Тема. Як розуміють щастя персонажі п’єси Івана Котляревського «Наталка Полтавка»?
Мета: допомогти учням охарактеризувати образи п’єси, зрозуміти їхнє бачення щастя та способи його досягнення;розвивати мовлення, уміння висловлювати свою думку;відстоювати людську гідність, власні принципи, усвідомлення можливості вибороти власне щастя; виховувати високі естетичні почуття, формувати активну життєву позицію учнів.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Напевне, немає у світі людини, яка не мріяла б про щасливу долю. Але чомусь одні її мають, а інших вона вперто оминає. Чому? Можливо, тому що люди не знають й самі, у чому ж щастя, де його шукати? Тому поміркуймо і ми над запитанням, а що ж таке щастя? Висловіть, будь ласка, свою думку одним словом.
(«Асоціативний кущ») Запис думок учнів на дошці.
Щастя
-Як бачимо, погляди на це вічне, як світ, питання дуже відрізняються, бо кожна людина щастя вбачає в чомусь іншому. Але тут записане ваше розуміння цього поняття, тобто ми бачимо, як розуміють щастя люди 21 століття.
- Чи шукали щастя герої п’єси І.Котляревського «Наталка Полтавка»?
ІІ. Оголошення теми та мети уроку
2
Отже, на сьогоднішньому уроці ми з вами спробуємо зрозуміти, у чому вбачали щастя персонажі п’єси І. Котляревського «Наталка Полтавка», а також зможемо порівняти бачення щастя людей 19століття і нашого часу.
Запис теми уроку у зошит (Як розуміють щастя персонажі п’єси Івана Котляревського «Наталка Полтавка»?)
- Що, на вашу думку, ми повинні зробити на уроці, щоб дати відповіді на поставлені питання?
(Запис думок на дошці)
- характеризувати ;
- аналізувати;
-обгрунтовувати;
-порівнювати;
- висновки.
ІІІ. Основна частина уроку
Клас об’єднується у 6 груп ( Робота в групах) 6 хв.
1-ша група. У чому вбачала щастя Наталка?
( Додаткові питання під час презентації роботи в групі:
3
- Що в характері Наталки дозволило вам вважати, що вона вбачала щастя саме в цьому?
- Як вона ставиться до шлюбу?
- Наталка згодилася вийти заміж за возного. Чи можемо вважати її зрадницею?
-Як змінюється душевний стан героїні у творі?)
2-група. У чому вбачала щастя Горпина Терпелиха?
( Додаткові питання під час презентації роботи в групі:
- Що саме наштовхнуло вас на таку думку?
- Єдиним виходом з бідування родини мати вважає шлюб Наталки з розрахунку. Про кого дбає Терпелиха – про дочку чи про себе?
- Чи поділяєте ви погляд героїні, що в злиднях щастя немає?
- Чому Терпелиха так різко змінює свою думку про Петра? Що саме впливає на її погляди?)
3-група. У чому вбачає щастя Петро?
( Додаткові питання під час презентації роботи в групі:
- Чому ви так думаєте? Яким був Петро?
-Чи не здивувало вас, що Петро так легко відмовляється від Наталки?
4
- Як ви оцінюєте такий його вчинок?
-Чи кохав Петро Наталку по-справжньому? Доведіть.)
4- група. У чому вбачав щастя Микола?
( Додаткові питання під час презентації роботи в групі:
- Які риси характеру Миколи наштовхнули вас на такий висновок?
-Як думаєте, чи Микола боровся б за своє щастя?)
5-група. У чому вбачав щастя возний?
( Додаткові питання під час презентації роботи в групі:
- Чому ви саме так думаєте?
-Це позитивний чи негативний персонаж?
-Як до нього ставиться автор?
- Як він характеризує себе сам? ( Цитата)
6- група. У чому вбачав щастя виборний?
( Додаткові питання під час презентації роботи в групі:
- Які риси х-ру виборного наштовхнули вас на таку думку?
-За що він шанує людей? ( Цитата)
5
- Чому він погодився допомогти возному посватати Наталку?
Презентація роботи в групах
ГЕРОЇ П’ЄСИ ЩАСТЯ
ВБАЧАЮТЬ
ІV. Підсумок уроку
Порівняймо бачення щастя героїв твору 19 ст. і нашого часу.
- Чи дуже відрізняються ваші погляди на щастя і героїв п’єси?
Отже, ми ще раз підтвердили думку, що кожна людина розуміє щастя по-своєму, але за нього потрібно боротись. Кажуть, щасливими не народжуються, ними стають. Тому пам’ятаймо основну думку цього твору: кожен з нас – коваль свого щастя.
V. Рефлексія
«Вільне письмо» ( 3 хв.)
- Чиї погляди на щастя ви підтримуєте, чи є вони співзвучні з вашими?
VІ.Домашнє завдання
Прочитати пов. Г. Квітки-Основ’яненка «Маруся»