Застосування сил в житті людини та живих організмах.
Інтегрований урок з фізики та біології
у 7 класі
Мета. Узагальнити знання про сили в природі, розглянути їх різноманітну дію та застосування в фізиці та біології; формувати вміння працювати самостійно та в групі, використовуючи набуті знання на практиці, розвивати дослідницькі навички, інформаційну компетентність учнів при пошуку інформації, вміння використовувати інформаційні технології, вміння аналізувати та проводити паралелі між теорією та практикою; виховувати культуру мовлення, толерантність, вміння розраховувати свій час, пізнавальний та науковий інтерес до природничих наук.
Обладнання: презентації учнів на тему «Застосування сил в техніці та житті людини», «Застосування сил у біологічних системах», учительська презентація уроку, динамометри, важки, пружини, дерев’яний брусок, дерев’яна, металева, пластикова поверхні, листки дослідника, скелети ноги та руки людини.
Тип уроку. Інтегрований урок – дослідження з фізики та біології.
Епіграфи уроку.
Природа – це книга, яку потрібно прочитати й
правильно зрозуміти.
К. Калдебян
Знання має служити творчим цілям людини. Мало накопичувати знання, слід розповсюджувати їх якомога ширше та застосовувати в своєму житті.
М. Рубакін
Хід уроку.
На екрані проектуються епіграфи уроку. Учні зачитують їх аналізують та висловлюють думки щодо їх змісту.
Відтворення знань учнів, життєвого досвіду для опанування нового матеріалу.
Учні дають відповіді на запитання, які проектуються на екран.
Запитання:
1. Які сили, що існують в природі ви знаєте?
2. До чого приведе зникнення в природі сили тяжіння?
3. До чого приведе зникнення в природі сили тертя?
4. До чого приведе зникнення в природі сили пружності?
5. До чого приведе зникнення сил в живих організмах різних царств?
III. Мотивація навчальної діяльності.
Демонстрація відео сюжетів з постановкою проблемних запитань. Вправа «Мозковий штурм».
В процесі демонстрації відео сюжетів ставляться запитання до учнів:
I V. Сприйняття навчального матеріалу.
На екрані проектується тема і мета уроку.
Учням ставляться запитання:
Учні поділяються на три групи по проведенню дослідження. Їм роздається обладнання та листки дослідника.
1 група. Листок дослідника №1
Тема. «Визначити силу тяжіння та дослідити від чого вона залежить».
Обладнання: динамометр, набір важків.
Хід роботи.
1.Підвісьте до динамометра 1 важок та визначте силу тяжіння.
2. Дослід повторіть з 2-ма, 3-ма та 4-ма важками.
3. Результати досліду запишіть до таблиці та побудуйте графік
залежності F(m).
4. За результатами дослідів зробіть висновок.
Маса, кг
|
Сила, Н |
|
|
|
|
|
|
|
|
Висновок.
2 група. Листок дослідника №2
Тема. «Визначити силу тертя – ковзання та дослідити від чого вона залежить».
Обладнання: динамометр, дерев`яний брусок, дерев`яна лінійка, металева поверхня, пластикова поверхня.
Хід роботи.
Взаємодіючі поверхні
|
Сила тертя, Н |
Дерево по дереву |
|
Дерево по металу |
|
Дерево по пластику |
|
Висновок.
3 група. Листок дослідника №3
Тема. «Визначити силу пружності та дослідити від чого вона залежить».
Обладнання: динамометр, важок, різні пружини, гума, лінійка.
Хід роботи.
1.Підвісьте до динамометра важок та визначте силу пружності .
F пр. =
2. Прикріпивши до динамометра той самий важок, визначити на скільки видовжилась пружина.
3. Дослід повторити, підвісивши важок до іншої пружини.
4. Дослід повторити, підвісивши важок до гуми.
Речовина
|
Видовження, х, м |
Пружина динамометра |
|
Пружина
|
|
Гума
|
|
Висновок.
Вчитель фізики разом з учнями підсумовує дослідження кожної групи. На основі одержаних результатів біологи роблять повідомлення про сили в живих системах.
Повідомлення 1.
Тертя у житті рослин і тварин
У житті багатьох рослин тертя грає позитивну роль. Наприклад, ліани, хміль, горох, боби і інші в'юнкі рослини завдяки тертю можуть чіплятися за опори, що знаходяться поблизу, стримуються на них і тягнуться до світла. Між опорою і стеблом виникають чимале тертя, оскільки стебла багато разів обвивають опори і дуже щільно прилягають до них.
Повідомлення 2 з демонстрацією скелетів верхньої та нижньої кінцівок.
А по краях хряща прикріпляється синовіальная оболонка, в якій є рідина, що зменшує тертя між суглобовими поверхнями. Проблема тертя і зношування в суглобах вирішена природою на такому рівні, про який інженери, - трібологи можуть доки лише мріяти. Щоденні навантаження, наприклад, в тазостегновому суглобі людини перевищують тисячу ньютонов при стрибках, а тертя і зношування практично відсутнє. В результаті безвідмовна робота протягом всього життя.
Повідомлення 3.
У момент «робочого ходу» серця артерії пружно розширюються, нагромаджуючи енергію. Зате в проміжках між скороченнями сердечних м'язів скоплена в артеріях енергія проштовхує кров далі в дрібніші судини, забезпечуючи не лише постійність швидкості руху, але і меншу витрату енергії. Пружність судин виникає завдяки присутності в артеріальних стінках особливої речовини еластину. Зниженню втрат на тертя сприяє також особливий, ламінарний, що нагадує, режим перебігу крові в судинах.
V. Осмислення об’єктивних зв’язків.
Учням пропонується продемонструвати презентації, за якими вони пояснюють сили в природі, техніці та житті людини.
1 група. «Застосування сил у техніці та житті людини».
2 група. «Застосування сил у природі та біологічних системах».
VI. Підсумок уроку.
Види сил |
Застосування в фізиці |
Застосування в біології |
Тертя |
|
|
Пружності |
|
|
Тяжіння |
|
|
VII. Домашнє завдання.повторити §14 -21.