Урок: "Запліднення. Періоди онтогенезу у багатоклітинних організмів: ембріогенез і постембріональний розвиток.

Про матеріал
Матеріал містить таблиці та схеми процесу запліднення ембріогенезу та постембріонального розвитку різних видів рослин і тварин, схеми життєвих циклів видів рослин і тварин.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відкритий урок з теми: «Запліднення. Періоди онтогенезу у багатоклітинних організмів: ембріогенез і постембріональний розвиток»

 

 

 

                                                                  Підготувала

                                                                        Вчитель біології

Червонополянського ЗСО

                                                                            Шишковська С. А.

 

 

 

2020 р.

10 клас

Мета: розглянути особливості процесу запліднення, ембріогенезу й постембріонального розвитку в багатоклітинних організмів; розвивати вміння використовувати отримані раніше знання; виховувати позитивне мислення; виконання лабораторної роботи №4 «Ембріогенез хордових».

Обладнання: таблиці та схеми процесу запліднення ембріогенезу та постембріонального розвитку різних видів рослин і тварин, схеми життєвих циклів видів рослин і тварин.

Поняття й терміни: гамети, запліднення, зигота, ембріогенез, постембріональний розвиток, етапи розвитку.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Структура уроку:

Ι – Організаційний етап…………………………………………………2 хв.

ΙΙ  – Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності….5 хв.

ΙΙΙ – Вивчення нового матеріалу…………………………...…………20 хв.

ΙV – Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів…5 хв.

V – Самостійна робота……………………………………………………8 хв.

VΙ – Підсумок уроку………………………………………………………3 хв.

VΙΙ – Домашнє завдання………………………………………………….2 хв.

 

Хід уроку:

Ι Організаційний етап (2 хв.)

  1. Привітання з учнями.
  2. Перевірка готовності учнів до уроку.

ΙΙ Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності (5 хв.)

 Питання для бесіди: 

  1. Які переваги має статеве розмноження над нестатевим?
  2. Які типи статевих клітин вам відомі?
  3. Які особливості будови притаманні чоловічим і жіночим статевим клітинам?

ΙΙΙ Вивчення нового матеріалу (20 хв.)

      1. Що таке запліднення?

       Процес злиття чоловічих і жіночих статевих клітин з утворенням зиготи, з якої розвивається організм називають заплідненням.

Робота з підручником. Учні заповнюють таблицю «Запліднення»

Зовнішнє запліднення

Внутрішнє запліднення

Відбувається поза статевою системою самки. Характерне переважно для мешканців водойм. Це примітивний і ненадійний спосіб сполучення гамет. У тварин не буває ніяких додаткових структур крім проток, що виводять гамети з організму назовні.

Відбуваються в статевих шляхах самки. Характерне для більшості наземних тварин, а також деяких жителів водойм. Тварини мають зовнішні статеві органи для перенесення спермальної рідини з тіла самця, до тіла самки, де і відбувається запліднення.

 

У процесі запліднення відбувається: а) активація яйцеклітини; б) проникнення сперматозоїда в яйцеклітину; в) злиття їхніх ядер.

2. Періоди онтогенезу у рослин і тварин.

Онтогенез – це розвиток особин від зародження і до завершення життя.

Робота з підручником. Учні заповнюють таблицю «Періоди онтогенезу»

Ембріональний період

Постембріональний період

Це час, коли зародок (ембріон) розвивається усередині організму матері або всередині яйця, насінини, і завершується народженням, вилуп – ленням, проростанням.

Починається з моменту народження (виходу із зародкових оболонок, покривів насінини) і продовжується до того часу, коли організм стає здатним до розмноження.

 

3. Етапи зародкового розвитку тварин. Дробіння яйця.

Дроблення – мітотичні поділи зиготи, які закінчуються формуванням одношарового зародка – бластули.

Робота з підручником. Учні заповнюють таблицю «Розвиток зародка»

Бластула

Гаструла

Етапи закладання тканин і органів

Наступна стадія зародкового розвитку

Розвиток дво- або тришарового зародка

Ентодерма, мезодерма та ектодерма

 

Робота з підручником. Учні заповнюють таблицю «Дробіння яйця»

Повне

Неповне

Рівномірне

Нерівномірне

Бластомери ма-ють приблизно однакові розміри

Після кожного поділу виника-ють великий і малий бластомери

Якщо жовтка в зиготі багато і він заповнює більшу її частину, при цьому ділиться не вся яйцеклітина, а тільки її частина

 

Розповідь учителя.

 Під час бластуляції збільшується тривалість мітотичних поділів, відбувається поділ бластомерів. Усе це забезпечує перехід до наступної стадії ембріонального розвитку – гаструляції. Після утворення бластули починається закладання зародкових листків і формування гаструли. Виникають два шари клітин: зовнішній – ектодерма, внутрішній – ентодерма. У більшості тварин виникає і третій зародковий листок (середній) – мезодерма. 

Робота з підручником. Учні заповнюють таблицю «Зародкові листки»

Зародкові листки

Органи і системи органів

Ектодерма

Нервова система, органи чуттів, зовнішні покриви організму, передня і задня кишки.

Ентодерма

Кишечник, шлунок, печінка, легені.

Мезодерма

Мускулатура, усі хрящові і кісткові елементи скелетів, кровоносна і сечостатева системи.

 

  1. Постембріональний розвиток.

Робота з підручником. Учні заповнюють таблицю «Постембріональний розвиток»

Прямий розвиток

Непрямий розвиток

Народжений організм подібний до дорослого (павуки, рептилії, птахи, звірі). Тварина, що з’являється є цілком сформованою і менше піддається несприятливому впливу середовища.

Ембріональний розвиток призводить до утворення личинки, що відрізняється від дорослого організму за багатьма ознаками зовнішньої і внутрішньої будови, за характером харчування.

 

Учні заповнюють таблицю разом з учителем «Непрямий розвиток»

Розвиток з неповним перетворенням

Розвиток з повним перетворенням

Яйце – личинка – доросла особина.

Наприклад: клопи, таргани, прямокрилі.

Яйце – личинка – лялечка – доросла особина (імаго).

Кишковопорожнинні, плоскі та круглі черви, комахи, кліщі, молюски, кісткові риби, амфібії.

 

ΙV – Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів (5 хв.)

Запитання для повторення:

  1. Що таке запліднення? Його види?
  2. Що таке онтогенез? Які виділяють періоди онтогенезу?
  3. Як відбувається розвиток зародка?
  4. Що таке дроблення? Його види?
  5. Що таке бластуляція, гаструляція?
  6. Що таке внутрішній зародковий листок? Його види?
  7. Що таке постембріональний розвиток? Його види?
  8. Як відбувається прямий розвиток організмів?

V – Самостійна робота (8 хв.)

Учні виконують Лабораторну роботу № 4 «Ембріогенез хордових».

VΙ – Підсумок уроку (3 хв.)

На цьому уроці дізналися про види запліднення, поняття онтогенезу та постембріонального розвитку організмів.

VΙΙ – Домашнє завдання (2 хв.)

Вивчити § 19 – 20 ст. 117 – 126; опрацювати завд. 1 – 11 на ст. 35 - 36 в робочих зошитах (Т. С. Котик, О. В. Тагліна).

 

docx
До підручника
Біологія (профільний рівень) 10 клас (Межжерін С.В., Межжеріна Я.О., Коршевнюк Т.В.)
Додано
1 червня 2020
Переглядів
1829
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку