Матеріал присвячений 200-річчю з дня народження П.Куліша.
Нестандартні форми роботи за романом П. Куліша «Чорна рада»
Мета: за допомогою запропонованих завдань виявити в учнів рівень знань, умінь та навичок із вивченої теми, закріпити їх; розвивати увагу, пам´ять, логічне мислення, творчі здібності, уміння акумулювати отриманні знання і застосовувати їх під час виконання завдань; викохувати самостійність, наполегливість, старанність, силу волі, інтерес до наслідків власної праці.
Хід уроку
I.Мозковий штурм.
Відгадайте зашифроване слово - ім´я літературного героя роману П. Куліша «Чорна рада». Кожна цифра відповідає літері, яка розташована в алфавітному порядку.
12 |
3 |
1 |
18 |
(Іван)
33 |
15 |
11 |
17 |
(Яким)
16 |
7 |
22 |
33 |
(Леся)
15 |
11 |
21 |
11 |
16 |
19 |
(Кирило)
12 |
3 |
1 |
18 |
7 |
27 |
31 |
(Іванець)
20 |
7 |
23 |
21 |
19 |
(Петро)
II.Тести
III. Увідповідніть ім´я з прізвищем героїв.
1.Шрам а)Кирило
2.Черевань б)Матвій
3.Гвинтівка в)Яким
4.Тур г)Петро
5.Шраменко д)Михайло
6.Сомко е)Іван
Ключ: 1-е,2-д,3-б,4-а,5-г,6- в.
IV.Установіть відповідність між героєм та його характеристикою:
1.Кирило Тур
2.Петро Шраменко
3.Старець-кобзар
4.Яким Сомко
5. Іван Брюховецький
6.Іван Шрам
а) У нього довга, до самого пояса,борода іще краще процвітала сідинами, а на виду дідусь просіяв якимсь світом…
б) Був воїн уроди,возраста і красоти зіло дивноє ,був високий, огрядний собі пан, кругловидний,русявий,голова в кучекрях…
в) Був він син паволоцького пана, по прізвищу Чепурного,учився в Київській братській школі…
г)Був щирий козак,лучче йому з нудьги загинути,ніж панотця навік перечорнити і золоту свою славу гряззю закаляти…
д)Був здоровенний козарлюга. Пика широка, засмалена на сонці; густа чуприна; очі так і грають…
е) Був окаянний пройдисвіт так усіх оманив,так по душі були темному любові тії лукавії ухватки, тії тихі, солодкі речі, те нібито убожество,що всяк за його поліз би хоть на ніж. А ж дивно стало моєму козакові,що то чоловік зможе,як захоче.
Ключ: 1- д,2-г,3- а,4- б,5- е,6-в.
V. Угадай прислів´я та приказки за ключовим словом.
1.Гора (Гора з горою не зійдеться,а чоловік з чоловіком зійдеться.)
2. Пан (Або пан,або пропав.)
3.Цвіт (Сього цвіту багато по всьому світу.)
4.Гоп ( Скажеш гоп,як перескочиш.)
5.Вовк ( Вовка скільки не годуй,а він усе в ліс дивитиметься.)
6.Хата ( Моя хата з краю,я нічого не знаю.)
VI.Так чи Ні
1.Попом і полковником був Черевань. ( Ні)
2.Хамелеоном вважали Брюховецького. (Так)
3.К. Тура було побито за крадіжку.(Ні)
4.Місто,де І.Шрам боровся проти ставленика Польщі – Поволоч.(Так)
5.Військове звання І.Шрама – гетьман.(Ні)
6.Був тяжко грошовитий і веселий пан із козацтва – Черевань.(Так)
7. Місто, де відбувалася чорна рада – Полтава.(Ні)
8.Антагоніст Я.Сомка – К.Тур.(Ні)
9.Кохана П.Шраменка – Леся.(Так)
10.Я.Сомка по-батькові – Максимович.(Ні)
11.Гвинтовка був братом Череванихи.(Так)
12.Пугач – січовий дід.(Так)
VII.Мікрофон : «Чим вразив вас цей твір?Які думки охопили після закінчення його читання?»
VIII. Незакінчене речення.
1.За жанром «Чорна рада» П.Куліша - …
2.Хто з письменників назвав роман «найліпшою історичною повістю в нашій літературі»..
3.Історичною основою «Чорної ради» є події,що відбувалися …
4.Про чорну раду ми можемо дізнатися не тільки зі сторінок роману «Чорна рада», а й з літопису…
5.На П.Куліша мали вплив твори зачинателя жанру історичного роману в світовій літературі…
6.Я.Сомко боровся за…
IX.Скласти кросворд,щоб ключовим словом було «Чорна рада».
X.Домашнє завдання.
Написати лист до улюбленого героя роману П.Куліша «Чорна рада».
Підготувала вчитель української мови та літератури
Макаренко Л.М.
Олексіївської ЗОШ
Нікопольського р-н
Дніпропетровської обл..