Урок дозволяє розкрити умови життя на Землі, показати, що саме необхідно тваринам для життя, різноманітність середовища існування тварин, різноманітність царства тварин, перевірити знання характерних ознак живої природи, уявлення про взаємозв'язки між живою та неживою природою, представників царств живої природи, вміння розпізнавати тварин відповідно до середовища існування.
Урок 2.
Тема: Життя тварин.
Мета: розкрити умови життя на Землі, показати, що саме необхідно тваринам для життя, різноманітність середовища існування тварин, різноманітність царства тварин, перевірити знання характерних ознак живої природи, уявлення про взаємозв’язки між живою та неживою природою, представників царств живої природи, вміння розпізнавати тварин відповідно до середовища існування.
Хід уроку:
І. Повторення вивченого матеріалу. Актуалізація опорних знань.
На тому уроці ми з вами пригадали, чим жива і нежива природа відрізняється одна від одної, на які царства вчені поділили усі живі організми, чим представлене царство тварин і вивчили що таке біосфера. А зараз ви мені розкриєте кожне з цих питань.
Правильно, і щоб нам вирушити далі по вивченню тварин, давайте з вами поглянемо на малюнки. Ви скажете назву тварини, і до якої групи вона відноситься (додаток №1).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Кожна тварина має свою «адресу», треба тільки вміти її знайти.
Пригадай, де ти бачив тварин?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Тварини мешкають усюди. Вони перебувають біля нас.
Біосферу Землі можна розділити на частини – середовища проживання. Багато тварин живуть на землі, дихають повітрям або літають в ньому – це наземно-повітряне середовище, деякі тварини та рослини не можуть жити без того, щоб постійно не знаходиться у воді – вони живуть у водному середовищі, але є тварини, які ми можемо знайти в землі, і вони відчувають себе дуже добре – то вони знаходяться в ґрунтовому середовищі.
Текст з підручника – с.10.
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
На початку уроку ми вгадували тварин і казали, до якої вони відносяться. А зараз давайте знайдемо домівку для кожної тварини, тобто у яких середовищах проживають зображені тварини.
До зошита запишемо основний закон розвитку природи, порушення якого веде до загибелі тварин:
У природі завжди стільки травоїдних тварин, скільки можуть прогодуватися рослинами, і стільки хижаків, скільки можуть прогодуватися травоїдними.
Четверо тварин проживають у різних середовищах біосфери. Спробуйте здогадатися з їх розповідей, де вони живуть і хто вони, та заповніть наступну схему.
Перша тварина: «Я живу у такому місці, куди проникають окремі промені світла, а нижче розташована вічна темрява. Речовина, у якій я плаваю, тобі добре відома. Вона допомагає мені підтримувати свою вагу. Мене звуть _ _ _ _ _, живу я у _ _ _ _».
Друга тварина: «Я живу в такому місці, де завжди ясно вдень. Зір дуже допомагає мені бачити здобич здалеку, коли я у польоті. Пересуватися тут вміють не всі. Більшість тварин впаде, якщо опиняться у цьому середо вищі. Мене звуть _ _ _ _, я живу _ _ _ _».
Третя тварина: «Я ніколи не бачу світла. Місце, у якому я живу, темне та сіре. Але там багато дощових черв’яків, якими я з задоволенням харчуюся. Мене звуть _ _ _ _, я живу у _ _ _ _».
Четверта тварина: «А я живу на межі середовищ: стрибаю по твердій оболонці, плаваю у воді та народжую там дітей, маю зелену гладеньку шкіру. Мене звуть _ _ _ _».
Відповістить, як одним словом назвати цих тварин.
Тарган, мурашка, бабка – це _______________________
Короп, камбала, щука – це _______________________________
Дельфін, кажан, кріт – це _________________________________
Сова, дрохва, чапля – це ____________________________________
Зараз я прочитаю назви тварин, а ви повинні в зошиті підряд помітити хрестиком хижака, нуликом – травоїдних, трикутником – ту тварину, яку не можна віднести до жодної з груп.
Лисиця, бобер, жайворонок, хом’як, миша, їжак, борсук, карась, заєць, сова, бджола, щука.
Чому деяких тварин ми не змогли віднести до жодної групи?
Завдання додому: принести невеличкі картки синього та зеленого кольорів.