Можна використовувати для дистанційного навчання учнів 11 класу та підготовки абітурієнтів до ЗНО, містить посилання на відео та презентацію.
Кукленко Н.І.,
учитель біології,
спеціаліст вищої категорії
СЗЗСО I-IIIст. №21
м. Суми, Сумської області
Конспект уроку для дистанційного навчання
Біологія 11 клас
Тема:
Завдання та досягнення сучасної селекції. Внесок вітчизняних учених-селекціонерів.
Мета:
Знаннєвий компонент: оперувати термінами: селекція, біотехнологія; знати про досягнення селекції, ознайомлення з внеском вітчизняних вчених у розвиток селекції;
Діяльнісний компонент: порівняти ефективність методів класичної селекції та сучасної біотехнології;
Ціннісний компонент: висловити судження про внесок вітчизняних учених у розвиток селекції, біотехнології і медицини.
Підручник:
В.І. Соболь В.І. Біологія і екологія(рівень стандарту) : підруч. для 11 кл. закл. заг. серед. освіти / В.І.Соболь.- Кам’янець-Подільський :Абетка, 2019. – 256 с. : іл.
Хід заняття
I. Актуалізація опорних знань
Розгадай ребуси:
Пригадай: Що таке селекція?
Яке практичне значення мають знання з біології у розведенні рослин і тварин?
II.Мотивація навчальної діяльності
Порівняй фото:
Кожна порода має своє призначення, тому при селекції цих порід ознаки відбиралися так, щоб вони максимально відповідали призначенню тварини (бійцівська порода має бути сильною, декоративна — гарною, мисливська — швидкою).
III. Вивчення нового матеріалу
1. За поданим теоретичним матеріалом скласти опорний конспект
Основними напрямами сучасних селекційних досліджень є маркерна, геномна та адаптивна селекція.
Маркерна селекція (англ. marker assisted selection) – це використання маркерів для визначення наявності й розташування генів, що відповідають за селекційно-цінні ознаки. Нині найширше використовують молекулярні маркери з ДНК-чіпами. Поширена в селекції рослин і тварин для добору за генотипом та дослідження моногенних ознак й основних генів локусів полігенних (кількісних) ознак.
Геномна селекція (англ. genomic selection) – це тестування геному одразу за великою кількістю маркерів. Сканування геному відбувається за участі ДНК-чіпів з десятками тисяч маркерів. Геномну селекцію застосовують у селекції рослин і тварин для добору організмів за генотипом та дослідження полігенних ознак.
Адаптивна селекція (англ. adaptive selection) – виведення сортів і порід з високим адаптивним потенціалом, тобто стійкістю до несприятливих кліматичних змін і захворювань, до різних стресів. Створення адаптивних сортів і порід з високою й стійкою продуктивністю в різних умовах довкілля, стійких до екстремальних умов вирощування, основних захворювань – актуальна проблема сучасної селекції.
Досягнення селекції застосовують у рослинництві, тваринництві, медицині, харчовій, мікробіологічній та інших галузях промисловості, в побуті. Застосування результатів досліджень молекулярної біології (метод полімеразної ланцюгової реакції, ДНК-гібридизації), біохімії (отримання ферментів), застосування методів генної (генетичне рекомбінування) й клітинної (метод культури клітин, метод клонування) інженерії відкрили нові перспективи розвитку.
Приорітетні цілі сталого розвитку для селекції
Селекційну діяльність в Україні на державному рівні організовує Національна академія аграрних наук України.
Дуже вагомим є внесок видатних українських науковців у становлення селекції. Всесвітньо відомими селекціонерами є:
• Л. П. Симиренко (1855 – 1920), В. Л. Симиренко (1891 – 1938) – видатні помологи і вчені-садівники;
• В. М. Ремесло (1907 – 1983) – закріпив за Україною статус «житниці Європи», селекціонував 40 сортів зернових колосових культур, які й досі є донорами для сортів пшениць вітчизняної й зарубіжної селекції;
• П. Х. Гаркавий (1908 – 1984) – селекціонер-рослинник, вивів 14 сортів озимого і 23 сорти ярого ячменю;
• М. Ф. Іванов (1871 – 1935) – селекціонер тварин, вивів асканійську породу тонкорунних овець і українську степову білу породу свиней;
• В. С. Пустовойт (1886 – 1972) – селекціонер-рослинник, створив 34 високоолійні сорти соняшнику.
2. Перегляньте презентацію:
IV. Узагальнення, систематизація знань і вмінь
Виконайте самостійну роботу.
1. Назвіть цілі сталого розвитку, для реалізації яких селекція може стати основою реалізації. Заповніть таблицю і сформулюйте висновок про роль селекції у розв’язуванні глобальних проблем людства.
Цілі сталого розвитку
|
Значення селекції
|
|
|
|
|
2. Ренет Симиренка – зимовий сорт яблуні домашньої, один із найвідоміших сортів яблук. Сорт названий Левком Симиренком на честь свого батька Платона, а внук Володимир присвятив своє життя розвитку садівництва.
То ж, друзі, нам того згадати слід,
Хто борозну життя провів не мілко.
Той в пам'яті народу не зачах,
Як він, що вірив в плодоносний Мліїв.
Олекса Ющенко
Що таке помологія?
Яке значення мала діяльність родини Симиренків у розвитку селекції рослин?
V. Домашнє завдання
Опрацювати § 55, висловіть своє судження про внесок вітчизняних учених у розвиток селекції та перегляньте відео https://www.youtube.com/watch?v=WZDH3hVnpIw
Інформація для зворотного зв’язку: електронна адреса:
Використані джерела
1. . Євсеєв Р.С. Усі уроки біології. 11 клас / Р.С. Євсеєв. – Х. : Вид. група «Основа», 2019. – 254с.
Інтернет ресурси: