Сімонова Надія Миколаївна,
вчитель російської мови та зарубіжної літератури
Одеської загальноосвітньої школи № 63 І-ІІІ ступенів
Урок зарубіжної літератури у 9 класі (нова програма)
Тема: Специфіка втілення античного міфу у п’єсі «Пігмаліон» Б. Шоу
Мета: визначити специфіку втілення античного міфу в п'єсі «Пігмаліон», зробити компаративний аналіз п’єси Б. Шоу «Пігмаліон» з давньогрецьким міфом «Пігмаліон і Галатея»; проаналізувати п’єсу «Пігмаліон», її сценічну долю; розвивати словниковий запас старшокласників, навички зв'язного мовлення, критичного мислення, компаративного аналізу художніх творів; виховувати у старшокласників потребу у високих естетичних та гуманних цінностях, почуття відповідальності за свої вчинки, естетичний смак.
Обладнання: презентація, текст п’єси «Пігмаліон» Б. Шоу, текст міфу «Пігмаліон і Галатея».
Хід уроку
I. Організаційний момент
Тема нашого уроку – «Специфіка втілення античного міфу у п’єсі «Пігмаліон» Б. Шоу»
II. Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання. Бесіда
Шоу вважають одним із найвпливовіших драматургів Великобританії, який разом із Шекспіром збагатив скарбницю світового театрального мистецтва.
Вдома вам потрібно було прочитати п’єсу «Пігмаліон» та опрацювати на матеріал підручника на сторінці 234, який стосується світоглядних позицій
Б. Шоу та його естетичних поглядів.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Як я вже сказала, вдома вам треба було ознайомитися зі змістом цієї п’єси. Сподіваюсь, усі це зробили.
IV. Робота над темою уроку
«Відтворення античного міфу про Пігмаліона у літературі та живописі».
«Пігмаліон» в літературі
Як вже відомо, за основу своєї блискучої комедії «Пігмаліон» Бернард Шоу обрав сюжет міфу «Пігмаліон і Галатея». Цей міф існував у Стародавній Греції і був запозичений давньоримськими митцями. Публій Овідій Назон у X книзі «Метаморфоз» розповідає історію царя Кіпру, скульптора Пігмаліона, що вирізьбив прекрасну статую дівчини зі слонової кістки і закохався в неї. У ХІІ столітті англійський поет і драматург Марстон написав поему «Перетворення статуї Пігмаліона».
Вільям Шекспір переказав сюжет міфу про Пігмаліона і Галатею в останній сцені «Зимової ночі».
Для Руссо, німецьких поетів-романтиків Пігмаліон був символом закоханого, який силою свого почуття зумів створити ідеал краси.
Наприкінці XIX століття до міфу звертаються драматурги В. Морріс у поемі «Пігмаліон і Галатея» та В. Швенк Гілберт у комедії «Пігмаліон і Галатея».
«Пігмаліон» в мистецтві
Не тільки митці слова зверталися до образів Пігмаліона і Галатеї. У світі є безліч картин відомих і маловідомих художників, скульпторів, яким сюжет даного міфу прийшовся до душі. До сюжету міфу «Про Пігмаліона і Галатею» звернулись:
в живописі — Луї Гауффер, Джуліо Баргелліні, Жан-Леон Жером, Жан Батіст Ванлоо, Франсуа Буше, Пабло Пікассо,
в скульптурі — Етьєн Моріс Фальконе та ін.
в музиці – Жан-Філіп Рамо.
Індивідуальне повідомлення учнів
Творча історія п’єси «Пігмаліон»
Одним із вершинних досягнень Дж. Б. Шоу є комедія «Пігмаліон». Драматург писав цю п’єсу 4 роки. Роботу над твором було завершено 1912 р., а поставили його 1913 р. у Берліні та Відні.
Прем'єра «Пігмаліона» у Лондоні відбулася 11 квітня 1914 року і стала сенсацією театрального життя Англії. Відома акторка Стелла Патрик-Кемпбелл - дуже гарна жінка - блискуче зіграла 17-літню квіткарку.
Відтоді «Пігмаліон» не зупиняє своєї тріумфальної ходи сценами світу.
У 1957 р. у Нью-Йорку Фредерік Лоу поставив мюзикл «Моя чарівна леді». А ще через 7 років глядачі побачили екранізацію цього мюзиклу. Роль Елізи в ньому зіграла відома акторка Одрі Хепберн.
Завдання «Поміркуємо»
Бесіда
Дійсно, власне сама назва твору натякає читачеві, що п’єса пов’язана з давньогрецьким міфом. Такий прийом в літературі називають ремінісценцією.
Запишіть, будь ласка, в зошит правило.
Робота зі словником літературознавчих термінів
Ремінісценція – це елемент художньої системи, що відсилає до раніше прочитаного, почутого або побаченого твору мистецтва, неявна цитата.
Компаративний аналіз давньогрецького міфу про Пігмаліона і Галатею та п’єси Б. Шоу
Отже, розпочинаємо нашу роботу.
1. Скажіть, будь ласка, де відбуваються події міфу та п’єси Б.Шоу?(о. Кіпр, Давня Греція; Лондон, Англія)
3. Який мотив є центральним в структурі обох творів? (Мотив метаморфози (перетворення)).
Словникова робота
Метаморфоза – це перетворення.
- Символом чого виступає у міфі Пігмаліон?
Пігмаліон – це символ творця, що оживив творіння свої рук. (в зошит)
Вчитель: Хіггінс – це аристократ, який дещо відрізняється від решти. В першу чергу манерами. Він людина науки, експериментатор, який не хоче брати жодної відповідальності на себе.
Діаграма «Кола Вена»
Порівняння образів Хіггінса із п'єси Дж. Б. Шоу та Пігмаліона з давньогрецького міфу.
Пігмаліон |
Спільне |
Професор Хіггінс |
|
Не дуже люблять жінок, вперті одинаки |
|
|
Пігмаліон – кохання, Хаггінс – парі, експеримент.
Проблемне запитання
Чи можна ставити експерименти над людьми? Як ви оцінюєте вчинок професора Хіггінса? (звичайно ні. Кожна людина має право на повагу до себе та свого життя. Ніхто не має права заради забавки змінювати долю людини, або намагатися вплинути на неї. Людина повинна бути відповідальною у ставленні до інших)
Образ Галатеї
Слово вчителя
Дуже важливу роль в композиції обох творів відіграє момент найбільшого напруження, тобто кульмінація.
Кульмінація творів
- Чи збігаються, на вашу думку, кульмінації у міфі та п'єсі Б.Шоу?
(Ні, в міфі – оживлення Галатеї Афродітою, в п’єсі – нічна сварка)
Проблемне запитання
У переносному значенні ім'я «Пігмаліон» трактується як «людина, закохана у своє творіння». Чи відповідає таке значення імені ставленню Хіггінса до Елізи? Чому?
Висновок. Тому що навдміну від давньогрецького міфу, твір «Пігмаліон» Джорджа Бернарда Шоу — не про кохання, а про силу творчості, про духовне пробудження людини під впливом мистецтва, про можливість здобуття особистістю внутрішньої краси та свободи.
Слово вчителя
Щоб підсумувати нашу роботу з порівняння міфу «Пігмаліон і Галатея» та п’єси Б. Шоу, пропоную заповнити таблицю № 1, яка лежить на ваших партах. Працюємо швиденько, записуючи лише ключові слова або фрази.
Ліва колонка стосується міфу і уже заповнена. Вам потрібно опрацювати п’єсу англійського драматурга згідно плану аналізу в табличці і заповнити праву колонку.
Таблиця № 1. Компаративний аналіз творів
п/п |
Античний міф «Пігмаліон і Галатея» |
П'єса Б. Шоу «Пігмаліон» |
Місце дії |
Давня Греція, о. Кіпр |
Лондон, Англія |
Зав’язка |
За велінням богів скульптор- цар Пігмаліон створює статую прекрасної дівчини |
Випадкова зустріч на Ковент Гарден Хіггінса з квіткаркою Елізою |
Центральний мотив |
Здійснення бажання Пігмаліона (перетворення скульптури на живу жінку) залежить від волі Афродіти |
Перетворення «обшарпанки на герцогиню» відбувається завдяки людським діям |
Образ головного героя |
Пігмаліон - єдиний образ людини-творця у творі |
На роль «творців» Елізи-Галатеї претендують Хіггінс, Пікерінг, сміттяр Дулітл та ін. Елізу також можна вважати «Пігмаліоном» по відношенню до самої себе (її бажання, сила волі, здібності активно сприяли перетворенню героїні), до Хігінса |
Образ головної героїні
А) діяльність у творі |
Галатея - «пасивний» персонаж у творі |
Еліза-Галатея здатна на рішучі вчинки, прийняття важливих рішень, внутрішній динамічний саморозвиток |
Б) Риси характеру
|
Відсутня інформація про характер Галатеї, її ставлення до Пігмаліона. Статичність опису зовнішності героїні |
Чітко визначені особистісні риси героїні, що виявляються протягом розвитку дії, зображено процес її внутрішньої еволюції. Зміни у зовнішності: від «обшарпанки» до вишуканої елегантної леді |
Фінал
|
Завершення історії щасливим шлюбом героїв |
Відкритий фінал (багатоваріантність) історії героїв |
VI. Підбиття підсумків уроку
Вчитель: Сюжет твору Бернарда Шоу перегукується із сюжетом античного міфу, але він сповнений комізму та парадоксів, та й дія п’єси перенесена з античних часів у епоху, сучасну письменникові.
Б. Шоу запропонував сучасний варіант прадавнього міфу: в центрі уваги письменника не всесильне кохання, а проблеми багатства особистості й можливості реалізації духовного й інтелектуального потенціалу людини. Крім того, порівняно з міфологічною історією, взаємини сучасних Пігмаліона та Галатеї такі заплутані й дивні, що мимоволі виникає питання: а чи не є вибір назви ще одним парадоксом Шоу? «Хто є хто» в дуеті головних героїв?
Пігмаліон насправді створив свою Галатею, а Хіггінс лише створює умови для розвитку особистості Елізи, яка поступово змінюється сама й змінює свого «перетворювача».
Мені (не) сподобався …
Я вважаю, що…
Б. Шоу створив …
Я (не) рекомендую…
VII. Домашнє завдання
Таблиця № 1. Компаративний аналіз творів
п/п |
Античний міф «Пігмаліон і Галатея» |
П'єса Б. Шоу «Пігмаліон» |
Місце дії
|
Давня Греція, о. Кіпр
|
|
Зав’язка |
За велінням богів скульптор-цар Пігмаліон створює статую прекрасної дівчини
|
|
Центральний мотив |
Здійснення бажання Пігмаліона (перетворення скульптури на живу жінку) залежить від волі Афродіти
|
|
Образ головного героя |
Пігмаліон - єдиний образ людини-творця у творі
|
|
Образ головної героїні:
А) діяльність у творі
Б) риси характеру
|
Галатея - «пасивний» персонаж у творі
|
|
Відсутня інформація про характер Галатеї, її ставлення до Пігмаліона. Статичність опису зовнішності героїні
|
|
|
Фінал
|
Завершення історії щасливим шлюбом героїв
|
|