Одеська загальноосвітня школа №66 І-ІІІ ступенів Одеської міської ради Одеської області
Дата проведення уроку: 13.11.2020 Клас: 11-А
Вчителька біології та екології: Щеглакова Д.В.
МЕТОДИЧНА ЧАСТИНА УРОКУ
Тема |
Здоровий спосіб життя: принципи та складові
|
Мета |
1.Навчальна - оперувати термінами: здоровий спосіб життя, принципи здорового способу життя 2.Розвивальна - розвивати предметну компетентність -вміння характеризувати принципи здорового способу життя 3. Виховувати ціннісне власне ставлення щодо неохідності дотримання гігієнічних вимог в особистому житті; до особистої та громадської профілактики захворювань як одного із принципів здорового способу життя |
Обладнання |
«Біологія і екологія (рівень стандарту): підручник для 11кл, \В.І.Соболь.- Кам янець-Подільський;Абетка, 2019, с72-75; робочий зошит, щоденник. Напочні таблиці «Шкідливі звички»; міні-проєкти: «Газета», «принцип зсж»; виставка творчих робіт учнів та літератури, відео «Здорова тарілка», тарілки для моделювання, маркер; гаджети (один на двох); книжка-розкладушка: епіграф, портрети вчених, правила уроку; тест, світлини різних етапів уроку, відео, поробки з овочів та фруктів |
Тип уроку |
комбінований урок, урок перевірки раніше засвоєного матеріалу та засвоєння нового, особистісно зорієнтований, інтерактивний
|
Форма проведення |
Відкрита, інтерактивна, пошукова , здоров язберігаюча ( з урахуванням вікових особливостей старшокласника: високий рівень інтелектуального розвитку, пошук сенсу свого життя, здатність збагачувати свій ментальний досвід, уперше масштабно роздивлятися свій внутрішній світ, свою індивідуальність, формувати цілісний Я-образ, самовизначатись у життєвих і професійних планах, осмислено спрямовувати свій погляд у майбутнє, що свідчить про перехід до етапу дорослості. Взаємини із вчителями стають більш складними і диференційованими: цінується здатність зрозуміти, сердечність, професійна компетентність |
Терміни та поняття |
принципи здорового способу життя, складові здоров я |
Методи, прийоми, форми роботи |
Самостійна робота і фронтальна; усна і письмова; індивідуальна та робота в малій групі (парі); метод КТС, співпраця колегіальна- добровільна, самостійна і доброзичлива; проєктна діяльність; метод критичного мислення (можлива дискусія, учитель допускає альтернативні варіанти відповідей, запитання вчительки може стати початком нового одержання знань); диференційний підхід ; навчання в парі; створення емоційно сприятливої атмосфери, практичні завдання, моделювання |
Контроль |
Перевірка усних відповідей, проєктів з урахуванням (додаткові бали) вміння спілкуватися, проявляти інші ключові та предметні компетентності |
ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА УРОКУ
Етап |
Вид та форма інфо |
Діяльність учителя |
Діяльність учня |
Організаційний момент |
|
Перевірка наявності учнів на уроці |
|
АОЗ та мотивація-2хв |
Слово вчителя Парадоксальний вираз- інтрига Історичний факт Розповідь
|
Постановка навчальної проблеми та практичного значення матеріалу, поняття про принципи зсж |
Актуальність теми (розуміння) Прагнення до гармонії здорового тіла і духу Почути визначення поняття »принципи зсж» |
Постановка завдання - 1 хв
|
Вернісаж наочності правила роботи пояснення |
Забезпечення порядку роботи, диференційний підхід, налаштування на чуттєве та абстрактне сприйняття інформації |
Ознайомлення Виконання, налаштування на сприйняття Сприйняття інф органами зору |
Вихідна інформація та інструктаж -5 хв
|
Епіграф Діаграма
|
демонстрація розповідь включення в активну роботу |
Самостійне визначення теми, розуміння інструктажу включення в роботу
|
Практичне засвоєння матеріалу через інтерактивне завдання- 24 хв
|
Практичні вправи зі своїми долоньками Робота в малих групах з гаджетами Перегляд відео Моделювання власної сезонної здорової тарілки Презентація проєкту- газети, міні -проєктів |
Організація Контроль Консультація Інтерактивна вправа – проєкти СР з таблицею |
Руханка – дослідження складової зсж Гра з пальцями як ПДД Робота в парі ІКТ Модель власної сезонної тарілки – дослідження складової зсж, застосування почутої інфо в життєвій ситуації Презентація домашнього завдання – міні-проєктів «принципи зсж» |
Підбиття підсумків - Рефлексія – 12 хв
|
Рефлексійна вправа Тест (фронтально) |
Організація зворотнього зв язку Підсумок |
Так – рука піднімається Ні- не піднімається Зарядка для частин тіла |
ДЗ: опанувати п.20, таблиця «принципи зсж» - пис. в роб зошиті |
ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА УРОКУ
1.Організаційний – перевірка 1.Інтрига уроку – парадоксальне твердження
Мета: зацікавити, сконцентрувати увагу
Mens sana in corpore sano (у здоровому тілі - здоровий дух) - відомий латинський крилатий вираз. Він взятий з вірша римського поета-сатирика Ювенала і став популярним після того, як його повторили англійський філософ Дж. Локк і французький письменник Ж. Ж. Руссо. Автори виходили з розуміння, що потрібно прагнути до цієї гармонії, оскільки вона в реальності трапляється зрідка. Наприклад, багато спортсменів, займаючись професійним спортом, мають інвалідність. Парадокс у тому, що наявність здорового тіла аж ніяк не гарантує наявності здорового духу, але до цього людство прагне:мати в здоровому тілі здоровий дух
2.Актуальність теми – історичний факт
Мета: змотивувати слухачів до сприйняття теми, основних її понять
У вересні 2015 р. 193 країни світу затвердили документ »Глобальні цілі сталого розвитку до 2030 р.» Так більшість держав на планеті вирішили об'єднати зусилля для подолання проблем людства. Однією з 17 глобальних цілей називалася ціль номер 3. «Міцне здоров'я і благополуччя. Забезпечення здорового способу життя та добробуту людей будь-якого віку». Чому міцне здоров'я й благополуччя людей є міжнародною глобальною проблемою? - тому, що спосіб життєдіяльності людини, який відповідає її генетичним особливостям, конкретним умовам життя й спрямований на формування, збереження і зміцнення здоров'я, потребує виконання всіх основоположних здоров'язбережувальних теоретичних тверджень, засад - принципів здорового способу життя. Вони акцентують увагу на біологічних основах здорового способу життя складових, що визначають здоров'я.
3.Вернісаж наочності про зсж –це міжвікова та міжпредметна інтеграція – Краще один раз побачити, ніж сто разів почути: виставка тематичних матеріалів, книжки-розкладушки
Мета: забезпечити чуттєве (слухове, зорове, тактильне, смакове) та абстрактне сприйняття (підвищити навчальну мотивацію ) 3.1 Правила Просто слухати і чути.Просто дивитися і бачити.Просто відповідати і міркувати.Дружно і плідно працювати! 3.2.Епіграф (З трактату Гіппократа «Про здоровий спосіб життя») Гімнастика, фізичні вправи, ходьба мають міцно увійти до повсякденного побуту кожного, хто хоче зберегти працездатність, здоров'я, повноцінне і радісне життя 3.3.Діаграма Цифри – вперта річ. За твердженням фахівців ВООЗ, здоров'я на 50 % залежить від способу життя людини, на 20 % - від спадковості, на 20 % - від стану навколишнього середовища і на 10 % - від медичних послуг. Ось чому в організації здорового способу життя треба обов'язково зважати на усі ці впливи. І ще дуже важливим складником є особисті переконання й налаштованість на те, щоб бути здоровим. Виходить, що здоров я в наших руках! 3.4.Практичні вправи зі своїми долоньками - Здоров я людини, як і її таланти – на кінчиках її пальців Мета: відчути свою «швидку допомогу» на кінчиках пальців власної долоньки – і повіримо в силу свого духу мозком! (активно залучити кожного учня до процесу засвоєння навчального матеріалу та його застосування в житті) Життєва ситуація.1. Болить голова, 2. Загрожує втрата свідомості – 3. Втрата свідомості до приїзду швидкої допомоги – Що робити? -натискаємо на середину нігтя великого пальця 4.Болить серце – масаж кінчика мізинчика… 3.5.Руханка, що включає мозок. Девіз: навчаючи інших – навчаюся сам! Як здійснити рухи двома руками проти і за стрілкою годинника?. У кого вийшло відразу? - навчіть інших, поділіться позитивом – відчуйте м язову радість, емоційну, психологічну… 3.6. Індивідуальна робота з гаджетами (ІКТ) – Перегляд відео «Варіанти здорової тарілки» Мета: обрати ефективний варіант з»дорової тарілки» для власного харчування
Найважливішими складниками здорового способу життя є не тільки рухова активність, а й раціональне харчування, особиста гігієна, режим праці й відпочинку, загартовування, відмова від шкідливих звичок, культура здоров'я. З цього переліку для прикладу виберемо раціональне харчування. 3.6. Створити модель такої тарілки, розподіливши компоненти їжі у певній пропорції Мета: використати інформацію про власну «здорову тарілку» для розуміння основної складової зсж 4. Міні-проєкт учня – газета «7 принципів здорового способу життя»
Мета: -- навчати навичкам успішного спілкування,виховувати ініціативність; підприємливість
Учні за власною ініціативою малюють газету, створюють тематичну книжку- розкладушку, організовують виставку тематичних матеріалів
4.1. Презентація проєкту – газети «7 принципів здорового способу життя»
Мета: виховувати лідерські якості
Додаткова цікава абстрактна інформація доповідача:
7 - сім. Це магічна – казкова цифра.. Сім днів на тиждень, сім нот в октаві, сім груп елементів в таблиці Д.І. Менделєєва, сім чудес світу, сім кольорів веселки, сім раз відмір – один обріж
Доповнення вчительки:
Сім п`ядей в лобі. Вираз, що теж пов язаний із 7 і принципами зсж. П ядь -17. 78 см, а 7 п ядей - 1 метр 25 см. Саме такий зріст має дитина 12 років. У наших предків у цьому віці проводився обряд ініціації.Діти ставали повністю самостійними, як сьогодні в 11 класі. Раніше діти до 12 років навчалися батьківському ремеслу. Син землероба – обробляти землю, воїна – володіти зброєю, дівчата – вести домашнє господарство. І в 12 брали повну відповідальність за своє життя, свої вчинки.
5. Самостійна робота із таблицею «Характеристика принципів зсж»(див.підручник, 15 хвилин)
Мета: розвивати навички самостійної навчальної діяльності (уміння визначати провідні і проміжні завдання, уміння передбачати наслідки свого вибору, його об` єктивне оцінювання; розвивати уміння працювати з командою і у команді; брати на себе відповідальність за спільну та власну діяльність щодо досягнення результату
Контроль учителя, самоконтроль і взаємоконтроль учнів у процесі виконання завдань 1.Принцип єдності (цілісності) для людини як біосоціальної істоти стверджує взаємозв'язок і взаємозалежність фізичної, психологічної й соціальної складових здоров'я людини.
2.Принцип активності вказує на необхідність рухливого способу життя, активне формування вольових якостей, що зменшують шкідливі впливи негативних емоцій, вибір активної життєвої позиції тощо.
3.Принцип ритмічності передбачає вимоги щодо режиму харчування, навантажень, відпочинку, праці відповідно до внутрішніх й зовнішніх біологічних ритмів.
4.Принцип адаптивності акцентує увагу на значенні адаптивних механізмів для підвищення власного адаптивного потенціалу, зміцнення імунітету, психологічної стійкості, пізнавального научіння й мотивації в адаптованості людини.
5.Принцип відповідності підкреслює важливу роль співвіднесення обміну речовин, енергії та інформації з потребами організму, вимог помірності й самообмеження, пов'язаних з режимом харчування, фізичним навантаженням, віковими особливостями росту й розвитку та ін.
6.Принцип самоорганізації є важливим для організації фізичного розвитку та зміцнення адаптивних можливостей організму, професійної самодисципліни, повноцінної самореалізації своїх обдарувань і здібностей, оскільки основою здорового способу життя є саме індивідуальна система поведінки й звичок кожної окремої людини. Активним носієм здорового способу життя є конкретна людина з її особливостями й соціальним статусом.
7.Принцип індивідуальності вказує на необхідність розуміння біологічної неповторності кожної людини, індивідуальних проявів вищої нервової діяльності для усвідомлення свого «Я», особливостей характеру тощо
6.Рефлексія. Тест –- Пошук сенсу життя Мета: Зворотній зв язок із вчителем; застосування знань з користю для себе;для суспільства (щасливі люди – щасливе суспільство, колективний імунітет)
1.Розводили вночі багаття?
2.Купували книгу дорожче 500 грн?
3.Будували на березі моря піщані замки?
4.Наряджали новорічну ялинку?
5.Ходили босоніж по пашні?
6.Ночували в наметі?
7.Їли авокадо?
8.Підстригали комусь волосся?
9.Віджималися більше 5 разів?
10.Милувалися Молочним шляхом?
11.Стрибали з парашутом?
12.Відвідували фітнес?
13.Вітали друзів з Новим роком в костюмі Діда Мороза або Снігурки?
14.Складали вірші, пісні?
15.Прощали людину за якусь провину?
16.Їздили верхи на віслюку?
17.Займалися загартовуванням у морі?
18.Дотримувалися режиму дня?
19.Садили дерева, кущі, квіти?
20.Клеїли шпалери, робили ремонт?
21.Гуляли під дощем або снігом?
22.Якщо у вас є рідний брат — поплескайте в долоні. 23.Якщо у вас є рідна сестра — потупайте ногами, щоб стало весело
24.Якщо у вас є собака — погладьте себе по голові.
25.Якщо у вас є кішка — потріть долоні одна об одну до появи тепла.
26.Якщо ви любите шоколад — оближіть губи і причмокніть.
27.Якщо ви щасливі на уроці — встаньте (світлина)
Останній крок назустріч здоровому способу життя – це саморегуляція.
Учні само оцінюють свій результат роботи, свої досягнення в отриманні знань за 12 бальною системою
7. Підсумок уроку
Мета: аналіз роботи й отримання знань класу в цілому й окремих учнів
Дякую за увагу! У нас відбувся інтерактивний урок. Мета досягнута в повному обсязі. Ми співпрацювали різними методами і методиками, використовуючи різний інструментарій і механізми:індивідуальні і групові, письмові та усні; проєктну діяльність, розповіді, демонстрації, читання, робота з ІКТ, тестом, моделювання, самоконтроль тощо. Успішно засвоїли нові поняття, проявили вміння оперувати ключовими поняттями теми (здоровий спосіб життя, принципи, складові), розвивали вміння спілкуватися, характеризувати здоровий спосіб життя:принципи та складові; застосовувати знання на практиці; ефективно і плідно працювати на кожному етапі уроку і з різними джерелами інформації; проявили вихованість і Ваше ціннісне власне ставлення щодо неохідності дотримання здорового способу життя, до особистої та громадської профілактики захворювань в умовах карантину, виконуючи принципи зсб на уроці, правила санітарії та гігієни , активно шукали і, мені здається, що більшість з Вас знайшла сенс життя – воно в Ваших руках – це здоровий спосіб життя!