Матеріали уроку дозволять ознайомити учнів із законами Г. Менделя, їх статистичним характером та цитологічними основами; розвивають творчу активність та пізнавальний інтерес; уміння порівнювати та розпізнавати генетичні поняття та закони; виховують естетичне сприйняття природи, працелюбність, старанність, спостережливість та бережлив ставлення до природи.
Тема. Закони Г. Менделя, їх статистичний характер і цитологічні основи.
Мета:
Навчальна: ознайомити учнів із законами Менделя, їх статистичним характером та цитологічними основами;
Розвивальна: розвивати творчу активність та пізнавальний інтерес; уміння порівнювати та розпізнавати генетичні поняття та закони.
Виховна: виховувати естетичне сприйняття природи; виховувати працелюбність, старанність, спостережливість та бережлив ставлення до природи.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Форма уроку. Комбінований.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
Міжпредметні зв'язки: історія, медицина, мікробіологія.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, комп’ютер.
Основні поняття і терміни: моногібридне схрещування, дигібридне схрещування, закони Менделя.
Обладнання: таблиці, схеми, малюнки підручника, картки-завдання.
ХІД УРОКУ:
Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів. ( бесіда)
(проблемне запитання)
М. Гоголь писав: “…немає фантазії, яку воля і розум людей не могли б перетворити на дійсність”.
Дійсно, хіба не фантазували люди про продовження людського життя, про вирощені органи і тканини для трансплантації, про лікування захворювань, які раніше не лікувались. А фантазії про створення таких рослин, які могли б адаптуватись в будь-якому куточку планети, про виведення порід тварин із заздалегідь заданими якостями…Тепер усе це перетворюється на дійсність. А втілює мрію в реальність відносно молода наука – ГЕНЕТИКА
Проблемне запитання:
Як ви вважаєте, чи важливим є те, що Г. Мендель сформулював свої закономірності успадкування ознак.
(розповідь, складання ОК, демонстрація)
Третій закон Менделя ( закон незалежного розподілу генів)
Під час дигібридного схрещування кожна пара ознак успадковується незалежно від інших. Гібриди утворюють 4 фенотипові групи в характерному відношенні 9:3:3:1.
Гіпотеза чистоти гамет
При утворенні гібридів спадкові фактори (гени) не змішуються, а зберігаються у чистому вигляді. У гібридів першого покоління присутні обидва фактори — домінантний і рецесивний, але у вигляді ознаки виявляється домінантний фактор. Зв'язок між поколіннями при статевому розмноженні здійснюється через статеві клітини — гамети. Необхідно допустити, що кожна гамета несе тільки один фактор із пари.
( бесіда, самостійна робота)
(закон незалежного комбінування станів ознак: при ди- чи полі- гібридному схрещуванні розщеплення станів кожної ознаки у нащадків відбувається незалежно від інших)
Самостійна робота (1 варіант)
Виберіть правильну відповідь. (кожна правильна відповідь – 1бал)
Правильні відповіді:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
+ |
- |
- |
+ |
- |
- |
+ |
- |
+ |
+ |
- |
+ |
(2 варіант)
Виберіть правильну відповідь.
1. А. Г. Мендель для своєї роботи обрав об'єктом:
а) горох посівний; б) люпин; в) муху дрозофілу.
2. Серед насіння гібридів другого покоління в дослідах Г. Менделя частка зеленого насіння гороху посівного становила:
а) 1/3; б) 1/4; в) 3/4.
3. Серед насіння гібридів другого покоління в дослідах Г. Менделя частка жовтого насіння гороху посівного становила:
а) 1/3; б) 1/4; в) 3/4.
4. Серед насіння гібридів першого покоління в дослідах Г. Менделя частка жовтого насіння гороху посівного становила:
а) 100%; б)50%; в) 3/4(75%).
5. За дигібридного схрещування особини відрізняються за такою кількістю спадкових ознак: а) 1; б) 2; в) кілька.
6. Гетерозиготні особини гороху посівного матимуть забарвлення:
а) жовте; б) зелене; в) проміжне.
Упорядкуйте таблицю.
Поняття |
Характеристика |
а) Чиста лінія |
1) Клітина, гомологічні хромосоми якої несуть однакові алелі певного гена |
б)Гомозиготна клітина |
2) Схрещування особин, які відрізняються різними станами великої кількості спадкових ознак |
в) Гетерозиготна клітина |
3) Схрещування особин, які відрізняються різними станами однієї спадкової ознаки |
г) Розщеплення |
4) Генотипно однорідні нащадки однієї особини, гомозиготні за більшістю генів та одержані в результаті самозапилення |
д) Моногібридне схрещування |
5) Клітина, гомологічні хромосоми якої містять різні алелі певного гена |
е) Полігібридне схрещування |
6) Явище прояву обох станів ознаки у другому поколінні гібридів, зумовлене розходженням алельних генів, які їх визначають |
Відповіді: 1б, 2е, 3д, 4а, 5в, 6г.
Надання та пояснення домашнього завдання.
1 |
|
|
|
|
|
|
||||
2 |
|
|
|
|
|
|
||||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|||||