Урок " Загальна характеристика Класу Павукоподібні"

Про матеріал
Конспект уроку " Загальна характеристика Класу Павукоподібні" 7 клас біологія. Андрощук Оксана Миколаївна, вчитель біології Львівського ліцею Тягинської сільської ради Бериславського району Херсонської області
Перегляд файлу

Загальна характеристика

        Класу   Павукоподібні

                  7 клас

 

Картинки по запросу "павукоподібні"

 

Тема. Загальна характеристика Класу Павукоподібні

Мета: навчальна: створити умови для засвоєння учнями знань про особливості організації та процеси життєдіяльності павукоподібних на прикладі павука хрестовика, з’ясувати подібність  та відмінність у будові й життєдіяльності павукоподібних і ракоподібних як представників типу Членистоногі;

Розвивальна: розвивати  здатність до самостійної роботи, вміння запам’ятовувати, виділяти головне, здійснювати самооцінювання та взаємоперевірку;

Виховна: виховувати культуру праці, здійснювати естетичне виховання, виховання доброзичливості, привітності.

Очікувані результати: учні називають загальні ознаки представників класу Павукоподібні; учні пояснюють особливості пристосованості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності павукоподібних до середовища існування.

Тип уроку: урок формування компетентностей

Обладнання: таблиці до теми , зошит, підручник, дидактичний матеріал, презентація.

Поняття й терміни: хеліцери, ногощупальці, мальпігієві судини, легені, трахеї, гемолімфа, головний мозок.

 

                                          

 

                                                          Хід уроку

 

І. Організаційний момент

Налаштування на роботу. Створення емоційно–позитивного настрою. «Посміхнись».

Слово вчителя: Добрий день діти. Як ви гадаєте, яку тему ми будемо вивчати сьогодні на уроці, які задачі нашого уроку. (1 слайд, на слайді зображений павук у акваріумі). Сьогодні ми вивчимо тварин, яка всім вам відомі з життя. Але перш давайте згадаємо, які загальні характеристики має тип Членистоногі.

 

II Актуалізація опорних знань.

Учні отримують карточки з завданнями:

Завдання 1. Виберіть одну правильну відповідь та випишіть букви.

1.Кількість ходильних ніг рака річкового:

с) 2 пари; п) 5 пар; в) 3 пари; г) 4 пари.

2. Речовина, що входить до складу панцира рака річкового:

в) хітин; є) целюлоза; ж) глікоген; з) перламутр.

3. На суходолі може мешкати наступний представник ракоподібних:

а) мокриця; б) циклоп; м) лангуст; л) дафнія.

4. Не відноситься до ракоподібних:

к) кліщ; о) лангуст; т) омар; ф) краб.

5. Мають одне просте вічко:

д) лангусти; е) креветки; у) циклопи; я) мокриці.

Завдання 2. Виберіть правильні твердження та випишіть букви, що їм

відповідають.

Х. Членистоногі - це найчисельніший тип тварин.

П. Тіло рака річкового поділене на головогруди та черевце.

Є. Серед ракоподібних багато паразитичних форм.

В. Забарвлення панцира рака річкового - червоне.

А. У рака річкового 5 пар ходильних ніг.

Я. У рака річкового на передньому кінці тіла на рухомих стебельцях

розташовані прості очі.

О. Рак річковий має 2 пари вусиків

С. У самців рака річкового черевце ширше ніж у самок.

Т. Краби належать до ракоподібних.

Ї. В прісних водоймах України зустрічаються представники ракоподібних –

дафнії.

Д.Ракоподібним властивий прямий розвиток.

Якщо ви правильно впорались із завданнями, із букв, які ви виписали мають

скластися слова. Що у вас вийшло? ( ПАВУК ПТАХОЇД) Як ви думаєте, яка

тема сьогоднішнього уроку?

Повідомлення теми уроку

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

 Завдання нашого сьогоднішнього уроку:

  • ознайомитися з основними особливостями класу павукоподібні, або Арахніди, звернувши увагу на сегментацію тіла;
  • виділити характерні ознаки внутрішньої будови: розвиток легеневих мішків і трахей, складну будову видільної та нервової системи, значний розвиток органів чуттів;
  • указати на характерну роздільностатевість та, в основному, прямий тип розвитку порівняно з Ракоподібними.
  • Проблемне питання

 До речі, складається враження, що предки сучасних павуків були на диво істотами, які мали багато ніг. Спробуйте знайти підтвердження цьому судженню в ході вивчення теми «Клас Павукоподібні: загальна характеристика»

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Пояснення вчителем нового матеріалу. Учні слухаючи

пояснення учителя, складають за методом Кластера «паспорт Павукоподібних»

 

 

 

2. Ознаки будови павукоподібних. Розповідь з демонстрацією слайдів

презентації.

 Тіло поділене на головогруди та черевце.

 На головогрудях 6 пар кінцівок: хеліцери, ногощупальці, 4 пари

ходильних ніг.

 4 пари простих очей. Але у деяких видів буває і 12 , і 4 або просто по 2

ока. Не дивлячись на таку велику кількість органів зору павукоподібні

дуже погано бачать. Настільки погано , що ця відстань в середньому

дорівнює 30 см.

 Черевце не містить кінцівок або має видозмінені кінцівки ( павутинні

бородавки).

 На нижньому боці черевця отвори дихальної системи.

 Вусики відсутні.

 Тіло вкрите чутливими волосками.

Панцир павука настільки міцний , що міг би витримати ядерний вибух.

 

3. Робота з словничком

Арахнологія – наука, що вивчає Павукоподібних.

Хеліцери – органи для захоплення і розривання їжі.

Педипальпи – органи дотику

4. Перегляд навчального відео «Клас павукоподібні» за

посиланням https://www.youtube.com/watch?v=RN0PFNHtZNE&t=56s&ab_channel=%D0%9E%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%B0%D0%97%D0%B0%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B6%D0%BD%D0%B0

5 . Завдання для учнів:

— Сформулюйте висновок про значення павутини.

6. Особливості внутрішньої будови павукоподібних

Робота в групах (самостійна робота з підручником)

Завдання для груп:

Кожна група працює над завданням 3 хвилини, доповідь - 2 хвилини.

Діти головне записують у зошит у вигляді схеми.

(Технологічна картка додаток № 1).

 І група: 1. З яких відділів складається тіло павуків? 2. Які органи розташовані на головогрудях і яка їхня функція? 3. Яка будова заднього відділу тіла павуків?

ІІ група: 1.Який тип живлення павуків? 2.Яка будова травної системи у порівнянні з раками? 3. Якими судинами представлена видільна система?

ІІІ група:1.Які органи дихання є у павуків ? 2.Яка будова дихальної системи павуків? 3. Який тип кровоносної системи у порівнянні з раками? ІV група:1.Яка будова нервової системи павуків? 2.За допомогою яких органів павуки пізнають навколишній світ?

V група: 1. Особливості ловильної сітки. 2. В чому полягають особливості розмноження павуків? Звіт груп. (кожна група звітує 2 хв., доповнюючи схему Кластера

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Вставити пропущені в тексті слова.

Павукоподібні.

 

Павукоподібні — багатоклітинні тварини, у яких симетрія тіла ___________

(двобічна). Середовище життя __________ (наземно-повітряне). Покрив

__________ (хітиновий). Тіло сегментоване, поділяється на відділи —

_____________ (головогруди і черевце). Кінцівки мають ________ (членисту)

будову. Павукоподібні мають _____ (чотири) пари ходильних ніг.

Порожнина тіла ______________ (змішана). _______ (хеліцери) слугують для

прокушування зовнішніх покривів здобичі і введення в неї отрути. Травлення

в павука починається поза його _________ (організмом) і називається

______________ (зовнішнім). Органи дихання — _____________ (легеневі

мішки і трахеї). Органи виділення — ___________ (мальпігієві судини).

2. Гра «Склади слова»

На дошці прикріплені аркуші зі складами, з яких учні мають зібрати назви

представників павукоподібних.

Склади: КА СРІБ Х РЕ КА РА ЛЯН ВИК СКОР КУРТ ПІОН СТО

Відповіді: каракурт, скорпіон, хрестовик, сріблянка.

VІ. Рефлексія

«П‘ять відкриттів уроку»

  • На сьогоднішньому занятті я зрозумів(-ла)/дізнався(-лась)/розібрався(-лась)...
  • Я хочу похвалити себе за те, що на сьогоднішньому занятті ...
  • На занятті мені особливо сподобалося ...
  • Знання із сьогоднішнього заняття мені знадобляться ...
  • На сьогоднішньому уроці мене здивувало ...

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати§15 . (https://pidruchnyk.com.ua/uploads/book/Biologija_7klas_Sobol_2015.pdf

Дати відповіді на запитання 7-10 до параграфа

Записати нові терміни в зошит.

Достатній і високий рівні: виконати завдання

https://learningapps.org/view31891527

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, 7 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
20 січня
Переглядів
122
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку