Урок з теми "Внутрішня та зовнішня політика князя Данила Галицького" Коронація Данила

Про матеріал
Мета уроку: визначити особливості розвитку Галицько – Волинської держави за часів Данила Романовича, створити в уяві учнів образ цього непересічного керівника держави; розвивати уміння давати історичну характеристику видатним діячам на основі нескладних та адаптованих джерел історичної інформації; виховувати в учнів патріотичні почуття.
Перегляд файлу

Тема.  Внутрішня та зовнішня  політика князя Данила Галицького.

               Коронація Данила

Мета уроку: визначити особливості розвитку Галицько – Волинської держави за часів Данила Романовича, створити в уяві учнів образ цього непересічного керівника держави; розвивати уміння давати історичну характеристику видатним діячам на основі нескладних та адаптованих джерел історичної  інформації; виховувати в учнів патріотичні почуття.

  Тип уроку : комбінований

1.Організаційний момент

2. Актуалізація опорних знань

Учитель: сьогодні до школи надійшла  телефонограма з туристичної фірми. Нам з вами запропоновано незвичайну подорож. Щоб отримати право нею скористатися, нам необхідно з’ясувати, куди саме ми вирушимо, з ким зустрінемось. Відповідь на перше питання отримаємо, коли правильно розв’яжемо головоломку. Для цього треба з’єднати букви у вказаному порядку      

    А                      И                                 

                        Ц                        Г                   А                                              В

К                                         Н

                        Ь                   С                                 Л                                О

                                                                                                              

 

              (  Галицько- Волинська держава )

Із першим завданням впорались. Ми вирушаємо до Галицько- Волинської держави- однієї з наймогутніших держав середньовіччя. Наші предки- слов’яни доклали чимало зусиль, щоб зміцнити її та вберегти від ворогів. Атмосферу того часу  добре передав у своєму вірші С. Слюсаренко.

Трудилися вони у поті своїх чіл,

Орали землі, ставили оселі,

Воздвигли городи і частокіл

І в клопотах буденних трудних діл

Сади садили, будували села.

Сварилися, бо рід ішов на рід

І плем’я кров братерську проливало.

На князя князь ішов, і був розбрід,

І знов був мир, за рало брався рід.

Русі знамена сонце осявало.

Боролись предки. З моря і степів

Ворожі хижі орди налітали,

Палили городи і нищили засів,

Та проти них вставали тьма списів,

Мечі із піхов люди витягали.

Спасибі вам за цю тернисту путь,

В труді й на роті гідно ви стояли,

Нікому з нас ніколи не забуть,

І  кожному годиться пом’янути,

Що ви створили, що ви збудували.

Учитель: щоб здійснити подорож, нам необхідно знати, де розташована  країна, яку ми зібралися відвідати.

Історичний диктант. Метод “ Незакінчене речення”

1.У якій частині Європи була розташована Галицько- Волинська держава? (Східній)

2. Галицьке й Волинське князівство об’єднав в одну державу князь…( Роман Мстиславович)

3.Ця подія відбулася в … році (1199 р.)

4. Хто з князів жив раніше  Ярослав Осмомисл чи Роман Мстиславович?              ( Ярослав Мстиславович)

5. Які нові завойовники  прийшли  на руські землі в 13 ст.?( монголо- татари)

6. Назвіть ім’я найголовнішого монгольського хана на початку  13 ст. ( Чінгісхан)

7. Де відбулася перша битва русичів з монголо- татарами, коли? (1223 р., р. Калка)

8. Яке місто було зруйновано раніше монголо- татарами Київ чи Переяслав? ( Переяслав)

9. В якому році було зруйновано Київ? (1240)

10. Яка головна причина поразки руських військ в боротьбі з монголо- татарами?

11. Як звали брата Данила Романовича? ( Василько)

12. Коли Данило остаточно утвердився в Галичі? (1238)

(На екрані правильні відповіді. Діти обмінюються зошитами, виставляють оцінки один одному)

              3. Мотивація навчальної діяльності

                      Вправа “Упізнай героя”

Народжений керувати, він з дитинства змушений був поневірятися по сусідніх королівських дворах, зі зброєю в руках  добиватися  своєї вотчини. Його діяльність на благо своєї землі викликала  повагу навіть у його ворогів, а літописець називає його Мудрим, як Соломон.

                4. Оголошення теми і завдань уроку

                5. Вивчення нового матеріалу

Завдання: Данило Галицький - видатний полководець, мудрий політичний діяч, будівничий, мужня людина. Доведіть чи спростуйте цю тезу.

А коли ж все це відбулося? Давайте зробимо невеличку зупинку на галявині “ Хронологічній” і розв’яжемо задачу:

Данилові, великому нащадку В. Мономаха, було всього 4 роки, коли загинув його батько, Роман Мстиславович, “ самодержець всія Русі”. У якому році народився Данило Романович?

1. 1205- 4 =1201 році

2. Скільки років минуло з того часу?

2015-1201=814 років

     Учитель:           незадовго до нашестя монголо- татар Данило утверджується у Галичі. У цьому ж році князь Данило розгромив німецьких рицарів – хрестоносців, які захопили місто Дорогочин. Дорогочин стояв над Бугом і був на Підляшші великим торговим центром. Тому визволення цього міста мало велике значення для галицько - волинських земель. Літопис зазначає, що, дізнавшись про втрату Дорогочина, Данило сказав: “ Не добре є держати нашу отчину хрестоносцям і пішов на них важко озброєним військом.”

Після перемоги під  Дорогочином  Данило Романович  повністю відновив територію Галицько- Волинської держави, якою володів його батько. Данило залишив управління Києвом своєму тисяцькому Дмитрові. Той був досвідченим і хоробрим воєводою, йому і довелося керувати обороною міста в листопаді – грудні 1240 р. А вже на початку 40-х рр. земля Русі опинилась під золотоординським ярмом. Віднині в Золотій Орді визначався порядок управління ними. В 1241 р. київський князь Михайло  Всеволодович здійснив спробу утвердитися в Києві, але хан не визнав його правителем Київської землі. В 1243 р. Батий проголошує старшим князем на Русі Ярослава Всеволодовича. Який  займав володимиро – суздальський стіл. Він отримує від хана ярлик. Ярлик- словникова  робота ( стор. 134 підручника), мал. стор.135 “ Монгольський ярлик”.

Питання до класу:як ви думаєте, чому монгольський хан надав перевагу володимиро- суздальському князеві, а не київському?

Але володимиро - суздальський князь не оселився в Києві. Київська земля лише формально входила до складу володінь володимиро- суздальського князя. Переяславська земля ще більше попала в залежність  від Орди, у неї не було навіть свого князя. Орда  не допускала відродження Чернігівської землі, знищуючи тих князів, які намагались проводити самостійну політику. В занепад прийшло сільське господарство і торгівля. В 1238 р. баскак Ахмат своїм грабіжницьким походом розігнав багатьох жителів Чернігівщини. Для збору податків монголи провели перепис населення. Данину збирали як харчами, так і грошима.

Залежність від Золотої Орди лишила руські князівства можливості політичного і економічного розвитку і погіршила умови життя населення.

                   2. Внутрішня політика Данила Галицького

Здобувши Київ, Батий у 1241 році рушив на Волинь і в Галичині було багато укріплених міст ( це теж заслуга князя Данила), яких  монголо- татари не могли взяти. Літопис згадує, що за вказівкою братів Данила і Василька були збудовані  міста - замки: Данилів, Кременець. Спустошень галицько- волинська земля зазнала менше, ніж східні князівства. Тому після відходу орди з українських земель, Данило розпочинає не тільки відбудовувати  зруйновані міста, але й будувати нові. Так було закладено нове місто Львів, яке названо за ім’ям старшого сина Данила-Лева.

       Столицю князівства Данило переніс з бунтівного Галича на Волинь,у м. Холм. Навколо міст він звів могутні укріплення. У місті князь побудував церкву, Іоана  Златоуста, заклав чудовий палац.

    У внутрішній політиці Данило прагнув забезпечити собі підтримку селян та міщан. Він дбав про розвиток зовнішньої та внутрішньої торгівлі. З цією метою князь запрошував ремісників та купців із Німеччини, Польщі, зруйнованої монголо- татарами Русі. Князь Данило здійснив військову реформу. Не покладаючись тільки на феодальну дружину ( бо галицьке боярство часто зраджувало його), почав широко використовувати ополчення – селян і міщан. Вперше створює важко озброєну кінноту. Також реформував державний апарат Галицько -  Волинської  держави. На зміну великого боярства,, яке було в князівському  оточенні, він почав висувати своїх прибічників з нижчих верств. Так формувалось  дворянство - шляхта.

 Словникова робота, учні записують в зошит поняття –шляхта.

3. Зовнішня політика Данила

Про те, що Галицько-Волинська держава не була зруйнована татарами у такій мірі, як східні руські землі, свідчать кроки Данила у міжнародній політиці. У1245 році відбулася битва між військом Данила Галицького і його брата Василька з об’єднаним польсько- угорським військом біля міста Ярослава на річці  Сян. У цій битві брати отримали блискучу перемогу. Галицько- Волинський князь підтвердив свою славу хороброго воїна і мудрого полководця. Ця перемога  мала велике історичне значення. 1- вона  надовго зупинила агресію Угорського королівства на північ від Карпат, 2- піднесла міжнародний авторитет Галицько- Волинської держави. Після цього угорський король змушений був налагодити дружні стосунки з Данилом і навіть одружив свою дочку з сином Данила-Левом.

(Учні на контурній карті відмічають місто Ярослав)

Данило прагнув створити анти монгольську коаліцію європейських держав.. Однак створити сильний союз проти ординців йому не вдалося. Тому, щоб уберегти свої землі від спустошення монголо-татар, він змушений був поїхати в 1245 р. на переговори до хана Батия в його столицю м. Сарай, що стояло поблизу гирла Волги. (робота з документом стор.139)

Питання: Як ви вважаєте, 1246 р.( визнання васалітету монгольського хана) для Данила Романовича був роком ганьби і приниження, зради рідної землі чи мудрого рішення?

(Ціною власного приниження мудрий політик Данило Галицький зберіг недоторканість рідної землі, не допустив туди татарських баскаків і не став платити постійної данини, лише час від часу надсилаючи дарунки Батию. Він виграв час для організації відсічі.)

Невеселий вертався князь Данило в рідну землю. Прикро йому було, що він, син славного князя Романа, нащадок великого Мономаха, мусив признати над собою зверхність татарського хана. Данило розгорнув широку підготовку до боротьби з поневолювачами. З цією метою він заключив військові союзи з недавніми ворогами: польськими князями, угорським королем. Здійснив успішні походи проти литовців, в Чехію та Сілезію, захопив Люблін. Так далеко на захід не заходив жодний з давньоруських князів, навіть Володимир Великий та Ярослав Мудрий.

      Дипломатичним заходам Данила сприяли династичні шлюби з європейськими володарями

                     Династичні зв’язки Данила Романовича

Польща  Литва  Угорщина  Австрія Володимирсько-Суздальське князівство 

Данило звернувся до папи римського Інокентія IV ( мал. стор. 136) з проханням допомогти зібрати рицарів Європи на хрестовий похід проти монголо- татар. За це він погоджувався на перехід своїх земель під церковну юрисдикцію Риму. Засновує Галицьку митрополію. У 1253 р. він отримав від папи Інокентія IV королівську корону. Коронували його в Дорогочині ( мал. стор. 137 підручника) З того часу всі західні хроністи  почали титулувати Данила королем, а Галицько- Волинську державу Руським королівством. Отже, Данило Галицький був першим руським королем.

Питання до класу: На вашу думку, чи була доцільна коронація  Данила Галицького?

Але папа не надав реальної допомоги Данилові в боротьбі проти орди, тому взаємини між Данилом і Римом не переросли у стійкий союз.

( перегляд фільму “ Данило Галицький і татари” -4 хвилини )

     Завдання до фільму:       чому Данилу Галицькому не вдалося визволити Русь від золотоординського панування?

Учитель: я думаю, настав час зустрітися з тим, кого вважають людиною- епохою, людиною- символом- Данилом Галицьким ( учень в образі князя)

                Галицький:

Я прийшов до вас із давнини,

із XIII славного століття,

щоб зустріти молодь 15 зими

третього тисячоліття.

Радий я, що все гаразд у Вас

І що пам’ятають мене всюди.

Хочу, щоб минуле ожило у нас

І щоб гордістю наповнювались груди.

Учитель: пам'ять про Данила Галицького увічнена в сучасній Україні.

Пам’ятник  королю Данилу Галицькому в Галичині. 1998 р. скульптор О. Пиляєв ( стор. Підручника 152)

6. Закріплення нових знань та умінь

  1. Проблемне завдання: Данило Галицький видатний  полководець, мудрий політичний діяч, будівничий, мужня людина. Доведіть чи спростуйте цю тезу.
  2. Стосунки між братами Романовичами- це правило чи виняток в історії Руської держави? ( робота з документом  в підручнику стор. 221)
  3. Які риси характеру, на вашу думку, були необхідні князеві як державникові, полководцеві? ( витримка, стриманість, патріотизм, сміливість, хоробрість)
  4. І. Крип’якевич  дав таку оцінку діяльності:”Данило – це найбільша постать в історії Галицько- Волинської держави. Трудом свого життя він відбудував державу свого батька Романа і поклав основу під її дальший розвиток”. Доведіть або спростуйте цю оцінку.
  5. Гра “Бюро знахідок”. На дошці малюнки, на яких зображені речі. Встановіть, які б речі ви повернули  Данилу Галицькому. Чому?
  6. Впізнай історичну особу:
    • “ По смерті ж великого князя…, вікопомного самодержця всея Русі, який одолів усі поганські народи, мудрістю ума додержуючись заповідей Божих, він бо кинувся  на поганих, як той лев, сердитий же був, як та рись, губив (їх), як той крокодил…”
    • “ О, лихіша лиха честь татарськая! (Він), що був князем великим…, нині сидить на колінах і холопом себе називає! А вони данини хочуть, і погрози ідуть, і він життя не надіється!”
    • “Перш за все не забувайте убогих, а яко можете, по силі годуйте їх і подавайте сиротам…Що вмієте, того не забувайте, а чого не вмієте, того навчайтесь.
  7. Домашнє завдання

Сьогодні  ми подорожували у складі дружини, а наступного разу кожен піде своєю стежкою. Щоб правильно її знайти, записуємо у щоденник дороговказ

$ 22

2 рівень - скласти портрет Василька Романовича

3 рівень - скласти порівняльну  таблицю “ Роман Мстиславович і Данило Галицький”

4 рівень – взяти інтерв’ю  у Данила Романовича.                         

doc
До підручника
Історія України 7 клас (Гупан Н.М., Смагін І.І., Пометун О.І.)
Додано
1 квітня 2021
Переглядів
1655
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку