10 клас
Тема: «Загрози при роботі в Інтернеті та їх уникнення»
Мета:
Формувати предметні компетентності: сформувати уявлення про поняття та принципи інформаційної безпеки; розглянути види загроз інформаційній безпеці та правила безпечної роботи в Інтернеті;
Розвивати ключові компетентності:
− спілкування державною мовою ( вміння усно і письмово висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття, факти).
− інформаційно-цифрова компетентність (впевнене, а водночас критичне застосування інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією).
− уміння навчатися впродовж життя (здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок, уміння виділяти головне, аналізувати, оцінювати, використовувати на практиці)
− підприємливість (уміння генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя з метою підвищення як власного соціального статусу та добробуту, так і розвитку суспільства і держави. Здатність до підприємницького ризику).
Тип уроку: комбінований.
Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери з підключенням до мережі Інтернет, підручник, навчальна презентація.
Програмне забезпечення: браузер, пакет офісних програм.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Фронтальне обговорення питань:
1. Які правила захисту даних у комп’ютерних системах ви знаєте?
2. Які загрози можуть виникнути під час роботи в Інтернеті?
3. Які особисті дані потрібно захищати? Які загрози із цим пов’язані?
Для обдарованих дітей:
Хмара слів
Знайти терміни, пов’язані з Інтернетом.
Дати визначення
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
У мережі Інтернет дуже і дуже багато інформації, і кожного дня вона збільшується. Через неможливість контролювати навалу даних, є багато неякісної та не перевіреної інформації. На сьогоднішньому уроці ми маємо навчитись критично оцінювати інформацію, отриману з Інтернету. Іще однією великою загрозою при роботі в Інтернеті є віруси. Сьогодні наслідки від пошкодження або знищення інформації (даних) є більш значними, ніж втрата матеріальних ресурсів. Нерідко вартість інформації, втраченої, наприклад, через віруси, може в сотні разів перевищувати вартість будівель, пошкоджених внаслідок техногенних катастроф. Тому на цьому уроці ми розглянемо принципи інформаційної безпеки, види загроз інформаційній безпеці та правила безпечної роботи в Інтернеті.
IV. Вивчення нового матеріалу
Інформаційна безпека — це стан захищеності систем передавання, опрацювання та зберігання даних, при якому забезпечено конфіденційність, доступність і цілісність даних.
Під конфіденційністю розуміють забезпечення доступу до даних на основі розподілу прав доступу, захист від несанкціонованого ознайомлення. Доступність означає забезпечення доступу до загальнодоступних даних усім користувачам і захист цих даних від блокування зловмисниками. Цілісність передбачає захист даних від їх зловмисного або випадкового знищення чи спотворення.
З технічної точки зору, залежно від результату шкідливих дій, можна виділити такі види загроз інформаційній безпеці:
• отримання несанкціонованого доступу до секретних або конфіденційних даних;
• порушення або повне припинення роботи комп’ютерної інформаційної системи;
• отримання несанкціонованого доступу до керування роботою комп’ютерної інформаційної системи;
• знищення та спотворення даних.
Значна частина загроз інформаційній безпеці виникає внаслідок користування ресурсами Інтернету. Серед них основними загрозами є такі:
• потрапляння в інформаційну систему шкідливого програмного забезпечення: вірусів, троянських програм, мережевих хробаків, клавіатурних шпигунів, рекламних систем;
• інтернет-шахрайство, наприклад фішинг — вид шахрайства, метою якого є виманювання персональних даних у клієнтів;
• несанкціонований доступ до інформаційних ресурсів та інформаційно-телекомунікаційних систем;
• потрапляння комп’ютера до ботнетмережі через приховане встановлення програмного забезпечення, яке використовується зловмисником для виконання певних, найчастіше протиправних, дій з використанням ресурсів інфікованих комп’ютерів. Такими діями можуть бути розсилання спаму, добір паролів перебором усіх можливих варіантів, отримання персональних даних про користувачів, крадіжка номерів кредитних карток, паролів доступу, атаки з метою відмови в обслуговуванні — так звані DDoS-атаки, щоб порушити доступ до деякого інтернет-сервісу шляхом перевантаження його обчислювальних ресурсів;
• «крадіжка особистості» — несанкціоноване заволодіння персональними даними особи, що дає можливість зловмиснику здійснювати діяльність (підписувати документи, отримувати доступ до ресурсів, користуватися послугами, знімати кошти з банківських рахунків тощо) від її імені.
Для того щоб максимально уникнути загроз під час роботи в Інтернеті, варто дотримуватися певних правил.
VI. Формування вмінь та навичок
Практичне завдання.
Робота за комп’ютером
Гра «снігова куля». Учні по черзі називають, яких основних правил необхідно дотримуватися при роботі за комп’ютером, повторюючі попередні.
Робота в групах. Випереджальне завдання для обдарованих дітей: розробка пам’яток
«Правила безпеки при користуванні Інтернетом».
Модератори (обдаровані діти) розміщують текстовий документ з правилами, розробленими ними заздалегідь, на Гуглдиску. Надають спільний доступ до нього.
Кожен учень класу повинен їх переглянути та написати відправнику листа зі своїми коментарями.
Приклади пам’яток
Правила безпеки при користуванні Інтернетом
1 Використовуйте тільки ліцензійне програмне забезпечення. Установлюйте програми тільки з офіційних джерел. Перед установленням читайте відгуки інших користувачів, якщо вони доступні.
2. Установлюйте та оновлюйте антивірусне програмне забезпечення як на стаціонарні, так і на мобільні комп’ютери. Бажано, щоб оновлення антивірусних баз здійснювалося регулярно та автоматично.
3. Завжди встановлюйте оновлення операційної системи та іншого програмного забезпечення.
4. Використовуйте надійні паролі. Не використовуйте на різних інтернет-ресурсах один і той самий пароль, змінюйте його регулярно.
5. Приєднуйтеся тільки до перевірених Wi-Fi-мереж. Не відправляйте важливі дані через публічні та незахищені Wi-Fi-мережі.
6. Установіть фільтр спливаючих вікон у браузері.
7. Перевіряйте сертифікат безпеки сайтів у вигляді замка в адресному рядку браузера та URL-адреси веб-сайтів, щоб визначити,чи не підроблений сайт ви відвідуєте.
8. Не відкривайте повідомлення електронної пошти від невідомих вам осіб і прикріплені до них файли, яких ви не очікуєте.
9. Подумайте про можливі ризики для вас перед тим, як викласти щось у мережу Інтернет.
10. Створюйте резервні копії важливих для вас даних, зберігайте їх на носіях даних, відключених від мережі Інтернет.
VIІ. Підсумки уроку
Бесіда:
2. На які види поділяються загрози інформаційній безпеці залежно від результату шкідливих дій? Які загрози інформаційній безпеці виникають унаслідок користування ресурсами Інтернету?
5. Яких правил потрібно дотримуватися, щоб уникнути загроз під час роботи в Інтернеті
Для обдарованих дітей: виконання інтерактивної вправи https://learningapps.org/3779072
Тест на Інтернет-залежність
Варіанти відповідей
Ніколи |
Іноді |
Часто |
Рідко |
Зазвичай |
Завжди |
1. Ти помічаєш, що провів в Інтернеті більше часу, ніж планував.
2. Ти переносиш або відкладаєш домашні справи через те, що знаходишся в Інтернеті.
3. Ти віддаєш перевагу побути в Інтернеті, ніж провести час зі своєю дівчиною (свої хлопцем).
4. Люди, з якими ти познайомився в Інтернеті, надовго стають твоїми інтернет-друзями (знайомими).
5. Твої близькі (друзі, знайомі) скаржаться на те, що ти проводиш занадто багато часу в Інтернеті.
6. Те, що ти багато часу проводиш в Інтернеті, заважає тобі виконувати роботу по дому.
7. Ти спочатку перевіряєш свою електронну пошту (повідомлення на однокласниках, вконтакте або інших соціальних мережах) і тільки потім берешся до інших справ.
8. Те, що ти багато часу проводиш в Інтернеті, заважає тобі на роботі (заважає у виконанні домашніх завдань - якщо ти студент або школяр).
9. Коли хто-небудь запитує, чим ти займаєшся в Інтернеті, ти відповідаєш неохоче або взагалі йдеш від відповіді.
10. Думки про те, що ти зробиш, коли знову опинишся в Інтернеті, дозволяють тебе відволіктися від думок про твоїх життєвих труднощах і проблемах.
11. Ти буваєш незадоволений собою через те, що знову виходиш в Інтернет.
12. Ти думаєш про те, що без Інтернету, твоє життя було б нудним і нецікавим.
13. Якщо хто-небудь відволікає тебе, коли ти знаходишся в Інтернеті, ти стаєш дратівливим, різким.
14. Ти не спиш через те, що до пізньої ночі знаходишся в Інтернеті.
15. Ти думаєш про те, що зробиш, коли знову опинишся в Інтернеті.
16. Ти знову і знову даєш собі «ще кілька хвилин», перш ніж вийти з Інтернету.
17. Ти вживаєш невдалі спроби зменшити час, який проводиш в Інтернеті.
18. Ти намагаєшся приховати від інших скільки часу проводиш в Інтернеті.
19. Ти віддаєш перевагу побути в Інтернеті, ніж сходити куди-небудь з друзями або знайомими.
20. Коли ти виходиш з Інтернету у тебе псується настрій, ти нервуєш, стаєш запальним. Все це проходить, коли ти знову опиняєшся в Інтернеті.
Ключ до тесту
• рідко - 1 бал; • іноді - 2; • зазвичай - 3;
• часто - 4; • завжди - 5 ніколи - 0
Інтерпретація результатів тесту
• Менше 20 балів: «У тебе немає Інтернет-залежності».
• 20 - 49 балів: «Ти багато часу проводиш в Інтернеті і ти в силах себе контролювати».
• 50 - 79 балів: «У тебе середня Інтернет-залежність. Інтернет впливає на твоє життя і є причиною деяких проблем».
• Більше 80 балів: «У тебе сильна Інтернет-залежність. Інтернет є причиною багатьох проблем в твоєму житті».
Перегляд відео «Online сексуальне насильство над дітьми (кібергрумінг)»
VІІI. Домашнє завдання
Вивчити конспект, опрацювати § 4