Урок "Загальні відомості про тварин. Особливості живлення тварин"

Про матеріал

Мета:

Освітня - сформувати в учнів знання про основні процеси життєдіяльності тваринного організму (рух, живлення, дихання, виділення, розмноження тощо); установити основні ознаки відмінності тварин від рослин та грибів;

Розвиваюча - розвивати творчу активність та пізнавальні інтереси учнів; формувати вміння працювати з опорними схемами, виділяти головну думку та формулювати висновки;

Виховна - виховувати дбайливе ставлення до природи; сприяти розвитку інтересу до вивчення природничих наук.

Перегляд файлу

Урок № ___

Біологія

7 клас

 

Тема: Загальні відомості про тварин. Особливості живлення тварин

 

Мета:

Освітня - сформувати в учнів знання про основні процеси життєдіяльності тваринного організму (рух, живлення, дихання, виділення, розмноження тощо); установити основні ознаки відмінності тварин від рослин та грибів;

 Розвиваюча - розвивати творчу активність та пізнавальні інтереси учнів; формувати вміння працювати з опорними схемами, виділяти головну думку та формулювати висновки;

 Виховна - виховувати дбайливе ставлення до природи; сприяти розвитку інтересу до вивчення природничих наук.

Обладнання й матеріали:  підручник, робочий зошит

 Тип уроку. Засвоєння нових знань.

ХІД  УРОКУ

І. Організаційний момент

1.1. Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

1.2. Пояснення вимог до робочих зошитів, зошитів для практичних робіт, рекомен­дації щодо підручників та навчальних посібників.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Природа України — багата та різноманітна. Завдяки геогра­фічному положенню та кліматичним умовам у нас є просторі степи й густі ліси, лагідні моря й величні гори, бурхливі річки та спокійні озера, на просторах країни ростуть тисячі видів рос­лин та водиться величезна кількість тварин.

Тварини оточують нас повсюди — на відпочинку серед при­роди, у місті, під час роботи в саду чи на городі. Вони при­стосувалися до життя поряд з людьми. Мешкаючи у великих містах і перебуваючи в постійних клопотах, ми майже не звер­таємо уваги на те, що поряд з нами співіснує різноманітний та цікавий тваринний світ.

Захоплива подорож у світ тварин, знайомство з тваринами, про яких ви до цього нічого не знали, про їхнє життя, розмно­ження та деякі незвичайні особливості їхньої поведінки — усе це чекає на вас у цьому навчальному році.

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

3.1. Бесіда.

1. Пригадайте, які живі організми мешкають поруч із вами.

2. Які царства живих організмів ви знаєте?

3. Що об’єднує слова, які записані на дошці? (Це об’єкти живої природи або живі організми.)

(На дошці написані слова: конюшина, джміль, підберезник, жаба, трутовик, волошка, зозуля, кропива.)

4. Яка наука вивчає живу природу? (Біологія.)

5. Біологія — комплексна наука. Які саме біологічні науки вивчають записані на дошці живі організми? (Підберез­ник, трутовик — мікологія; конюшина, волошка, кропи­ва — ботаніка, жаба, зозуля — зоологія.)

6. Дайте визначення: яка наука називається зоологією? (Зоологія — це комплексна наука, що всебічно досліджує тварин, їх історичний розвиток, взаємозв’язки між собою та з навколишнім середовищем.)

(Учитель доповнює й уточнює відповіді учнів.)

3.2. «Асоціативний кущ».

Учні висловлюють свої асоціації щодо поняття «тварини». Усі відповіді записуються до «асоціативного куща», який зображено на дошці.

Можливі варіанти відповідей учнів: гетеротрофи, рухаються, створюють звуки, розмножуються, еукаріоти тощо.

Узагальнення результатів.

 

ІV. Засвоєння нового матеріалу

1.   Тварина — живий організм. Прояви життєдіяльності тварин

Запитання до учнів:

— Пригадайте, які ознаки життєдіяльності притаманні рослинам як живим організмам.

(Обговорення відповідей учнів.)

«Мозковий штурм»

— Які прояви життєдіяльності притаманні тваринам як живим організмам?

Очікувані відповіді учнів:

 рух

 живлення

 дихання

 розмноження

 реакції на подразники

 розвиток

 ріст

2.       Особливості живлення тварин

Запитання до учнів:

— Пригадайте, який тип живлення характерний для одноклітинного організму евглени зеленої. (Змішаний, або міксотрофний, тип живлення.)

Складання опорної схеми, пояснення вчителя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.   Середовища існування тварин

Запитання до учнів:

— Пригадайте, що таке середовище існування.

Очікувана відповідь учнів:

Середовище існування — це та частина природи, у якій живуть організми, зазнаючи різних її впливів і самі впливаючи на неї.

Запитання:

Які середовища існування опанували тварини?

Очікувані відповіді учнів:

 наземно-повітряне середовище;

 водне середовище;

 ґрунтове середовище.

Запитання до учнів:

Назвіть головні компоненти середовища існування, без яких тварина не може обійтися і які завжди чинять на неї вплив у процесі життя.

Очікувані відповіді учнів:

 їжа;

 вода;

 повітря;

 температура середовища;

 житло;

 інші організми.

Завдання для учнів:

— Визначте, яке середовище притаманне кожному з наведених організмів.

— Укажіть ознаки пристосування цих організмів до середовища існування.

Проектування зображення на екран

http://im1-tub-ua.yandex.net/i?id=5c62f8cee0534257c9b814d9795e3b77-96-144&n=21

http://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=e6249e934fec6aafb31bbb1061c05b52-38-144&n=21

http://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=fb288b9ef99c2dc978b86bd61af9e187-123-144&n=21

http://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=efa5d83b1691b143dfa3c0fba34d0e7f-111-144&n=21

http://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=2df8df809cea57a8e77fe75c2a759f6b-92-144&n=21

http://im3-tub-ua.yandex.net/i?id=e767714f891a87aa1e715d04c03c1105-23-144&n=21

(На цьому етапі уроку необхідно сформувати в учнів поняття про організм як середовище існування.)

Складання опорної схеми

 

 

 

 

 

 

 

Заповнення таблиці

Середовище існування

Тварини

Пристосування тварин
до середовища

 

 

 

 

V. Узагальнення і закріплення знань

5.1. Розгадування кросворда «Тварини навколо нас» (роздавальний матеріал).

Розгадайте кросворд «Тварини навколо нас» та визначте зашифроване слово (це назва одноокого велетня з міфології або невеличкого представника ракоподібних).

 

 

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

Запитання

1. Він буває «біляк» і «русак».

2. Найхитріша тварина.

3. У Київській Русі цю тварину називали «векша», давні греки звали її «сціуріда».

4. Найменша пташка України.

5. Риба — національна гордість України, бо вона — найбільша з прісноводних риб у світі.

6. Степова курочка.

Відповіді: 1. Заєць. 2. Лисиця. 3. Білка. 4. Корольок. 5. Сом. 6. Куріпка.

Зашифроване слово: циклоп.

5.2. Складання сенкана на тему «Тварини».

Сенкан (японський вірш із п’яти строф) складається за такими правилами:

1. Перший рядок має містити слово, що позначає тему (зазвичай це іменник).

2. Другий рядок являє собою опис теми, складається з двох слів (найчастіше прикметників).

3. Третій рядок виражає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів.

4. Четвертий рядок є фразою, що складається із чотирьох слів і виражає ставлення до теми.

5. Останній рядок складається з одного слова синоніма, який передає сутність теми.

Наприклад:

Тварини

Одноклітинні, багатоклітинні

Живляться, розмножуються, розвиваються

Здатні до активного руху

Плазуни

VІ. Підбиття підсумків уроку

Технологія «Незакінчені речення»

Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:

— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим від­криттям було…

— Урок важливий, тому що…

— Мені сподобалось…

— Мені не сподобалось…

— Від наступного уроку я чекаю…

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф підручника

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ярош Юрій Миколайович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
10 серпня 2018
Переглядів
1850
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку