Перехід речовин з одного агрегатного стану в інший.

Про матеріал
Перехід речовин з одного агрегатного стану в інший. Плавлення і тверднення. Легкоплавкі та тугоплавкі тверді тіла. Врахування цієї властивості в техніці та побуті. Розвивати індивідуальні та творчі здібності учнів. Ознайомити учнів з поняттям «плавлення» і «твердіння» твердих тіл; формувати уявлення про легкоплавкі та тугоплавкі тверді тіла та врахування цієї властивості в техніці та побуті. Виховувати наполегливість у досягненні мети, інтерес до вивчення педмету.
Перегляд файлу

Урок № клас дата

Тема уроку: Перехід речовин з одного агрегатного стану в інший. Плавлення і тверднення. Легкоплавкі та тугоплавкі тверді тіла. Врахування цієї властивості в техніці та побуті.

Задачі уроку:

Корекційно-розвивальна: розвивати індивідуальні та творчі здібності учнів.

Навчально-корекційна: ознайомити учнів з  поняттям «плавлення» і  «твердіння» твердих тіл; формувати уявлення про легкоплавкі та тугоплавкі тверді тіла та врахування цієї властивості в техніці та побуті.

Корекційно- виховна: виховувати наполегливість у досягненні мети, інтерес до вивчення педмету.

Тип уроку: формування нових знань.

Обладнання: відеофрагменти «Процес танення льоду», «Процес тверднення льоду»

Хід уроку:

І Орг.момент: НПП.

Загадка. А до мене зірка біла     На долоню теплу сіла.

    Сіла, й в мить таки розтала -     Крапелька водиці стала.

ІІ. Актуалізація опортних знань: Фронтальне опитування.

  • У яких агрегатних станах може перебувати речовина? (Твердому, рідкому і газоподібному)
  • Як влаштовано тверде кристалічне тіло? (Має строгий порядок розташування молекул, тобто кристалічну решітку.)
  • Які особливості будови рідин? (Молекули розташовані близько одна до одної, але без певного порядку.)
  • Які особливості будови газів? (Відстані між молекулами набагато більші від розмірів власне молекул.)

Усі речовини за певних умов перебувають у певному агрегатному стані — твердому, рідкому чи газоподібному. За звичайних умов деревина, граніт, залізо, інші метали — це тверді тіла; вода, бензин, ацетон — це рідини; повітря, метан, кисень — гази.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, завдань уроку.

Зміна фізичних умов, зокрема температури, може спричинити якісні перетворення їхніх властивостей: тверді тіла можуть стати рідинами, а рідини — газоподібною парою; і навпаки, гази можуть зріджуватись, а рідини — тверднути. Ці перетворення відбуваються внаслідок дії температури.

Відео – лабораторія: Дослідіть танення льоду, нагрівання та випаровування

води. Обладнання: грудка льоду; металева посудина; спиртівка.

Хід досліду. Покладімо грудку льоду в посудину й почекаймо, доки вона розтане, тобто лід перетвориться на воду. Підігріймо воду, що утворилася. Продовжуймо нагрівати — вода закипить і почне випаровуватися.

Висновки. У звичайному стані лід — тверда речовина. Під дією температури він розтанув — утворилася вода. Унаслідок подальшого нагрівання вода закипає й перетворюється на пару. Отже, ми спостерігали три агрегатні стани речовини: лід — твердий стан, вода — рідкий стан, пара — газоподібний стан.

VI. Фізкультхвилинка

Розгляньмо приклади зміни агрегатних станів речовини в природі. З поверхонь океанів, морів, озер, річок випаровується вода а під час охолодження водяної пари утворюються хмари, роса, туман, сніг, град, тобто відбувається кругообіг води Річки й озера взимку замерзають, а навесні лід і сніг тануть. (відео кругообіг води в природі.)

 Перехід речовин з одного агрегатного стану в інший широко використовується на практиці. Наприклад, у металургії плавлять метали, щоб одержати з них сплави: чавун, сталь, бронзу, латунь тощо. Пару, що утворилася під час нагрівання води, використовують для опалення будинків, на електростанціях у парових турбінах і для багатьох інших технічних потреб. Зріджені гази використовують у холодильних установках.

Робота в зошитах:

Речовини за певних умов перебувають у певному агрегатному стані: твердому рідкому або газоподібному. Під дією температури речовини можуть змінювати свій агре-

гатний стан. Речовина, яка може перебувати в трьох агрегатних станах, — це вода.

Приклад зміни агрегатних станів у природі — кругообіг води. Цю властивість речовин широко використовують на практиці.

Групова робота: Кругообіг води в природі.

Рефлексія: Мені сподобалося…. В мене вийшло… Сьогодні я пригадав…

Підсумок розділу.

1. В яких агрегатних станах можуть перебувати одні й ті самі

речовини?

2. Який дослід показує можливість переходу речовин з одного

агрегатного стану в інший?

Оцінюання навчальної діяльності учнів.

 

ІІ. Актуалізація опортних знань: Фронтальне опитування.

Наведіть приклади зміни агрегатних станів речовини.

Відгадайте загадку. І у вогні не горить, і у воді не тоне. (Лід)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, завдань уроку.

Вивішена на мороз волога білизна за кілька хвилин замерзає й стає твердою, як картон або фанера. Проте через дві-три доби вона вже повністю звільняється від льоду — стає м'якою, еластичною і практично сухою. Лід перетворився на пару, оминувши танення. Таке «сухе» випаровування називають сублімацією.

У повсякденному житті ми можемо спостерігати дивні речі.   Наприклад,    холодне і тверде морозиво, якщо воно не лежить у морозильній камері, через деякий час перетвориться на рідину — тобто розтане. Парафінова свічка у звичайних умовах тверда. Та якщо ми запалимо її, то парафін почне плавитися й перетворюватися на рідину. Якщо через деякий час загасити полум'я, то рідкий парафін знову перейде у твердий стан. Ці перетворення називають плавленням і твердненням. І, як ви зауважили, вони відбуваються внаслідок зміни температури.

VI. Фізкультхвилинка.

Дослід.     Обладнання: шматочки олова; сталева ложка; спиртівка.

Презентація:  Хід досліду. Покладімо шматочки олова в ложку й нагріймо над полум'ям спиртівки. Через деякий час олово почне плавитися й перейде в рідкий стан. Приймімо ложку з рідким оловом із полум'я спиртівки. Олово почне тверднути й перетвориться на тверде тіло, яке матиме форму ложки.

Висновки. У звичайному стані олово — тверда речовина. Під дією температури воно розплавилося й перейшло в рідкий агрегатний стан. Унаслідок охолодження рідке

олово знову перетворилося на тверде тіло.

Робота в зошитах.

Плавлення — перехід речовини з твердого стану в рідкий.

Тверднення — перехід речовини з рідкого стану в твердий.

Коли температура повітря опускається нижче від 0 °С, річки покриваються льодом, а навесні, коли температура повітря піднімається вище за 0 °С, лід плавиться.

Щоб речовина в твердому стані почала плавитись, її потрібно нагріти до певної температури, яку називають температурою плавлення.

У різних речовин різна температура плавлення (табл. презентація).

Наприклад, лід плавиться (тане) за температури 0 °С.

Спочатку речовина нагрівається, а потім починає плавитися (рис. презентація).

Деякі речовини не мають певної температури плавлення. Наприклад, скло, асфальт переходять у рідкий стан поступово.

Щоб речовина в рідкому стані почала тверднути, її потрібно охолодити до певної температури, яку називають температурою тверднення.

У різних речовин температура тверднення також різна.

• Уважно розгляньте табл. і визначте легкоплавкі речовини (для плавлення потрібна невисока температура) та тугоплавкі речовини (для плавлення потрібна висока температура).

Підсумок розділу:

В яких агрегатних станах може перебувати одна й та сама речовина? За якої умови речовини переходять з одного агрегатного стану в інший? 

Оцінюання навчальної діяльності учнів.

 

ІІ. Актуалізація опортних знань: Фронтальне опитування.

Що треба зробити, аби розплавити тверду речовину?

Що називають плавленням? Картинки по запросу температура плавления оловаЩо називають твердненням? (відео)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, завдань уроку.

Перехід речовин з одного агрегатного стану в інший широко використовується на практиці. Наприклад, у металургії плавлять метали, щоб одержати з них сплави: чавун, сталь, бронзу, латунь тощо. Пару, що утворилася під час нагрівання води, використовують для опалення будинків, на електростанціях у парових турбінах і для багатьох інших технічних потреб. Зріджені гази використовують у холодильних установках.

Легкоплавкі речовини використовують у машинобудуванні, енергетиці, ливарній справі, для виготовлення датчиків температури, термометрів, запобіжників, а також у сучасній медицині (фіксація кісток у разі переломів, протезування тощо). Більшість тугоплавких речовин використовують у вигляді сплавів як жаростійкі матеріали, насамперед у літакобудуванні, ракетній і космічній техніці, атомній енергетиці, високотемпературній техніці. Деталі зі сплавів тугоплавких речовин при цьому

VI. Фізкультхвилинка.

V. Робота в парах.

Який із металів, наведених у табл. найбільш легкоплавкий? А який найменш тугоплавкий?

Рефлексія: Сьогодні я дізнався…  Було цікаво…  Мене здивувало… Урок мені дав для життя…

Підсумок уроку: Що впливає на зміну агрегатного стану речовини?

Де використовують властивість переходу речовин з одного агрегатного стану в інший? 

Що називають плавленням?

Що називають твердненням?

Оцінювання навчальної діяльності учнів.

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
27 лютого 2020
Переглядів
22033
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку