
4 гр. Етологічна структура (система взаємозв'язків між особинами, що проявляється в їхній поведінці. Основними формами організації популяцій тварин є поодинокий (більшість павуків, качка-крижень) та груповий спосіб життя у вигляді родин, колоній, зграй, табунів. Етологічна структура є видоспецифічною, і її порушення може призводити до загибелі усієї популяції).
Популяція - це основна функціональна одиниця екосистем.
ІV.Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
За допомогою таблиці сформулюйте основні структурні й функціональні закономірності популяційної екології. Сформулюйте висновок про значення популяційних закономірностей для практичної діяльності людини.
Назва |
Визначення |
Правило стабільності вікової структури |
|
Принцип територіальності |
|
Закон обмеження росту чисельності |
|
Принцип мінімального розміру популяцій |
|
Принцип конкурентного витіснення |
|
Принцип залежності від щільності |
|
2. Бесіда за питаннями:
1. Що таке демекологія?
2. Що є об'єктами досліджень демекології?
3. Що таке популяції?
4. Що таке екологічна структура популяції?
5. Назвіть види популяцій за розмірами.
6. Яка основна функція популяцій в екосистемі?
ІV. Інструктаж домашнього завдання