Урок засвоєння знань та вмінь учнів з теми: "Шкіра людини"

Про матеріал
Урок засвоєння знань та вмінь учнів,ознайомлення з будовою та функцією найбільшого органу людини-шкіри.
Перегляд файлу

Тема:Будова й функції шкіри.

Мета:

  1. Ознайомити учнів з макроскопічною і мікроскопічною будовою шкіри, основними функціями шкіри й основними її похідними;
  2. Розвивати допитливість в учнів, навички роботи з додатковою літературою, творчі здібності, увагу, спостережливість за власною шкірою з метою вивчення її властивостей, уміння порівнювати та аналізувати;
  3. Виховувати бережливе ставлення до своєї шкіри, інтерес до предмета.

Тип уроку:  Засвоєння нових знань.

Форма уроку: Синтетична.

Місце уроку в навчальній темі: Поточний.

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН;

в) практичний: виконання лабораторної роботи.

 Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.

2. Репродуктивний.

 Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.

 Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

4.Візуальний: складання таблиці.

Міжпредметні зв ́язки: медицина, образотворче мистецтво, фізика, хімія, фізкультура та спорт.

Матеріали та обладнання: паперові серветки, дзеркало, лупа, відео матеріали, слайди.

Основні поняття та терміни: епідерміс, дерма, типи шкіри (нормальна, жирна, комбінована, суха), похідні шкіри, регенерація, дактилоскопія.

Хід уроку.

І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

Поясніть чому?

Теплого літнього вечора можна спостерігати  таке явище: над головою одних людей, які гуляють у парку, кружляє ціла хмара комарів, біля інших їх немає. Як це можна пояснити?

(Однією з індивідуальних особливостей людини, завдяки якій деякі люди майже не заражуються зовнішніми паразитами, є властивість випромінювати різну кількість тепла. Якщо людина випромінює багато тепла, то вона приваблює паразитів, кліщів, комарів)

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Оголошую тему та мету уроку

Протягом уроку з’ясувати:

- як будова шкіри пов’язана із функціями, які вона виконує;

- що шкіра – це багатофункціональний орган тіла людини

ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

А зараз ми з вами вивчимо будову шкіри. (Перегляд відео «Все о строении кожи»)

Тепер давайте розберемо, що ми побачили. З чого складається шкіра?

Фронтальна бесіда з учнями.

Отже подивіться виділяють 3 шари: епідерміс,  дерму, підшкірну клітковини.

Шар шкіри 

Особливості будови 

Функції

Епідерміс

Зовнішній багатошаровий плоский епітеліст, зроговіває, створює міцне покриття на долонях і підошвах.

Містить пігментні клітини, чутливі нервові закінчення, сприймають дотик, тиск, холод, захисна функція.

Дерма (власне шкіра)

Рихла сполучена тканина, колагенові та еластичні волокна, волосяні сумки, кровоносні судини, сальні і потові залози.

Міцність і пружність шкіри, живлення епідермісу, піднімання волосся, виділення поту та жиру.

Підшкірна клітковина

Сполучна і жирова тканина.

Регуляція теплообміну, захист, "резерв жирів".

Складаємо разом з учнями схему види залоз в шкірі (слайд    )

 

В залежності від наявної на шкірі природної жирової змащення і вмісту вологи шкіру умовно поділяють на нормальну, жирну, суху і змішаного типу.

Нормальна шкіра виглядає чистою і свіжою, відрізняється натягнутість, еластичністю, відсутністю лущення. Вона має рожевий відтінок (за рахунок рівномірного кровопостачання), на дотик гладка і пружна. Нормальна шкіра містить достатньо вологи і жирового мастила. На ній майже не видно пір, чорних крапок і зморшок.

Жирна шкіра характеризується надмірним блиском через підвищену сальності і недостатньому кровопостачанні, надлишковий жир закупорює пори. Вона схильна до появи прищів і вугрів, іноді має забруднений вигляд. Пори на неї різко розширені, нерідко закриті чорними крапками. Шкіра досить груба, а перед менструаціями стає особливо жирної і запаленої.

Але у жирної шкіри є величезна перевага перед іншими: вона досить нечутлива, а значить, довго залишиться молодою. Рясно виділяється жир створює захисну плівку, яка не дає волозі випаровуватися і блокує проникнення шкідливих речовин.

 З віком стан жирної шкіри тільки поліпшується. Зазвичай до 30 років вона стає змішаною.

Суха шкіра може мати різне походження, і тому зовнішній вигляд її неоднаковий. У молодому і середньому віці сухість шкіри буває «природною». У цьому випадку суха шкіра виглядає ніжною, тонкою, з матовим відтінком. Пори на ній непомітні, але вже в молодому віці можуть з'являтися тонкі зморшки. Іноді, за відсутності спеціального догляду, вона лущиться, може з'явитися відчуття стягнутості або роздратування. Така шкіра дуже сильно реагує на зміни температури навколишнього повітря, погано переносить мило, мазі і деякі пом'якшувальні креми.

Слід мати на увазі, що надмірна сухість шкіри може бути обумовлена недоліком жиру в організмі як у силу низького його надходження з їжею, так і з-за порушення жирового обміну при захворюваннях печінки або підшлункової залози. Крім того, підвищена сухість шкіри може бути пов'язана з дефіцитом деяких вітамінів, таких як вітаміни А, С, PP.

Змішана (комбінована) шкіра зустрічається дуже часто. Вона характеризується нерівномірним розподілом жирової змазки на різних ділянках обличчя. Зазвичай на носі, лобі, підборідді (так звана Т-зона) шкіра має всі ознаки жирної, тобто постійно блищить, часто покривається вуграми і прищиками а навколо очей і на щоках - шкіра ніжна і суха, іноді лущиться, на ній легко виникають зморшки .

У зрілі роки вона зазвичай поступово змінюється у бік нормальної.

(визначення типу шкіри)

Які ж функції виконує шкіра?

Функції шкіри

Характеристика

Терморегуляційна

У шкірі розташовані терморецептори, потові залози, густа сітка кровоносних судин, що дозволяють ефективно врівноважувати  теплопродукції і тепловіддачі в організмі (близько 82% усіх теплових витрат організму відбувається через шкіру)

Рецепторна (шкіра – орган чуттів)

Є обширним рецепторним полем (відчувати тепло, холод, дотик, вібрації, біль), що дозволяє ЦНС отримувати інформацію як про зміни самої шкіри, так і про характер подразника; дає змогу реагувати на подразник та краще пристосовуватись до навколишнього середовища.

 

Бар’єрно–захисна

Служитьбарєром між зовнішнім і внутрішнім середовищем, захищає інші тканини тіла від механічних та термічних ушкоджень, сонячного випромінення, а також не пропускає всередину організму хвороботворні мікроорганізми (клітини чистої шкіри виділяють речовину, яка має бактерицидні властивості), шкідливі рідини, гази тощо.

Дихальна

Через  шкіру здійснюється 1% загального газообміну.

Обмінна–видільна

Регуляція водного, сольового, вуглеводного та жирового обмінів. Виводиться частина сечовини.

Синтетична

Бере участь у синтезі (вироблені) вітаміну D, який відбувається під дією ультрафіолетових променів. Нестача вітаміну D у дитячому організмі призводить до захворювання – рахіт, без цього вітаміну погано засвоюється кальцій (Са).

Депонуюча

Судини дерми під час розширення можуть уміщувати до 1 л  крові, підшкірна клітковина є жировим депо.

Самоочищення

Постійне злущення відмерлого верхнього шару шкіри. Здатна до регенерації (тобто постійно відновлюється).

 

Але вирізняють ще похідні шкіри. Які похідні шкіри вирізняють у тварин?

Доповідь учнів про волосся та нігті

ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.

Для визначення типу шкіри треба скористатися гігієнічною серветкою. Цей спосіб не дає точного результату, але дозволяє приблизно дізнатися тип шкіри обличчя. Для цього способу потрібно умити обличчя, почекати 10-15 хвилин, а потім промокнути обличчя чистою гігієнічною серветкою (білою).

  • Якщо на серветці не залишилося жирних слідів, значить, шкіра суха.
  • Якщо на серветці залишилося декілька жирних слідів в різних частинах - шкіра жирна.
  • Якщо на серветці жирні сліди зосередилися в основному в Т-зоні (лоб, перенісся, ніс) - шкіра комбінована.
  • Якщо сліди розкидані по всій серветці і ледве помітні - шкіра нормальна

Лабораторна робота №5 “Будова шкіри, нігтів та волосся (макроскопічна й мікроскопічна)” (сторінка 19 печатні зошити)

 

V. Узагальнення та систематизація знань.

1. Готуючи ванну для немовляти, мати, щоб перевірити придатність температури води, опускає у воду лікоть замість термометра. Чому лікоть, а не, скажімо, кисть руки?

2.  Чому ми відчуваємо дотик пір’їни але не відчуваємо одягу на тілі, сережок у вухах, каблучок а руках?

3. Який вплив на стан шкіри мають татуювання? (доповідь учнів про шкідливість татуювання).

VІ. Підведення підсумків уроку.

Давайте посіємо зерна отриманих знань  та будемо плекати, щоб виросло дерево наших знань.

 

 

 

 

VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
28 лютого 2023
Переглядів
315
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку