Комбінований урок для учнів 7 класу з теми: "Птахи. Особливості будови та спосіб життя", метою якого є формування уявлення про особливості будови та спосіб життя птахів. На уроці учні знайомляться з особливостями зовнішньої будови птахів, яка пов'язана з пристосуванням до польоту, вивчають будову та види пір'я за допомогою роздаткового матеріалу.
Тема: Птахи. Особливості будови та спосіб життя.
Мета: сформувати уявлення про особливості будови та спосіб життя птахів.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: друкований зошит, таблиця «Зовнішня будова птахів», дидактичний матеріал: картки «Будова контурного пера», таблиця-макет «Пір`я птахів», плакат «Знайди частину» .
Хід уроку
І. Організаційний момент. (5хв.)
Привітання учнів, перевірка відсутніх. Організація робочого місця.
ІІ. Актуалізація навчально-пізнавальної діяльності учнів. (5 хв.)
На минулому уроці ми вивчили клас Рептилії. Тому зараз проведемо невеличке бліц – опитування. Якщо ви хочете відповісти на нього, то обов’язково піднімаєте руку, лише тоді відповідь зараховується. Всі зрозуміли? Тоді починаємо! Бажаю успіху!
Питання до бліц - опитування:
1.Яка друга назва плазунів? (Рептилії)
2. Назвіть середовище існування плазунів? (Наземно-повітряне, водне)
3. Які відділи тіла плазунів? (Голова, тулуб, хвіст)
4. Які відділи скелета плазунів? (Шийний, грудний, поперековий, крижовий, хвостовий)
5. Назвіть органи дихання плазунів? (Легені)
6. Які покриви мають плазуни? (Ороговілі)
7.Яке запліднення плазунів? (Внутрішнє)
8. Для чого плазунам потрібні зуби? (Для захоплення здобичі)
9. Яку роль відіграє слина плазунів? (Для початку перетравлення їжі)
10. Чому плазуни належать до типу Хордові ? (Оскільки вони мають хребет, а у ембріональному періоді – хорду).
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. (5 хв.)
Мільйони років тому з'явилися перші птахи. І досі похмурий, населений лише динозаврами світ, зголосився пташиним співом. А ще через мільйони років закрокувала по Землі людина, здатна оцінити цей спів. Підняла людина голову вгору, подивилася в синє небо, а в небі жайворонок! Співає, заливається, тріпоче крильцями.
Сьогодні ми починаємо вивчати новий клас теплокровних тварин - Птахів. Але спочатку відгадайте загадку:
Перо є однією з рис притаманних птахам, завдяки якій їх іще називають пернатими.
Ви кожен день зустрічаєте птахів. А чи задумувались ви над тим, чому вони мають змогу літати? Де взялись ці тварини на землі, і чому поширені по всій планеті? На ці та інші запитання ми дамо відповіді вивчаючи тему.
Тому темою нашого сьогоднішнього уроку є «Птахи. Особливості будови та спосіб життя».
ІV. Вивчення нового матеріалу. (18 хв.)
Птахи – це теплокровні яйцекладні наземні хребетні з передніми кінцівками, перетвореними на крила, тіло яких вкрито пір’ям.
Поширені на всіх континентах, у всіх кліматичних зонах. Харчуються в основному тваринними організмами( від дрібних безхребетних до ссавців), але є й рослиноїдні види.
А зараз відкриваємо робочі зошити на сторінці 48, над темою записуємо дату.
Також записуємо, що клас Птахи об'єднує ≈ 8500 видів птахів.
У завданні 1 нам необхідно вказати особливості зовнішньої будови птахів.
Розповідь вчителя:
Птахи мають вкорочене обтічне тіло, вкрите пір’яним покривом. Передні кінцівки птахів перетворилися на крила, а задні слугують для пересування по землі, гілках рослин або плавання у воді. Птахи мають багато спільних рис будови з рептиліями, адже походять від спільних предків. Однак теплокровність, здатність до польоту та досить високий рівень розвитку нервової системи визначили своєрідність цієї групи хребетних тварин.
Тіло птахів має такі самі відділи, як і тіло рептилій, але хвостовий відділ вкорочений.
Давайте запишемо під цифрою 1: Завдяки видовженій гнучкій шиї птахи можуть повертати голову на 180° і більше (сови навіть на 270°).
Під цифрою 2: Похідним шкіри птахів є різноманітне пір’я.
Під цифрою 3 запишемо, що: Передні кінцівки - крила - пристосовані до польоту.
Під цифрою чотири: різна форма дзьоба в залежності від способу живлення.
(також, в залежності від способу життя різняться і задні кінцівки птахів)
Розповідь вчителя:
А зараз давайте прочитаємо завдання 2. Нам необхідно визначити, якими цифрами позначені елементи будови тіла птаха.
Тож зараз ви самостійно виконуєте це завдання. У вас на це є 4 хвилини.
Всі зробили? Тоді перевіряємо.
Перевірка:
У першому стовбці: |
У другому: |
У третьому: |
|
|
|
Добре. Всі впоралися. Тому продовжуємо.
Розповідь вчителя:
Птахи, як і рептилії, мають суху шкіру, майже позбавлену залоз. Як уже зазначалося, похідним шкіри птахів є різноманітне пір’я. Над основою хвоста в багатьох видів відкриваються протоки куприкової залози. Її жироподібними виділеннями птахи змащують пір’яний покрив, що робить його еластичним і водонепроникним. Тому ця залоза краще розвинена у водоплавних птахів.
Своєрідність будови птахів визначається їхньою здатністю до польоту, насамперед завдяки зменшенню маси тіла.
Отже, скелет і мускулатура птахів, разом з оперенням, створюють досконалий апарат, який забезпечує політ.
А зараз зверніть увагу на плакат-макет «Пір`я птахів». Також я вам роздам схожі картки на парти, які допоможуть вам у заповненні схеми.
Спочатку давайте розглянемо будову контурного пера та заповнимо схему у завданні 5 на сторінці 49.
Наявність пір’яного покриву є необхідною умовою польоту птахів. Цей покрив робить тіло птахів обтічним.
Окремі пера складаються зі 1 стрижня (позначаємо його), від якого в обидва боки відходять численні тоненькі вирости - борідки. Сукупність борідок має назву 2 опахало(позначаємо його). Частина стрижня, заглиблена у шкіру, має назву 3 колодочка, або очин (замість стовбура у дужках пишемо очин і позначаємо його).
Виділяють контурні, пухові пера та пух.
А всі уважно слухають та перевіряють.
(учень біля дошки розказує та показує будову пера)
А зараз заповнимо схему у завданні 6 на сторінці 50.
Типи пера: контурні, пухові, пух.
Залежно від функцій та розташування контурні пера поділяють на:
Раз чи два рази на рік пір’яний покрив птахів частково чи повністю змінюється – відбувається процес линяння. На місці старих зношених пер, що випадають, виростають нові.
А зараз звернемося до особливостей внутрішньої будови тіла птахів.
У завданні 7, на сторінці 50 нам необхідно заповнити табличку, щодо особливостей внутрішньої будови птахів.
Заповнення таблиці:
Системи органів |
Органи |
Особливості будови |
Опорна |
Череп |
Невеликий, щелепи перетворені на дзьоб, зубів немає. |
Хребет |
Складається з 5 відділів: шийний, грудний, поперековий, крижовий, хвостовий. |
|
Передні кінцівки |
Пояс – лопатка, коракоїд, ключиця; скелет вільної кінцівки – плече, передпліччя, зап'ясток редукований, п’ясток складається з двох витягнутих кісток, 3 фаланги (ІІ,ІІІ,ІV). |
|
Задні кінцівки |
Пояс – таз; скелет вільної кінцівки – стегно, гомілкові кіски велика та мала (рудиментарна), передплесно, плесно, 4-2 фаланги пальців. |
|
Дихальна система |
Дихальні шляхи |
Повітря через ніздрі потрапляє до гортані, звідти до трахеї, потім до бронхів і до легень. |
Легені |
Мають комірчасту будову (складаються з міхурців-комірок) |
|
Повітряні мішки |
Тонкостінні, розташовуються у тілі, беруть участь у подвійному диханні під час польоту. |
|
Травна система |
Стравохід (зоб) |
Розширення для зберігання їжі та початку її перетравлення (наприклад у голубів). |
Шлунок |
Складається з двох відділів: тонкостінний залозистий, товстостінний м`язів. |
|
Кишківник |
Вкорочений. |
|
Кровоносна система |
Серце і судини |
Замкненого типу, два кола кровообігу, чотирьохкамерне серце, права дуга аорти. |
Нервова система |
Нервово – рефлекторна діяльність, збільшення переднього відділу мозку; розвиненіший мозочок . |
V. Закріплення набутих знань. (7 хв.)
Виконуємо завдання 4 на сторінці 49. Вам необхідно встановити відношення між формою кінцівок та способом добування птахами їжі.
На виконання 3 хвилини. Всі зрозуміли? Тоді починаємо.
А зараз я пропоную вам пограти у гру «Загублена частина».
Ваше завдання віднайти загублену частину у представників амфібій, рептилій та птахів.
Всі зрозуміли? Тоді починаємо!
|
Голова |
Передня кінцівка |
Задня кінцівка |
Хвіст |
Амфібії |
|
|
|
|
Рептилії |
|
|
|
|
Птахи |
|
|
|
|
VІ. Інструктаж домашнього завдання.(5 хв.)
Підбиття підсумків уроку:
Оголошення оцінок.
Будь-ласка запишіть домашнє завдання з дошки. Вам необхідно прочитати параграф 20 (стор. 84-85), у робочому зошиті виконати на ст. 49 завдання 3.
Наш урок добігає кінця. Дякую вам за плідну працю.
1