Тема уроку: Загальний огляд Азії.
Очікувані результати НПД: учні називають склад регіону, розрізняють форми державного правління і територіального устрою країн Азії, наводять приклади різних типів та підтипів країн Азії за рівнем економічного розвитку.
Розвивальна та виховна мета: розвивати вміння критично мислити, аналізувати, порівнювати, синтезувати, оцінювати інформацію з будь-яких джерел; розвивати вміння висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди; формувати вміння застосовувати науковий метод, аналізувати, формулювати гіпотези, робити висновки; виховувати самостійність, наполегливість, уміння долати труднощі.
Тип уроку: комбінований
Форми роботи: групова (робота в малих групах), ігрові форми роботи
Міжпредметні зв’язки: економіка.
Матеріально-технічне забезпечення: ноутбук, проектор, презентація до уроку, кубик Блума, таблиця «Знаємо - Хочемо дізнатися – Дізналися», картки «Fishbone», три аркуша А-3, маркери.
Хід уроку
І. Організаційний момент
- перевірка наявності здобувачів освіти;
- перевірка підготовленості здобувачів освіти до занять;
- організація уваги.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
- оголошення теми і мети уроку.
- визначення порядку вивчення теми.
Викладач ділить групу на 3 команди і впродовж уроку відбуваються змагання між цими групами.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Оголошення теми і мети уроку.
Викладач: Сьогодні на уроці ми вивчаємо нову тему «Загальний огляд Азії», в результаті її вивчення ви знатимете:
П л а н
Викладач роздає на кожну групу таблицю «Знаємо - Хочемо дізнатися – Дізналися». Здобувачі освіти працюють у групах, заповнюють першу та другу колонки. Потім представник з кожної групи зачитує інформацію. (Кожна змістовна інформація 1 бал).
Знаємо |
Хочемо дізнатися |
Дізналися |
|
|
|
В ході вивчення нової теми учні заповнюють третю колонку (нова інформація).
Здобувачі освіти, які отримали випереджальне завдання, розкривають, використовуючи мультимедійну систему, наступні питання.
Здобувач освіти 1:
Склад регіону.
• Західна Азія (або Південно-Західна Азія): країни Близького Сходу: Кіпр, Туреччина, Сирія, Ліван, Ізраїль, Йорданія, Ірак, Кувейт, Саудівська Аравія, Бахрейн, Катар, Об’єднані Арабські Емірати (ОАЕ), Оман, Ємен; країни Закавказзя: Азербайджан, Вірменія, Грузія.
• Південна Азія: Афганістан, Бангладеш, Бутан, Індія, Іран, Мальдіви, Непал,
Пакистан, Шрі-Ланка.
• Південно-Східна Азія: Бруней, Східний Тимор, В’єтнам, Індонезія, Камбоджа,
Лаос, Малайзія, М’янма, Сінгапур, Таїланд, Філіппіни.
• Східна Азія: Китай, Північна Корея, Південна Корея, Монголія, Японія.
Особливості ЕГП.
1) Приморське положення більшості держав, яке забезпечує вихід до морів Тихого, Індійського й Атлантичного океанів. Багато країн мають протяжну й до-сить порізану берегову лінію. Деякі країни мають острівне положення, є країни-архіпелаги. 2) Сусідське положення, що надає переваги у виборі близьких зовнішньополітичних та економічних партнерів. 3) Внутрішньоконтинентальне положення окремих країн, що ускладнює їх зовнішньоекономічні зв’язки: наприклад, Афганістан, Киргизія, Непал, Бутан, Монголія, Лаос.
Здобувач освіти 2:
Політична карта.
48 держав і територій (без урахування Росії), 47 країн є суверенними; Тайвань (Китайська республіка) — частково визнана держава (юридично являє собою одну з провінцій Китаю). Переважають республіки, монархій 13. Конституційні монархії: одна імперія (Японія), чотири королівства (Бутан, Таїланд, Камбоджа, Йорданія), два емірати (Кувейт та Бахрейн), один султанат (Малайзія). Абсолютні монархії: Катар, ОАЕ, Оман, Саудівська Аравія, Бруней (дві останні — абсолютні теократичні монархії). За адміністративно-територіальним устроєм більшість унітарні. Федеративні країни (6): Індія (25 штатів), Пакистан (4 провінції), М’янма (14 областей), Малайзія (13 штатів), ОАЕ (7 князівств), Непал (5 регіонів).
Здобувач освіти 3:
Типи країн за рівнем економічного розвитку.
Високорозвинені (3): Японія — країна «Великої Сімки», Ізраїль — переселенська країна, Кіпр — країна у складі ЄС; країни з перехідною економікою (9) — колишні республіки СРСР та Монголія; всі інші — країни що розвиваються. Серед них: нові індустріальні країни (НІК) — «азіатські тигри» (Південна Корея, Сінгапур, Тайвань, а також Малайзія, Таїланд, Індонезія, Філіппіни, Туреччина); нафтодобувні країни з високими прибутками — країни Перської затоки (Саудівська Аравія, ОАЕ, Кувейт та ін.) і Бруней; країни з порівняно зрілою структурою господарства — Індія, Пакистан, Іран, Йорданія, Шрі-Ланка та ін.; найменш розвинені країни — Афганістан, Бангладеш, Непал, Бутан, Ємен, М’янму, Камбоджу, Лаос та Східний Тімор. Китай ООН відносить до країн, що розвиваються. Економічні успіхи країни в останні десятиріччя дозволяють відносити Китай до підтипу нових індустріальних країн останньої хвилі.
Міжнародні організації.
Асоціація держав Південно-Східної Азії (АСЕАН) (10): Бруней, В’єтнам, М’янма, Індонезія, Камбоджа, Лаос, Малайзія, Філіппіни, Сінгапур, Таїланд (1967 р). Ліга арабських держав (ЛАД) (22): держави Північної Африки й Західної Азії (Сирія, Ірак, Ємен, Йорданія, Ліван, Саудівська Аравія, Лівія, Кувейт, Бахрейн, Катар, Оман, ОАЕ).
Викладач: дякуємо за змістовні відповіді, учні дуже добре підготувалися.
Викладач: складіть будь-ласка «Синкан», який характеризує поняття «острів». Учні працюють у групах. Команда, яка перша виконає завдання отримує 1 бал.
Очікуваний результат:
О – окремо від материка
С – суша, суходіл
Т – територія омивається з усіх сторін водою
Р – ряд островів (архіпелаги)
І – Індонезія, індонезійці
В – великі острови, вулканічні острови
Викладач: роздає на кожну групу картки, розроблені за допомогою методу «Fishbone», з проблемним питанням «Як економічні, політичні та територіальні чинники впливають на економічний розвиток країн Азії». Учням необхідно опрацювати параграф у підручнику та знайти відповідь на це питання. Здобувачі освіти працюють у групах, заповнюють картки. Під керівництвом викладача обговорюються варіанти відповідей. Кожна правильна відповідь 1 бал.
Очікуваний результат:
V. Закріплення знань з теми.
Викладач: Для закріплення отриманих знань групи складають «Кластер»: пригадайте будь-ласка, які ви знаєте регіони та субрегіони світу за геосхемою ООН.
Здобувачі освіти заповнюють схему. Групи обмінюються кластерами, та перевіряють правильність інформації. За правильно складений кластер команда отримує 1 бал.
Очікуваний результат.
VІ. Підведення підсумків уроку
VІІ. Домашнє завдання
Використані джерела.