Розробка уроку про зимуючих птахів
Підготувала вчитель біології і географії
Вероніка ДЗЮБЕНКО
2023 рік
Мета:
- Ознайомлення з видовим різноманіттям зимуючих птахів своєї місцевості та особливостями їх підгодівлі;
- Розвиток пізнавального інтересу та спостережливості до навколишнього світу;
- Формувати навички роботи в групі, вміння узагальнювати інформацію та робити висновки;
- Розвиток гуманного ставлення до птахів та мотивації до їх охорони.
Обладнання та матеріали:
Фліпчарт, кольорові стікери, роздатковий матеріал
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Клас об’єднується у групи по 5 – 6 учнів; кожна група отримує кольорові аркуші; кожен учень отримує листок самоооцінки під час роботи у групі
Зразок листа самооцінки:
Оціни власну роботу за поданими критеріями від 0 до 2 балів
Вступне слово вчителя:
- Добрий день, дорогі діти. Сьогодні на уроці ви зможете відчути себе дослідниками. У 7 класі ви вивчаєте розділ біології, який називається зоологія, а наше заняття присвячене вивченню птахів. Хто з вас знає як називається розділ зоології, який вивчає птахів?
- Вірно – це орнітологія. Тому сьогодні ви станете дослідниками – орнітологами
ІІ. Актуалізація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Вчитель:
- Я впевнене, що всім вам відомо про значення птахів у природі та житті людини. Пропоную, узагальнити цю інформацію та зафіксувати її на нашому фліпчарті. Завдання для групи 1 – назвіть якомога більше доказів про важливість птахів для природи. Завдання для групи 2 – назвіть якомога більше доказів про важливість птахів для людини. Всі варіанти запишіть на аркушах та слідкуйте щоб докази не повторювались. Час виконання - 5 хв. Прийом «Мозковий штурм»
- Отже, відведений час вичерпано. Прошу озвучити по черзі вказані докази та зафіксувати їх на нашому фліпчарті. Оцініть свою роботу на аркуші самооцінки.
- Можна підвести підсумки та виділити таке : знищують шкідників, комах, личинок комах, гризунів; поширюють насіння рослин на далекі відстані; здійснюють запилення квіткових рослин; яйця і м’ясо – цінний харчовий продукт; пташиний спів приносить радість людям
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Слово вчителя:
- Одним із значень птахів, які ви вказали, було знищення шкідників. Пропоную вашій увазі цікаве завдання.
Математична розминка
Влітку доросла синиця за день з'їдає 300-400 комах, в основному гусениць, тобто стільки ж, скільки важить сама. Одна родина цих птахів може зберегти до 40 плодових дерев.
- Дякую вам за гарну роботу. Отже, як ви змогли самі переконатися, птахи справді допомагають людям і природі. Тому пропоную продовжити їх вивчати та ще більше дізнатися про цих прекрасних тварин
ІV. Основна частина
Робота з «хмарою слів»
- Група 1 - сформуйте поняття «перелітні птахи»
- Група 2 – сформуйте поняття «зимуючі птахи»
«Хмари слів» створені з допомогою генератора хмарних слів https://wordart.com/
Групи озвучують поняття
- Дорогі діти. Я впевнена, що ви не раз спостерігали птахів у нашій місцевості. Наведіть приклади тих, що ви помічали у зимовий період
(учні називають власні варіанти)
- Дякую. Пропоную розширити ваші знання про наших пернатих друзів. Запрошую учнів, які готували на сьогодні короткі повідомлення про зимуючих птахів та їх підгодівлю, до слова (прийом «Навчаючи вчуся» та «Випереджувальне завдання»)
- Дякую за чудові та змістовні повідомлення. Оцініть свою роботу та проставте бали на листку самооцінки.
V. Підсумкова частина
5. 1. Узагальнення й систематизація учнями отриманої інформації
- А зараз я пропоную вам закріпити отриману інформацію та виконати декілька інтерактивних вправ. Перейдіть за посиланням та виконайте їх:
https://learningapps.org/display?v=pat72hojn23
https://learningapps.org/display?v=px0awrvtv23
5.2. Рефлексія
- Ви всі сьогодні плідно попрацювали. Темою нашого заняття були птахи та допомога їм взимку. Пропоную виконати вправу «Займи позицію» - оберіть думку з якою ви погоджуєтеся:
1. птахам потрібна наша допомога
2. без допомоги людини птахам буде складно вижити
3. пернаті здатні вижити самостійно, адже у природі все продумано
4. у людей і власних проблем багато
- Можемо зробити висновок, що птахам потрібна наша допомога, але вона має здійсюватися без завдання шкоди. Перегляньте свої листи самооцінки та проставте бали (листи учні здають вчителю для формування оцінки)
- Дякую за роботу та до нових зустрічей
Джерела:
Джерела для створення інтерактивних вправ:
1