Природознавство. 4 клас
Тема. Земля. Добовий і річний рух Землі.
Очікувані результати уроку.
Після цього уроку діти зможуть:
-розповісти які рухи здійснює Земля у Всесвіті;
-формулювати що таке доба, орбіта, вісь, рік;
-пояснити, що відбувається на Землі внаслідок її обертання навколо осі;
-обгрунтувати думку чому ми не помічаємо руху Землі;
-пояснити що відбувається на Землі внаслідок її руху навколо Сонця;
-як залежить нагрівання земної поверхні від висоти сонця на небосхилі.
І. Організаційний момент.
1. Емоційне налаштування: усміхнімось один одному, погляньмо ласкаво, побажаємо кожному добра.
2. Підсумки фенологічних спостережень.
3. Енциклопедична
хвилина. Уявлення давніх людей про Землю і Всесвіт.
ІІ. Актуалізації опорних знань
1. Відповіді на запитання для повторення з рубрики "Перевір себе" (с.18-19).
2. Природничо розминка "Чи вірите ви?".
*Глобус - точне відтворення Землі, зменшене у десятки мільйонів разів.
*Земна вісь це вічна лінія, навколо якої обертається Земля.
*Зверху знаходиться Південний полюс, а знизу- Північний полюс.
*Екватор розділяє Землю на дві неоднакові півкуля.
3. Робота з глобусом
- Знайдіть на глобусі Північний і Південний полюси, екватор.
- Чи можуть сонячні промені пройти крізь непрозорий предметів або одягнути його?
- Що утворюється, коли на шляху променів трапляється непрозорий предмет?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
- Відгадайте загадки, вони допоможуть передбачити тему уроку.
Влітку першим прокидається
Із землицею вітається.
Ну а взимку - не спішить,
Треба ж і йому спочить.
Вони не схожі на обличчя
Різниця вічна є у них:
Він завше всіх до праці кличе,
Вона до сну склкає всіх.
Щорічно приходять до нас в гості: одна - сива, друга- зелена, третє - тепле, четверта - багата.
Відповіді учнів.
- Сьогодні на уроці ми дізнаємося про добовий і річний рух Землі.
Мені байдуже хотілося б , щоб після цього уроку кожен з нас міг розповісти........
-Пояснити.................
ІУ. Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда.
* Що називають орбітою Землі?
* На які півкулі поділяє Землю екватор?
*Чому проходить зміна дня і ночі?
* Чи може Сонце одночасно освітити всю Землю?
* Чи відрізняється полудневе положення Сонця в різні пори року?
2. Практична робота
Робота в парах
Зараз за допомогою глобусів і ліхтариків ви спробуєте змоделювати обертання Землі.
Молодці! Ви розкрили таємницю зміни дня і ночі.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
А зараз спробуємо розкрити і другу таємницю. Ми вже з'ясували. Земна вісь нахилена, тому одна частина земної кулі знаходиться ближче до Сонця, а інша - далі. При обертання Землі навколо Сонця нахил земної осі не змінюється, тому в різний час різні частини земної кулі знаходяться ближче до Сонця і далі від нього.
- Як ви вважаєте, що відбувається на земній кулі в тій частині,яка ближче до Сонця?
- А в тій частині, яка дальше від Сонця?
Робота з телурієм.
- Так ми відкрили таємницю зміни пір року на. Землі.
Перегляд фільму " Уроки тітоньки Сови".
Висновок. Зміна дня і ночі- обертання Землі навколо своєї осі ( доба).
Зміна пір року- обертання Землі навколо Сонця ( рік).
3. Робота з підручником (с.19-22).
Вправа "Фішбоун".
Учні читають текст підручника по абзацах по черзі. Одночасно відбувається обговорення і запис на дошці в схемі визначених явищиі причин
У. Узагальнення і систематизація знань
1. Робота в зошиті ( с.
2. Робота над загадками про час.
УІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.
На завершення в загальному колі вчитель пропонує обговорити враження уроку за питаннями:
* Які рухи здійснює наша Земля?
* Чому на планеті відбувається зміна дня і ночі?
* Які явища природи повторюються кожного доби?
* Скільки разів Земля обертається за добу?
* Чи змінюється тривалість дня і ночі взимку?
* До чого призводить рух Землі навколо Сонця?
* Які є пори року?
* Скільки днів триває рік?
* Що нового ви дізналися на уроці?
* Чого навчились?
* Чи важливими є ці знання?
* Як ви можете використати їх у житті?
Оцініть свої успіхи на уроці. " Сходинки успіху".
- З яким настроєм ви закінчується урок (смайлики)?
УІІ. Домашнє завдання виберіть у конвертах.