Урок з українознавства "Народне декоративно-ужиткове мистецтво – вияв творчості українців", 7 клас

Про матеріал

Вашій увазі пропонується урок-презентація з українознавства для 7 класу на тему "Народне декоративно-ужиткове мистецтво – вияв творчості українців".

Перегляд файлу

Тема: Народне декоративно-ужиткове мистецтво – вияв творчості українців

Мета: Розширити знання про декоративне мистецтво, учити розпізнавати та аналізувати види декоративного мистецтва. Розвивати художній смак, інтерес до народних ремесел. Виховувати почуття національної свідомості, гордості за спадщину рідного краю, інтерес до пізнання українського народного мистецтва.

Обладнання: зразки виробів декоративно-ужиткового мистецтва, виставка робіт народних майстрів, виставка учнівських робіт, мультимедійна презентація.

Форма уроку: урок-презентація.

Хід уроку

І. Вступне слово.

Людина за своєю природою – художник. З давніх-давен нею ке­рувало бажання збагатити красою усе, що її оточувало й до чого тор­калися її руки. З цією метою на прості тканини наносили вишиті візе­рунки, керамічні вироби прикрашали видавленими, прошкрябаними і намальованими орнаментами. Візерунок надавав предмету особливої краси, багатства й ошатності. Прикрашену річ оцінювали вже не тіль­ки за користь, але й за майстерність виконання.

Україна – край давньої та багатої культури, де з покоління в по­коління зберігалося народним генієм все цінне. Створене, щоб при­крашати життя, народне мистецтво стало складовою частиною націо­нальної художньої культури, невичерпним джерелом її розвитку. Ста­родавні гончарі, ковалі, ткачі, кравці і взагалі ремісники, майстри де­коративно-ужиткового мистецтва, створювали справжні шедеври, які ми можемо побачити сьогодні в музеях, картинних галереях і на ви­ставках.

Художньо виконані предмети побуту – одяг, посуд, меблі, ки­лими, вишивки, ювелірні вироби, мереживо, керамічні іграшки тощо – називаються предметами декоративно-ужиткового (ужиткового) мис­тецтва. У них поєднуються краса і зручність, практичність і доціль­ність.

Мистецтво прикрашування предметів побуту називається «де­коративним» (від французького слова «декор» - «прикраса»). Це – найпоширеніший вид мистецтва, бо його зразки зустрінеш у кожному помешканні.

Пам'ятки декоративно-ужиткового мистецтва дійшли до нас із глибини віків. Майстри створювали предмети побуту з найрізноманіт­ніших матеріалів: дерева, глини, пряжі, шкіри, металу, каменю тощо.

II.        Аналіз окремих видів декоративно-прикладного мистецтва. Повідомлення учнів.

- Вплив народного мистецтва відчувався в оформленні житла й свідчив про смаки його господарів - розпис печі, сволоків, виготовле­ні власноруч килими, доріжки, ліжники, рушники, скатерті, подушки. Прикрашали народні майстри й одяг. Лави, столи, ложки, ліжка, мис­ники, скрині, тарелі прикрашалися різьбою. З глини виготовляли гле­чики, чаші, миски, куманці, підсвічники. За допомогою фарб народні умільці створювали неперевершені Ікони, картини.

Обробка дерева. Різьблення.

Теслярство

Столярство

Бондарство

Стельмаство

Гребінництво

Ложкарство

Плетіння

Різьблення

Художнє ткацтво та килимарство.

Вишивка.

Гончарство.

Ковальство.

Обробка шкіри.

Гутництво.

Писанкарство.

Народна іграшка.

Витинанки

Мереживо

 

Народні вироби зачаровують нас своєю дивовижною просто­тою, мудрістю, доцільністю використання матеріалів, які часто зустрі­чаємо поряд. Це дерево, глина, каміння, метал, скло, солома, сухі тра­ви, природні фарбники тощо.

  •                   Наведіть приклади зразків декоративно-ужиткового мистецтва.
  •                   З якого матеріалу вони вироблені?
  •                   Чи знайомі ви з технологією їх виготовлення?
  •                   У чому полягає основна умова належності твору до декоратив­но-ужиткового мистецтва?

ІІІ. Поетична хвилинка.

Барви мистецтва 

А вічності дзвін знов лунав на світанку, 

Крізь тумани століть у квітучім серпанку, 

Що є на Вкраїні незмінне багатство –

Це наше барвисте народне мистецтво.

І казковим орнаментом квітне низинка, 

Білосніжним мереживом, мов павутинка. 

Й барвінкове суцвіття пророста в тім серпанку, 

В молодій і чудовій святій вишиванці.

А у розквіті барв з колоритом чудовим 

Народився яскравий килим народний. 

Ось, різьблена таріль, скринька та топірець — 

Кольорова свистулька, розписний куманець.

У прикрасах тонких відчувається дзвін, 

У прозорих струмках відбивається він. 

І нема цій красі ні межі, ані краю. 

В ній священна любов в низпосланні із раю.

Хай цвіте і усюди примножиться рясно 

Неозоре яскраве народне багатсво. 

Хай чарівність його назавжди окриляє, 

Хай цією красою нам шлях осяває.

  • Про яке мистецтво розповідається у вірші?
  • Якими почуттями та настроями сповнено рядки цього вірша?
  • Як ви думаєте, що надихнуло автора на його написання?

ІV.  Практична робота

1. Колективний проект: створити плакат-презентацію видів народного декоративно-ужиткового мистецтва.

Девізом собі візьмемо народну мудрість: «Ремесло не коромис­ло — плечей не відтягне».

2. Розгадування кросворду.

По горизонталі:

1. Інструмент живопису. (Пензель.)

2. Техніка виконання рельєфу на поверхні тонких листів із металу. (Чеканка.)

3. Техніка виготовлення виробів з металу, шляхом нагрівання та розм'якшування з подальшим наданням заготівці відповідної форми та фак­тури. (Ковальство.)

4. Твір декоративного мистецтва, виготовлений із складеного у кілька разів білого або кольорового паперу методом вирізання. (Витинанка.)

5. Вироби із глини. (Кераміка.)

6. Мистецтво виготовлення тканини на ткацькому верстаті. (Ткацтво.)

7. Узор, побудований на ритмічному чергуванні елементів. (Орнамент)

8. Ажурне, плетене полотно. (Мереживо)

10. Тканина, якою користуються при вишиванні. (Канва.)

По вертикалі:

1. Яйце, розписане різнокольоровими візерунками. (Писанка)

3. Виготовлення килимів, гобеленів, паласів із пряжі на спеціальному верстаті або рамі. (Килимарство)

9. Вид живопису, який застосовується для прикрашання, оздоблення пред­метів побуту, будівель, інтер'єрів. (Декоративний.)

11. Нашивання візерунків на тканину або шкіру різними видами ниток. (Ви­шивка)

 

 

П

Е

Н

З

Е

Л

Ь

 

И

 

С

 

Ч

Е

К

А

Н

К

А

 

Д

 

Н

 

М

Е

Р

Е

Ж

И

В

О

К

 

К

 

 

К

О

В

А

Л

Ь

С

Т

В

О

И

 

Р

Л

 

К

А

Н

В

А

В

И

Т

И

Н

А

Н

К

А

 

Т

 

И

 

 

М

 

И

Ш

А

В

И

 

К

Е

Р

А

М

І

К

А

 

Н

В

С

 

 

И

 

К

 

Т

К

А

Т

С

Т

В

О

 

Й

А

В

О

Р

Н

А

М

Е

Н

Т

 

V.        Підведення підсумків.

Кожен учень готує одне речення про роль декоративно-ужиткового мисте­цтва у його особистому житті. Учитель пропонує зробити висловлювання уч­ням, які були найменш активними на уроці.

 

1

 

doc
Додано
7 січня 2019
Переглядів
3018
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку