Урок з української літератури Утвердження народної моралі та внутрішньої краси у п’єсі І.П.Котляревського « Наталка Полтавка»

Про матеріал
Конспект уроку розрахований на вчителів української мови та літератури, які працюють у дев’ятому класі. Мета уроку – розвивати творчі здібності учнів, відчуття краси, виховувати оптимізм, віру в можливість вибороти власне щастя, формувати активну життєву позицію.
Перегляд файлу

Утвердження народної моралі та внутрішньої краси у п’єсі І.П.Котляревського « Наталка Полтавка»

          Мета: користуючись текстом п’єси «Наталка Полтавка» І.П.Котлярев-   ського, дати характеристику Наталки;

розвивати творчі здібності учнів, вміння зв’язно та грамотно викладати свої думки, відчуття краси;

виховувати в учнів оптимізм, віру в можливість вибороти власне щастя, любов до рідного слова, формувати активну життєву позицію.

        Тип уроку :комбінований

        Обладнання :текст п’єси, ілюстрації до твору, фотографії вистави, опера М.Лисенка «Наталка Полтавка»

                                          Хід уроку:

I. Оргмомент.

       З цієї народної першої п`єси кожне нове покоління черпає науку почуттів, моральні взірці кохання, людської краси, благородства.

                                                                 О. Гончар

II. Мотивація навчальної діяльності. Вступне слово вчителя.

   1. Звучить музика. Учитель зачитує опис барельєфа на пам’ятнику 

     І.Котляревському у Полтаві , який видно на моніторі комп’ютера .

223640_200

  Під розлогою вербою, що наполовину закриває селянську хату,                стоїть струнка дівчина з відрами через плече. Біля неї у шанобливій позі чоловік в одязі чиновника , а з-за дерева виглядає якийсь дідуган . Праворуч же й ген вдалині, скільки око сягає – вишневі садки, луки, в’ється річка. Що ж зображено на барельєфі?Де він знаходиться?

2.Враження перших глядачів (розповідає дослідник)

    Глядачі були вражені : замість давно обридлих палаців та альтанок вони побачили милі їх серцю краєвиди Надворсклянщини, а замість фальшивої закордонної мелодрами чи пустого фарсу - глибоку драму серця простої дівчини - селянки. Тому вистава, як писав сам Котляревський, «була прийнята досить добре в Полтавській, Чернігівській і Харківській губерніях», що в одному тільки Полтавському театрі грали її «не раз, не десять, не сто разів, а більше, і театр завжди був повний, захоплення загальне, оплескам не було краю».

3.Учитель.

    Сьогодні ми перегорнемо невмирущі сторінки славнозвісної п’єси. «Наталка Полтавка»,  продовжимо характеризувати образи п’єси, зосереджуючи увагу на образі Наталки .

III.Актуалізація опорних знань. Мозкова атака. На аркушах з орнаментом полтавської вишивки записані питання. Учні біля дошки відповідають.

1.Джерела написання п’єси.

2.Коли була написана  «Наталка Полтавка» і чому?

3.Визначити жанр твору.

4.Сюжет твору.

IV. Основний зміст уроку.

  1.Учениця читає вірш.

О, які в тебе, зоряний Київ,

Чорноокі красуні Надії!

Та не гірші з далеких світанків

Русокосі Галини - львів’янки.

А які ж від карпатської річки

Чарівні, непідступні Марічки!

І з Черкас, наче тая калина,

Усміхається нам Катерина!

Та сія, наче зіронька, палко

Всюди образ Наталки Полтавки.

Вийшла з хати вона Терпилихи,

Натерпілася горя та лиха,

Умивалася Ворскли водою

І зосталася вік молодою!

2.Учитель.

  Ви, мабуть, зрозуміли , що зараз піде розмова про Наталку. Розглянемо, які морально – етичні й естетичні уроки дає нам знаменита полтавська дівчина.

Давайте послухаємо її.

3.Наталка  розповідає від першої особи про себе.

4.Інсценівка уривку з дії I, яви 2.

5.Бесіда за питаннями для обговорення образу Наталки.

  •                       Якою постає перед нами Наталка на початку твору? Як ми можемо прокоментувати її розмову з возним?
  •                       Через що страждає героїня твору?
  •                       Яким вбачає для себе Полтавка майбутнє родинне життя?
  •                       Яким чином Наталка протистоїть Тетерваковському?
  •                       Чому соціальна нерівність є суттєвою перешкодою для подружнього життя?
  •                       Що вплинуло на створення І.Котляревським образу Наталки?

6. Які риси характеру допомагають Наталці у боротьбі за своє щастя?

Робота з текстом (учні зачитують  цитати до характеристики образу Наталки)

 

 

8.Диспут.

  •                   Чи актуальний твір «Наталка Полтавка» сьогодні?
  •                   Чим схожа сучасна дівчина на героїню Котляревського, а чим, на жаль, уже не схожа?

9.Самостійна робота . Виконайте одне із завдань

І. Установіть відповідність

1. Возний                                        А. «Не багата я і проста, но чесного роду,

                                                             Не стиджуся прясти, шити, і носити воду»

                                                               

2. Наталка                                       Б. «Хитрий, як лисиця, і на всі сторони    

                                                                  мотається, де не посій , там і уродиться»

3. Виборний                                    В. «Юрист завзятий і хапун такий, що із  

                                                                   рідного батька злупить»

4. Микола                                        Г. «Сирота без роду, без племені, без    

                                                                   талану і без приюту»

ІІ. Чи погоджуєтесь ви з тезою,що Наталка — типовий образ української дівчини-селянки. Які типові моменти дійсності ви можете виділити?

ІІІ. Складіть сенкан до образу Наталки

10.Учениця виконує пісню « Ой я дівчина Полтавка»

11.Учні - дослідники розповідають:

  •                   роль і функція пісень у п’єсі;
  •                   акторки, які грали роль Наталки;
  •                   перший український звуковий фільм «Наталка Полтавка»(перегляд уривку );

2056-03

Реклама першого українського звукового фільму ”Наталка Полтавка” на Хрещатику в Києві, листопад-грудень 1936 року (фото з архіву родини Липківських)

  •                   історико-культурне значення п’єси.

VI. Підсумок уроку.

    Наталка – перший повністю правдивий образ дівчини- селянки в українській літературі. Вона чарує нас великою пошаною до матері. До старших, своєю працелюбністю, дівочою чистотою, скромністю, відданістю великому коханню. Це морально красива, духовно багата людина.

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Мені на уроці сподобалось, запам’яталося…

VII . Домашнє завдання.

Випишіть із тексту прислів’я та приказки.

Напишіть твір - роздум «Чи може бути Наталка ідеалом для сучасної дівчини?»

 

 

docx
Додано
24 грудня 2019
Переглядів
1044
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку