Урок № 5
Тема: «Життєві форми рослин і тварин як адаптації до середовища існування»
Мета:
освітня: розширити знання про закономірності формування адаптації у тварин і рослин до середовищі їх існування; встановити зв’язок між життєвою формою організму та умов середовища;
розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв’язки між особливостями будови та адаптаціями до умов довкілля;
виховна: виховувати розуміння значення адаптації до умов середовища для збереження власного здоров’я.
Обладнання і матеріали: зображення, що ілюструють приклади життєвих форм та формування адаптацій організмів; підручник, презентація до уроку.
Базові поняття і терміни: життєва форма рослин, життєва форма тварин.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися впродовж життя.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
1.Вправа «Вірю – не вірю»
2. Згрупуйте подані організми за екологічною пластичністю (екологічно пластичні або екологічно непластичні види): форель струмкова, горобець польовий, кульбаба лікарська, велика панда, маршанція мінлива, бамбук.
3. Взаємоперевірка домашнього завдання (ст.17 у підручнику)
Прийом «Дивуй!»
Розгляньте ілюстрації різних рослин ( малина, шипшина собача, горобина звичайна, калина звичайна). Назвіть їх. Вкажіть, що вони мають спільного?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Мільйони років еволюції організми пристосовувалися до умов довкілля, насамперед до тепла і вологи. Подібність пристосувальних структур зумовила подібність морфологічну та зовнішню.
На цій підставі розроблено поняття “життєва форма”, під яким розуміють зовнішній вигляд рослини – габітус (лат. habitus – зовнішність), який склався внаслідок тривалої еволюції і відображає пристосованість до умов довкілля.
Система життєвих форм рослин йде корінням в роботи "батька ботаніки" Теофраста (3 в. до н.е.), який розрізняв дерева, чагарники і трави. Сучасна система життєвих форм рослин розвиває уявлення Теофраста: серед дерев розрізняються вічнозелені і листопадні, серед трав - багаторічні та однорічні. У будь-якій з цих життєвих форм виявляються представники різних родин.
Даний термін запропонував відомий данський ботанік, один із засновників екології та морфології рослин Еугеніус Вармінг (1841 - 1924) наприкінці ХІХ ст.
Існують різні класифікації життєвих форм рослин. Ознайомимося із деякими із них.
Категорія |
Приклади |
Дерев'янисті |
Дуб, калина, шипшина |
Напівдерев'янисті |
Чебрець, ефера, лаванда |
Наземні трав'янисті |
Лопух, пирій, бегонія |
Водні трав'янисті |
Очерет, латаття, стрілолист |
У подібних умовах середовища організми навіть з систематично далеких груп можуть мати подібну життєву форму. Так, наприклад подібну життєву форму мають тварини різних систематичних груп, що мешкають у водному середовищі - ссавці, риби, птиці (дельфін, акула, пінгвін), ту ж життєву форму мало вимерле водне плазун іхтіозавр. Аналогічно в повітряному середовищі подібну життєву форму мають птахи, кажани, комахи, літаючі риби, а в грунтовій - різні землериї.
В цілому, на характері життєвих форм тварин в першу чергу позначається їх переміщення в середовищах. Так, серед ссавців А.Н.Формозов виділив надземні форми, підземні (землериї), деревні, повітряні і водні, зазначивши, що між цими формами є переходи.
Серед тварин також виділяють життєві форми за особливостями розмноження, способами руху та добування їжі, пристосованістю до екологічних умов довкілля. За способами руху в довкіллі Д. Кашкаров (1933) виділяє такі життєві форми тварин:
Загалом біоценози мають у своєму складі живі організми, які належать до різних життєвих форм. Домінуючі життєві форми є індикаторами довкілля, що має важливе значення в:
лісівництві;
луківництві;
пасовищному господарстві.
Кожна життєва форма виділяється не тільки зовнішнім виглядом (габітусом), а й характерним ритмом розвитку.
ІV.Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
Зіставте зображені листяні лісоутворювальні породи з їхніми назвами та отримайте латинську назву роду, до якого належить бук лісовий, що росте в Україні переважно в Карпатах.
A Граб звичайний
G Клен гостролистий
F Вільха клейка
S Береза бородавчаста
U Липа серцелиста
Зіставте запропоновані ілюстрації тварин (1-8) із їхніми видовими назвами (А - Ж). Визначте належність запропонованих видів тварин до певної життєвої форми (за Д. М. Кашкаровим): А - акула сіра рифова; Б - ластівка сільська; В - кріт європейський; Г - косатка; Д - сарна європейська; Е - стриж чорний; Є - лань європейська; Ж - сліпак піщаний. Які критерії використали для класифікації? Чим екологічна класифікація відрізняється від філогенетичної?
V. Рефлексія
- Що найбільше сподобалось на уроці….
- Що найбільше вразило….
VІ. Інструктаж домашнього завдання