Урок за новелою М. Коцюбинського «Intermezzo» (10 клас)
Учитель Боровик Г. І.
Тема. Чарівні сили природи (ідейно-художній аналіз новели М.М.Коцюбинського)
Мета: розкрити особливості імпресіоністичного стилю М. Коцюбинського та поняття новели як жанру, допомогти учням розібратися у своєрідній образній системі твору; розкрити символічні образи твору та образотворчі засоби; донести до учнів розуміння автором новели чарівності рідної природи; розвивати уміння аналізувати новелу та естетичні смаки, формувати особистісну оцінку подій, явищ, картин; виховувати любов до рідної землі, природи, бажання берегти її та примножувати.
Тип уроку: засвоєння нових знань, урок з мультимедійною підтримкою.
Обладнання: опорні таблиці, схеми, портрет М. М. Коцюбинського, картини художників-імпресіоністів.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
На попередньому уроці ви переглянули фільм про М.М. Коцюбинського. Було завдання створити асоціативний портрет.
(Слайд №1)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
(На фоні музики вчитель читає напам’ять уривок із казки «Хо» «Ранок у лісі»)
(Слайд №2)
Бесіда.
Метод: фантастичний елемент.
Учитель. Уявіть собі, що ви опинилися у цьому лісі. Що б ви відчули? Які емоції вас би переповнили?
Сьогодні ми з вами переконаємося в тому, як магічно впливає природа на людину на прикладі новели М. М. Коцюбинського «Intermezzo»
ІV. Оголошення теми уроку, завдань уроку.
(Слайд №3)
Тема «Чарівні сили природи (ідейно-художній аналіз новели М.М.Коцюбинського«Intermezzo»)
(Слайд №4)
Завдання уроку
V. Опрацювання нового навчального матеріалу.
Учитель. Відомо, що тема твору майже завжди прихована в назві.
(Слайд №5)
Новела
лаконізм напружений психологізм несподівана
(стислість) сюжет розв’язка
(Слайд №6) Картина К. Моне «Враження»
Проблемне питання: (Слайд №7)
Учитель. Украй виснажений службою, політичними переслідуваннями, знесилений хворобою, він мріє про відпочинок.
Новела має присвяту Кононівським полям. Що це означає?
Це твір особливий, не схожий на будь-який інший.
моя утома сонце зозуля
залізна ліричний герой ниви
рука у червні
города
людське жайворонки
горе
втеча від людини інтермецо повернення до людини
Можна розділити новелу на дві частини.
Ідейно-художній аналіз новели.
І. Читає учень І уривок.
- Отже, що передано в ньому?
ІІ. Читає уривок ІІ учень.
(Слайд №8)
ІІІ. - Чи відразу заспокоївся ліричний герой? Причини втоми.
(Слайд №9)
ІV. Учень зачитує уривок «Розплющую очі і раптом бачу…»
V. Відповіді на запитання.
- Що відбувається з ліричним героєм?
- У якому уривку новели передано захоплення землею, любов до неї?
- Епізод з жайворонком.
- Де кульмінація у творі?
- Автор використовує рефрен: «Говори, говори…»
- Що означають ці слова?
- Що означає вираз «Струни душі натягуються знову. Душа готова, струни тугі, наладжені, вона вже грає…»
VІ. Узагальнення вивченого.
Природа
зцілення душі
зняла заспокоїла відновила дала
втому нерви душевну готовність
рівновагу «іти між люди»
«Душа готова, струни тугі, наладжені, вона вже грає…»
Л митець, людина-інтелегент
І
Р
И дуже талановита людина,
Ч майстер слова (віртуозно володіє словом)
Н
И
Й людина із вразливою душею
Г
Е чутливий до краси
Р
О
Й громадянин
VІ. Рефлексія.
VІІ. Домашнє завдання. Читати повість «Тіні забутих предків».