Після цього уроку учні зможуть: називати хронологічні межі існування Новгородської боярської республіки, правління Дмитра Донського та Івана ІІІ, дату Куликовської битви; показувати на карті території Новгородської боярської республіки та Московської держави у різні часи Середньовіччя, напрямки походів монголів та місця головних битв; застосовувати та пояснювати на прикладах нові терміни та поняття; описувати пам'ятки культури Московської держави; оцінювати внесок культури країн Північно-Східної Русі у світову культуру.
УРОК № 29
Тема: Землі Північно-Східної Русі в ХІ-ХV ст.
Мета: сформувати уявлення учнів про виникнення і розвиток Московської держави; створити умови для розуміння причин об’єднання руських земель навколо Москви; розглянути перебіг подій боротьби за повалення монголо-татарського ярма; охарактеризувати діяльність московських царів Дмитрія Донського та Івана ІІІ; сприяти формуванню власного ставлення учнів до монгольських завоювань і взаємовпливу культур; висловлювати думку щодо особливостей культури держав Північно-Східної Русі.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, атлас, карти світу, дидактичний та ілюстраційний матеріали.
Основні поняття та терміни: віче, ярлик, баскак, боярська дума, Судебник, «ходіння», зодчі.
Основні дати та події: 1240 р. –Невська битва; 1223 р. – битва на р. Калка; 1359-1389 рр. – роки правління Дмитра Донського; 1380 р. — Куликовська битва; 1480 р. — «стояння» на річці Угрі, повалення ярма; 1462-1505 рр. – правління Івана ІІІ; 1497 р. — видання Судебника.
Історичні постаті: Дмитро Донський; Іван ІІІ.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть: називати хронологічні межі існування Новгородської боярської республіки, правління Дмитра Донського та Івана ІІІ, дату Куликовської битви; показувати на карті території Новгородської боярської республіки та Московської держави у різні часи Середньовіччя, напрямки походів монголів та місця головних битв; застосовувати та пояснювати на прикладах нові терміни та поняття; описувати пам’ятки культури Московської держави; оцінювати внесок культури країн Північно-Східної Русі у світову культуру.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент. Взаємне привітання. Перевірка готовності учнів до уроку. Організація уваги учнів: побажання гарного настрою, цікавої роботи, нових знань та відкриттів.
II. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів
Бесіда за запитаннями:
Вправа «Конкурс знавців». Співставте історичні особистості з державами, пов’язаними з ними.
Польське королівство |
Угорське королівство |
Чеське королівство |
2, 4, 5 |
1, 7 |
3, 6 |
Установіть хронологічну послідовність подій, і ви прочитаєте назву міста, з яким ми сьогодні познайомимся.
В — прийняття «Золотої булли», що надавала привілеї та пільги феодалам.
О — проголошення Чехії королівством.
О — повстання в Празі, початок гуситських війн.
О — Грюнвальдська битва.
Д — поразка таборитів у битві під Ліпанами, завершення гуситських війн.
Н — угорський князь Іштван об’єднав племена та став королем.
Г — укладення Кревської унії.
Р — страта Яна Гуса.
Відповідь: Новгород.
ІІІ. Оголошення теми, мети, визначення очікуваних результатів уроку; мотивація пізнавальної діяльності учнів.
Питання уроку:
Чому Новгород називали боярською республікою?
Які з досягнень культури Північно-Східної Русі найбільше вражають?
ІV. Опрацювання нового навчального матеріалу.
Робота з картою підручника на ст. 126. Як географічне положення міста впливало на його розвиток? (Піднесенню Новгорода сприяло його винятково вигідне розташування на початку важливих торговельних шляхів, які з’єднували Балтику із Чорним і Каспійським морями. Тому не випадково в господарському житті Новгорода важливе значення мала посередницька торгівля).
Багаті новгородські купці вивозили й успішно торгували на просторі від Середземного моря до Північного полярного кола. Особливо активною була торгівля із Західною Європою, насамперед з німецькою Ганзою.
Самостійна робота з таблицею
Новгородці вивозили |
Новгородці завозили |
хутра, віск, мед, шкіри, льон, коштовне і напівкоштовне каміння, свічки, шуби і шапки |
Срібло, золото, мідь, бронзу, зброю |
Робота над репродукцією картини Аполінарія Васнєцова «Новгородський торг» на ст. 184.
Бояри – панівна верства населення Новгорода («золоті пояси»)
Новгород – це республіка, бо вища влада належала загальноміському віче - це збори всього вільного чоловічого населення. Віче мало право оголошувати війну й укладати мир, затверджувати закони, запрошувати та усувати князів. На ньому обирали посадника - голову новгородського уряду, тисяцького - командира міського ополчення та єпископа (пізніше - архієпископа).
Новгородці самі запрошували князя, однак чітко обмежували його повноваження. Князь не мав права володіти в Новгородській державі землею і розпоряджатися міською скарбницею. Практично він не правив Новгородом, а служив йому: був найманим воєначальником і вирішував деякі судові справи. Якщо ж князь не виконував установлених правил чи невдало командував військом, новгородці, не вагаючись, виганяли його з міста.
У 1240 р. у битві біля річки Нева новгородський князь Олександр Ярославович переміг шведів, що намагались заволодіти землями Новогорода.
У 1242 р. у битві на Чудському озері війська Олександра Невського перемогли німецьких рицарів-хрестоносців.
Завдання: Порівняйте управління Новгородом з міським управлінням у країнах Західної Європи, зокрема Італії. Де, на вашу думку, представництво народу було більш вагомим?
Гра «Tabula rasa». Опрацювавши текст підручника (С.185-186), виконайте завдання.
Розповідь. На середину XIV ст. московські князі мали достатньо сил і авторитету, щоб очолити загальноруський виступ проти Орди. Це вдалося зробити великому князю Дмитрію Івановичу (1359-1389).
Саме в цей час унаслідок міжусобиць Орда почала розпадатися. Владу захопив темник (вищий воєначальник) Мамай, який правив від імені слабких і безвольних ханів. Скориставшись моментом, Дмитрій вирішив перейти до відкритої боротьби з Ордою.
У ніч проти 8 вересня 1380 р. московське військо переправилося через Дон, спалило за собою мости і розмістилося на Куликовому полі.
На світанку відбувся поєдинок між монахом Пересвєтом і ординцем Челубеєм. За легендою, богатирі з усього шалу вдарили один одного списами й обидва мертвими впали на землю. Це стало сигналом до загальної битви.
Першим рушили війська Мамая. Ординський правитель розташувався на пагорбі й звідти спостерігав за ходом битви. Князь Дмитрій в обладунку звичайного ратника бився в самій гущі свого війська. Долю битви вирішив засадний полк. Перемога московитів була повною, але коштувала неймовірних утрат обом сторонам. За заслуги талановитого полководця і просто відважного воїна Дмитрій отримав прізьвисько Донськой.
Робота з документом та ілюстрацією на ст. 187 підручника. «Сказання про Мамаєве побоїще».
Робота в групах. Опрацювавши текст підручника, групи мають підготувати повідомлення.
За результатами виступу груп учні складають таблицю «Діяльність князя Івана ІІІ»
Орієнтовна таблиця:
Зміст завдання |
Зміст відповіді |
Зовнішня політика
|
Приєднав Новгородську республіку, Новгород-Сіверський, Чернігів та інші землі. Вів війни з Литвою за білоруські та українські землі. Звільнив Московські державу від ординського ярма (1480 р. «Стояння» на р. Угрі). |
Внутрішня політика
|
Посилення влади московського князя. Ухвалення Судебника 1497 р. Посилення закріпачення селян. Створено систему управління: великий князь — боярська дума — намісники |
Висновок |
Об’єднав навколо Москви більшу частину земель Північно-Східної Русі |
Робота з підручником на ст. 188-189.
Завдання: скласти логічний ланцюжок слів і словосполучень, що стосуються рис культури Північно-Східної Русі в ХІ-ХV ст.
Орієнтовна відповідь учнів: Новгородські школи – берестяні грамоти – «абетки» на дощечках – літописи – мініатюри – «ходіння» (Афанасій Нікітін) – кам’яне будівництво (зодчество) – іконописання (Феофан Грек та Андрій Рубльов) – ікона «Трійця» А. Рубльова.
V. Систематизація, узагальнення вивченого на уроці.
Бесіда за запитаннями:
Робота з контурною картою. На контурній карті розмалюйте різними фарбами територію Московського князівства в різні періоди утворення Московської держави. Позначте шлях Мамая та місце Куликовської битви.
VІ. Підведення підсумків уроку. Оцінювання.
Метод «Мікрофон». «Сьогодні на уроці я навчився / лася...».
VІI. Домашнє завдання. Опрацювати параграф 26 підручника і виконати завдання в кінці параграфа. Закінчити виконання завдань на контурній карті. Підготувати повідомлення на тему «Кирило та Мефодій», «Кирилиця і глаголиця».