Урок " Захист проєкту "Білочка""

Про матеріал
Формуватисоціальну компетентність учнів; учити спільно визначати мету діяльності, планувати, розробляти, реалізувати проект, брати на себе відповідальність за ухвалення рішень та їхнє виконання; розширити та узагальнити знання дітей про білочку, її спосіб життя; розвивати зв'язне мовлення учнів, уяву, спостережливість; розширити словниковий запас, знання учнів про казковий світ В. О. Сухомлинського; виховувати любов і дбайливе ставлення до тварин.
Перегляд файлу

ЗАХИСТ ПРОЕКТУ «БІЛОЧКА»

 

Мета: формувати соціальну компетентність учнів; учити спільно визначати мету діяльності, планувати, розробляти, реалізувати проект, брати на себе відповідальність за ухвалення рішень та їхнє виконання; розширити та узагальнити знання дітей про білочку, її спосіб життя; розвивати зв'язне мовлення учнів, уяву, спостережливість; розширити словниковий запас, знання учнів про казковий світ В. О. Сухомлинського; виховувати любов і дбайливе ставлення до тварин.

ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОЕКТУ

 І. Визначення теми і завдань проекту

■ У чому полягає задум?

Дізнатися якомога більше про білок, спосіб життя, їхнє значення у природі.

■ Навіщо це потрібно?

1. Щоб усвідомити залежність життя звірів від рослин і явищ неживої природи.

2. Щоб дбайливо ставитися до тварин.

3. Щоб здобуті знання використовувати в усному і писемному звязному мовленні.

II. Планування діяльності

1. Знайди інформацію у книжках. Відшукай інформацію в Інтернеті. _

2. Звернися по допомогу до дорослих. Запиши знайдену інформацію. Знайди прислів'я, приказки, загадки, казки, оповідання. Попрацюй зі словниками.

3. Обговори з друзями.

4. Напиши проект.

5. Звіт.

Завдання для роботи в групах

1- ша група «Науковці»

■ Робота з науковою літературою.

■ Пошук інформаціі в Інтернеті.

2 - га група «Статисти»

■ Добирання статистичного матеріалу.

3 - тя група «Мовознавці»

■ Добирання мовного матеріалу.

4 - та група «Літератори»

  Добирання віршів, загадок, прислів'їв.

5 - та група «Казкарі»

■ Добирання казок та оповідань знаменитих поетів і письменників.

6 - та група «Митці»

■ Малюнки, ліплення, вироби з природничого матеріалу.

7 - ма група «Гравці»

■ Добирання ігор, забавлянок.

III. Виконання проекту (групова пошукова діяльність)

6. Захист проекту.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОТИВАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ ТА ОЧІКУВАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ

Учитель. Діти, якщо ви відгадаєте загадку, то здогадаєтесь, про кого говоритимемо на уроці.

■ Червонясту шубку має,

По гілках вона стрибає.

Хоч сама мала на зріст,

                                               Та великий має хвіст.

                                                Як намисто, оченята.

                        Хто це? Спробуй відгадати! (Білка.)

 Як ви вже зрозуміли, сьогодні на уроці мислення спостерігатимемо за білочками, за їхньою роботою у парку, пригадаємо все, що про них знаємо, та складемо опис білочки.

2. Прийом «Асоціативний кущ»

 Які асоціації у вас виникають, коли чуєте слово «білочка»?

ліс горішки шишки

БІЛОЧКА

ліщина жолуді дупло

 Як ви гадаєте, чому білку так назвали?

 У тлумачному словнику ми знайшли пояснення.

  • Білка — лісовий руденький невеличкий звірок із пухнастим хвостом та китичками на вухах, що живе на деревах; вивірка. Ласкаво — білочка.

 Отже, сьогодні на уроці ми будемо говорити про білочку: розширимо й узагальнимо знання про білок, розвинемо зв’язне мовлення, уяву, спостережливість, закріпимо мовні знання, навчимося любити і берегти живу природу.

У нас незвичайний урок — урок мислення у формі проекту. На попередніх уроках ви об’єдналися у пошукові групи. Кожна група отримала завдання. Ви зібрали необхідний матеріал, опрацювали його, а зараз на уроці ви презентуватимете продукт своєї діяльності — захищатимете проект. Результатом вашої пошукової роботи буде виготовлення лепбука.

Отже, розпочинаємо захист проекту. Після виступу кожна пошукова група наповнює кошик горішками — знаннями. Цим ми допоможемо білочці пережити люту зиму.

III. ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ. ЗВІТИ ГРУП

1. Звіт пошукової групи «Науковці»

 Наша група отримала дуже відповідальне завдання. Ми працювали з довідниками, енциклопедіями, в Інтернеті та хочемо презентувати результати свого пошуку.

1-й науковець. Білка — невелика тварина, довжина тіла 20- 30 см, маса до 1 кг. Хутро в неї рудого кольору.

Житло білка влаштовує в дуплах, а якщо їх немає, то між гілками дерев.

Усередині гніздо вистилає мохом, сухою травою, листям і шерстю. У такому гнізді тепло навіть у люті морози.

2-й науковець. Білка — справжній повітряний акробат. Завдяки чіпким кігтикам вона легко лазить по деревах. Спритно перестрибувати з дерева на дерево білці допомагає пухнастий хвіст. Він служить їй кермом і парашутом. Усе своє життя білка проводить на деревах, лише в пошуках їжі іноді опускається на землю.

3-й науковець. Живиться білка насінням хвойних дерев, дістаючи його із шишок, жолудями, горіхами, грибами, ягодами, яблуками. Поїдає також комах, розорює гнізда птахів та їсть яйця, пташенят. На зиму білка робить запаси: ховає горіхи, гриби, які потім легко знаходить під снігом завдяки доброму нюху.

4-й науковець. Якщо в лісі неврожай шишок та горіхів, білки долають великі відстані, поки не потрапляють у ліс, де багато кормів. Узимку білка ховається від холоду у своєму гнізді, а в дуже сильні морози дрімає там кілька днів. Тоді на білку може напасти її найлютіший ворог — куниця. В інший час куниці важко зловити білку. Крім куниці, на білку нападають лисиця, горностай, яструб, сова.

Учитель. Послухайте про це казку В. Сухомлинського «Білка і добра людина».

Ішла лісом Добра Людина. Дивилася на трави й квіти ласкавими очима. Не наступала на квіти, бо помітила їх. Ось підійшла Добра Людина до високої сосни. Побачила білочку. Білочка стрибала по гілках, а за нею гнався якийсь рудий звірок. Добра Людина впізнала куницю. Це лютий білоччин ворог. Ось-ось куниця наздожене білку й розірве своїми лютими пазурами. З жалем і болем у серці глянула Добра Людина на бідолаху. Побачила білочка очі Доброї Людини, плигнула з дерева й сіла їй на плече. А зла куниця втекла в темний ліс. Погладила Добра людина білочку та й сказала:

- Стрибай собі до свого дупла.

Глянула білочка вдячно Добрій Людині у вічі й пострибала додому. Дітки давно вже чекали її. Вона й розповіла їм про Добру Людину.

Технологія «Ситуація моделювання»

 Що могло б статися з білочкою, якби їй не допомогла Добра Людина?

 А як би вчинили ви, якби опинилися на місці Доброї Люди?

2. Звіт пошукової групи «Статисти»

— Ми провели пошукову роботу і дізналися багато цікавого

1-й  статист. Двічі на рік у білки з’являється потомство – 4 – 5  малят. Вони

голі, сліпі й безпорадні. Мати годує їх молоком, зігріває. У віці двох місяців білченя стає самостійним. Білка — цінний хутровий звір.

2-й статист. Чи цікаво вам, чому білку назвали білкою, а не рудкою? Вона й не білка зовсім, це її так звуть скорочено. А повна назва — біла вивериця, або вивірка. В основі назви давній корінь -вер-, що означає «вигинати». Отже, найпомітніша риса білки — вигнутий хвіст. Білою, точніше, сіро-білою, вона буває тільки взимку.

3-й статист. Пізніше, коди на землю впадуть морози, їй потрібно міняти шубку. Білка скидає перед зимівлею руду шерсть, одягаючи сіру, теплішу, м’якішу, пухкішу шубку, щоб захиститися від холоду. Ще завіють сніги, загудуть завірюхи. Білка сховається в дупло, вкриється пуховим хвостом і чекає відлиги. Білка відчуває близьку зміну погоди. Вона дуже боїться зливи і завірюхи. У дощову осінь білка сидить у гнізді, поїдаючи свої запаси, може загинути від нестачі корму.

4-й статист. Як і більшість гризунів, білка живе на волі 2-4 роки, а в неволі, за доброго догляду, зазвичай доживає до 15 років. У зимову сплячку білки не залягають, але в люті морози та хуртовини сплять протягом кількох днів, не вилазячи з теплого кубельця.

5-й статист. Білка сушить гриби, розвішуючи їх на гілках. Інколи в неї знаходили до 2000 грибів! В особливо неврожайні роки білки залишають рідні місця й рушають туди, де більше корму. Вони долають сотні кілометрів, іноді рухаючись суцільним потоком протягом 1—1,5 місяця зі швидкістю 4 км/год.

 Фізкультхвилинка

Ой, яка ж вона швиденька,

Наша білочка руденька!

Не звірятко — просто диво,

Невгамовне, пустотливе.

Вгору-вниз — нема зупинки,

Й ми поскачемо хвилинку,

Розімнемо ніжки, спинку.

Відпочили гарно всі.

Й до роботи прийнялись.

 Спостереження за білочкою (Відео)

-  Розгляньте уважно білочку.

 Якого кольору у білочки шубка?

 Який у неї хвостик?

       Яка голова?

       Які у неї вушка і на що вони схожі?

 Скільки у неї ніжок?

 Які в неї лапки?

 Завдяки чому звірок легко лазить по деревах?

 Що допомагає білці перестрибувати з дерева на дерево?

 Що їдять білки?

 Де живе білка?

 Де можна побачити білочку?

 Хто найлютіший ворог у білок?

 Скільки разів на рік у білки з’являється потомство?

 Спостереження за роботою білочки

Діти спостерігають, як рухається білочка, як лазить по деревах, як перестрибує з гілки на гілку.

Складання «білчиного» словничка

 Які білочки? (Працьовиті, маленькі, привабливі,розумні, винахідливі, кмітливі, швидкі, дружні, трудолюбиві, корисні.)

 Що вони роблять? (Скачуть, перелітають, збирають, шукають, знаходять, кусають, народжують, допомагають.)

 

 Складання тексту-опису білочки

Гарна ця білочка!

Червоно-каштанова шубка з білим трикутничком біля підборіддя дуже їй личить. Невеличка голівка, на довгеньких вушках прикраси чорні китички. Оченята в білочки чорні та блискучі, мов дрібні нами стинки. А хвіст пухнастий і навіть кудлатий, трохи менший від самої білочки. Вона невеличка і дуже спритна. У неї чіпкі лапки, тому вона легко перестрибує з дерева на дерево. Допомагає їй у цьому хвіст.

Невеличке звірятко, а гарне й моторне.

3. Звіт пошукової групи «Казкарі»

 Василь Сухомлинський також написав казки про білочку.

ЯК БІЛОЧКА ДЯТЛА ВРЯТУВАЛА

Серед зими потепліло, пішов дощ, а потім знову замерзло. Вкрилися льодом дерева, зледеніли шишки на ялинках. Немає чого їсти дятлові: стукає об лід, а до кори не достукається. Б’є дзьобом шишку, а зернятка не вилущуються.

Сів дятел на ялині й плаче. Падають гарячі сльози на сніг, замерзають.

Дивиться білка з дупла — дятел плаче. Стриб, стриб, прибігла до дятла.

 Чого це ти, дятле, плачеш?

 Немає чого їсти, білочко.

Шкода стало білочці дятла. Винесла вона з дупла велику ялинкову шишку. Поклала між стовбуром і гілкою. Сів дятел біля шишки та й ну її молотити дзьобом.

А білочка сидить біля дупла й радіє. І білченята в дуплі радіють. І сонечко в небі радіє.

Гра «Мікрофон»

 Чому плакав дятел?

 Як білочка йому допомогла?

 Що найбільше вам сподобалося у казці?

Хочеш — вір, а хочеш — перевір!

■ Білка високо мостить гніздо — на теплу зиму, а низько — на люту.

■ Якщо в березні зустрінеш білочку в шубці з виразним блакитним відливом, весна буде ранньою.

■ Зустріч з білкою в лісі віщує добре проведений час з друзями.

Загадки

■ Моторна звіринка

Живе в дуплі-хатинці

Цілий день скок-поскок,

Відшукала грибок,

Нанизала на сучок,

Заготовила про запас.

■ Хто по соснах і ялинах

Спритно скаче, гілки гне.

Бачить, шишки де поспіли,

І собі в дупло несе?

Лічилки

Маленька білочка

По ялинці скаче

Смачні горішки

У сумці ховає.

Плаксивим діткам

Дає редиску.

Слухняним діткам –

Горіхів миску!

 

4. Звіт групи «Гравці»

 А чи знаєте ви осінні білчині ігри?

Граються білки у схованки, граються самі з собою, з променем- зайчиком. Грається білка з білкою.

Сковзне промінь по дереву — білка за ним. Промінь на гілку — білка за променем. Зверху-донизу. Знизу-догори. Хто кого ловить — не втямиш. І не стомиться білка-стрибунка. І не прощається з осінню. Сонце на гілку — білка за ним. Білка на іншу — сонце за нею.

Лист за листом — осінь кружляє понад землею.

Білка безжурно у схованки грає.

Білка на зиму горіхи збирає.

Грається променем, грається листом.

Не розлучається з нашим дитинством.

М. Сингаївський

— Діти, ми також пограємось у білчині ігри.

Лапки в боки, вгору вушка

Скачуть білочки-подружки.

Раз, два, три, чотири, п’ять,

По гілках вони летять.

Кожен ранок на галяві

Спритно роблять вільні вправи.

Раз, два, три, чотири, п’ять,

Люблять білочки стрибать.

  Пісня (карооке) «Білка»

5. Звіт пошукової групи «Митці»

1-й митець. Білочка-пустунка надихає людей на творчість. Наша група хоче це продемонструвати.

Я уважно вивчала будову тіла білочки і зліпила її з пластиліну. (Демонстрування виробу)

2-й митець.  А я намалювала білочку, коли вона збирає горішки.

3-й митець. А я виготовив аплікацію білочки.

4-й митець. А я виготовив білочку з природних матеріалів.

IV РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП

Учитель. Зверніть увагу, як ви наповнили кошик, продемонструвавши результати своєї роботи. Ви зібрали цікавий матеріал для лепбука.

Гра «Мікрофон.

На сьогоднішньому уроці я дізнався(лася)..., зрозумів(ла)...,

відчув(ла)..., усвідомив(ла)...

V ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 Діти, ви спостерігали за роботою білочок, слухали повідомлення своїх друзів, казки В. Сухомлинського, склали словничок, а тепер настав час для казки.

 З яких частин складається текст?

 Що можна дібрати до тексту?

 Якими є тексти?

 Домашнє завдання скласти  казочку про білочку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

            

 

docx
Додано
24 квітня 2023
Переглядів
1309
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку