Тема: «Механічний рух».
Мета:
дидактична: узагальнити матеріал вивчених тем; формувати в учнів уміння аналізувати фізичні явища, процеси та застосовувати знання в нестандартних ситуаціях; спонукати до творчого мислення; надати можливості самореалізації предметних інтересів учнів, спираючись на зацікавленість у отриманні навичок у сфері дослідницької діяльності;
розвивальна: спонукати учнів до виявлення інтелектуальних здібностей та комунікативних якостей особистості, створити умови творчого зростання особистості;
виховна: сприяти становленню в учнів позиції «Я теж можу!», виховувати наполегливість, відповідальність, працелюбність та розвивати вміння утверджувати себе через постійну продуктивну діяльність; формувати якості партнерства в колективній діяльності.
Завдання:
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Вид уроку: урок-змагання.
Обладнання: комп’ютер, проектор, штативи, лінійки, годинники, нитки, маркери, металеві важки, кульки, картки із завданнями, мультимедійна презентація.
Структура уроку
План уроку
Розум полягає не лише у знанні,
а й у вмінні застосовувати ці знання.
Аристотель
Привітання.
Продзвенів уже дзвінок
Всі прийшли ми на урок.
Тому сіли всі рівненько,
Посміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли,
Працювати почали!
А тепер давайте посміхнемося один одному і створимо атмосферу взаємодопомоги та доброзичливості, тепла і світла і почнемо працювати.
Об’єднайтеся у дві команди: команда 1 - «Кінематика» та команда 2 - «Динаміка».
Діти! Кожен урок для вас – це нові знання та несподіванки, радість перемоги над невідомим. Ми закінчили вивчення теоретичного матеріалу з теми «Механічний рух».
Механіка.
Знайомі з вами ми давно,
Ще з уроків математики.
Чому та як, та де було,
Як швидко рухалось, пливло,
Коли зустрінуться та де? –
Все вправи це механіки.
Але, крім цього, взнаємо ще,
Що падати допомагає,
Як «легким» робиться важке,
Що їхать вгору заважає.
Сьогодні на уроці ви не тільки повторите вивчений матеріал, а й спробуєте визначити його місце в нашому житті.
Узагальнюючий урок з теми: «Механічний рух». Наш урок пройде у формі змагання. Наближається Новий Рік. А яке це свято без прикрашених ялинок? Ось і у нас є чудова ялинка, які потрібно прикрасити знаннями механічних явищ. Для цього кожна команда буде отримувати кольорові сніжинки за правильні відповіді (у кожної команди сніжинки певного кольору). Ці прикраси вам потрібно розміщувати на ялинку після кожної вправи за кожну правильну відповідь. По завершенню уроку ми з вами підрахуємо кількість прикрас і визначимо команду-переможницю.
За вірні відповіді кожен учасник може отримати фішки за активність у роботі. Фішки будуть обміняні в кінці уроку на оцінки.
Командам треба швидко відповісти на 10 запитань, які розміщені на слайдах презентації.
Кожній команді дається картка з незакінченими реченнями, які по черзі кожен учасник завершує.
Команда 1
Команда 2
Учні одержують слова, які потрібно якнайшвидше розшифрувати:
Команда 1
Анаграма |
Слово |
ДІСЬТШИВК |
|
ОДРЕПІ |
|
КИЗАФІ |
|
Команда 2
Анаграма |
Слово |
ХАНМІЕКА |
|
АТОЧСАТ |
|
РЄТОКІРАЯТ |
|
Відповідь: Команда 1: ШВИДКІСТЬ, ПЕРІОД, ФІЗИКА
Команда 2: МЕХАНІКА, ЧАСТОТА, ТРАЄКТОРІЯ
Роздаються картки, учні перекладають фізичні величини, записують у зошитах, а потім на дошці.
Команда 1
Відповідь: 18 км/год, 10,8 км/год, 72 км/год.
Команда 2
Відповідь: 1 м/с, 20 м/с, 30 м/с.
Здавна люди для точнішого опису подій, явищ, властивостей тіл і характеристик використовували фізичні величини, та прилади для їх вимірювання.
Кожній команді дається таблиця, яку потрібно заповнити
Фізична величина |
Одиниці |
Прилад для вимірювання |
Швидкість |
|
|
Шлях |
|
|
Час |
|
|
Період |
|
|
Фізична величина |
Одиниці |
Прилад для вимірювання |
Швидкість |
м/с |
Спідометр |
Шлях |
м |
Мірна стрічка, лінійка |
Час |
с |
Годинник |
Період |
с |
Годинник |
Команди розділяються на 2 групи: 1 група проводить експеримент, друга розгадує кросворд у вправі «Розгадування кросворду».
Завдання для 1 команди: визначити частоту коливання тіла.
Обладнання: штатив, важок, нитки, мірна стрічка, годинник.
№ досліду |
Час коливань t, |
Кількість коливань N |
Частота коливань ν, |
|
|
|
|
Завдання для 2 команди: визначити період обертання тіла.
Обладнання: штатив, аркуш паперу, кулька, нитки, мірна стрічка, годинник.
№ досліду |
Час обертання t, |
Кількість обертів N |
Період обертання Т, |
|
|
|
|
2. Механічні хвилі, які сприймаються вухом людини.
3. Тіло, яке здійснює коливання навколо нерухомої
точки.
4. Звук, відбитий від віддаленої перешкоди.
5. Одна з величин формули v = l/t
6. Швидкість бігу лева 36 км/год, а вола — 11 м/c. Лев чи віл розвиває меншу швидкість?
7. Прилад для вимірювання величини, одиниця якої метр.
8. Прилад для вимірювання швидкості.
9. Траєкторія точки тіла, яке обертається навколо нерухомої осі.
10. Одна з величин формули T = t/N
11. Величина, одиниця вимірювання якої герц.
12. Одиниця довжини системи СІ.
13. Кашалот протягом секунди здійснив 25 000 звукових коливань, дельфін — 30 000. Кашалот чи дельфін створив коливання меншого періоду?
Відповіді:
1. Рух. 2. Звук. 3. Маятник. 4. Луна. 5. Шлях. 6. Лев. 7. Лічильник. 8. Спідометр. 9. Коло. 10. Період. 11. Частота. 12. Метр.
13. Дельфін.
Слова: швидкість, хвиля.
Кожна команда представляє свій проект з теми «Механічний рух».
Всі ви гарно працювали
Своє вміння показали
Час прийшов оцінки взнати
Потім - всім відпочивати.