Урок з теми "Тиск рідина і газів. Закон Паскаля. Узагальнення вивченого з теми "Дієприслівник"

Про матеріал
Інтегрований урок з фізики та української мови для учнів 7 класу. Урок з використанням інтерактивних методів навчання, що сприяє розвитку критичного мислення та самостійного набуття знань.
Перегляд файлу

Тема: Тиск рідина і газів. Закон Паскаля.

            Узагальнення вивченого  з теми "Дієприслівник"

Мета:

        формування предметних компетентностей:  встановити наявність тиску газів і рідин на  стінки  посудини,  пояснити  на основі  молекулярно-кінетичних уявлень причини виникнення  цього тиску; встановити як передається  зміна тиску  газами та рідинами,  застосовувати набуті знання при поясненні суті фізичних явищ і  процесів ,  вдосконалювати навички роботи з текстом, узагальнити і систематизувати  знання  учнів  про дієприслівник як особливу форму дієслова, формувати у школярів вміння працювати самостійно і в групах, визначити дієприслівник і дієприслівниковий зворот у реченні , конструювати  речення  з дієприслівниковим  зворотом, вдосконалювати  орфографічні й практичні навички; підвищувати  творчий потенціал учнів, розвивати уяву, логічне і критичне мислення, пізнавальні здібності,  пошукові якості, культуру мовлення; виховувати уважність , організованість, комунікативність, любов до  української мови.

розвивати ключові компетентності:

  • обізнаність та самовираження у сфері культури(аналізувати і оцінювати досягнення світової науки);
  • соціальна та громадянська компетентності(здатність особистості  застосовувати  в конкретному виді спілкування знання мови і фізичного явища, навички роботи в групі);
  • основні компетентності  у природничих науках і технологіях(розуміти та пояснювати фізичний зміст закону Паскаля);
  • спілкування державною мовою(розуміти  зміст  сприйнятого на слух  або прочитаного тексту, користуватися сучасною  науковою мовою);
  • уміння вчитися  впродовж життя(спостерігати, аналізувати, самостійно узагальнювати  накопичену інформацію)

 

Очікувані результати: учні розпізнають дієприслівники, визначають їх морфологічні ознаки і синтаксичну роль, правильно будують  і інтонують  речення з дієприслівниковими зворотами, знаходять вивчені орфограми і пояснюють їх, відтворюють знання з теми " Тиск", оцінюють на  якісному рівні результати застосування набутих знань з гідро та  аеростатики в реальних життєвих ситуаціях; розуміють  значення  дієприслівника як одного  із  засобів  створення образності, пояснюють  фізичний зміст  явищ та  процесів, інтерпретують  результати  фізичних досліджень; опановують навички  користування, трансформування речень

Внутрішньопредметні зв'язки: словотвір,  лексикологія, синтаксис, тиск рідин і газів.

Міжпредметні зв'язки: інформатика, українська мова, фізика

Тип уроку: комбінований (формування компетентностей, розвиток компетентностей)

Форма уроку: інтегрований урок

Форми роботи: фронтальна, групова, індивідуальна, випереджувальне навчання.

Обладнання і матеріали: мультимедійна дошка, плакати, портрет Б.Паскаля, трубка з поршнем, порожниста куля з отворами, посудина  з водою, модель картезіанського водолазу, мильний розчин, роздатковий матеріал.

Хід уроку

Етап уроку

Час, хв

Форми й методи навчання

І.

Розминка

1

Психологічна хвилинка "Наш настрій"

переключення на різні кола уваги

ІІ

Мотивація навчальної діяльності

2

Словникова робота.

Постановка проблемного  питання

ІІІ.

Актуалізація опорних знань

4

Тести з української мови.

ІV.

Сприйняття  навчального матеріалу

20

Пояснення  вчителя  з  використанням демонстрації  та проблемних запитань.

Колективна робота з текстом.

Створення кейсу

V.

Рефлексія

4

Інтерактивна вправа "Хвилинка ерудита".

VІ.

Осмислення об'єктивних зав'язків

10

Закріплення вивченого матеріалу. Випереджувальне завдання.

Індивідуальне завдання

VІІ.

Підсумки уроку

3

Оцінювання. Підсумок

VІІІ.

Домашнє завдання

1

Диференційоване завдання.

І. Розминка.

Подивилися один на одного. Побажали гарного  настрою.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель укр. мови: Ми опрацювали з української мови тему "Дієприслівник" і сьогодні  узагальнюємо вивчений матеріал. Складаючи  речення , конструюючи їх , будемо спиратися на  міжпредметні зв'язки з фізикою. Тому речення і тексти будемо конструювати  в науковому стилі. Хід роботи оформимо  у вигляді кейсу (див. додаток 1).

(Словникова робота)

КЕЙС-  багатозначне слово. Це  невелика валіза, для документів,  підручників, яку носят ділові  люди.

 У нашому значенні  на уроці - це метод  , який полягає  у використанні  конкретних випадків  для спільного  аналізу. У багатьох випадках  міні-кейс  може бути  сформульований  коротко, у вигляді кількох  абзаців і забезпечений питаннями, на  які  потрібно дати відповіді.

 Отже, ми з  вами  будемо створювати кейс з теми "Тиск рідин і газів"

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Актуалізуємо знання з теми "Дієприслівник" і виконаємо тести (учні виконують тести)

Тести

1) Визначити ряд дієприслівників.

а) блукати, дозріють, написав;     б) блукаючи, зірвавши, склавши;

в)блукаючий , дозрілий, складений.

2) Дієприслівник відповідає на запитання:

а) що робить? що робив?  що зробить?   б) що роблячи? що робивши?  що зробить?

в)Як? де? коли? звідки?

3) Дієприслівники недоконаного виду  творяться:

а) від дієслів  неозначеної  форми за допомогою суфіксів –ши, -вши;

б) від дієслів теперішнього часу за допомогою суфіксів –учи, -ючи, -ячи;

в) від дієслів минулого часу.

4) Дієприслівник із залежними словами називається:

а) однорідні члени речення;

б) дієприслівниковий зворот;

в) вставне словосполучення.

5). У якому рядку  всі  дієприслівники  пишуться з не  окремо:

а) (не)схиляючись, (не)навидячи,  (не)впавши;

б) (не)беручись, (не)навчившись, (не)думаючи;

в) (не)хтуючи, (не)вгаваючи, (не)здужаючи.

6) У якому реченні  пропущено розділовий знак?

а) Ліси стоять замислившись.

б) Ліс дрімає загорнувшись у туман.

в) На світанку прокидається ліс.(вчитель  укр.мови перевіряє тести)

ІV. Сприйняття  навчального матеріалу

Вчитель фізики: На попередніх уроках  ми розглянули  тиск, що спричиняють тверді тіла. Які причини цього тиску? Як його визначити?

Проблемне запитання А чи створюють тиск  гази і рідини?

Пояснімо  розглядуване  явище на основі  молекулярних уявлень про будову речовини.

(тиск газу  на стінки  посудини  зумовлений   численними ударами    молекул газу)

 

 

Вчитель фізики: Чи  може газ передавати створюваний на нього  тиск? Чи у всіх напрямках передається тиск?

 

Демонстрація 1. Видування мильної бульбашки. Чому вони мають форму кулі?

 (учні роблять висновок, що гази передають тиск у всіх напрямках однаково)

Вчитель фізики: З'ясуємо від чого  залежить  цей тиск?

 

Тиск залежить від об'єму, що займає  газ У разі  зменшення  об'єму газу тиск  його  збільшується, а в разі  збільшення об'єму тиск зменшується за умови, що  маса  та температура залишаються незмінними. Тиск у  закритій  посудині (при незмінній масі) тим вищий, що вища температура. 

Тиск газу також  залежить від густини газу. Чим більша густина, тим тиск більший.

 

Вчитель укр. мови: Змоделюйте  з дієприслівниковими зворотами.(робота на інтерактивній дошці)

 

 

 

Відповідь: хаотично рухаючись,   молекули тиснуть на стінки посудини.

 Тиск газів можна підвищити піднявши температуру  або зменшивши об'єм посудини.

Напишемо ці речення у кейс (учні записують у зошиті, вчитель на дошці)

Вчитель фізики: Розглянемо рідини. Рідини зберігають  об'єм, але легко  змінюють  свою форму (набувають форму посудини, в якій містяться).Чи передають тиск рідини? (відповіді учнів)

За  вказівкою Паскаля  міцну  дубову бочку  до країв  наповнили водою й наглухо закрили кришкою. У невеликий отвір у кришці вставили кінець вертикальної  скляної трубки такої довжини, що кінець її опинився  на рівні другого поверху. Вийшовши на балкон, Паскаль взявся  наповнювати трубку водою. Не встиг  він  вилити  й десятка  склянок, як раптом, на диво усіх, хто  обступив бочку, бочка із тріском  лопнула. Її  розірвала незрозуміла сила. Паскаль переконується:  так, сила, що  розірвала  бочку, зовсім не залежить від кількості   води в трубці. Вся справа  у висоті, до якої трубка  була заповнена.

У цьому досліді проявляється  дивна властивість води – передавати тиск, що  здійснюється на її поверхні (у бочці) по всьому  об'єму,  кожній  точці  стінки або дна бочки. Так Паскаль  приходить  до відкриття  закону, що одержав його ім'я.              

 

Демонстрація 2(відеодослід).

За допомогою  порожнистої кульки з отворами, показуємо, що тиск здійснюється поршнем  на рідину, передається  в усі точки рідини.

          Це ж справедливо і для газу. Таким чином дійдемо висновку. (учні роблять  загальний висновок, поєднавши два випадки-гази і рідини. Тиск, створюваний  на нерухому  рідину, передається  рідиною  однаково в усіх напрямках )

Формулюємо основний закон  гідро-  та  аеростатики, який зараз має  назву закон Паскаля: 

  • тиск, здійснюваний зовнішніми силами на рідину або газ, передається    однаково в усіх напрямках

(Учні записують у кейс:

Рідина  створює тиск на дно  і на   бічні стінки посудини. Провівши дослідження Б.Паскаль сформулював  закон : "Тиск здійснюваний зовнішніми силами на рідину або газ, передається  однаково в усіх напрямках ".)

Вчитель фізики: Властивість рідин передавати тиск  однаково в усіх напрямках покладена в основу дії гідравлічних машин і насосів. (запис у кейс)

V. Рефлексія.

Інтерактивна вправа "Хвилинка ерудита". Робота в групах

(вирізані еліпси-ланки ланцюга , на яких написано важливі життєві події вченого, учні виразно читають вголос і прикріплюють на дошці біля портрету, див. додаток 2)

VІ. Осмислення об'єктивних зав'язків

Індивідуальне завдання. До матеріалу параграфу є малюнки. Ваша задача- переробити ці підписи, використовуючи дієприслівники або  дієприслівникові звороти.( стор. 155 або 156)

 

Демонстрація3. Картезіанський водолаз

Вчитель фізики: Перед вами модель картезіанського водолаза. Пояснити дослід , використовуючи дієприслівникові звороти.(випереджувальне завдання)

На дошці  опорні слова , які будуть використовуватися при  описі досліду.(стискаючи  пластикову пляшку, швидко занурюючись,  ставши легшою, продемонструвавши дослід)

(учень зачитує, вказує на роль  дієприслівників)

Вчитель фізики: На основі цього досліду  можна пояснити дію  підводного човна

(Відповідь учня.)

Вчитель фізики: Чому  повітряні кулі й мильні  бульбашки мають  кулясту форму? (тиск передається у всіх напрямках однаково)

(учні записують запитання у кейс)

Вчитель укр. мови: Чому не можна  допускати зайвого  нагрівання газових балонів (навіть  із газом, який не горить)? (тиск зростає, може вибухнути)

Чим зумовлена зміна пір року?(нахил осі орбіти)

(учні відповідають і записують  запитання у кейс)

VІІ. Підсумок уроку.

Вчитель укр. мови: У ході уроку ви вивчали  новий матеріал з фізики і закріплювали  знання з теми "Дієприслівник", створили  кейс з теми "Тиск рідин і газів" .Чи справдилися ваші очікування в ході уроку?

(на сходинках прописано: запам'ятав, переконався,  навчився,  зрозумів,  дізнався)

Вчитель фізики: Пропонуємо підрахувати кількість балів для оцінювання (учні підсумовують бали). На виході запишете  кількість балів у листі оцінювання досягнень.

VІІІ. Домашнє завдання.

Фізика: Прочитати § 23, виписати  закон Паскаля у блок, виконати вправа 23 (1,3)

Укр. мова Виконати вправу 346    або вправу   348 письмово.

Додаток 1

текст для кейсу.

Хаотично рухаючись, молекули тиснуть на стінки посудини. Тиск газів можна підвищити, зменшивши об'єм посудини або піднявши температуру.

Рідина  створює тиск на дно  і на   бічні стінки посудини. Провівши дослідження Б.Паскаль сформулював  закон : "Тиск здійснюваний зовнішніми силами на рідину або газ, передається  однаково в усіх напрямках".             

 Властивість рідин передавати тиск  однаково в усіх напрямках покладена в основу дії гідравлічних машин і насосів.

 

Додаток 2

  1. Французький учений  17 століття, математик.
  2. Відомий фізик, винайшов арифмометр, що став прототипом калькулятора.
  3. Вивчав твори стародавніх філософів і істориків, писав філософські твори. Вольтер високо оцінив його праці.(философ фр. В)
  4. В 17 років надрукував  перші наукові розробки з геометрії.
  5. Писав літературні твори, вважається класиком  французької літератури.
  6. Один із засновників  математичного аналізу., стояв біля витоків інформатики.

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 26.Тиск газів і рідин. Закон Паскаля
Додано
30 січня 2022
Переглядів
660
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку