Вашій увазі пропонується урок-презентація з українознавства для 7 класу на тему "Народне декоративно-ужиткове мистецтво – вияв творчості українців".
Тема: Народне декоративно-ужиткове мистецтво – вияв творчості українців
Мета: Розширити знання про декоративне мистецтво, учити розпізнавати та аналізувати види декоративного мистецтва. Розвивати художній смак, інтерес до народних ремесел. Виховувати почуття національної свідомості, гордості за спадщину рідного краю, інтерес до пізнання українського народного мистецтва.
Обладнання: зразки виробів декоративно-ужиткового мистецтва, виставка робіт народних майстрів, виставка учнівських робіт, мультимедійна презентація.
Форма уроку: урок-презентація.
Хід уроку
І. Вступне слово.
Людина за своєю природою – художник. З давніх-давен нею керувало бажання збагатити красою усе, що її оточувало й до чого торкалися її руки. З цією метою на прості тканини наносили вишиті візерунки, керамічні вироби прикрашали видавленими, прошкрябаними і намальованими орнаментами. Візерунок надавав предмету особливої краси, багатства й ошатності. Прикрашену річ оцінювали вже не тільки за користь, але й за майстерність виконання.
Україна – край давньої та багатої культури, де з покоління в покоління зберігалося народним генієм все цінне. Створене, щоб прикрашати життя, народне мистецтво стало складовою частиною національної художньої культури, невичерпним джерелом її розвитку. Стародавні гончарі, ковалі, ткачі, кравці і взагалі ремісники, майстри декоративно-ужиткового мистецтва, створювали справжні шедеври, які ми можемо побачити сьогодні в музеях, картинних галереях і на виставках.
Художньо виконані предмети побуту – одяг, посуд, меблі, килими, вишивки, ювелірні вироби, мереживо, керамічні іграшки тощо – називаються предметами декоративно-ужиткового (ужиткового) мистецтва. У них поєднуються краса і зручність, практичність і доцільність.
Мистецтво прикрашування предметів побуту називається «декоративним» (від французького слова «декор» - «прикраса»). Це – найпоширеніший вид мистецтва, бо його зразки зустрінеш у кожному помешканні.
Пам'ятки декоративно-ужиткового мистецтва дійшли до нас із глибини віків. Майстри створювали предмети побуту з найрізноманітніших матеріалів: дерева, глини, пряжі, шкіри, металу, каменю тощо.
II. Аналіз окремих видів декоративно-прикладного мистецтва. Повідомлення учнів.
- Вплив народного мистецтва відчувався в оформленні житла й свідчив про смаки його господарів - розпис печі, сволоків, виготовлені власноруч килими, доріжки, ліжники, рушники, скатерті, подушки. Прикрашали народні майстри й одяг. Лави, столи, ложки, ліжка, мисники, скрині, тарелі прикрашалися різьбою. З глини виготовляли глечики, чаші, миски, куманці, підсвічники. За допомогою фарб народні умільці створювали неперевершені Ікони, картини.
Обробка дерева. Різьблення.
Теслярство
Столярство
Бондарство
Стельмаство
Гребінництво
Ложкарство
Плетіння
Різьблення
Художнє ткацтво та килимарство.
Вишивка.
Гончарство.
Ковальство.
Обробка шкіри.
Гутництво.
Писанкарство.
Народна іграшка.
Витинанки
Мереживо
Народні вироби зачаровують нас своєю дивовижною простотою, мудрістю, доцільністю використання матеріалів, які часто зустрічаємо поряд. Це дерево, глина, каміння, метал, скло, солома, сухі трави, природні фарбники тощо.
ІІІ. Поетична хвилинка.
Барви мистецтва
А вічності дзвін знов лунав на світанку,
Крізь тумани століть у квітучім серпанку,
Що є на Вкраїні незмінне багатство –
Це наше барвисте народне мистецтво.
І казковим орнаментом квітне низинка,
Білосніжним мереживом, мов павутинка.
Й барвінкове суцвіття пророста в тім серпанку,
В молодій і чудовій святій вишиванці.
А у розквіті барв з колоритом чудовим
Народився яскравий килим народний.
Ось, різьблена таріль, скринька та топірець —
Кольорова свистулька, розписний куманець.
У прикрасах тонких відчувається дзвін,
У прозорих струмках відбивається він.
І нема цій красі ні межі, ані краю.
В ній священна любов в низпосланні із раю.
Хай цвіте і усюди примножиться рясно
Неозоре яскраве народне багатсво.
Хай чарівність його назавжди окриляє,
Хай цією красою нам шлях осяває.
ІV. Практична робота
1. Колективний проект: створити плакат-презентацію видів народного декоративно-ужиткового мистецтва.
Девізом собі візьмемо народну мудрість: «Ремесло не коромисло — плечей не відтягне».
2. Розгадування кросворду.
По горизонталі:
1. Інструмент живопису. (Пензель.)
2. Техніка виконання рельєфу на поверхні тонких листів із металу. (Чеканка.)
3. Техніка виготовлення виробів з металу, шляхом нагрівання та розм'якшування з подальшим наданням заготівці відповідної форми та фактури. (Ковальство.)
4. Твір декоративного мистецтва, виготовлений із складеного у кілька разів білого або кольорового паперу методом вирізання. (Витинанка.)
5. Вироби із глини. (Кераміка.)
6. Мистецтво виготовлення тканини на ткацькому верстаті. (Ткацтво.)
7. Узор, побудований на ритмічному чергуванні елементів. (Орнамент)
8. Ажурне, плетене полотно. (Мереживо)
10. Тканина, якою користуються при вишиванні. (Канва.)
По вертикалі:
1. Яйце, розписане різнокольоровими візерунками. (Писанка)
3. Виготовлення килимів, гобеленів, паласів із пряжі на спеціальному верстаті або рамі. (Килимарство)
9. Вид живопису, який застосовується для прикрашання, оздоблення предметів побуту, будівель, інтер'єрів. (Декоративний.)
11. Нашивання візерунків на тканину або шкіру різними видами ниток. (Вишивка)
|
П |
Е |
Н |
З |
Е |
Л |
Ь |
|
||||||||||||||||||||||||
И |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
С |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Ч |
Е |
К |
А |
Н |
К |
А |
|
Д |
|||||||||||||||||||||||
|
Н |
|
М |
Е |
Р |
Е |
Ж |
И |
В |
О |
||||||||||||||||||||||
К |
|
К |
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|
К |
О |
В |
А |
Л |
Ь |
С |
Т |
В |
О |
||||||||||||||||||||||
И |
|
Р |
||||||||||||||||||||||||||||||
Л |
|
К |
А |
Н |
В |
А |
||||||||||||||||||||||||||
В |
И |
Т |
И |
Н |
А |
Н |
К |
А |
|
Т |
|
И |
|
|||||||||||||||||||
|
М |
|
И |
Ш |
||||||||||||||||||||||||||||
А |
В |
И |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
К |
Е |
Р |
А |
М |
І |
К |
А |
|
Н |
В |
|||||||||||||||||||||
С |
|
|
И |
|
К |
|
||||||||||||||||||||||||||
Т |
К |
А |
Т |
С |
Т |
В |
О |
|
Й |
А |
||||||||||||||||||||||
В |
||||||||||||||||||||||||||||||||
О |
Р |
Н |
А |
М |
Е |
Н |
Т |
|||||||||||||||||||||||||
V. Підведення підсумків.
Кожен учень готує одне речення про роль декоративно-ужиткового мистецтва у його особистому житті. Учитель пропонує зробити висловлювання учням, які були найменш активними на уроці.
1