Урок з теми: «Правильні і неправильні дроби. Мішані числа»
Мета уроку: сформувати в учнів розуміння поняття правильного та неправильного дробу, мішаного числа, сформувати вміння перетворювати мішане число на неправильний дріб і перетворювати неправильний дріб на мішане або натуральне число; розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять; виховувати акуратність.
Очікувані результати: учні повинні вміти формулювати визначення правильних і неправильних дробів, розрізняти на підставі визначень правильні та неправильні дроби, перетворювати мішане число та неправильний дріб; перетворювати неправильний дріб на мішане число.
Обладнання: підручник, роздавальний матеріал.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
■ I. Організаційний етап
▪ Привітання
▪ Перевірка присутності учнів: кількість за списком ______, кількість присутніх на уроці ________, відсутніх _______
▪ Перевірка готовності учнів та кабінету до уроку
■ II. Перевірка домашнього завдання
Відповісти на запитання, які виникли в учнів під час виконання домашнього завдання.
▪ Математичний диктант
Запропонувати учням здійснити самоперевірку за відповідями, заздалегідь підготовленими на відкидній дошці.
У завданнях 1–3 закінчіть речення.
1. Сота частина метра — це ...
2. Третина години становить...
3. Тисячна частина кілограма — це...
4. Знайдіть від числа 18.
5. Знайдіть від числа 20.
6. Знайдіть число, якого дорівнює 3.
7. Знайдіть число, якого дорівнюють 4.
8. Скільки градусів становить розгорнутого кута?
9. Накресліть координатний промінь, одиничний відрізок якого дорівнює 8 см. Позначте на ньому точки, що відповідають дробам і .
10. Знайдіть число, якого дорівнюють від числа 10.
Відповіді до математичного диктанту
1. ...сантиметр. 2. ...20 хв. 3. ...грам. 4. 2. 5. 8. 6. 12. 7. 14. 8. 140°. 9. Див. рисунок. 10. . .
■ III. Формулювання мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності
▪ Оголошення теми уроку
▪ Формулювання разом із учнями мети й завдань уроку
▪ Мотивація навчальної діяльності
Оскільки чисельник і знаменник дробу — натуральні числа, то між ними можуть встановлюватися різні співвідношення. Чим, наприклад, розрізняються чисельники та знаменники дробів ; ; ; ; ? Залежно від того, в якому співвідношенні перебувають чисельник і знаменник, дроби розподіляють на два види. Про кожний з них ми й поговоримо. А крім того, ви довідаєтесь, що дріб — це те саме, що , та чи можна записувати цю суму як .
■ IV. Актуалізація опорних знань
▪ Фронтальне опитування
Дано дроби: ; ; ; .
1. Назвіть чисельник кожного дробу; знаменник кожного дробу.
2. Порівняйте чисельник кожного дробу; знаменник кожного дробу.
■ V. Засвоєння нових знань
План викладання нового матеріалу
1. Означення правильного дробу.
2. Означення неправильного дробу.
3. Запис неправильного дробу у вигляді мішаного числа.
4. Правило перетворення неправильного дробу на мішане число.
5. Правило перетворення мішаного числа на неправильний дріб.
1. Означення правильного дробу.
Дріб, чисельник якого менший за знаменник, називають правильним дробом.
2. Означення неправильного дробу.
Дріб, у якого чисельник більший за знаменник або дорівнює йому, називають неправильним дробом.
3. Запис неправильного дробу у вигляді мішаного числа.
Оскільки дробова риска означає ділення, то можна записати неправильний дріб як , а дріб як . Під час ділення 7 на 4 маємо неповну частку 1 й остачу 3. Такий дріб можна записати у вигляді . При цьому 1 називають цілою частиною числа , а число — дробовою частиною. Числа і рівні, тобто .
Запис числа, що містить цілу й дробову частини, називають мішаним.
Задля стислості замість «число в мішаному записі» кажуть мішане число. Мішане число можна подати й у вигляді неправильного дробу.
4. Правило перетворення неправильного дробу на мішане число.
Перетворення неправильного дробу на мішане число
1) Розділити з остачею чисельник на знаменник.
2) Неповна частка буде цілою частиною.
3) Остачу (якщо вона є) дає чисельник, а дільник — знаменник дробової частини.
Наприклад, . Ділимо 47 на 9. Неповна частка дорівнює 5, а остача дорівнює 2.
5. Правило перетворення мішаного числа на неправильний дріб.
Подання мішаного числа у вигляді неправильного дробу
1) Помножити його цілу частину на знаменник дробової частини.
2) До отриманого добутку додати чисельник дробової частини.
3) Записати отриману суму в чисельник дробу, а знаменник дробової частини залишити без змін.
Наприклад, .
■ VI. Первинне закріплення отриманих знань
▪ Виконання усних вправ
Підручник: № 865, № 916, № 917, № 918
▪ Робота учнів біля дошки
Підручник: № 878, № 879, № 895, № 935, № 937.
Дидактичні матеріали ____________________________________________________
■ VII. Підбиття підсумків уроку
▪ Бесіда
1. Що нового ви дізналися про дроби?
2. Чи можна подати натуральне число у вигляді правильного дробу; у вигляді неправильного дробу?
3. Назвіть цілу й дробову частини чисел ; ; ; .
■ VIII. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
▪ Завдання для всього класу
Підручник: № 880, № 896, № 934, № 938
Дидактичні матеріали ____________________________________________________
▪ Індивідуальне завдання
При яких натуральних значеннях x дріб буде правильним?
Розв’язання
Якщо , то , і дріб буде правильним; якщо , то і дріб буде правильним; якщо , то і дріб правильний. А при маємо: , а . Отже, шукані числа: 1; 2; 3.
Відповідь: 1; 2; 3.
1