Урок з теми "Життєві форми рослин і тварин як адаптації до середовища існування"

Про матеріал
Урок з теми: "Життєві форми рослин і тварин як адаптації до середовища існування" для учнів 11 класу за новою програмою. Урок супроводжується презентацією, містить різноманітні за складністю завдання.
Перегляд файлу

Урок № 5

Тема: «Життєві форми рослин і тварин як адаптації до середовища існування»

Мета:

освітня: розширити знання про закономірності формування адаптації у тварин і рослин до середовищі їх існування; встановити зв’язок між життєвою формою організму та умов середовища; ƒ

розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв’язки між особливостями будови та адаптаціями до умов довкілля; ƒ

виховна: виховувати розуміння значення адаптації до умов середовища для збереження власного здоров’я.

Обладнання і матеріали: зображення, що ілюструють приклади життєвих форм та формування адаптацій організмів; підручник, презентація до уроку.

Базові поняття і терміни: життєва форма рослин, життєва форма тварин.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися впродовж життя.

Хід уроку:

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

1.Вправа «Вірю – не вірю»

  1. Види, які виживають в широкому діапазоні змін умов існування, називають екологічно непластичними. (-)
  2. Здатність організмів виду до існування в певному діапазоні значень екологічного чинника називають екологічною пластичністю виду. (+)
  3. Екологічну пластичність виду визначають генетична пластичність та біологічна специфічність. (-)
  4. Види з вузьким діапазоном екологічної пластичності до чинників середовища називають екологічно пластичними. (-)
  5. Що ширшим є діапазон коливань чинника, в межах якого даний вид може існувати, то більшою є його екологічна пластичність. (+)
  6. Міру пристосувальних можливостей виду в мінливих умовах довкілля називають адаптивним потенціалом. (+)
  7. Різні види, які живуть на певній території мають однакову екологічну пластичність. (-)
  8. Високий адаптивний потенціал мають екологічно пластичні види. (+)
  9. В умовах руйнування екосистеми екологічно непластичні види набувають нових адаптацій і виживають. (-)
  10.  Еволюційний процес виникнення в межах певної систематичних груп форм, пристосованих до різних умов існування називають адаптивною радіацією. (+)

2. Згрупуйте подані організми за екологічною пластичністю (екологічно пластичні або екологічно непластичні види): форель струмкова, горобець польовий, кульбаба лікарська, велика панда, маршанція мінлива, бамбук.

3. Взаємоперевірка домашнього завдання (ст.17 у підручнику)

Прийом «Дивуй!»

Розгляньте ілюстрації різних рослин ( малина, шипшина собача, горобина звичайна, калина звичайна). Назвіть їх. Вкажіть, що вони мають спільного?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Мільйони років еволюції організми пристосовувалися до умов довкілля, насамперед до тепла і вологи. Подібність пристосувальних структур зумовила подібність морфологічну та  зовнішню.

На цій підставі розроблено поняття “життєва форма”, під яким розуміють зовнішній вигляд рослини – габітус (лат. habitus – зовнішність), який склався внаслідок тривалої еволюції і відображає пристосованість до умов довкілля.

Система життєвих форм рослин йде корінням в роботи "батька ботаніки" Теофраста (3 в. до н.е.), який розрізняв дерева, чагарники і трави. Сучасна система життєвих форм рослин розвиває уявлення Теофраста: серед дерев розрізняються вічнозелені і листопадні, серед трав - багаторічні та однорічні. У будь-якій з цих життєвих форм виявляються представники різних родин.

  1. Життєва форма рослин – зовнішній вигляд рослинних організмів, що відображає їхню пристосованість до умов середовища існування.

Даний термін запропонував відомий данський ботанік, один із засновників екології та морфології рослин Еугеніус Вармінг (1841 - 1924) наприкінці ХІХ ст.

Існують різні класифікації життєвих форм рослин. Ознайомимося із деякими із них.

  • (Випереджувальне завдання «Життєві форми рослин за К. Раункієром»)
  • епіфіти – рослини, які оселяються на інших рослинах, але використовують їх лише як субстрат (мохи – Sphagnum, лишайники – Lichenes);
  • фанерофіти – рослини, бруньки яких взимку розміщені високо над поверхнею снігу і захищені покривними лусками (дерева, чагарники);
  • хамефіти – рослини, які покриваються снігом (верес – Calluna vulgaris, брусниця – Vacci-nium vitis idaea);
  • гемикриптофіти таємні, приховані) – багаторічні трав’янисті рослини, бруньки відновлення яких розміщені на поверхні ґрунту, а наземні частини відмирають на зиму або на посушливий період (ковила, суниця, жовтець – Ranunculus);
  • криптофіти – багаторічні трав’янисті рослини, спільною ознакою яких є те, що надземні органи у них на зиму відмирають, а бруньки відновлення закладаються в кореневищах, бульбах, цибулинах і приховані в ґрунті (геофіти), воді (гідрофіти) або в болоті (гелофіти). До таких рослин належать тюльпан скіфський (Tulipa scythica), конвалія (Convalaria majalis);
  • терофіти – однорічні рослини, що переживають несприятливу пору року (зиму) у вигляді насіння (грицики звичайні – Capsella bursa-pastoris, просо посівне – Panicum miliaceum). Вони не закладають бруньок відновлення, а розмножуються насінням.
  • Життєві форми рослин за І.Г. Серебряковим (самостійна робота учнів, ст. 19 підручника)

Категорія

Приклади

Дерев'янисті

Дуб, калина, шипшина

Напівдерев'янисті

Чебрець, ефера, лаванда

Наземні трав'янисті

Лопух, пирій, бегонія

Водні трав'янисті

Очерет, латаття, стрілолист

 

  1. Життєва форма тварин – групи особин, що мають подібні морфологічні пристосування для існування в однаковому середовищі.

У подібних умовах середовища організми навіть з систематично далеких груп можуть мати подібну життєву форму. Так, наприклад подібну життєву форму мають тварини різних систематичних груп, що мешкають у водному середовищі - ссавці, риби, птиці (дельфін, акула, пінгвін), ту ж життєву форму мало вимерле водне плазун іхтіозавр. Аналогічно в повітряному середовищі подібну життєву форму мають птахи, кажани, комахи, літаючі риби, а в грунтовій - різні землериї.

В цілому, на характері життєвих форм тварин в першу чергу позначається їх переміщення в середовищах. Так, серед ссавців А.Н.Формозов виділив надземні форми, підземні (землериї), деревні, повітряні і водні, зазначивши, що між цими формами є переходи.

Серед тварин також виділяють життєві форми за особливостями розмноження, способами руху та добування їжі, пристосованістю до екологічних умов довкілля. За способами руху в довкіллі Д. Кашкаров (1933) виділяє такі життєві форми тварин:

  • плаваючі – водні, нектон, планктон, бентос;
  • напівводяні (пірнаючі, непірнаючі); тварини, що добувають корм лише з води;
  • риючі – абсолютні землериї (усе життя напівземлерийні (виходять на поверхню землі);
  • наземні – тварини, що не будують нір (бігаючі, стрибаючі, плазуючі); тварини скель;
  • деревні плазуючі – тварини, що іноді злізають з дерев; тварини, що не злізають з дерев;
  • повітряні форми – тварини, що добувають їжу в повітрі; тварини, що вишукують їжу з повітря.

Загалом біоценози мають у своєму складі живі організми, які належать до різних життєвих форм. Домінуючі життєві форми є індикаторами довкілля, що має важливе значення в:

лісівництві;

луківництві;

пасовищному господарстві.

Кожна життєва форма виділяється не тільки зовнішнім виглядом (габітусом), а й характерним ритмом розвитку.

ІV.Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

  1. Самостійна робота зі схемою.  Дерева як життєва форма рослин

Зіставте зображені листяні лісоутворювальні породи з їхніми назвами та отримайте латинську назву роду, до якого належить бук лісовий, що росте в Україні переважно в Карпатах.

A Граб звичайний

G Клен гостролистий

F Вільха клейка

S Береза бородавчаста

U Липа серцелиста

https://history.vn.ua/pidruchniki/sobol-biology-and-ecology-11-class-2019-standard-level/sobol-biology-and-ecology-11-class-2019-standard-level.files/image024.jpg

 

  1. Біологія + Екологія. Життєві форми тварин

Зіставте запропоновані ілюстрації тварин (1-8) із їхніми видовими назвами (А - Ж). Визначте належність запропонованих видів тварин до певної життєвої форми (за Д. М. Кашкаровим): А - акула сіра рифова; Б - ластівка сільська; В - кріт європейський; Г - косатка; Д - сарна європейська; Е - стриж чорний; Є - лань європейська; Ж - сліпак піщаний. Які критерії використали для класифікації? Чим екологічна класифікація відрізняється від філогенетичної?

https://history.vn.ua/pidruchniki/sobol-biology-and-ecology-11-class-2019-standard-level/sobol-biology-and-ecology-11-class-2019-standard-level.files/image025.jpg

 

V. Рефлексія

- Що найбільше сподобалось на уроці….

- Що найбільше вразило….

VІ. Інструктаж домашнього завдання

  1. Опрацювати §5 підручника, пит. ст.20 усно
  2. Скласти 3 тести формату ЗНО на відповідність

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Мітіна Світлана Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Трофімова Тетяна Геннадіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 вересня 2019
Переглядів
22228
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку