25 червня о 18:00Вебінар: Компетентнісні завдання з природничої грамотності: від документів PISA до розширеного світогляду

ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГРА "ТАЄМНИЦІ ХРАМУ ВОЛОДАРКИ ОРФОГРАФІЇ»

Про матеріал

ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГРА

"ТАЄМНИЦІ ХРАМУ ВОЛОДАРКИ ОРФОГРАФІЇ»

МЕТА: узагальнити засвоєний учнями мовний матеріал із теми «Орфографія», розрізняти орфограму;

розвивати вміння комплексно застосовувати набуті знання, вміння і навички, розвивати орфографічну зоркість;

виховувати пошану до традицій і звичаїв українського народу, бажання їх знати і вивчати.

ТИП УРОКУ: узагальнення й систематизація знань і вмінь.

ОБЛАДНАННЯ: мультимедійна презентація зображення храмів, композиція зі свічками, ключі від таємниць, скринька Мудрості, картки з надрукованим текстом.

Перегляд файлу

ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГРА

"ТАЄМНИЦІ ХРАМУ ВОЛОДАРКИ ОРФОГРАФІЇ»

 

МЕТА: узагальнити засвоєний учнями мовний матеріал із теми «Орфографія», розрізняти орфограму;

розвивати вміння комплексно застосовувати набуті знання, вміння і навички, розвивати орфографічну зоркість;

виховувати пошану до традицій і звичаїв українського народу, бажання їх знати і вивчати.

ТИП УРОКУ: узагальнення й систематизація знань і вмінь.

ОБЛАДНАННЯ:  мультимедійна презентація зображення храмів, композиція зі свічками, ключі від таємниць, скринька Мудрості, картки з надрукованим текстом.

 

ХІД УРОКУ

I.Організація початку уроку.

II.Повідомлення теми та мети уроку.

Багато чудес є на світі, але більше всього чудес живе у казках. І сьогодні ми вирушимо в казкову подорож, будемо учасниками інтелектуальної гри «Таємниці храму Володарки Орфографії».

А чи чули ви слово інтелектуальний? Хто може пояснити, що означає це слово?

Інтелектуальний –розумовий, здатний мислити, думати. Отже, нам знадобиться розум, мислення.

Запишемо тему уроку в зошити: Інтелектуальна гра «Таємниці храму Володарки Орфографії»

 

Крім цієї теми, будемо працювати ще й над іншою - «Наші обереги».

Поговоримо про свічку та її значення в житті українців. 

Епіграфом нашого уроку будуть слова Івана Кочерги:

Нас бджілка премудра навчила,

Як світло здобути вночі,

Із ярого воску зліпили

Ми свічку, свічку собі.

Тож, на нас чекають таємниці Володарки Орфографії. Розкривши їх, ви матимете змогу ввійти до храму. Його  вікна зберігають таємниці. І відкриваються вони лише ключем, який здобути нелегко. Для цього слід виконати багато завдань.

III.Актуалізація опорних знань і вмінь.

Таємниця перша – мудра.

Отже, на нас чекає таємниця перша - мудра.

Якось прийшов до Сократа один чоловік, який був дуже схвильований:

- Гей, Сократе, чи ти чув, що витворив твій друг? Я

повинен тобі це розповісти.

-    Зачекай-но, - перебив його мудрець.

-       Чи те, що хочеш мені сказати, ти пересіяв через три сита?

-   Три сита? - запитав той здивовано. 

-   Так, мій дорогий, три сита.

Давай подивимося, чи те, що ти маєш мені сказати, пройде через три сита. Перше сито - це правда. Чи ти впевнений, що все, що ти хочеш мені розповісти, є правдою?

-  Ні, я чув, як про це говорили інші...

 -  Так! Але, напевно, ти перевірив це другим ситом. Це сито - добро. Чи те, що ти хочеш мені розповісти, є щонайменше добро?

- Думаю, що ні, - відмовив знайомий.

-  То давай візьмемо ще й третє сито і запитаємо, чи так вже й необхідно розповісти мені те, що тебе хвилює?

-     А ж такої необхідності немає...

-    Отже, - усміхнувся мудрець, - коли те, що хочеш мені розповісти, не є ні правдивим, ні добрим, ні необхідним, то забудь про це і не обтяжуй ні себе, ні мене!

 

Учитель:

Любі дітки, все те, що ми робитимемо на уроці, буде необхідним, добрим, правдивим. І три сита, мені здається, нам не будуть потрібні. Проте ви повинні пам'ятати Сократівську мудрість.

А зараз проведемо мовну розминку, експрес-опитування.

   Що означає слово "експрес"?

"Експрес" - це швидкий поїзд, що рухається без зупинок.  

Отже, відповідати ви повинні швидко, чітко, правильно. За кожну правильну відповідь ви одержуєте краплинку - мудринку. Бачите, хмаринки із мудринками спустилися вам на парти. Дали правильну відповідь - взяли Мудринку.

Яка група здобуде найбільше краплинок, та  й  матиме ключ , який відкриє віконечко.

ДО РОБОТИ:

 

1.  Написання, в яких можна допустити помилку, називають... (орфограмами)

2.  Випадання одного із звуків називається... (спрощенням)

3.  Одним із засобів уникнення збігу голосних і приголосних є... (чергування у-в, і-й)

4. За допомогою яких букв передається м'якість приголосних на письмі? (я, ю, є, і, ь)

5. Чому у слові Горький після букви р пишемо м'який знак, а у слові Харків ні? (Горький - виняток)

6. Буквосполучення- йо- вживається на початку складу, в середині чи в кінці складу? (на початку складу)

 

 

7. Він не буква,

     він не слово, він не звук

     Та випадково, коли хто його забуде,

     тому зразу горе буде, бо без нього

     ні читати, ані правильно писати.

     Що це? (апостроф)

8.  Перед якими літерами ставиться апостроф? (я, ю, є, ї)

9.  Чи завжди ставимо апостроф після б, п, м, ф перед я, ю, є? (Ні)

10. Від чого залежить різниця у написанні слів незлічений і незліченний? (від наголосу)

11. Назвіть орфограми, які ви вивчили у розділі "Орфографія". (Спрощення в групах приголосних, м'який знак, буквосполучення йо, ьо, апостроф, подвоєні  букви)

12.  Розділ мовознавства, в якому розглядаються правила

    передачі слів на письмі. (орфографія)

Молодці! Ось ви і впорались із  першим  завданням.

Пригадали, що вивчає орфографія. Хто ж здобув право відкрити віконечко храму?  Підрахуйте швиденько краплинки-мудринки.

IV.Узагальнення і систематизація здобутих знань, умінь і навичок.

Таємниця друга — експериментальна.

(На дошці плакати із зображенням свічки та дівчинки із сумним поглядом очей та написаними словами).

Діти, це - сумна дівчинка Галинка, її зачарував Дух храму Володарки Орфографії, і тому вона не може відірвати погляду від свічки. Загасити свічку можна лише виконавши експеримент. А він полягає ось у чому: на дошці ви бачите слова. У першій колонці англійські. А в другій - українські. Ось так відразу чи можна сказати, що ці слова об'єднує?

 

 

А тепер увага! Вимовте слова першої колонки, потім другої.

 Зіставте вимову приголосних звуків. Зробіть відповідні висновки. Чи в англійській мові є правила  щодо написання цих слів? А в українській?

A doll (лялька)                               віддаль

An apple (яблуко)                           сонний

Little (маленький)                           знання

Happy (щасливий)                          стаття

Glass (клас)                                    обличчя

Висновок:   для багатьох слів української мови характерні подовжені приголосні, вимова яких, передається   на   письмі   двома   буквами Подвоєння відбувається внаслідок збігу однакових звуків; у словах іншомовного походження.

   В англійській мові щодо написання цих слів ніяких правил немає.

   Написання їх слід запам'ятати.

   Із чарами злого Духа впорались, пригадали вимову і написання слів із подвоєними та подовженими приголосними. Допомогли Галинці. Група « » здобула право відкрити наступне віконечко храму.

Таємниця третя — кмітлива.

(Текст записаний на дошці під плакатом із свічкою).

Увага на дошку! Прослухайте текст, знайдіть у ньому слова, у яких при написанні допущено помилки. Пригадайте правило, яким треба керуватися, щоб слово записати правильно.

   Випишіть ці слова. Хто перший впорається із  завданням, іде до дошки виправляти помилки.

Колись у кожній хаті стояла на покуті звичайна  воскова свічка - охоронниця родинного вогнища. Звичай цей зародивсь у глибокій давнині, коли наші пращури поклонялися небесним світилам. Світло свічки вважалося продовженням сонця в оселі.

Охоронниця - збіг однакових звуків, корінь закінчується.

Родинного - суфікс починається на -н-.

Вважалося - на межі префікса і кореня

Продовженням - подовження м'яких приголосних між голосними в іменниках середнього роду на -я.

Колись, зародивсь - м'який знак.

Упорались із цією таємницею. Повторили орфограму подвоєнні букви. Право відкрити віконечко здобула група «   ».

Таємниця четверта - чудодійна.

Козак Мамай до нас у клас прийшов

Для всіх задачі він знайшов.

  Ось подивись на ці дива:

З трьох слів зробити треба два.

Запишіть утворені словосполучення і поясніть правопис прикметників. Хто першим впорається із завданням, іде до дошки виконувати і пояснювати.

Сік із моркви — морквяний сік.

Молоко з-під корови - коров'яче молоко.

Покрівля з соломи - солом'яна покрівля.

Одяг для свята — святковий одяг.

Клітка для мавп — мавпяча клітка.

Будинок із каменю — кам'яний будинок.

(Учні пояснюють, виправляють помилки, якщо вони є).

Отже, розкрили ще одну таємницю. Повторили правило вживання апострофу. А  право відкрити віконечко здобула група «   ».

 

Таємниця п'ята - християнська.

На партах у вас є тексти, візьміть, будь ласка, їх ближче

до себе. І давайте вголос разом прочитаємо. Читайте й

уважно слухайте, як правильно вимовляти кожне слово.

 

 

 

 

 

Текст.

На жаль, для багатьох віруючих метою відвідання храму в неділю чи у свято є купити свічку або декілька свічок, поставити їх на підсвічник і запалити. Отак, спаливши жменю свічок, повертаються не дочекавшись кінця служби, виходить з церкви і думає: я спалив у свічках всі свої гріхи! Не паління свічки є метою справжнього християнина. З'єднання з Богом - ось мета відвідання храму.

Увага! Завдання: за 1 хвилину ви повинні виписати якомога більше слів із орфограмами, вивченими у розділі "Орфографія". Яка група випише найбільше слів, та й здобуде право відкрити віконце. Ви можете радитися, обговорювати. Почали!

На стенді під смужками закриті слова, які потрібно виписати.

 1.     Жаль                     м'який знак

2.     Багатьох               буквосполучення ьо

3.     Відвідання           подвоєні букви

4.     Декілька               м'який знак

5.    Повертається        м'який знак

6.   Дочекавшись       м'який знак

7.  Виходить                м'який знак

8.  Паління                  подвоєні букви

9.  Справжнього         буквосполучення ьо

10.  З'єднання               апостроф, подвоєні букви

11.      Ось                          м'який знак

Першими із завданням упоралася група « ». Послухаймо їх, чи правильно виконали завдання.

Право відкрити віконце здобула група «       ».

 Відкрили, дітки, ви ще одну таємницю храму і, мабуть, не тільки повторили орфограми, а й ще й зрозуміли, що відвідати церкву - це не означає поставити свічку. А стати добрішими, мудрішими, чеснішими - ось мета справжнього християнина.

Таємниця шоста – творча

(Звучить тиха музика).

 Друзі, заплющіть оченята.

Навколо темрява, холодно, страшно. Морок ночі окутує вас. І раптом - десь далеко-далеко зажеврів теплий вогник свічки.

 Відкрийте очі.

Погляньте, он горить свіча — палає,

До вас вона щось промовляє.

Прислухайтесь, уважно придивіться

І враженням власним про те   поділіться.

"Що я бачу в полум'ї свічі" - ось така тема вашої розповіді - роздуму. Що ж ви бачите в полум'ї свічі? Поділіться враженнями із своїми товаришами. Але є ще одна умова: у розповіді ви повинні використати слова з орфограмами, які ми повторили на уроці.

У групі визначте, чия ж розповідь найтепліша, найдобріша. Ось ту розповідь ми і послухаємо всі.

(Звучить музика, діти  розмірковують).

Кому важко, ви можете звернутися по допомогу до скарбнички Мудрості. Вона вам дасть підказку.(У скарбничці знаходяться картки із словами-опорами).

Представники кожної групи діляться із присутніми враженнями.

 На мій погляд, найтепліша розповідь була у групи « ». Вона здобула право відкрити шосте віконечко храму. Ось і відкрили ми творчу таємницю. Мені дуже приємно, що кожен із вас у полум'ї свічі побачив щось своє, незвичайне, загадкове. Отже, ви творчі натури.

V.Підсумок  уроку.

Відкрили ми таємниці храму Володарки Орфографії. Згадали, що вивчає орфографія, повторили основні орфограми цього розділу.

І хочу я, щоб із сьогоднішнього уроку ви винесли мудрість, яку закарбував у своїх словах український поет Василь Стус:

"Тримай над головою свічку, допоки стомиться рука, - ціле життя".

Хай у ваших серцях, діти, буде тільки тепло, радість, щастя. Йдіть по життю з гордо піднятою головою.

Запишемо ці слова у зошити.

А тепер перед вами стоїть найважче завдання: оцінити роботу кожного члена групи.

1. Хто був найактивнішим у пошуках правильних відповідей? (одержують 12 балів)

2.Хто повільно, але завжди правильно виконував завдання? (одержують 12 балів)

3.Хто на уроці був активним, але допускав помилки у зошиті? (9 балів)

4.А хто з якоїсь причини пропустив уроки, на яких вивчалася орфографія й не повністю засвоїв матеріал, ті одержують 7 балів.

Я вірю, що на подальших уроках ви матимете змогу ще показати себе.

VІ. Домашнє завдання.

Написати твір-мініатюру "Яким я уявляю храм Орфографії", використовуючи слова з повтореними орфограмами, кому видасться важким це завдання, ті можуть скласти словниковий диктант на вивчені орфограми.

 

 

 

 

docx
Додано
10 грудня 2018
Переглядів
530
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку