Мета даного уроку: розкрити значення кожного відчуття тварин, показати роль живих учасників кругообігу речовин у природі, вміти розпізнавати представників царств живої природи, групи живих організмів, які беруть участь у кругообігу речовин, аналізувати особливості органів чуття тварин відповідно до умов існування.
Урок 3.
Тема: Світ відчуття тварин.
Мета: розкрити значення кожного відчуття тварин, показати роль живих учасників кругообігу речовин у природі, вміти розпізнавати представників царств живої природи, групи живих організмів, які беруть участь у кругообігу речовин, аналізувати особливості органів чуття тварин відповідно до умов існування.
Хід уроку:
І. Повторення вивченого матеріалу. Актуалізація опорних знань.
Щоб перейти до сьогоднішньої теми, ми з вами повторимо матеріал минулого уроку, але не питаннями, а грою. Гра наша називається «Хто я?» Учень буде стояти спиною до класу та задавати питання, які допоможуть йому визначити хто він, але на які можна відповісти тільки «Так» чи «Ні». Сьогодні граючі визначить, хто же він такий. Коли учень здогадається, хто він, то повинен розповісти, в якому середовищі він мешкає, і до хижаків чи травоїдних він належить (заєць, тигр, вовк, метелик, собака, кінь, ведмідь, білка).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Давайте на цьому уроці з вами дізнаємось, завдяки чому саме тварини вільно існують в природі, що їм допомагає в цьому.
Два брати через гору
Людина сприймає зовнішній світ завдяки органам чуттів: зору, слуху, нюху, дотику, смаку. Відчуття, які одержують люди за допомогою цих органів, допомагає їм орієнтуватися в навколишньому світі. У багатьох тварин ці органи більш чутливі, ніж у людини.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Ми будемо з вами записувати рекордсменів за кожним окремим органом чуття.
Розповідь за допомогою матеріалу з підручника – с.11-16.
Почнемо з нюху. Відоме особливе чуття у вовків, собак, котів. Для комах запахи є головним джерелом інформації в житті.
Найбільш зіркі очі мають хижі птахи, людина, кішка і кальмар.
Крім змій, теплобаченням володіють і деякі інші тварини, зокрема комахи. Надчутливими до теплового проміння є вусики метелика.
Кажани мають більш тонкий слух, ніж людина. Луну використовують не тільки кажани, але й птахи. За допомогою луни орієнтуються у просторі пацюки, землерийки та інші гризуни. Дельфін у воді за допомогою луни може на значній відстані виявити навіть невелику рибку.
Риби відчувають смак їжі всім тілом. У комах є особливі смакові волоски, які розташовані на лапках кінцівок. Жаби та ропухи не відчувають солодке, але добре розрізняють на смак чисту воду.
Живі організми у біосфері Землі пов’язані один з одним. Вони беруть участь у кругообігу речовин. У кожного з цих організмів є своя робота – «професія». Існують три групи живих організмів – виробники, споживачі, перетворювачі.
Виробники – це рослини. Вони за допомогою сонячної енергії виробляють речовини, які є поживними для тварин. Виробникам потрібні: вода, вуглекислий газ і мінеральні речовини.
Тварини не можуть створювати поживні речовини, а лише користуються виробленими для них рослинами. Тварини, і люди в тому числі, - споживачі. Споживачі використовують кисень і органічні речовини.
Залишки рослин і тварин служать поживою для третьої групи організмів – перетворювачів. До них належать відомі вам дощові черв’яки, більшість дрібних живих організмів – мікробів. Для роботи перетворювачів потрібні кисень і органічні залишки померлих організмів.
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
Для повторення матеріалу виконаємо декілька екологічних завдань:
Дятел, акація, метелик, бактерія, кульбаба, дощовий черв’як, мікроб, білка, карась, їжак.
Компас
Термометр
Бінокль
Локатор
Фотоапарат
Метелик
Сова
Змія
Шпак
Дельфін
«Виробники» - це ____________________
«Споживачі» - це ____________________
«Перетворювачі» - це ________________
Орел, трава, жук-мертвоїд, миша.