Тема: Пантелеймон Куліш – письменник, перший український професійний критик, автор підручників для школи, першого українського правопису «кулішівка»
Мета:
Обладнання: підручник з української літератури, комп’ютер із виходом в Інтернет
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Українець у Європі, європеєць в Україні
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація учнів. Ознайомлення з темою та метою уроку
1.Слово вчителя.
Іван Франко називав П. Куліша «перворядною звіздою» в українському письменстві, «одним із корифеїв нашої літератури». Пантелеймон Олександрович відомий найбільше як автор першого україномовного історичного роману «Чорна рада». Автор першої фонетичної абетки з української мови, яка лежить в основі сучасного українського правопису. П. Куліш був дуже освіченим. Писав українською та російською мовами.
Наш урок ми присвятимо видатному письменнику української літератури. Намагатимемося дати відповіді на питання:
-якою була ця людина?
-який внесок він зробив у розвиток української літератури, мови, культури.
Свої досліди ми оформимо у вигляді презентації «Яким постав перед нами П. Куліш».
Робота буде проходити в групах по чотири учні:
1.Керівник – координує роботу членів групи, оцінює участь кожного, складає питання до вікторини за життям і творчістю П. Куліша.
2.Інформатор – відповідає за пошук й переробку інформації.
3.Дизайнер – відповідає за створення презентації.
4.Доповідач – відповідальний за захист презентації.
III. Основний зміст уроку
1. Розподіл обов’язків та формулювання цілей та завдань.
2. Робота із підручником та додатковим матеріалом в Інтернеті за планом:
• Дитинство
• Навчання
• 1840-ві
• Арешт, ув'язнення й заслання
• 1850-ті
• Останні роки життя
• Спадщина митця
3. Оформлення презентації.
4. Захист проєкту.
ІV. Систематизація, узагальнення засвоєних знань, умінь та навичок
(письменник, критик, перекладач, історик, викладач, громадський діяч, учений, мовознавець: автор граматики й букваря; першого українського правопису – «кулішівки», видавець)
2. Складання таблиці «Спадщина П. Куліша»
Сфера діяльності |
Внесок П. Куліша |
Література |
|
Фольклор |
|
Публіцистика |
|
Мовознавство |
|
Переклади |
|
Видавнича справа |
|
Історія |
|
3.Дидактична гра з елементами змагання «Влучна відповідь». Дати відповіді на питання:
- Які чинники формували світогляд П. Куліша?
- Чи були його погляди державотворчими?
- Чому він розійшовся у світоглядних позиціях із кирило-мефодіївцями?
- А громадська діяльність заслуговує на увагу?
- Які найвиразніші риси характеру митця?
VІ. Підсумок уроку
- Які практичні навички я здобув на цьому уроці, які допоможуть мені в житті?
VІІ. Домашнє завдання