МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ПОЛТАВСЬКИЙ КОЛЕДЖ ХАРЧОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ
НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ХАРЧОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ
Закони динаміки.
Види сил в природі.
План-конспект відкритого уроку з фізики
Полтава – 2019
План-конспект відкритого уроку з фізики «Закони динаміки. Види сил в природі»/Укладач: Романишина Е.Є. – Полтава:ПКХТ НУХТ, 2019.
Укладач: Романишина Е.Є., викладач вищої категорії Полтавського коледжу харчових технологій Національного університету харчових технологій.
Рецензент: Лейко С.В., викладач Полтавського коледжу харчових технологій Національного університету харчових технологій, кандидат педагогічних наук.
Розглянуто і схвалено
на засіданні циклової комісії
загальноосвітніх дисциплін
Протокол №___ від «___»______ 2019р.
_____________ Т.В. Сергєєва
Тема: Закони динаміки. Види сил в природі.
Мета:
Обладнання: збірники задач, мультимедіа, смартфони, калькулятори,
динамометр, лінійка, посудина з водою, тряпка.
Демонстрації:
Хід заняття:
(Демонструється слайд 1)
Викладач:
Тема заняття: Закони динаміки. Види сил в природі.
При роботі будемо використовувати слова видатного письменника та філософа Льва Толстого: «Важлива не кількість знань, а якість їх. Можна знати дуже багато чого, не знаючи найпотрібнішого».
Завдання заняття: записати та зрозуміти закони Ньютона; виявити сили, що діють в природі; описати їх, вияснити сутність прояву, фізичний зміст понять та явищ; їх застосування в побуті та на виробництві; навчитися розв’язувати задачі.
А для кращого засвоєння нового матеріалу повторимо теоретичний матеріал попереднього розділу «Кінематика». Отже усна розминка:
Які у вас є до мене питання? Якщо питань немає переходимо до вивчення нового матеріалу. Розпочинаємо вивчати новий розділ механіки – динаміку.
Динаміка – розділ механіки, що вивчає рухи тіл враховуючи сили, які діють на ці тіла. Розглядаємо прямолінійний рух.
(Демонструється слайд 2)
Першим нашим завданням є вивчити закони Ньютона. Отже, 1 закон Ньютона: Існують такі системи відліку, відносно яких тіло знаходиться у стані спокою або рухається прямолінійно рівномірно. Такі системи відліку називаються інерціальними.
З’явився новий термін пов'язаний з явищем інерції. Що ж це за явище?
(Демонструється слайд 3)
Інерція – це явище збереження швидкості руху тіла за відсутності або скомпенсовані дії на нього інших тіл.
Давайте розглянемо приклади. Уявіть, що ви їдете на велосипеді і різко загальмували. Що з вами буде відбуватися? (Студенти дають відповідь.) В цьому і появляється явище інерції.
Тепер ви їдете в автобусі до коледжу. Наведіть приклади прояву явища інерції. (Студенти наводять. Викладач аналізує та робить висновки).
Для запобігання явища інерції в автомобілях роблять паски безпеки і в правилах дорожнього руху написано, що паски обов’язково необхідно застібати, бо це може зберегти вам життя.
(Демонструється слайд 4)
Другий закон Ньютона: Прискорення, що набуває тіло внаслідок дії сили прямо пропорційне цій силі і обернено пропорційне масі тіла:
=
Для формулювання другого закону ми використали нове поняття сила а маса:
(Демонструється слайд 5)
- маса тіла – міра інертності тіла. Маса позначається буквою m і в системі СІ вимірюється у кілограмах (кг).
- сила – це фізична величина, що характеризує ступінь взаємодії тіл.
При дії неврівноваженої сили на фізичне тіло його рух змінюється, тобто тіло набуває прискорення. Сила є векторною величиною — крім числа, що позначає більшу чи меншу дію, вона характеризується ще й напрямком дії.
1Н - це сила, яка, діючи на тіло масою 1кг протягом 1с, змінює швидкість руху на 1м/с. Причиною зміни швидкості руху тіла є сила.
1 Н = 1кг •1м/с
(Демонструється слайд 6)
Інертність – це явище збереження прискорення сталою величиною.
Другий закон Ньютона можна сформулювати і так: Якщо рівнодійна всіх сил на тіло дорівнює нулю, то воно залишається в стані спокою.
Прикладом є відома байка про лебідь, рака та щуку.
Задача №1: Визначити силу , що діє на тіло масою 0,2кг в момент часу
t = 3с , якщо рівняння руху тіла має вид x = 3t2 + 2t + 3.
Дано: Розв’язання:
t = 3с Запишемо рівняння руху, що задане за умовою
m = 0,2кг задачі та рівняння руху в загальному виді та
x = 3t2 + 2t + 3 порівняємо їх:
x = 3t2 + 2t + 3
F(3) - ? S =
Звідси : = 3м,
= 2м/с,
= 3, a = 6 м/с2
Так як прискорення не залежить від часу, то рух є рівнозмінним, причому рівноприскореним, тому і в момент часу 3с прискорення дорівнює 6м/с2.
Згідно другого закону Ньютона:
F = ma = 0,2 6 = 1,2Н
Відповідь: 1,2Н.
(Демонструється слайд 8)
Третій закон Ньютона: Тіла діють одне на одне iз силами, спрямованими вздовж однієї прямої, рівними за модулем i протилежними за напрямком.
= -
А зараз задача №2 (із збірника 2С2): При взаємодії двох тіл відношення модулів їхніх прискорень = 4. Чому дорівнює маса другого тіла, якщо маса першого 6кг?
Дано: Розв’язок:
= 4 Згідно 3 закону Ньютона:
Згідно 2 закону Ньютона: =
-? Тоді: ===· 6 = 4,5 кг
Відповідь: B
Розглянемо сили, що діють у природі:
(Демонструється слайд 9)
Тому модуль сили тяжіння можна виразити через масу тіла m й прискорення вільного падіння g так:
F = m
(Демонструється слайд 10)
З дією сили тяжіння пов’язана інша сила – вага. Вага – це сила, з якою тіло під дією сили тяжіння діє на опору або розтягує підвіс.
Ці сили діють на різні тіла: сила тяжіння – на саме тіло, а вага – на підставку або підвіс. Якщо тіло нерухоме або рухається рівномірно, то сила тяжіння та вага рівні за модулем. Вагу позначають буквою і вимірюють, як і будь-яку силу у ньютонах.
(Демонструється слайд 11)
Задача №3: Спортсмен утримує на витягнутих руках штангу вагою 800Н. Яка маса штанги?
Дано: Розвязок:
P = 800H Так як вага тіла: P=mg, то його маса:
m === 80 кг
m-? Відповідь: 80кг.
Тепер усне завдання. Воно дасть мені можливість зрозуміти мені: чи засвоїли ви пройдений матеріал.
Так дійсно така ситуація можлива.
(Демонструється слайд 12)
Стан при якому вага тіла відсутня називається станом невагомості. Пропоную передивитися відеофільм «Стан невагомості».
(Демонструється слайд 13)
F = G
Задача №4: Визначити силу всесвітнього тяжіння між Землею та Сонцем. Вважати, що маси тіл та відстань між ними відомі.
Дано: Розв’язок:
= 2 · кг Згідно закону всесвітнього тяжіння:
= 6 · кг F = G ,
R=1,5·м де G = 6,67· Н / - гравітаційна стала.
F-? Знайдемо дані в Інтернеті. З таблиці сталих
величин визначаю:
масу Землі: = 6 · кг,
масу Сонця: = 2 · кг,
відстань від Сонця до Землі: R=1,5·м
Тоді сила всесвітнього тяжіння:
F= 6,67· = 35,6·=3,56·Н
Відповідь: 3,56·Н
(Демонструється слайд 14)
F = k
K – жорсткість або коефіцієнт пружності.
(Демонструється слайд 15)
Деякі сили пружності мають свої назви:
Задача № 5(із збірника 2С15): За графіком залежності проекції сили пружності від видовження (див. рисунок) визначить жорсткість гумового шнура.
Розв’язок: Згідно закону Гука: F = k ,
тоді коефіцієнт пружності: .
З графіка залежності визначаємо, що для = 1 см = 1м сила пружності: F = 3Н. Тоді
= 300 Н/м.
Відповідь: Г.
Пропоную переглянути відоефільм «Сила пружності».
(Демонструється слайд 16)
(Демонструється слайд 17)
Які існують види сили тертя?
F =
Отже, сила тертя пропорційна силі реакції опори N з коефіцієнтом пропорційності μ, який називається коефіцієнтом тертя.
Дія сили тертя приводить до зменшення абсолютного значення швидкості тіла. Тертя — явище, яке супроводжує нас завжди і всюди. В одних випадках воно корисне, і його намагаються збільшити. В інших — шкідливе, і його намагаються зменшити.
Наприклад, якщо ви пишете ручкою у зошиті, то слова з’являються за допомогою сил тертя, що виникають між листом зошита та кулькою ручки. Аналогічна ситуація, коли ви хочете отримати інформацію з мобільного телефону, тобто водити пальцями руки по екрану мобільного. Якщо сили тертя достатні, то інформацію отримаєте, якщо ні телефон працювати не буде. Це користь.
Наприклад, для того щоб гарно кататися на санчатах, ковзанах, лижах, сила тертя повинна бути мінімальною.
Якщо взяти автомобіль, то взимку потрібно збільшити силу тертя, тому використовують зимові шини. Влітку можна зменшити сили тертя, то автомобіль «взувають» у літню гума. Це дає можливість економити пальне. І так далі. Можна навести багато прикладів, як сила тертя впливає на наше життя.
На ваш погляд, як можна зменшити прояв сил тертя? (Студенти
відповідають. Викладач узагальнює.)
(Демонструється слайд 18)
Так дійсно зменшити сили тертя можна за рахунок:
(Демонструється слайд 19)
,
де – густина рідини;
– прискорення вільного падіння;
– об’єм тіла.
Отже, архімедова сила дорівнює вазі рідини або газу в об’ємі тіла, якщо воно занурене цілком. Якщо тіло занурене частково, то сила дорівнює вазі рідини або газу в об’ємі зануреної частини тіла.
Задача №6 (дослідна): Визначити густину тіла, яке занурюється у воду. Для проведення експерименту дано: динамометр, вантаж, лінійка, ємність з водою. Експеримент здійснюється згідно схеми (див. рисунок). Отримані дані експерименту вносимо в умову задачі. Сталі величини виписуємо з таблиць сталих величин.
Дано:
F = 0,8H
= 10 м/с2
F1 = 0,6H
= 103
Vт - ?
ρт - ?
m - ?
Розв’язок:
Архімедову силу визначимо як різницю сил тяжіння:
FA =FT – FT1 = 0,8 – 0,6 = 0,2H
З іншої сторони:
Звідси об’єм тіла визначимо
за формулою:
Vт = = = 2 м3
З іншої сторони об’єм тіла:
Vт = ρт m
Масу тіла визначено так як знаємо його вагу:
Р = m
Звідси m = = = 0,08кг
Отже,
ρт = = = 25 кг/м3
Відповідь: 2 м3 ; 25 кг/м3; 0,08кг
Пропоную переглянути відеофільм «Архімедова сила».
(Демонструється слайд 20)
Які умови плавання тіла?
Для повторення вивченого матеріалу пропоную дати відповіді на питання:
1