Урок № 35 11 клас
Тема: «Закономірності впливу екологічних чинників на організми та їх угруповання. Стено- та еврибіонтні види»
Мета:
освітня: розширити знання про екологічні чинники та їх вплив на організми;
розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та використовувати теоретичні знання для з’ясування зв’язків між екологічними чинниками та живими організмами;
виховна: виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Обладнання і матеріали: підручник, презентація до уроку.
Базові поняття і терміни: екологічна валентність, еврибіонти, стенобіонти.
Тип уроку: комбінований.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися впродовж життя.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
Бесіда за питаннями:
1. Що таке аутекологія?
2. Що таке аутекологічні дослідження?
3. Що таке екологічні чинники?
4. Яке значення екологічних чинників?
5. Назвіть основні групи екологічних чинників.
6. Наведіть приклади абіотичних біотичних та антропічних чинників.
- Синиця велика (Parus major) - невеликий птах родини синицевих. В Україні це звичайний осілий вид. Велика синиця чудово пристосувалася до ландшафтів, створених людиною. Її можна зустріти як у лісах усіх типів, так і у великих містах. Раціон синиць досить різноманітний: навесні та влітку вони живляться комахами та гусінню, а взимку - насінням рослин, плодами глоду, тису, шипшини.
- Чому одні птахи відлітають в теплі краї, а інші – ні?
- Що таке екологічна валентність виду?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Екологічна валентність виду
ЕКОЛОГІЧНА ВАЛЕНТНІСТЬ (екологічна толерантність) - здатність організмів витримувати певну амплітуду коливань екологічних чинників.
1) зона нормальної життєдіяльності (оптимум) - значення чинника, що є найсприятливішими для життєдіяльності організмів і за яких спостерігаються ріст й розмноження. Кількісно вона охоплює діапазон від нижнього песимуму (екологічного мінімуму) до верхнього песимуму (екологічного максимуму);
2) зона пригнічення (зони песимуму, стресові зони) - значення чинника, за яких організми зберігають життєдіяльність, але не ростуть і не розмножуються; що більше значення чинника відхиляється від оптимальних, то сильніше пригнічується життєдіяльність особин;
3) зона екологічної валентності (діапазон витривалості, межі витривалості) - діапазон мінливості чинника, в межах якого можлива нормальна життєдіяльність. Розрізняють верхню й нижню межі витривалості.
2. Екологічні групи організмів за екологічною валентністю
Стенобіонти |
Еврибіонти |
організми, які можуть жити лише за дуже незначної зміни чинників середовища. Як правило, стенобіонтами є високоспеціалізовані види, симбіонти, мешканці морських глибин, печер, лісів високогір'я |
організми, які можуть жити за значних змін екологічних чинників |
|
|
3. Дії екологічних чинників на організм
(самостійна робота з матеріалом підручника)
Чинники середовища впливають на організм не окремо, а в комплексі. Взаємодію чинників відображено в законах сукупної дії та взаємокомпенсації екологічних чинників.
ІV.Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
Черепаха червоновуха звичайна (Tra chemys scripta) - поширений мешканець тераріумів та потенційно інвазивний вид на теренах України. За допомогою таблиці дайте характеристику дії температури як екологічного чинника на організм. Чи може температура як екологічний чинник вплинути на розселення цього виду на території України?
Ознака |
Характеристика |
Систематичне положення |
|
Спосіб життя |
|
Значення температури для організму |
|
Температурний оптимум |
|
Температурні межі витривалості |
|
Джерело тепла (ендо- чи екзотермія) |
|
Екологічна група |
|
Адаптації до впливу температури |
|
Декоративні кімнатні рослини роду Фаленопсис вважаються одними з найневибагливіших й найпопулярніших із родини Зозулинцеві, або Орхідні. Застосуйте знання про закон оптимуму та створіть пам'ятку про оптимальні умови для вирощування орхідеї фаленопсис.
ІV. Інструктаж домашнього завдання